Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Auqapel..tillvägagångs sätt?
- addebe
- Medlem
Re: Auqapel..tillvägagångs sätt?
Hur blir det med aquapel om man lägger det på rutor som redan från fabrik har någon form av vattenavisande rutor, likt nya Volvo V70.
Kan detta motverka Aquapels funktion?
/Andreas
/Andreas
Senast redigerad av 4 addebe, redigerad totalt 14 gång.
- MattisH
- Trogen Medlem

Jag har lagt det på framrutan på min V70. På min är det bara vattenavvisande främre sidorutor! Vet ej om det finns vindruta i samma behandling?addebe skrev:Hur blir det med aquapel om man lägger det på rutor som redan från fabrik har någon form av vattenavisande rutor, likt nya Volvo V70.
/Andreas
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
-
Göran
Jill, du fick bort aquapel men kunden fick repor i glaset skrev du på ProRecond.
"Aquapel försvann men kund påstår att det är repor i rutan efter 3M glaspolish. Jag vill bara ha nöjda kunder, så jag kommer att gå med på byte av rutan."
"Aquapel försvann men kund påstår att det är repor i rutan efter 3M glaspolish. Jag vill bara ha nöjda kunder, så jag kommer att gå med på byte av rutan."
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Ok, så det var inte det faktum att du inte fick bort Aquapel:en som var orsak till bytet...utan att borttagningen med polish förstörde rutan. Det låter ju på något sätt rimligare, för så in i Norden lär ju inte Aquapel sitta...då hade man ju inte som normalanvändare behövt behandla om bilen någonsin.Jill skrev:Polishen sabbade rutan ytterligare.Göran skrev:Jill, du fick bort aquapel men kunden fick repor i glaset skrev du på ProRecond.
Så Nej rutan blev inte bra ...
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Manor
- Moderator

Hur har det 2-3 rutor ni misslyckats på yttrat sig?Kapten Haddock skrev:Jag kan tänka mig det beror på luftfuktighet och temperatur, vi har misslyckats på 2 eller 3 av flera hundra bilar vi lagt Aquapel på, men det verkar inte vara vanligt förekommande.
Behövde ni polera bort Aquapel:en...och repades då rutan?
Jag lade på den utomhus under min carport. Det var nog både för kallt och fuktigt egentligen...och jag kanske inte putsade rutan tillräckligt...men jag har inga som helst problem, och 18 månader senare så fungerar fortfarande behandlingen.
Till saken hör att jag mestadels kör på vägar med 70km/h eller mer...och max kör några slag med torkarna och använder aldrig spolvätska.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Funk
- Moderator

Lite input och tankar..
Volvo har inte WRG (Water Repellant Glass) på framrutor, och Volvos sats för att applicera säger även "endast för sidorutor". Jag har kört med alla varianter i ampuller (Volvos, Aquapel och Lahegas) och finner dem så lika att det enligt mig inte är någon skillnad. Jag har aldrig haft några egentliga problem, även om gamla torkarblad någon enstaka gång kan ställa till det, och t.ex Biltemas silkonbelagda blad har visat sig vara inkompatibla.
För min egen del så använder jag oftast en cleaner/primer och vi brukar använda en saltsyrebaserad produkt som används i glasindustrin, även om jag faktiskt kört med polish och glasputs någon enstaka gång med bra resultat. Jag har försökt fiska runt lite på Volvo men inte kunnat få officielt på vilket som Volvo använder, men det ryktas vara samma som både Lahega och Aquapel (Lahega och Volvo tillverkar inte sina själva). Med skillnaden att Lahegas levereras med rengöringsmedel eller rengöringsduk. Det som är fabriksapplicerat på sidorutorna verkar dock vara bättre livslängd på än allt som är efterapplicerat.
Det verkar vara omöjligt att få reda på exakt hur det ligger till med tillverkaren, men "gasen" kan inte vara hälsosam efter som det är petroleumdestillat som lösningsmedel i allihop.
/Thomas
Volvo har inte WRG (Water Repellant Glass) på framrutor, och Volvos sats för att applicera säger även "endast för sidorutor". Jag har kört med alla varianter i ampuller (Volvos, Aquapel och Lahegas) och finner dem så lika att det enligt mig inte är någon skillnad. Jag har aldrig haft några egentliga problem, även om gamla torkarblad någon enstaka gång kan ställa till det, och t.ex Biltemas silkonbelagda blad har visat sig vara inkompatibla.
För min egen del så använder jag oftast en cleaner/primer och vi brukar använda en saltsyrebaserad produkt som används i glasindustrin, även om jag faktiskt kört med polish och glasputs någon enstaka gång med bra resultat. Jag har försökt fiska runt lite på Volvo men inte kunnat få officielt på vilket som Volvo använder, men det ryktas vara samma som både Lahega och Aquapel (Lahega och Volvo tillverkar inte sina själva). Med skillnaden att Lahegas levereras med rengöringsmedel eller rengöringsduk. Det som är fabriksapplicerat på sidorutorna verkar dock vara bättre livslängd på än allt som är efterapplicerat.
Det verkar vara omöjligt att få reda på exakt hur det ligger till med tillverkaren, men "gasen" kan inte vara hälsosam efter som det är petroleumdestillat som lösningsmedel i allihop.
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
miken
- Entusiast

jag misslyckades en gång när jag la på aquapel och det vart som en rinning på rutan sågs endast i solljus men det gick bort enkelt med Aquapel Glass Pre-cleaner. Gissar att det berodde på luftfuktigheten
men det var bara att prov en gång till
men det var bara att prov en gång till
Senast redigerad av 4 miken, redigerad totalt 14 gång.
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
- WaxDog
- Sponsor

