Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polera saab 9-3 -03 tips ?

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Daanne
Medlem

Polera saab 9-3 -03 tips ?

Inlägg av Daanne » 06 dec 2012 04:42

Hej har fått i uppdrag av en vän att polera hans bil, finns gott om tvättrepor dörruppslag men inga djupa repor.

har beställt hem fg , pf , sen tänkte jag typ köra sw som skydd. funkar det tror ni ? eller har ni nått annat tips ?
färgen på bilen är typ ljus grön/blå
Har vita rondeller hemma sen är svarta + lila på väg.

ska man köra iso innan man lägger på Sw ? kan man lägga på sw med applikatorsvamp ? hur många lager ?

blev många frågor nu men tackar för dom svar jag får :lol:
Senast redigerad av 4 Daanne, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Re: Polera saab 9-3 -03 tips ?

Inlägg av danne5 » 06 dec 2012 09:19

Jag haar inte testat SW så kan inte uttala mig om det. Det funkar säkert både att lägga med applikatorsvamp och maskin med mjuka pads... Om du vill vara helt säker på att lacken är ren så kan du gärna ta till spriten :mrgreen: Själv föredrar jag att tvätta av med alkalielösning, eller skippa det momentet helt!
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Daanne
Medlem

Inlägg av Daanne » 06 dec 2012 10:05

danne5 skrev:Jag haar inte testat SW så kan inte uttala mig om det. Det funkar säkert både att lägga med applikatorsvamp och maskin med mjuka pads... Om du vill vara helt säker på att lacken är ren så kan du gärna ta till spriten :mrgreen: Själv föredrar jag att tvätta av med alkalielösning, eller skippa det momentet helt!

Okej har ingen erfarenhet av varken iso eller alkalie har skippat de momentet helt innan men kollade ifall att det är nödvändigt eller ej :)

Om man kör sw med maskin förstör inte det dom lagrena som ligger innan ?

kimpon
Medlem

Inlägg av kimpon » 06 dec 2012 12:44

Det ska inte ligga några lager kvar det är därför du spritar eller tvättar med alkalie innan lackskyddet.
SW funkar fint men det är inte mer hållbart änn ett wax.
Det funkar fint att köra sw med maskin eller för hand.

LYCKA TILL NU
Senast redigerad av 4 kimpon, redigerad totalt 14 gång.
Den som har mest när han dör vinner.

Användarvisningsbild
Daanne
Medlem

Inlägg av Daanne » 06 dec 2012 13:09

kimpon skrev:Det ska inte ligga några lager kvar det är därför du spritar eller tvättar med alkalie innan lackskyddet.
SW funkar fint men det är inte mer hållbart änn ett wax.
Det funkar fint att köra sw med maskin eller för hand.

LYCKA TILL NU
Men då spritar jag den innan lackskyddet, hur många rundor kör ni per medel? Eller kör ni bara 1 runda?

Hur länge ska man vänta mellan dom olika medlen för att gå på nästa? Har bara kört på innan men har kört för hand o där har jag inte fått nått riktigt bra resultat.

Jag är ju rätt ny på detta o har inte testat menzerna så ska bli kul o testa hur det funkar, har fått tips på autosmart oxå men det får bli en annan gång ska fokusera på detta jobbet o menzerna nu.

Användarvisningsbild
addebe
Medlem

Inlägg av addebe » 06 dec 2012 13:25

Hallå.

Jag har själv endast använt mig utav PF samt SF vid polering, då kör jag oftast med gula rondeller till PF samt blåa (mjuka!) till SF.

PF körde jag ut hårt men släppte upp trycket efter ca 10 överlappningar (..vissa säger att man skall köra ut medlet så det försvinner, inget jag var närheten utav!).

Det jag märkte med Menzernas medel är att dom inte gillar kyla!. Sist jag körde så klibbar det sig som fasen, kanske var 10-15 plus då, något att tänka på nu när det är snorkallt ...

Försvinner alla repor så finns det inget behov att ösa på med mer polering, utan då kör jag oftast en repa med SF för att få slutfinishen inför vaxet.

Polermedlet kan du ta bort direkt, det tar ju bort repor. Det är vaxet som blir ett lager på lacken.

Själv spritar jag inte så mycket utan torkar relativt noga och sen lägger ett lager vax med maskin sen väntar en stund (beroende på vaxet) och tar bort, därefter lägger jag vax för hand och då kommer man oftast åt de svåråtkomliga ställena.

/Andreas
Senast redigerad av 4 addebe, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Daanne
Medlem

Inlägg av Daanne » 06 dec 2012 13:54

addebe skrev:Hallå.

Jag har själv endast använt mig utav PF samt SF vid polering, då kör jag oftast med gula rondeller till PF samt blåa (mjuka!) till SF.

PF körde jag ut hårt men släppte upp trycket efter ca 10 överlappningar (..vissa säger att man skall köra ut medlet så det försvinner, inget jag var närheten utav!).

Det jag märkte med Menzernas medel är att dom inte gillar kyla!. Sist jag körde så klibbar det sig som fasen, kanske var 10-15 plus då, något att tänka på nu när det är snorkallt ...

Försvinner alla repor så finns det inget behov att ösa på med mer polering, utan då kör jag oftast en repa med SF för att få slutfinishen inför vaxet.

Polermedlet kan du ta bort direkt, det tar ju bort repor. Det är vaxet som blir ett lager på lacken.

Själv spritar jag inte så mycket utan torkar relativt noga och sen lägger ett lager vax med maskin sen väntar en stund (beroende på vaxet) och tar bort, därefter lägger jag vax för hand och då kommer man oftast åt de svåråtkomliga ställena.

/Andreas

Tack för detta svar! Nu har jag lite mer koll på hur jag ska gå till väga :) som du säger så är det för kallt nu o vi har inte hittat nått bra ställe att va på så vi skjuter fram det lite :) men vi kommer köra en utvändig tvätt+clay samt invändigt i helgen, kommer göra grym skillnad bara det! Kommer ta massa bilder så slänger väll upp några här sen :)

Skriv svar