Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Behandla plastdetaljer och glastak
-
Raul
- Ny Medlem
Hej! Jag har en ny Kia Sportage 2012 som nu rullat knappt 100 mil som jag tänkt lackskyddsbehandla med Ultima Paint Guard och använda Elastrofoam och Paint Prep som förbehandling. Men nu undrar jag vad ni anser att man bör använda för medel till trösklar, skärmkanter och kofångare som ju är i plast, kan man köra över det med UPG också? Sen är det glastak på den också, hur behandlar man det bäst?
Senast redigerad av 4 Raul, redigerad totalt 14 gång.
- Grief
- Moderator

Re: Behandla plastdetaljer och glastak
Kia är otroligt mjuka i lacken. Det är bra att veta 
Jag använder Concept Vista till min plast och den blir otroligt fin, som ett hårt blankt skal som tål flera tvättar. Finns väl dem som rapporterat att plast blir statisk och drar åt sig stora mängder damm av UPG?
Glastaket kan du köra försegling på, eller om du väljer något traditionellt glasbehandlingsmedel. Jag tycker faktiskt att Biltemas Rain-Off är vanvettigt bra för pengarna.
Jag använder Concept Vista till min plast och den blir otroligt fin, som ett hårt blankt skal som tål flera tvättar. Finns väl dem som rapporterat att plast blir statisk och drar åt sig stora mängder damm av UPG?
Glastaket kan du köra försegling på, eller om du väljer något traditionellt glasbehandlingsmedel. Jag tycker faktiskt att Biltemas Rain-Off är vanvettigt bra för pengarna.
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83
-
Raul
- Ny Medlem
Ok då blir det till att beställa Concept Vista och Aquapel eller liknande för glaset, när du säger att lacken är mjuk på Kia, är det bra eller dåligt? Finns det risk att man repar den om jag lägger på Elastrofoam och Paint Prep för hand?Grief skrev:Kia är otroligt mjuka i lacken. Det är bra att veta
Senast redigerad av 4 Raul, redigerad totalt 14 gång.
- Grief
- Moderator

Det är lite konstigt, det där med KIAs lacker. De är mycket känsliga för stenskott, alltså är lacken hård, men de repas mycket lätt. Baslacken är väl hård, men klarlacken är som smör. Allt lackas med maskin så det är väl inte så mycket hantverk över det.Raul skrev:Ok då blir det till att beställa Concept Vista och Aquapel eller liknande för glaset, när du säger att lacken är mjuk på Kia, är det bra eller dåligt? Finns det risk att man repar den om jag lägger på Elastrofoam och Paint Prep för hand?
Elastrofoam sägs ju repa mer än lera...
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83
- Funk
- Moderator

Jag tycker inte det finns någon som helst anledning att köra Concept Vista på en ny eller nästan ny bil, det är overkill och skall IMO bara användas då plasten grånat. Det går lika bra att köra Ultima även på listerna, skulle det bli en aning statiskt så brukar det försvinna efter första tvätten.
Glastaket kan du som sagt köra Aquapel eller liknande på.
/Thomas
Glastaket kan du som sagt köra Aquapel eller liknande på.
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- WaxDog
- Sponsor

På plastdetaljer som inte blivit solblekta ännu så skulle jag använda ett medel som skyddar dom mot blekning. Vista är otroligt bra på att få tillbaka glansen ur gamla paneler som Thomas skriver.
303 Aerospace Protectant exempelvis skyddar plasten mot UV-nedbrytning som är den största boven. Kanske inte denna sommar dock
303 Aerospace Protectant exempelvis skyddar plasten mot UV-nedbrytning som är den största boven. Kanske inte denna sommar dock
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Ultima Paint Guard kan användas även på rutor (inte vindrutan) och plast.
Kanske kan Ultima Tire & Trim vara ett vettigare alternativ på just dina plastdetaljer samt då även dina däcksidor.
Elastofomen anser jag är för grov för din nya bil. Jag föreslår istället en mild lera, exempelvis Bilt Hamber från WaxDog.
Kanske kan Ultima Tire & Trim vara ett vettigare alternativ på just dina plastdetaljer samt då även dina däcksidor.
Elastofomen anser jag är för grov för din nya bil. Jag föreslår istället en mild lera, exempelvis Bilt Hamber från WaxDog.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Raul
- Ny Medlem
Tack för svaren! Jag skippar Elastofoamen och testar med leran du föreslog istället, jag ska lägga en beställning på det så snart det går att beställa UPG och UPP hos någon återförsäljare.