Hejsan.
Har precis fått hem en ny(beg) bil åt sambon. Efter att ha kört en polering så finns några få repor/märken kvar som jag vill åtgärda innan bilen är perfekt. Har ett lackstift från tillverkaren som jag tänkt använda men med en finare pensel.
Har både googlat och sökt här på forumet utan framgång. Dock har det skrivits om nån gammal guide från pingens som verkar spårlöst borta.
Har sett chipex och liknande men det är inte intressant. Några tips? Hur brukar ni göra?
Med vänlig hälsning, Mattias
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Laga stenskott och repor proffsigt
-
matte.s
- Medlem
Laga stenskott och repor proffsigt
Senast redigerad av 4 matte.s, redigerad totalt 14 gång.
- Kapten Haddock
- Entusiast

Re: Laga stenskott och repor proffsigt
Vad är det för färg på bilen?
MVH/
MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
-
matte.s
- Medlem
Ford Focus -08. Blyertsgrå med en ton av blått. Metallic.
Sea Grey metallic heter den. Har dock ingen färgkod här.
Sea Grey metallic heter den. Har dock ingen färgkod här.
Senast redigerad av 4 matte.s, redigerad totalt 14 gång.
- Kapten Haddock
- Entusiast

Hmm, ju mörkare ju bättre kan man säga när det kommer till iläggningar.
Stenskott och repor är svårt som fanken.
Det vi gör är att blanda klarlack och bas (riktig 2k lack) sen lägga i flödigt i rengjorda skador. man lägger typ med ytspänning.
Sen när det härdat och sjunkit efter, vänta gärna en vecka eller så, siklar man bort överflöd med ett rakblad, slipar och polerar.
Får in en bil på måndag ja ska göra det på, kanske kan fota lite.
MVH/
Stenskott och repor är svårt som fanken.
Det vi gör är att blanda klarlack och bas (riktig 2k lack) sen lägga i flödigt i rengjorda skador. man lägger typ med ytspänning.
Sen när det härdat och sjunkit efter, vänta gärna en vecka eller så, siklar man bort överflöd med ett rakblad, slipar och polerar.
Får in en bil på måndag ja ska göra det på, kanske kan fota lite.
MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
-
matte.s
- Medlem
Jasså, ja det lät ju som en vettig melodi. Nu fick vi med ett lack och klarlacksstift som jag tänkt använda.
Men när du säger att du blandar bas och klarlack, hur funkar det?
Basen, oavsett och den är lösningmedel eller vattenbaserad torkar den genom avdunstning av bindemedlet medans klarlacken kräver en härdare för att torka riktigt?
Jag hade tänkt att göra rent skadorna noggrant manuellt för att sedan "syra" ur det sista. Lägga i tunt rostskydd för att sedan lägga i basen. Avsluta med den tillhörande 1k klarlacken och sen våtslipa och polera. Dock är jag rädd att det tillvägagångssättet kommer att bygga så mkt på höjden att efter våtslipningen så är basen "blottad".
Men när du säger att du blandar bas och klarlack, hur funkar det?
Basen, oavsett och den är lösningmedel eller vattenbaserad torkar den genom avdunstning av bindemedlet medans klarlacken kräver en härdare för att torka riktigt?
Jag hade tänkt att göra rent skadorna noggrant manuellt för att sedan "syra" ur det sista. Lägga i tunt rostskydd för att sedan lägga i basen. Avsluta med den tillhörande 1k klarlacken och sen våtslipa och polera. Dock är jag rädd att det tillvägagångssättet kommer att bygga så mkt på höjden att efter våtslipningen så är basen "blottad".