Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Clay (lera) + Menzerna produkter

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Clay (lera) + Menzerna produkter

Inlägg av LineaR » 31 aug 2012 18:19

danne5 skrev:
LineaR skrev:
jonkegtx skrev:Jag tror att Danne5 menar Sverigevaxet :nicka

Powerlocken och Arctic Seal som jag föreslog ovan) är väldigt lätta att applicera. Sverigevaxet har jag inte hunnit prova än. Men det står i hyllan och väntar :D
Okej tänkte prova Ultimas pgp eller powerlck låter hetast för mig. Skriv gärna hur de gått när du testar SV-Vaxet ;) kanske jag kan få en recension :mrgreen:
Ber om ursäkt för otydligheten, trodde ni hade diskuterat produkten i fråga tidigare i tråden! Jag testade Sv-vaxet(sverigevaxet hårdvax) förra vintern, dock applicerade jag skyddet i endast ett lager, fast två rekommenderas, trots detta var hållbarheten jättebra! Om du inte gjort det ännu, så kolla i Användarnas Recensioner och omdömen, där finns en hel del intressanta tester av vax/lackskydd(även en om Sv-vaxet av mig och en av Bigguns) :jeps :jeps
Inget att be ursäkt om. Får lära mig förkortningarna med tiden :nicka jo har tittat där håller mig inne här numera 1gång om dan för att hänga med i svängarna. Vad har du haft för skydd innan? SV-vaxet :?:
Senast redigerad av 4 LineaR, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 31 aug 2012 18:57

Inget att be ursäkt om. Får lära mig förkortningarna med tiden jo har tittat där håller mig inne här numera 1gång om dan för att hänga med i svängarna. Vad har du haft för skydd innan? SV-vaxet
Menade du vad jag brukar använda för skydd, eller vad jag har haft innan jag applicerade sv-vaxet??
Jag brukar sällan använda lackskydd på egna bilar, utan applicerar hellre ett mysigt pastevax lite oftare, och om man är sparsam med avfettningen behöver man inte vaxa om på ett halvår!
Collinite 476 är ett vax som jag har kört på många bilar, och det är hållbart, men det tål inte avfettning (kall) särskilt bra, sedan är Dodos vaxer en riktig favorit, de doftar gott och ger en underbar glans. Men det väger ju upp då att et lackskydd håller längre men är ofta ''tråkigare'', så mitt tips är att använda ett trevligt pastevax på sommaren och lackskydda till vintern om man använder mycket kallavfettning, och kör mycket på saltade vägar! Om du inte gjort det ännu rekommenderar jag att kolla min nyligen avslutade tråd där jag under sommaren utfört ett test mellan Dodo Juice Light Fantastic, Autoglym Extra Gloss Protection(lackskydd) och Collinite 476s :jeps
Jag vet att det känns som en djungel just nu med alla medel, men det gäller att testa sig fram till sina personliga favoriter!
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 31 aug 2012 19:33

danne5 skrev:Men det väger ju upp då att et lackskydd håller längre men är ofta ''tråkigare'', så mitt tips är att använda ett trevligt pastevax på sommaren och lackskydda till vintern om man använder mycket kallavfettning, och kör mycket på saltade vägar!
Danne, det skulle vara kul att höra din åsikt om Glare, har du testat det någon gång (gärna med Micro Finish som grund)? Jag provade på en hel del olika vax/lackskydd innan jag med Glare fick till blänket och "wetlooken" som jag önskade. Tidigare har jag bara upplevt samma-lika blänk & wetlook med vax, men dess blänk har snabbt försvunnit efter några få tvättar (jag har dock inte testat Dodo eller Collinite). Pärlning och avrinning är väl inte Glares grej, även om det finns där...men det klarade helt klart av vintersäsongen med tvätt inkl. kallavfettning en gång i veckan. I övrigt håller jag helt med dig om att lackskydd generellt har givit en tristare yta än vax...kanske är det inbillning, men jag tror inte det.

