Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Nybörjare har några frågor!
- Emilius
- Medlem
Re: Nybörjare har några frågor!
Näe utan det kommer lite i andra hand faktiskt, mycket försäljningsjobb kommer det bli,
inga direkta kundjobb vad jag vet, och blir det kundjobb så kommer jag säkert uppgradera mig!
Sen mest på mina egna bilar, inga bekymmer för mig att vaxa då och då!
inga direkta kundjobb vad jag vet, och blir det kundjobb så kommer jag säkert uppgradera mig!
Sen mest på mina egna bilar, inga bekymmer för mig att vaxa då och då!
Senast redigerad av 4 Emilius, redigerad totalt 14 gång.
-
Cogo
- Entusiast

Tips om du vill komma billigt undan är ju att köpa optipads och köra en vaxpolish. Då får du bort repor samtidigt som du lägger skydd.
Mvh Magnus
Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
- Emilius
- Medlem
Jag håller gärna polish och vax separat ifrån varandra då det känns mest seriöst,
och det kommer återfinnas lite grova repor att ta hand om också, så jag behöver nog hela paketet!
och det kommer återfinnas lite grova repor att ta hand om också, så jag behöver nog hela paketet!
- Gloss
- Medlem
Collinite 476 Super Double Coat Auto Wax kostar väl runt 200kr, ett enligt mig ett mkt bra vax, DodoJuice Supernatural är också riktigt bra, vill du sen ha en sjukt "hal" yta så testa Menzerna Power Lock Polymer Sealant, otroligt drygt (men inget vax).miken skrev:inte med den hållbarheten iaf men den kanske du inte är ute efter hellerEmilius skrev:Puh, nu släppte huvudvärken![]()
Men prismedveten som jag är kommer jag sova dåligt om jag vet att man sparar 100kr på att köpa en 250ml burk, finns det inget vax i något billigare prisklass som är åtminstone nästan lika bra?
Lycka till!
//Gloss.
Senast redigerad av 4 Gloss, redigerad totalt 14 gång.
"En blank bil GÅR fortare!"
Volvo V60. Svart.
Volvo V60. Svart.
- Emilius
- Medlem
Nu har jag blivit förvirrad igen.
Vax och lackskydd kan vara samma sak och samtidigt inte,
finns det något sätt att skilja på de som beter sig som lackskydd och de som inte gör det?
Vax och lackskydd kan vara samma sak och samtidigt inte,
finns det något sätt att skilja på de som beter sig som lackskydd och de som inte gör det?
- Manor
- Moderator

Nybörjare har några frågor!
Spelar det egentligen någon roll för dig om det är vax eller lackskydd?
Jag får uppfattningen att priset är avgörande, speciellt om dina objekt kostar 400:-.
Spontant så slår jag ett slag för lackskydd
.
Jag får uppfattningen att priset är avgörande, speciellt om dina objekt kostar 400:-.
Spontant så slår jag ett slag för lackskydd
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- fisher91
- Trogen Medlem

Wax: t.ex. Carnauba, banan wax, biwax. Organiskt.
Lackskydd: kemisk, teflon, polymer, lösningsmedel typ.
förkorta ett långt svar:
Wax, bra glans dålig hållbarhet.
Lackskydd, bra hållbarhet men inte riktigt den glans som ifrån ett caranuba wax.
varför tycker du ''waxpolish'' är oseriöst? du ska väll inte lägga ner 72h att polera 400krs bilen?
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... In96h3Dqjg
Lackskydd: kemisk, teflon, polymer, lösningsmedel typ.
förkorta ett långt svar:
Wax, bra glans dålig hållbarhet.
Lackskydd, bra hållbarhet men inte riktigt den glans som ifrån ett caranuba wax.
varför tycker du ''waxpolish'' är oseriöst? du ska väll inte lägga ner 72h att polera 400krs bilen?
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... In96h3Dqjg
Senast redigerad av 4 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor
- Emilius
- Medlem
Precis tvärtom. Jag vill inte lägga ner mycket pengar, hellre då mycket tid på en billig bil.
- Kapten Haddock
- Entusiast

Alltså det är inte dyrt per bil att rekonda nästan ovsett vilken metod och produkt du använder men som nybörjare kan ju en vaxpolish räcka långt och även för ett proffs.
Tror tillfredställelsen kan va minst lika stor när du får riktigt bra ordning på en kärra med en vaxpolish efter några timmar som när du lagt 2 dar o i slutändan får den lite bättre:)
Nu är jag inte den som förespråkar vaxpolish framför allt, men det är ändå ett måste i arsenalen samt mkt användbart ofta.
Fö jag som polerar på filmen ovan.
MVH/
Tror tillfredställelsen kan va minst lika stor när du får riktigt bra ordning på en kärra med en vaxpolish efter några timmar som när du lagt 2 dar o i slutändan får den lite bättre:)
Nu är jag inte den som förespråkar vaxpolish framför allt, men det är ändå ett måste i arsenalen samt mkt användbart ofta.
Fö jag som polerar på filmen ovan.
MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
- Emilius
- Medlem
Ett måste i arsenalen säger du, hmm.
Menar du som en av alla olika sorters vax man behöver?
Jag är ute efter något som jag klarar mig på uteslutande, självklart kommer jag nog prova lite olika framöver, men vill veta i vilken ände jag bör börja för att det inte ska bli katastrof.
Nog för att jag tycker hållbarhet kommer i andra hand men en månad är lite i minsta laget,
någon som har ett konkret svar vilken typ av vax jag kan köra med?
Glans framför allt som sagt, men lite andra egenskaper är inte fel.
För att få ett hum ungefär om hur jag är så är jag utbildad lackerare och en extrem pedant
Jag är ute efter något som jag klarar mig på uteslutande, självklart kommer jag nog prova lite olika framöver, men vill veta i vilken ände jag bör börja för att det inte ska bli katastrof.
Nog för att jag tycker hållbarhet kommer i andra hand men en månad är lite i minsta laget,
För att få ett hum ungefär om hur jag är så är jag utbildad lackerare och en extrem pedant
-
Göran
Jag röstar på Ultima Paint guard Plus, eller http://www.umeafordonsvard.se/store/Opt ... Seal-236ml
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- Emilius
- Medlem
Tackar för det, men jag var lite otydlig, menade vilken sorts vax, hårdvax, pastawax osv,
vilken som kan funka med min syn på saker i åtanke
Sen väljer jag något att prova!
Nog för att jag är pedantisk men jag tänker inte handla swisswax för det förresten
vilken som kan funka med min syn på saker i åtanke
Sen väljer jag något att prova!
Nog för att jag är pedantisk men jag tänker inte handla swisswax för det förresten
- Kapten Haddock
- Entusiast

