Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Clay (lera) + Menzerna produkter
- LineaR
- Trogen Medlem

Clay (lera) + Menzerna produkter
Hej alla glada bilputsare!
Till en början vill jag säga att jag är helt ny här och Totalt Amatör
Har några frågor som jag inte riktig hittat svar på. Hoppas på att få några uträttade med tråden.
1- Hur andvänder man clay leran har en blå sådan och skall köpa clay gel till denna är det bara att dra det över bilen?
2- Angående Menzerna produkterna så verkar det som de flesta här andvänder dessa. De kommer iaf upp i många trådar (nu ännu en till) måste ju betyda att det är dessa som gäller.
Nu till frågan.Var på väg att beställa polerset men tyvär inget hemm på bbv så passar på att fråga behöver man alla Menzerna FG, PF, FF, SF,SW ex vad är skillnad på SF och FF? vilka är nödvändiga utöver FG PF OCH SW som jag får med i kittet?
har en biltema dubbel maskin införskaffad då jag polerade med Sonax på mina tidigare bil
(detta va innan jag hitade hit)
Tacksam för vänliga svar av er proffs,amatörproffs bättre än mig iaf.
BILEN ÄR EN:Svartmetallic SEAT LEON 2009
Mvh//LineaR
Till en början vill jag säga att jag är helt ny här och Totalt Amatör
Har några frågor som jag inte riktig hittat svar på. Hoppas på att få några uträttade med tråden.
1- Hur andvänder man clay leran har en blå sådan och skall köpa clay gel till denna är det bara att dra det över bilen?
2- Angående Menzerna produkterna så verkar det som de flesta här andvänder dessa. De kommer iaf upp i många trådar (nu ännu en till) måste ju betyda att det är dessa som gäller.
Nu till frågan.Var på väg att beställa polerset men tyvär inget hemm på bbv så passar på att fråga behöver man alla Menzerna FG, PF, FF, SF,SW ex vad är skillnad på SF och FF? vilka är nödvändiga utöver FG PF OCH SW som jag får med i kittet?
har en biltema dubbel maskin införskaffad då jag polerade med Sonax på mina tidigare bil
(detta va innan jag hitade hit)
Tacksam för vänliga svar av er proffs,amatörproffs bättre än mig iaf.
BILEN ÄR EN:Svartmetallic SEAT LEON 2009
Mvh//LineaR
Senast redigerad av 4 LineaR, redigerad totalt 14 gång.
-
jonkegtx
- Entusiast

Re: Clay (lera) + Menzerna produkter
Hej och välkommen hit!
1. Leran drar du över bilen ja. Vissa använder hela biten, men jag själv tar loss en liten bit som täcker två fingrar. Sen är det bara att spraya på gelen och dra den fram och tillbaks över lacken. Gör ett litet område i taget, först kommer du att känna att det är strävt. När ytan är glatt och du har fått bort flygrost och annat så går du vidare till nästa yta.
2. Menzerna är bra
Men det finns även andra produkter.... Om du nu ska ha Menzerna så tycker jag att det räcker med FG (grov rubbing),PF (medium rubbing),SF (fin rubbing), Komplettera med Menzerna Powerlock eller ngt annat lackskydd istället.
1. Leran drar du över bilen ja. Vissa använder hela biten, men jag själv tar loss en liten bit som täcker två fingrar. Sen är det bara att spraya på gelen och dra den fram och tillbaks över lacken. Gör ett litet område i taget, först kommer du att känna att det är strävt. När ytan är glatt och du har fått bort flygrost och annat så går du vidare till nästa yta.
2. Menzerna är bra
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.
- LineaR
- Trogen Medlem

Tack tack
1 måste man torka av leran innan polering eller är det bara att börja polera
efter lerat.
2 okej jo har förstått att de finns fler att välja på. Så du tycker inte jag behöver
Menzernas SW?
1 måste man torka av leran innan polering eller är det bara att börja polera
efter lerat.
2 okej jo har förstått att de finns fler att välja på. Så du tycker inte jag behöver
Menzernas SW?
-
Krakus
- Medlem
Själv testar jag med FG sen PF och Ultimas PPP. Ska toppa med Ultima PG+
Senast redigerad av 4 Krakus, redigerad totalt 14 gång.
OBS! Jag är amatör!
Kör en gammal SLK.
Och en nyare vit E-Coupe.
- LineaR
- Trogen Medlem