Kan bekräfta att både Volvo och Lahegas produkt är Aquapel.
Samma produkt, olika etiketter och förpackningar.
Aquapel finns under en massa olika varumärken världen över.
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Jag tror det baserat på vad jag fått berättat för mig, men det skulle vara bra med mer konkreta "bevis" eftersom du troligen kommer att få mothugg..WaxDog skrev:Kan bekräfta att både Volvo och Lahegas produkt är Aquapel.
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Manor
- Moderator

Nu börjar det bli knepigt...WaxDog skrev:Kan bekräfta att både Volvo och Lahegas produkt är Aquapel.
Är Aquapel och Lahega GlassGuard alltså samma produkt, eller säljer Lahega även något annat som vanliga privatpersoner kan använda sig av?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Funk
- Moderator

Lahega har bara en variant vad jag vet.
/Thomas
/Thomas
-
Göran
När jag jobbade på Lahega Kemi så köpte vi dessa av Aquapel med Lahega-etikett!Manor skrev:Nu börjar det bli knepigt...WaxDog skrev:Kan bekräfta att både Volvo och Lahegas produkt är Aquapel.
Aquapel finns under en massa olika varumärken världen över.![]()
Är Aquapel och Lahega GlassGuard alltså samma produkt, eller säljer Lahega även något annat som vanliga privatpersoner kan använda sig av?
- Manor
- Moderator

Då skulle det ju vara intressant att höra varför Jill förordar Lahega framför Aquapel när det uppenbarligen verkar vara samma sak? Sen kan man ju undra varför man inte kan köpa Lahegas som privatperson!!?
Jag tycker hela grejen verkar konstig.
Hur tusan skulle Aquapel kunna sitta så in i norden att man måste köpa en helt ny ruta till kunden.
Nu kanske det blivit repor av glaspolishen...men glas är ju hårt som tusan och om man kan få repor i en ny ruta med glaspolish så borde man ju också kunna polera bort repor med samma polish
.
Jag måste ju anta att det finns mer i denna historia än vad som kommit fram i denna tråd?
Jag tycker hela grejen verkar konstig.
Hur tusan skulle Aquapel kunna sitta så in i norden att man måste köpa en helt ny ruta till kunden.
Nu kanske det blivit repor av glaspolishen...men glas är ju hårt som tusan och om man kan få repor i en ny ruta med glaspolish så borde man ju också kunna polera bort repor med samma polish
Jag måste ju anta att det finns mer i denna historia än vad som kommit fram i denna tråd?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Manor
- Moderator

Ok, så GlassGuard är inte den som är samma-lika som Aquapel alltså? Det är kanske inte ens en Lahegaprodukt?Jill skrev: GlassGuard är unik pga att den är i två steg.
Första steget är en vätska som du polerar rutan med maskin.
Blir en markant skillnad i hållbarheten.
Jag måste ha missuppfattat detta helt
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
Göran
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Det Lahega har gjort är att fått den med sin etikett..Manor skrev:Ok, så GlassGuard är inte den som är samma-lika som Aquapel alltså? Det är kanske inte ens en Lahegaprodukt?Jill skrev: GlassGuard är unik pga att den är i två steg.
Jag måste ha missuppfattat detta helt.
och lagt med en cleaner med lite syrabasis..inte så dumt
..men då måste du köpa en 10pack..inget för privata som bara vill behandla en eller två bilar..
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- WaxDog
- Sponsor

Stämmer, ampullen har bara ett batchnummer för spårning.
Samma sak med ampullerna från Aquapel, även dom har ett batchnummer.
Aquapel är alltså PPGs egna varumärke. Eller egentligen PGWs varumärke som i sin tur ägs av PPG tror jag.
PGW är ett företag med bara 4000 anställda.
http://www.pgwglass.com/ourcompany/Pages/default.aspx
Aquapel är alltså PPGs egna varumärke. Eller egentligen PGWs varumärke som i sin tur ägs av PPG tror jag.
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
men vist är Lahegas behandlig bättre Jill..Jill skrev:Låter bekantWaxDog skrev:Stämmer, ampullen har bara ett batchnummer för spårning.
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- MattisH
- Trogen Medlem

För min del som tänkte köpa 10- pack så undrar jag vad som behövs för att jag ska kunna köpa Lahega?
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- Manor
- Moderator

Auqapel..tillvägagångs sätt?
Det är alltså samma produkt, men det följer med en cleaner med GlassGuard...men GlassGuard är så mycket bättre...nej jag får tyvärr inte ihop detta. Är det alltså cleanern som följer med GlassGuard som gör allt så mycket bättre?Jill skrev:GlassGuard: En flaska med polervätska som steg 1. En ampull med behandling som steg 2, kommer förmodligen är från PPG.Manor skrev:Ok, så GlassGuard är inte den som är samma-lika som Aquapel alltså? Det är kanske inte ens en Lahegaprodukt?Jill skrev: GlassGuard är unik pga att den är i två steg.
Jag måste ha missuppfattat detta helt.
Aquapel: En ampull med behandling som kommer från PPG.
Är du med mig nu?
Set måste väl gå att använda en cleaner innan Aquapel också i så fall...och få den markanta skillnaden som upplevs?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)