Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Värsta blänket...
- Manor
- Moderator

Värsta blänket...
Om vi undantar lite grövre polerjobb som ska ta bort tvättrepor (och värre än så). Vad är bästa tipset för att verkligen få upp glansen? Kan det vara Menzerna SF4000 med mjuk (ex. blå) trissa på en roterande i hög hastighet utan direkt tryck...eller en "mussePigg"-maskin med jättemjuka trissor (ex. svart) med samma medel och inget egentligt tryck?
Är det verkligen hög hastighet som gäller?
Finns det något polermedel än ovanstående som ska kunna ge en ännu blankare bil?
Är det verkligen hög hastighet som gäller?
Finns det något polermedel än ovanstående som ska kunna ge en ännu blankare bil?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
danne5
- Entusiast

Re: Värsta blänket...
Tror detta kommer att bli en låååång diskussion!
Jag personligen tycker att Dodo Juice Lime Prime Lite har givit dendär extrema glansen man är ute efter, men även SF4000 ger en hög glans, dock har jag inte så supermjuka trissor så kanske går att få ännu bättre! Nästa vår måste jag ju få Volvon att blänka ännu mer

Jag personligen tycker att Dodo Juice Lime Prime Lite har givit dendär extrema glansen man är ute efter, men även SF4000 ger en hög glans, dock har jag inte så supermjuka trissor så kanske går att få ännu bättre! Nästa vår måste jag ju få Volvon att blänka ännu mer
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Alla har väl sina favoriter.
Oftast så talar man dock bara om de/det poleringssteg som är tänkta att ta bort repor. Jag är ute efter det allra sista som görs innan lackskyddet/vax. Jag använder ju Glare Micro Finish som ett "sista" steg i hop med Glare Professional Polish som är lackskyddet. Dessa är ju dock inte avverkande så man skulle ju kunna köra exempelvis med SF4000 innan för att få till det där riktiga blänket. Inte för att jag är missnöjd med min bil, men det kanske kan bli ännu bättre
.
Oftast så talar man dock bara om de/det poleringssteg som är tänkta att ta bort repor. Jag är ute efter det allra sista som görs innan lackskyddet/vax. Jag använder ju Glare Micro Finish som ett "sista" steg i hop med Glare Professional Polish som är lackskyddet. Dessa är ju dock inte avverkande så man skulle ju kunna köra exempelvis med SF4000 innan för att få till det där riktiga blänket. Inte för att jag är missnöjd med min bil, men det kanske kan bli ännu bättre
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
danne5
- Entusiast

Eller hur, man vill ju få det bästa blänket:)!Manor skrev:Alla har väl sina favoriter.
Oftast så talar man dock bara om de/det poleringssteg som är tänkta att ta bort repor. Jag är ute efter det allra sista som görs innan lackskyddet/vax. Jag använder ju Glare Micro Finish som ett "sista" steg i hop med Glare Professional Polish som är lackskyddet. Dessa är ju dock inte avverkande så man skulle ju kunna köra exempelvis med SF4000 innan för att få till det där riktiga blänket. Inte för att jag är missnöjd med min bil, men det kanske kan bli ännu bättre.
SF4000 är ju ett poleringsmedel, medan Glare Micro Finish Och Dodo Juice som jag nämnde är s.k ''Glazers'' som egentligen inte polerar utan tillför glans till lacken, om jag förstått det rätt! sedan tror jag att utvägen till det ''perfekta'' blänket är att man kör noggrannt och omsorgsfullt från första till sista steg. Så om t.ex man börjar med FG och hårda trissor, fortsätter med PF och mediumtrissor, och avsluter med SF och mjuka, och kanske ännu ett medel innan lackskydd, så tror jag att alla steg är minst lika viktiga för att sedan kunna få ett perfekt slutresultat
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

I mitt fall så gäller det min Subaru, och den behöver absolut inga grövre polersteg...visst finns det väl tvättrepor, men i övrigt så är lacken så pass bra att jag inte vill gå på med något grövre.
SF4000 kan jag dock tänka mig om det nu ger någon skillnad
.
SF4000 kan jag dock tänka mig om det nu ger någon skillnad
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
Cogo
- Entusiast

Kankse ska testa BBV:s egna polermedel, High Gloss. Ska tydligen vara en riktig glanshöjare.
Då kan du ju även passa på att göra en liten recension också.
Mvh Magnus
Då kan du ju även passa på att göra en liten recension också.
Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
Apelros
- Trogen Medlem

Hur blir de om man kör dubbla lager?? Med mjuka trissor kanske??
Senast redigerad av 4 Apelros, redigerad totalt 14 gång.
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10
- Rednales
- Kemiexpert

Kör en vända med Prima Amigo och ett bra vax så blir det blänka.
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Värsta blänket...
Glare är jag väldigt nöjd med, och blänk har jag redan nuRednales skrev:Kör en vända med Prima Amigo och ett bra vax så blir det blänka.
Mycket vill dock ha mer...
Är Prima Amigo något i stil med SF4000?
Hur jobbar du med den? Roterande eller oscillerande, vilken trissa och hastighet?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Rednales
- Kemiexpert

Lite info om Amigo. Bara att lägga i korgen vid nästa beställning från hunden.
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=62
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=62
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.
-
danne5
- Entusiast

Tror att Amigon klassar in bland Pre-wax cleansers och inte bland fina polermedel(T.ex SF4000)