Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Polera steg för steg
- Swingminx
- Trogen Medlem

Polera steg för steg
Hallå.
Är nyfrälst putsbög på inredning sedan ett år tillbaka, och till våren flyttar jag till hus med garage och då vill jag utöka min kunskap och kunna polera lacken själv också.
Har INGEN som helst erfarenhet om just utsidan.
Så hur går jag tillväga, är det dessa steg?
Tvätta
Clay
Polera
Wax
Och lackförsegling, är det samma som wax?
Ska man gå igenom alla dessa steg varie gång man ska göra en rekond eller räcker en waxning då?
Produkterna i sig har jag heller inte så stor koll på, men interiör kör jag nästan enbart med Meguiars då jag gillar deras produkter skarpt och tänkte fortsätta med dom även nu när jag ska lära mig polera, vad tycker ni om Meguiars, bra grejer?
Mvh
Är nyfrälst putsbög på inredning sedan ett år tillbaka, och till våren flyttar jag till hus med garage och då vill jag utöka min kunskap och kunna polera lacken själv också.
Har INGEN som helst erfarenhet om just utsidan.
Så hur går jag tillväga, är det dessa steg?
Tvätta
Clay
Polera
Wax
Och lackförsegling, är det samma som wax?
Ska man gå igenom alla dessa steg varie gång man ska göra en rekond eller räcker en waxning då?
Produkterna i sig har jag heller inte så stor koll på, men interiör kör jag nästan enbart med Meguiars då jag gillar deras produkter skarpt och tänkte fortsätta med dom även nu när jag ska lära mig polera, vad tycker ni om Meguiars, bra grejer?
Mvh
Senast redigerad av 4 Swingminx, redigerad totalt 14 gång.
// Per Andersson
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
-
danne5
- Entusiast

Re: Polera steg för steg
Trevligt att du oxå hamnat i putsträsket, du kommer aldrig ifrån mer, hehe
Skämt åsido!Stegena du räknar upp verkar vara bra. skillnaden på vax och lackförsegling/skydd är att det håller länge, och bildar en hård yta på lacken, till skillnad mot vax som bara skyddar 3-6 mån
Meguiars har jag ingen erfarenhet av förutom deras fönsterputs och våtslippapper, och de funkar bra så varför inte!?
personligen gillar jag Menzernas polermedel är de bästa, och Dodo Juices vaxer:)
Sedan kan en dubbeltrissig polermaskin vara bra att ha, om du inte redan skaffat dig en sån!
Meguiars har jag ingen erfarenhet av förutom deras fönsterputs och våtslippapper, och de funkar bra så varför inte!?
personligen gillar jag Menzernas polermedel är de bästa, och Dodo Juices vaxer:)
Sedan kan en dubbeltrissig polermaskin vara bra att ha, om du inte redan skaffat dig en sån!
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.
- Swingminx
- Trogen Medlem

Polera steg för steg
Tack för svar 
Polernaskin glömde jag såklart ta upp, för det behöver jag en!
Dubbelsidig alltså, är det bättre än en med ett huvud?
När jag kollar meguiars produkter hittar jag wax, men inte lackskydd?
Är det samma procedur för polermedel som med wax, alltså polera med maskin och sedan torka bort med MF-duk?
Polernaskin glömde jag såklart ta upp, för det behöver jag en!
Dubbelsidig alltså, är det bättre än en med ett huvud?
När jag kollar meguiars produkter hittar jag wax, men inte lackskydd?
Är det samma procedur för polermedel som med wax, alltså polera med maskin och sedan torka bort med MF-duk?
// Per Andersson
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
-
jonkegtx
- Entusiast

En "Musse Pigg" maskin är framförallt lättare att jobba med i början. Och svårare att misslyckas med (polera igenom, hologram osv)
Proceduren är densamma, olika produkter har olika torktider. T ex Orange Sealer torkas av direkt. Menzerna Powerlock ska ligga 30 - 60 minuter innan avtorkning.
Proceduren är densamma, olika produkter har olika torktider. T ex Orange Sealer torkas av direkt. Menzerna Powerlock ska ligga 30 - 60 minuter innan avtorkning.
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.
-
danne5
- Entusiast

En polermaskin med ett huvud, roterande, bildar lätt väldigt mycket värme om man inte är försiktig! Och en med dubbla huvud är bättre att börja med, men har du en väldigt sliten lack, kan en roterande behövas! Vad jag vet har inte meguiars något lackskydd!? Sedan kan jag rekommendera att beställa från Shinearama i UK, då de har bra urval till bra priser!!
Du hann före Jonke!!
Du hann före Jonke!!
- Swingminx
- Trogen Medlem

Polera steg för steg
Tack för alla tips.
Då får jag kolla efter en musse pigg då. UK verkar överlag ha bra priser, hittade meguiars polermaskin för 1600:- ca, i sverige kostar samma maskin 3000:-
Vad gäller tekniken med maskin, vad gäller då?
Överlappa med 50% med maskinen?
Då får jag kolla efter en musse pigg då. UK verkar överlag ha bra priser, hittade meguiars polermaskin för 1600:- ca, i sverige kostar samma maskin 3000:-
Vad gäller tekniken med maskin, vad gäller då?
Överlappa med 50% med maskinen?
// Per Andersson
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
- MattisH
- Trogen Medlem