Jag har ju absolut inte testat allt som finns, men resultat (blänk & wetlook)/hållbarhet/pris är faktorer som väger tungt för mig. Jag har dock inget krav på flera års hållbarhet, även om 5 år utlovas med Glare enligt reklambladen...6-12 månader är helt ok då jag minimum lägger på "något" varje vår respektive höst.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 31 aug 2012 21:06

Manor skrev:
danne5 skrev:Men det väger ju upp då att et lackskydd håller längre men är ofta ''tråkigare'', så mitt tips är att använda ett trevligt pastevax på sommaren och lackskydda till vintern om man använder mycket kallavfettning, och kör mycket på saltade vägar!
Danne, det skulle vara kul att höra din åsikt om Glare, har du testat det någon gång (gärna med Micro Finish som grund)? Jag provade på en hel del olika vax/lackskydd innan jag med Glare fick till blänket och "wetlooken" som jag önskade. Tidigare har jag bara upplevt samma-lika blänk & wetlook med vax, men dess blänk har snabbt försvunnit efter några få tvättar (jag har dock inte testat Dodo eller Collinite). Pärlning och avrinning är väl inte Glares grej, även om det finns där...men det klarade helt klart av vintersäsongen med tvätt inkl. kallavfettning en gång i veckan. I övrigt håller jag helt med dig om att lackskydd generellt har givit en tristare yta än vax...kanske är det inbillning, men jag tror inte det.

Jag har ju absolut inte testat allt som finns, men resultat (blänk & wetlook)/hållbarhet/pris är faktorer som väger tungt för mig. Jag har dock inget krav på flera års hållbarhet, även om 5 år utlovas med Glare enligt reklambladen...6-12 månader är helt ok då jag minimum lägger på "något" varje vår respektive höst.
Nej, jag har inte testat Glare, men skulle vara klart intressant, med tanke på dina och många andras positiva ord här på forumet! Skulle säkert kunna bli en ny favorit! :)

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av LineaR » 31 aug 2012 22:21

danne5 skrev:
Inget att be ursäkt om. Får lära mig förkortningarna med tiden jo har tittat där håller mig inne här numera 1gång om dan för att hänga med i svängarna. Vad har du haft för skydd innan? SV-vaxet
Menade du vad jag brukar använda för skydd, eller vad jag har haft innan jag applicerade sv-vaxet??
Jag brukar sällan använda lackskydd på egna bilar, utan applicerar hellre ett mysigt pastevax lite oftare, och om man är sparsam med avfettningen behöver man inte vaxa om på ett halvår!
Collinite 476 är ett vax som jag har kört på många bilar, och det är hållbart, men det tål inte avfettning (kall) särskilt bra, sedan är Dodos vaxer en riktig favorit, de doftar gott och ger en underbar glans. Men det väger ju upp då att et lackskydd håller längre men är ofta ''tråkigare'', så mitt tips är att använda ett trevligt pastevax på sommaren och lackskydda till vintern om man använder mycket kallavfettning, och kör mycket på saltade vägar! Om du inte gjort det ännu rekommenderar jag att kolla min nyligen avslutade tråd där jag under sommaren utfört ett test mellan Dodo Juice Light Fantastic, Autoglym Extra Gloss Protection(lackskydd) och Collinite 476s :jeps
Jag vet att det känns som en djungel just nu med alla medel, men det gäller att testa sig fram till sina personliga favoriter!
jo precis vad du använder själv till bilen. Fick mitt svar de är du som har den röde direktörbilen :brumm Så de är Collinite 476 som andvänds kanske stod under projekt tråd. Men jag blev så fäst vid bilderna :jeps :jeps

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 01 sep 2012 07:12

LineaR skrev:
danne5 skrev:
jo precis vad du använder själv till bilen. Fick mitt svar de är du som har den röde direktörbilen :brumm Så de är Collinite 476 som andvänds kanske stod under projekt tråd. Men jag blev så fäst vid bilderna :jeps :jeps
Japp, det är jag med Volvon :brumm På den har jag applicerat Dodo Juice Orange Chrush, som är specialgjort för röda(varma) färger! Colliniten har jag bl.a lagt på Renault paketbilen som finns i Proj&bild. samt på Opeln för två somrar sen! Dessutom har jag vaxat tanken på min Monkeybike med det :lol:
Detta är mitt sommartest: http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=42&t=5361

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av LineaR » 01 sep 2012 14:43

