Självrisken är i den regionen att även om det är min ögonsten så är det pengar jag aldrig får tillbaka.
Så till saken... jag undrar om det finns någon fena här inne som kan vägleda mig lite på hobby nivå.
Skadan är som följande:
- Vänster hörn på den lackade plastkofångaren fram (för mörkt ut för att ta en vettig bild ikväll).
- Stort som en knuten hand.
- På tre ställen är lacken borta så det lyser svart plast.
- Övriga området är fullt med ganska djupa repor (inte ner till den svarta plasten dock, men det kan inte vara långt ifrån).
Min fundering är om jag kan punkt-lackera detta på något sätt och sedan polera det till att se bra ut igen.
Går det göra enligt följande?
1. Polera ytan med lamull osv och se om det blir ok eller om man går igenom lacken (plast får ju inte bli varmt). Dvs en test om jag överhuvudtaget behöver lacka eller kan nöja mig med ett lackstift till dem, något mindre, svarta ytorna sedan.
2. Poleringen sket sig. Köpa en sprayburk med polarvit 189 på Volvo.
3. Rugga ytan och spray området så det får en schysst täckning (se upp för rinning).
4. Spraydimman har nu gett en fin yta där mycket färg kom och en något sträv yta direkt i övergången mellan sprayad och icke sprayad yta.
5. Låt härda några dagar.
6. Gå på med lamull och PF.
7. Jobbar vidare med skummgummihättor och PF i olika steg för att avsluta med SF.
Jag inbillar mig att en solid vit lack (är rätt förlåtande och..) går ändå få rätt okaj utan att knäppa i den höga självrisken och lämna på verkstad.
Det jag är orolig för är:
Den sträva kanten mellan sprayad och icke sprayad yta kommer jag inte kunna få bort. Den kommer se något matt och trist ut.
Hur hade ni gjort?
Tacksam för utförligt svar.
//KaliZ
Edit: Min plan är alltså att göra något sånt här. Men kan jag gå på med polermaskin och få det bra efter lack eller kräver det våtslip och grejer först?
http://www.smartrepair.se/img/smart_skada8_big.jpg