Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ärgad aluminium

Allt utvändigt arbete och produktval.
Varabou
Ny Medlem

Ärgad aluminium

Inlägg av Varabou » 31 dec 2012 12:30

Har bred polerad kant på fälgarna, eller ska vara polerad rättare sagt :mrgreen:
Ser ut som det ligger klarlack över men allt har börjat ärga rejält, finns det medel för sånt eller är det bara blästra/slipa bort som gäller?
Senast redigerad av 4 Varabou, redigerad totalt 14 gång.

TommyJ
Medlem

Re: Ärgad aluminium

Inlägg av TommyJ » 31 dec 2012 13:56

Hur allvarligt är det? Bild?
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jesprut
Medlem

Inlägg av jesprut » 31 dec 2012 14:08

Om det ser ut som att det har börjat ärga så har det antagligen gått hål på klarlacken och vatten tagit sig in.
Då är nog det enda att göra, om man vill att det ska se bra ut, att ta bort klarlacken och våtslipa aluminiumet tills det blir bra och sedan polera med något lämpligt :)

Såhär blev det när jag fixade mina fälgar för ett tag sedan.
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=11&t=3434
Senast redigerad av 4 jesprut, redigerad totalt 14 gång.

Varabou
Ny Medlem

Inlägg av Varabou » 31 dec 2012 15:23

Varabou
Ny Medlem

Inlägg av Varabou » 31 dec 2012 15:30

jesprut skrev:Om det ser ut som att det har börjat ärga så har det antagligen gått hål på klarlacken och vatten tagit sig in.
Då är nog det enda att göra, om man vill att det ska se bra ut, att ta bort klarlacken och våtslipa aluminiumet tills det blir bra och sedan polera med något lämpligt :)

Såhär blev det när jag fixade mina fälgar för ett tag sedan.
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=11&t=3434

Är väl så, dina blev ju bra fina :jeps ...ska man klarlacka kanten igen efteråt? Såg nått youtubeklipp där dom rekomendera att inte klarlacka utan använda nått wax istället

Användarvisningsbild
jesprut
Medlem

Inlägg av jesprut » 31 dec 2012 15:38

Tack!

Ja i dina verkar det definitivt ha krupit in vatten så det har börjat att ärga. så det är bara att börja slipa :)

Visst kan man lägga klarlack efteråt, men vad jag har hört och läst så ska det vara svårt att få till det bra, kanske till och med behövs någon speciell klarlack ?

Nackdelen med rå aluminium är ju att man får tänka lite vad man använder för medel och sen slipa om en gång om året typ :)

Skriv svar