Ska du börja med en musse pigg så köp på Biltema, classe el. liknande. 300:- så har du en bra!
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- Swingminx
- Trogen Medlem

Är lite allergisk överlag mot Biltema grejerMattisH skrev:Ska du börja med en musse pigg så köp på Biltema, classe el. liknande. 300:- så har du en bra!
Och har inget emot att betala upp till 1500:- för polermaskin även fast jag är nybörjare.
Vad är det bästa man får tag i för dom pengarna?
// Per Andersson
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
- Funk
- Moderator

En biltemamaskin... Megs maskinen är inget vidare. Tidigare kunde man hitta en liknande i UK (Kestrel) för lägre pris, men det gör den inte bättre...
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Swingminx
- Trogen Medlem

Polera steg för steg
Vad behöver jag lägga ut för att få en någorlunda bra maskin då?
// Per Andersson
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
-
jonkegtx
- Entusiast

Sv: Polera steg för steg
Mussepigg kostar mellan 3 och 6 hundra, sen är det ett rejält steg t ex en Cyklo kostar ett antal tusen. En Flex eller Aeg roterande kostar från ett par tusen.
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
- MattisH
- Trogen Medlem

Det är lite dumt att vara allergisk mot något som många andra rekommenderar. Jag skrev två andra ställen som den går att handla på också.Swingminx skrev:Är lite allergisk överlag mot Biltema grejerMattisH skrev:Ska du börja med en musse pigg så köp på Biltema, classe el. liknande. 300:- så har du en bra!![]()
Och har inget emot att betala upp till 1500:- för polermaskin även fast jag är nybörjare.
Jag använder en sådan och har gjort i 6 år. Fast nu känner jag att jag ska uppgradera till en flex el. dyl.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- Swingminx
- Trogen Medlem

Jo det ligger nåt i det..jag får helt enkelt börja med biltemas,blir kanske positivt överraskad av den.MattisH skrev:Det är lite dumt att vara allergisk mot något som många andra rekommenderar. Jag skrev två andra ställen som den går att handla på också.Swingminx skrev:Är lite allergisk överlag mot Biltema grejerMattisH skrev:Ska du börja med en musse pigg så köp på Biltema, classe el. liknande. 300:- så har du en bra!![]()
Jag använder en sådan och har gjort i 6 år. Fast nu känner jag att jag ska uppgradera till en flex el. dyl.
Kör du med biltemas trissor också eller kan man använda t.ex Meguiars trissor till biltemas maskin?
// Per Andersson
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
-
jonkegtx
- Entusiast

Trissor som passar finns hos flera forumsponsorer. Gula, orange mediumtrissor för polering samt svarta mjuka för vax/lackskydd. Mediumtrissor finns även hos t ex Clas Ohlsson.
- MattisH
- Trogen Medlem

Trissorna du får med till biltemamaskinen ska inte användas. Jag gjorde det första gången och det resulterade i att karborren gjorde fina märken i lacken.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
-
linblekinge
- Trogen Medlem

Om du inte tror oss
läs då denna test
http://www.automotorsport.se/media/bilt ... 101002.pdf
Gillar du inte biltema eller clas , köp då orginalet
http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... roductId=2
http://www.automotorsport.se/media/bilt ... 101002.pdf
Gillar du inte biltema eller clas , köp då orginalet
http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... roductId=2
Senast redigerad av 4 linblekinge, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

Swingminx skrev:Är lite allergisk överlag mot Biltema grejerMattisH skrev:Ska du börja med en musse pigg så köp på Biltema, classe el. liknande. 300:- så har du en bra!![]()
Bästa nybörjarmaskin har du här:
http://shop.bollnasbilvard.se/aeg-poler ... c-182.aspx
Nå dubbeltrissaskit för 300 ska ny inte köpa. Lär dig köra en roterande på en gång.
Dessutom är den garanterat lättsåld i fall du vi komma ur det här träsket nån gång
mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.
-
jonkegtx
- Entusiast

Jag använder AEG:n. Gjorde några bilar med Musse- maskin innan jag tyckte att det var för jobbigt. Självklart har jag Mussen kvar ifall jag ställer till med hologram 
- Swingminx
- Trogen Medlem

Polera steg för steg
Vad är det som gör att det är så mycket svårare att köra en roterande mot en musse pigg då?
// Per Andersson
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
-
danne5
- Entusiast

En roterande maskin roterar precis som namnet säger, och det betyder att värmen blir mycket högre då den centreras till mitten, men égentligen kräver det bara att man inte kör på samma plats för länge! Medan en dubbelmaskin, eller en oscillerande snurra runt sin egen axel, eller hur man nu ska förklara det, vilket gör att det inte bildar värme på samma sätt, och i viss mån inte avlägsnar repor lika bra!
Men det är inte direkt svårt att köra roterande!
Men det är inte direkt svårt att köra roterande!