Japp, det är jag med Volvon :brumm På den har jag applicerat Dodo Juice Orange Chrush, som är specialgjort för röda(varma) färger! Colliniten har jag bl.a lagt på Renault paketbilen som finns i Proj&bild. samt på Opeln för två somrar sen! Dessutom har jag vaxat tanken på min Monkeybike med det :lol:
Såg ju riktigt trevligt ut kul att läsa såna trådar. Nu har man fått lite mer info om pastavaxer som man kan tänka på till sommaren. Snart kommer vintern så får satsa på ett lackskydd.Vet inte hur länge BVS skydd bör hålla men har redan en massa tvättrepor + lite andra repor de måste missat.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 01 sep 2012 14:49

LineaR skrev:
Såg ju riktigt trevligt ut kul att läsa såna trådar. Nu har man fått lite mer info om pastavaxer som man kan tänka på till sommaren. Snart kommer vintern så får satsa på ett lackskydd.Vet inte hur länge BVS skydd bör hålla men har redan en massa tvättrepor + lite andra repor de måste missat.
Tack! försöker att underhålla forumet med lite tester och bilder emellanåt! Tycker du tänker helt rätt om du satsar på lackskydd till vintern! Då vet du att du har ett ordentligt skydd som tål kallavfettning, och så blir det inte så mycket jobb näsr tjär- och asfaltsprickarna ska bort på våren :jeps

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av LineaR » 02 sep 2012 12:28

danne5 skrev:
LineaR skrev:
Tack! försöker att underhålla forumet med lite tester och bilder emellanåt! Tycker du tänker helt rätt om du satsar på lackskydd till vintern! Då vet du att du har ett ordentligt skydd som tål kallavfettning, och så blir det inte så mycket jobb näsr tjär- och asfaltsprickarna ska bort på våren :jeps
nej precis fick tipset att man ska ha ett mildare avfettning under vår sommar tidig höst sen ett tjärlösande till vinterhalvåret detta kom från de jag lämnade in bilen för rekond av. Kör med eeras alkaliska avfett nu. Men har en flaska autosmart power till vintern. Kan knappt vänta till ja får tillgång till garage för att kunna polera lite.

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av LineaR » 03 sep 2012 20:37

Gjorde nyss en beställning med lite polermedel mm från både BBV, Pingens och Waxdog. 8-)
Anledning till beställning från 3 ställen är för att produkterna var slut på respektive sida.
Men nu ha kan satt stämpeln hos alla 3. :jeps Ska bli kul att testa när leveransen kommer.
För mig som nybörjare amatör var detta 1 stor beställning. Tur att jag tittat runt och sett forumsrabatt på bbv sparade 100kr :mrgreen:

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 03 sep 2012 20:42

Pingens har väl oxå en rabattkod om jag inte missminner mig! Lycka till med putsandet :jeps

Användarvisningsbild
Tusken
Medlem

Inlägg av Tusken » 03 sep 2012 20:53

LineaR skrev:Gjorde nyss en beställning med lite polermedel mm från både BBV, Pingens och Waxdog. 8-)
Anledning till beställning från 3 ställen är för att produkterna var slut på respektive sida.
Ja precis, jag kommer dock vänta lite och se om jag kan beställa allt från samma leverantör.

Vilka produkter beställde du?

Lycka till med polerandet

Vänligen
Magnus
Senast redigerad av 4 Tusken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av LineaR » 03 sep 2012 21:20

danne5 skrev:Pingens har väl oxå en rabattkod om jag inte missminner mig! Lycka till med putsandet :jeps
jaså där ser kan kunde sparat ännu mer.
Se min tråd i bilvårdskolan och tipsa mig lite inför polering

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av LineaR » 03 sep 2012 21:25

Tusken skrev:
LineaR skrev:Gjorde nyss en beställning med lite polermedel mm från både BBV, Pingens och Waxdog. 8-)
Ja precis, jag kommer dock vänta lite och se om jag kan beställa allt från samma leverantör.

Vilka produkter beställde du?

Lycka till med polerandet

Vänligen
Magnus
jo jag hade också tänkt göra det men ju mer man hänger här desto mer vill man ut och testa :lol:
beställde lite Menzerna produkter Ultima ppp o pgp. Sedan en massa trissor te min dubbeltriss maskin
får hoppas jag tänkt rätt se min tråd i bilvårdskolan. och ge mig dina tips haha :cheers

Skriv svar