Alltså det finns ju ingen produkt du enbart använder om du vill nå resultat på alla olika bilar tyvärr.
Men en bra "waxpolish" idag är ju väldigt kompetent både vad gäller oxidlösning, polering och skydd.
Du får såklart inte samma resultat som om du kör 3 stegs polering och ett 2k lackskydd men många gånger nog nära.
Man kan säga såhär, det är ofta bättre att lägga 4h på tvätt och att köra en vaxpolish noga än att lägga samma tid på att försöka polera bilen samt lägga ett lackskydd..
Du kan ju jämföra med när du ska lacka en bil, skillnaden i arbete med att göra en helt ok lack som "svensson" blir nöjd med med en riktigt bra lack.
Ang produkt arsenal kommer du långt på en tusenlapp exkl maskinen.
Kan tyvärr inte rekomendera specifika medel då ja inte sponsrar forumet, men du lär få många förslag ändå:)
MVH/
Men en bra "waxpolish" idag är ju väldigt kompetent både vad gäller oxidlösning, polering och skydd.
Du får såklart inte samma resultat som om du kör 3 stegs polering och ett 2k lackskydd men många gånger nog nära.
Man kan säga såhär, det är ofta bättre att lägga 4h på tvätt och att köra en vaxpolish noga än att lägga samma tid på att försöka polera bilen samt lägga ett lackskydd..
Du kan ju jämföra med när du ska lacka en bil, skillnaden i arbete med att göra en helt ok lack som "svensson" blir nöjd med med en riktigt bra lack.
Ang produkt arsenal kommer du långt på en tusenlapp exkl maskinen.
Kan tyvärr inte rekomendera specifika medel då ja inte sponsrar forumet, men du lär få många förslag ändå:)
MVH/
Emilius skrev:Ett måste i arsenalen säger du, hmm.
Senast redigerad av 5 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
- fisher91
- Trogen Medlem

Jag rekomenderar iaf:
Polish & Sealant för 169kr
två stycken otipade, och 2 medium hårda polertrissor.
Och en clasolsson ocillerande maskin. (har haft min 18mån och fungerar jätte bra)
cirka 350kr för medel och trissor.
maskinen går på några hundra, vet inte riktigt hur mycket
Men om du endå vill ha ett wax röstar jag på Collinite 476, har inte prövat det men sett väldigt fina recensioner om det.
Lycka till
Polish & Sealant för 169kr
två stycken otipade, och 2 medium hårda polertrissor.
Och en clasolsson ocillerande maskin. (har haft min 18mån och fungerar jätte bra)
cirka 350kr för medel och trissor.
maskinen går på några hundra, vet inte riktigt hur mycket
Men om du endå vill ha ett wax röstar jag på Collinite 476, har inte prövat det men sett väldigt fina recensioner om det.
Lycka till
Senast redigerad av 4 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor
- Emilius
- Medlem
Fast bara vaxpolish är ju uteslutet, jag är ju som sagt sugen på att köra Menzerna FG, PF, SF, och ett vax på det.
Meguiars M101 lät väldigt bra också men det finns ju inte att få tag på så vad gör man.
Innan detta kommer bilen självklart tvättas ordentligt och leras.
Maskin är fixat för nu, så det är lugnt.
Det jag menade med att klara mig på uteslutande var enbart vax, menar inte hela processen med en produkt utan att slippa köpa 10 olika sorters vax.
Jag är bara inne på vaxet just nu, vilket är lite fel forumsdel men resten har jag ju klurat ut ungefär
Och då vilken typ av vax, inte enskilda produkter.
Meguiars M101 lät väldigt bra också men det finns ju inte att få tag på så vad gör man.
Innan detta kommer bilen självklart tvättas ordentligt och leras.
Maskin är fixat för nu, så det är lugnt.
Det jag menade med att klara mig på uteslutande var enbart vax, menar inte hela processen med en produkt utan att slippa köpa 10 olika sorters vax.
Jag är bara inne på vaxet just nu, vilket är lite fel forumsdel men resten har jag ju klurat ut ungefär
Och då vilken typ av vax, inte enskilda produkter.