Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Glare Vinyl & Leather

Invändig rekond, lädervård
miken
Entusiast
Entusiast

Re: Glare Vinyl & Leather

Inlägg av miken » 12 sep 2012 10:56

hjortens80 skrev:Det blir en flaska av Ultima nu efter lite läsning ;) ! Hur gjorde du när du lade på det..låter man det torka bara efter applcering eller efter torkar man med microfiber??

/Martin
stryk bara ut det jämt med aplikatorn som följer med och låt medlet torka av sig själv tar cirka 15 min ingen eftertorkning behövs

du kommer bli väldigt nöjd :brumm

här har du en bra demofilm:
http://www.youtube.com/watch?v=hheo9l_y ... re=related
Senast redigerad av 1 miken, redigerad totalt 14 gånger.

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 12 sep 2012 11:23

hjortens80 skrev:Tack för en bra recension av medlet! Jag uppfattar medlet som väldigt prisvärt iallafall om man jämnför med Ultimas medel (179 kr GLARE / 495 kr ULTIMA)!?
Antar att en rengöring och en omgång till så blir det bra i din bil! Hur gjorde du..applicerade du med en svamp och efter torkade med microfiber duk? Lade du på 2 lager?

/Martin
Jag applicerade Glare Vinyl & Leather med en microfiberduk, och jag körde i 2 lager. Jag uppfattar Glare Vinyl & Leather som väldigt dryg och lätt att jobba med. Att instrumentbrädan blev flammig efter en dryg månad har jag dock inget annat svar på än mina antaganden tidigare i tråden.

Miken är väldigt anti mot Glare Vinyl & Leather, min uppfattning är betydligt mer positiv. Alla ytor utom just instrumentpanelen har fortfarande en perfekt finish. Vår utgångspunkt var kanske en annan...mina säten var t.ex helt obehandlade innan, och det kanske inte Mikens var!!?

Jag har många gånger använt lackskyddet Ultima Paint Guard+ och det är rejält drygt, och jag antar att interiörmedlet också är det. Som Miken skrev så är inte kostnaden 495:- utan WaxDog säljer exempelvis det för 240:-. Skillnaden är att Glare ska vara en en-stegs-produkt som även rengör, men det går säkerligen lika bra att göra rent med något annat innan Ultima-medlet. Detta är helt klart ett medel som jag också ska testa när tillfälle ges :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 16 sep 2012 15:42

Hej!

Här kommer då en uppdatering till.
Idag gick jag på instrumentpanelen med ett svagt blandat rengöringsmedel, nagelborste samt microfiberduk.

Innan rengöring. En liten flammig yta, tycker jag (men inte överdrivet mycket):
Bild

Micrfiberduken innan rengöring:
Bild

Microfiberduken efter rengöring:
Bild
Visst fick jag bort vad jag uppfattar som "smuts".

Instrumentpanelen efter rengöring (ser nästan flammigare ut nu...men är att ytan är lite fuktig):
Bild

Steg 1 med Glare Vinyl & Leather:
Bild

Steg2:
Bild
Bild
Bild
Bild

Det ska bli spännande att se om ytan håller bättre denna gång.
Lite knölig verkar instrumentpanelen vara i sig då den ser lite flammig ut redan innan behandlingen, men så kanske det är med denna typ av yta.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 16 sep 2012 20:16

Intressant... men jag tvivlar på hur bra det är att använda en nagelborste?? kan inte ytan skadas!
Jag skulle kört Multisvamp om det är mycket smutsigt, eller bara spruta på och torka av, eventuellt använda en pensel:) :jeps
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Inlägg av WaxDog » 16 sep 2012 20:58

Multisvamp kan repa ganska bra på ömtåliga ytor så en borste med mjuka borst är att föredra.
Allt beror på ytan. Är man osäker ska man alltid testa på något undanskymt ställe så man inte får fula märken mitt på instrumentpanelen.
Senast redigerad av 1 WaxDog, redigerad totalt 14 gånger.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 20 apr 2013 17:51

Jag kan härmed tillägga att det är min instrumentpanel som är "flammig" och inte en effekt av Glare Vinyl & Leather. Den är nu rengjord med Ultima Interior Shampoo Gel (en fantastisk produkt...rengör för j-kligt bra, och luktar "rent" och gott), och därefter behandlad med Ultima Interior Guard Plus (en lika fantastisk produkt det med...lätt att lägga på, snygg matt yta, luktar gott). Trots detta så är panelen på något sätt lite flammig, och det är i strukturen och inte ytan. Svårt att förklara mer än att det inte går att få till perfekt oavsett medel.

Jag ska väl dock inte överdriva...det är bara jag i familjen som ser det. När jag frågar de andra så tittar de bara konstigt på mig och suckar :D.
mvh Manor

Skriv svar