Ska köra div oscillerande maskiner med den. Alltså inte bara pumpa fotbollar
24 el 50 liters tank? vilket har fördel när man behöver högt luftflöde?
mvh

Funk skrev:Jag skulle tro att det inte räcker med en 50 liters för runt 3000:- ,köra små excenterslipar brukar kräva över 300l/m. Tanken i sig är inte enda problemet utan även att kompressorblocket skall klara att fylla tanken och driva maskinerna utan att du skall behöva vänta hela tiden.
Mitt tips är att ta i rejält och köpa MYCKET större än man tror sig behöva, leta gärna begagnat..
/Thomas

16 amper på ett vanligt 230v uttag kan bli lite problematiskt.Manor skrev:I mitt fall så begränsar ju även elen vilken kompressor som fungerar. Hur är det i ditt fall?
Jag har inte tillgång till 3-fas, vilket lite värre kompressorer kräver.
Jula har en med 50 liters tank som kräver 16 amper, men den kanske inte räcker?

Jag har dålig koll på det där med el.jojje skrev:16 amper på ett vanligt 230v uttag kan bli lite problematiskt.Manor skrev:I mitt fall så begränsar ju även elen vilken kompressor som fungerar. Hur är det i ditt fall?
Jag har inte tillgång till 3-fas, vilket lite värre kompressorer kräver.
Jula har en med 50 liters tank som kräver 16 amper, men den kanske inte räcker?
Så det finns inte möjlighet för en elektriker att dra fram 400v dit där du vill ha kompressorn?

Jo precis, och det har ju de flesta inte.omas skrev:16 A till ett vägguttag går alldeles utmärkt dock måste ledningen vara 2,5 ¤ och vägguttaget godkänt för 16 A

Jag råkar faktiskt ha 2.5 kablar till uttagen i garaget med separat elskåp. Men det endast pga av att jag gjorde det själv i samband med att jag isolerade det förra året.jojje skrev:Jag är bara nyfiken om det blivit nåt kompressorköp![]()
Och sen undrar jag hur många % av sveriges standardhushåll som har 2,5kvadrats kablar till sina vanliga 230v uttag, och om man inte har det hur mycket kostar det att uppgradera till det?