Okej så man kan blanda märken på det viset?Krakus skrev:Själv testar jag med FG sen PF och Ultimas PPP. Ska toppa med Ultima PG+
-
danne5
- Entusiast

Japp, inga problem...! I vissa fall kan du även använda flera medel på trissan på samma gång! Körde för en tid sen en bil där jag blandade Autoglyms paint renovator med Dodo Juice lime prime
jag har ingen erfarenht av menz. SW, men den funkar säket okej, även om det inte är det första jag skulle rekommendera
Och du ska torka lacken efter att du clayat, så att den är torr och ren inför polering. Om lacken inte är ren, blir poleringen ett fiasko
Lycka till
(ps. glöm inte bilderna...)
jag har ingen erfarenht av menz. SW, men den funkar säket okej, även om det inte är det första jag skulle rekommendera
Och du ska torka lacken efter att du clayat, så att den är torr och ren inför polering. Om lacken inte är ren, blir poleringen ett fiasko
Lycka till
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.
- LineaR
- Trogen Medlem

Okej titta där nu har man lärt sig något nytt inom poleringdanne5 skrev:Japp, inga problem...! I vissa fall kan du även använda flera medel på trissan på samma gång! Körde för en tid sen en bil där jag blandade Autoglyms paint renovator med Dodo Juice lime prime![]()
jag har ingen erfarenht av menz. SW, men den funkar säket okej, även om det inte är det första jag skulle rekommendera![]()
Och du ska torka lacken efter att du clayat, så att den är torr och ren inför polering. Om lacken inte är ren, blir poleringen ett fiasko![]()
![]()
Lycka till(ps. glöm inte bilderna...)
Som sagt nybörjare och har ingen erfarenhet heller men har hört mycket om Menzerna och det verkar bra.
Vad skulle du rekommendera istället för SW??? något ur Ultimas eller Glares produkter för att skydda efter polering?
Bästa sätt att torka Clay är de med microfiberduk?
nejdå bilder kommer när jag fått fart på polerandet
- Manor
- Moderator

Glare Micro Finish och Glare Professional Polish (i den ordningen) kan man inte misslyckas med...eller jo man kan ta för mycket medel och då blir det jobbigt, men det är väl samma-lika med alla andra märken också.
Ultima Paint Prep+ och Ultima Paint Guard+ går aningen snabbare (det sista steget). Inget fel alls på detta, men Glare gör mig personligen lyckligare
.
Ultima Paint Prep+ och Ultima Paint Guard+ går aningen snabbare (det sista steget). Inget fel alls på detta, men Glare gör mig personligen lyckligare
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
jonkegtx
- Entusiast

Jag föreslår Menzerna Powerlock, eller Pingens Arctic Seal. Bara så att du får lite olika att välja på

-
Krakus
- Medlem
ULTIMAS PPP både polerar som täpper till ev missar. UPGP är enkel att lägga och kan läggas på varje månad.
Utan att man svettas
Utan att man svettas
Senast redigerad av 4 Krakus, redigerad totalt 14 gång.
OBS! Jag är amatör!
Kör en gammal SLK.
-
jonkegtx
- Entusiast

De jag polerar bilar åt är för lata för att göra ngt själv, så jag lägger lackskydd med lite hållbarhet 
Edit: Jag har inte testat Ultima så den hållbarheten vet jag inget om, men att lägga skydd varje månad orkar som sagt inte de jag rekondat åt
Edit: Jag har inte testat Ultima så den hållbarheten vet jag inget om, men att lägga skydd varje månad orkar som sagt inte de jag rekondat åt
- Manor
- Moderator

Ultima håller ett tag, Glare håller längre och det kanske är Sverigevaxets Hårdvax som håller längst av dessa!!? Det finns helt klart en massa lackskydd, och inget är bäst på allt...eller direkt dåligt.jonkegtx skrev:De jag polerar bilar åt är för lata för att göra ngt själv, så jag lägger lackskydd med lite hållbarhet
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Krakus
- Medlem
System X håller längre
Denna, med.
http://www.streetpower-rekond.se/sv/lac ... ction.html
Och tydligen ska alla 2 K hålla längst.
Denna, med.
http://www.streetpower-rekond.se/sv/lac ... ction.html
Och tydligen ska alla 2 K hålla längst.
Senast redigerad av 6 Krakus, redigerad totalt 14 gång.
OBS! Jag är amatör!
Kör en gammal SLK.
- LineaR
- Trogen Medlem

