Vet att allting naturligtvis står i andra trådar, men jag börjar bli ganska snurrig av att läsa en massa inlägg med div förkortningar i
Förutsättningarna är att jag antingen kommer att stå ute eller i en GDS hall. Fast det kan ev finnas möjlighet att komma in på något bättre ställe, dock ej säkert.
Är lite bekväm, så jag lägger hellre lite extra pengar på att köpa produkter som är lättanvända istället för att arbeta extra
Bilarna är en X-trail med brunlila metallic. Det är en -08 som gått hårt över 14000 mil i skitig miljö (runt och i Stockholm, men även mycket långresor norröver). Minst 1 miljon stenskott, men bilen har alltid tidigare lämnats in på tvätt hos olika firmor samt har lackförseglats totalt 3 ggr. Så den är ganska repfri, även från tvättrepor.
Andra bilen är en VW Tiguan, svart metallic, snart ett år, går nästan bara i snäll trafik och har inte ens 1000 mil på mätaren. Lackförseglad en gång och bara handtvättad. I solsken kan man se lite små tvättrepor, hade det varit en annan färg på bilen hade det inte synts.
Efter mycket läsande så har jag kommit fram till att en Flex 3401 antagligen är bäst för mig (tänkte beställa från BBV), men sedan har vi det där med trissor, polermedel o d. Och där snurrar det ihop sig!
1. Jag har avfettningsprodukter samt naturligtvis lite olika shampoo, dock har allt shampoo lite vax i sig (gör det någonting?)
2. Behöver jag ha någon clayprodukt, för båda bilarna eller endast på X:et? Vilka/vilken produkt bör jag satsa på?
3. Polermedel? Något av Menzernas polerpaket?
4. Trissor och annat roligt till 3401:an. Vilka skall jag beställa och hur många av varje bör jag ha? Är det skillnad på vilka/vilken jag använder till de olika bilarna. VWn har väl stenhård lack, men hur är det med Nissan?
5. Lackskydd, har läst mycket om UPGP, finns ju dessutom Ultimas lackskyddpaket som delvis innehåller finpolering om jag förstår rätt. Har inget emot att lägga lite extra vax på vid lite olika tillfällen under vintern, fungerar det med UGPG? Eller bör jag ta någon annan produkt?
Tänker jag rätt? har jag glömt någonting? Skulle vara väldigt tacksam om någon har tid att kommentera
mvh
Daniel