Titta nu har jag ju fått så många svar att det finns över till andra Haha
Skämt å sidor får nog fundera lite men har inte ändrat mig om menzerna iaf så kan tänka mig det och nåt skydd från Ultima el Glare. Sedan får jag testa mig fram.
Detta kommer troligtvis att göras nångång under vintern då jag får tillgång till garage.
Håll er uppdaterade på projekttrådar där kan en svart liten pärla komma upp.
Tackar alla för svaren som jag fått. Nu är de bara upp till bevis och test
Som notis är bilen behandlad av BVS Växjö för 5mån sedan
Proline 2.0 tror jag paketet var
Mvh/LineaR
Skämt å sidor får nog fundera lite men har inte ändrat mig om menzerna iaf så kan tänka mig det och nåt skydd från Ultima el Glare. Sedan får jag testa mig fram.
Detta kommer troligtvis att göras nångång under vintern då jag får tillgång till garage.
Håll er uppdaterade på projekttrådar där kan en svart liten pärla komma upp.
Tackar alla för svaren som jag fått. Nu är de bara upp till bevis och test
Som notis är bilen behandlad av BVS Växjö för 5mån sedan
Proline 2.0 tror jag paketet var
Mvh/LineaR
-
danne5
- Entusiast

Dodo Juice vaxer, eller Collinite! vill du ha lackskydd är sv-vaxet trevligtVad skulle du rekommendera istället för SW
- LineaR
- Trogen Medlem

ännu mer feedbackdanne5 skrev:Dodo Juice vaxer, eller Collinite! vill du ha lackskydd är sv-vaxet trevligtVad skulle du rekommendera istället för SW
-
jonkegtx
- Entusiast

Jag tror att Danne5 menar Sverigevaxet 
Powerlocken och Arctic Seal som jag föreslog ovan) är väldigt lätta att applicera. Sverigevaxet har jag inte hunnit prova än. Men det står i hyllan och väntar
Powerlocken och Arctic Seal som jag föreslog ovan) är väldigt lätta att applicera. Sverigevaxet har jag inte hunnit prova än. Men det står i hyllan och väntar
- LineaR
- Trogen Medlem

Okej tänkte prova Ultimas pgp eller powerlck låter hetast för mig. Skriv gärna hur de gått när du testar SV-Vaxetjonkegtx skrev:Jag tror att Danne5 menar Sverigevaxet
-
danne5
- Entusiast

Ber om ursäkt för otydligheten, trodde ni hade diskuterat produkten i fråga tidigare i tråden! Jag testade Sv-vaxet(sverigevaxet hårdvax) förra vintern, dock applicerade jag skyddet i endast ett lager, fast två rekommenderas, trots detta var hållbarheten jättebra! Om du inte gjort det ännu, så kolla i Användarnas Recensioner och omdömen, där finns en hel del intressanta tester av vax/lackskydd(även en om Sv-vaxet av mig och en av Bigguns)LineaR skrev:Okej tänkte prova Ultimas pgp eller powerlck låter hetast för mig. Skriv gärna hur de gått när du testar SV-Vaxetjonkegtx skrev:Jag tror att Danne5 menar Sverigevaxet
Powerlocken och Arctic Seal som jag föreslog ovan) är väldigt lätta att applicera. Sverigevaxet har jag inte hunnit prova än. Men det står i hyllan och väntarkanske jag kan få en recension
- LineaR
- Trogen Medlem

Inget att be ursäkt om. Får lära mig förkortningarna med tidendanne5 skrev:Ber om ursäkt för otydligheten, trodde ni hade diskuterat produkten i fråga tidigare i tråden! Jag testade Sv-vaxet(sverigevaxet hårdvax) förra vintern, dock applicerade jag skyddet i endast ett lager, fast två rekommenderas, trots detta var hållbarheten jättebra! Om du inte gjort det ännu, så kolla i Användarnas Recensioner och omdömen, där finns en hel del intressanta tester av vax/lackskydd(även en om Sv-vaxet av mig och en av Bigguns)LineaR skrev:Okej tänkte prova Ultimas pgp eller powerlck låter hetast för mig. Skriv gärna hur de gått när du testar SV-Vaxetjonkegtx skrev:Jag tror att Danne5 menar Sverigevaxet
Powerlocken och Arctic Seal som jag föreslog ovan) är väldigt lätta att applicera. Sverigevaxet har jag inte hunnit prova än. Men det står i hyllan och väntarkanske jag kan få en recension
![]()