Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Dual action Polisher?

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Cogo
Entusiast
Entusiast

Dual action Polisher?

Inlägg av Cogo » 22 jul 2012 09:14

Hej hej!

Använder idag en dubbel oscillerande maskin till polering och lackskydd. Ibland så tycker jag att den är lite klumpig och tung och svårt att komma åt överallt. Jag funderar lite på det här med en Dual Action polisher, är den smidigare? Är den mycket lättare än dubbeloscillerande maskin? (vikt alltså) Vilken storlek på trissor kör man på denna maskinen? Lyckas man få ungefär likvärdigt resultat med den maskinen som med dubbeloscillerande maskin?

Någon som har en som de vill sälja billigt?

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Re: Dual action Polisher?

Inlägg av Cogo » 16 nov 2012 14:03

puffar upp mitt egna inlägg för att se om någon vet något....

Mvh Magnus

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 16 nov 2012 17:36

Jag beställde en Das 6 pro idag från Shinearama, den ska användas till lyktpolering men jag kommer såklart även att testa att använda den istället för Musse Piggen oxå :geek:
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 16 nov 2012 17:38

DA verkar vara den absolut mest vanliga maskinen bland amatörer i USA och England, kanske för att den är nästan omöjlig att förstöra saker med.

Jag tänker först och främst på de maskiner som inte har tvingad rotation, som Flex 3401, utan maskiner som Porter Cable 724XP och Meguiars Dual Action Polisher.

Vad jag sett är det 120-130 mm trissor man kör med.

Resultaten du får lär nog vara liknande de du får med en dubbeloscillerande, det är nog bara tiden som varierar :)
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 16 nov 2012 19:44

jonkegtx skrev:Jag beställde en Das 6 pro idag från Shinearama, den ska användas till lyktpolering men jag kommer såklart även att testa att använda den istället för Musse Piggen oxå :geek:
återkom gärna med vad du tyckte om den.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 16 nov 2012 20:31

Har testat några sånna utan att bli imponerad:(
Den dagen jag har tid och råd ska ja ta fram en råtrimmad cyclomodell med något större trissor:)
Det vore något det:)
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Frebba
Medlem

Inlägg av Frebba » 17 nov 2012 01:36

Vad e de som gör att dom inte funkar så bra som mussemaskin ? Är de mm då slaget ?
Rent teoretiskt ska ju en da göra samma jobb som en Musse. Den oscillerar ju den med, dvs att ev hologram och finrepor bör försvinna ? Jag har en liggandes. Ska prova den istället för Musse nästa gång :)
Senast redigerad av 4 Frebba, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 17 nov 2012 01:44

Frebba skrev:Vad e de som gör att dom inte funkar så bra som mussemaskin ? Är de mm då slaget ?
Rent teoretiskt ska ju en da göra samma jobb som en Musse. Den oscillerar ju den med, dvs att ev hologram och finrepor bör försvinna ? Jag har en liggandes. Ska prova den istället för Musse nästa gång :)
Den masserar i stället för att polera om jag ska förklara på ett enkelt sett..
så testa själv med en sådan så förstår du sen.. :nicka
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 17 nov 2012 09:29

Egentligen fungerar dom lika bra, eller dåligt, som mussemaskinen.. båda skakar mest, fast mussemaskinen har ett övertag eftersom den har två motroterande pads som hjälper till att få lite rörelse mot ytan.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 17 nov 2012 10:38

själv tycker jag att det verkar som om en DA maskin är smidigare med en pad samt att den verkar vara lättare att hantera då man kör t.ex sidorna på bilen men jag kanske har fel i mina antaganden. Skulle vara kul att få tag i en lite billigt så att man kan testa den.

Mvh Magnus

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 17 nov 2012 10:58

skulle man egentligen lika gärna kunna köpa en sådan här för att uppnå samma reusltat som med en DA Polisher

http://www.jula.se/excenterslip-420-w-010071

Mvh Magnus

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Sv: Dual action Polisher?

Inlägg av jonkegtx » 17 nov 2012 11:02

Lite höga varvtal på en sådan väl?

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 17 nov 2012 11:31

Nackdelen brukar ju vara slaglängden som ytterligare reduceras av trissan nä det blir lite tryck på maskinen.
Men hittar man en sådan maskin med en rejäl motor och bra slaglängd är det ju bra, men ytan den polerar är ju rätt begränsad, men har man tid på sig kan det ju funka.

Ska bli spännande att se, va ett tag sedan ja körde nån sån sist.

Vi har ju div luftmaskiner på firman man kan polera med, det kanske kan vara ett alternativ för vissa, borde gå att få tag i till ok pris, men det kräver ju en kompressor..

MVH/

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 17 nov 2012 13:23

Om man skulle skaffa en lite oscillerande maskin till kompressorn istället då, hur är avverkningen på den jämfört med DA maskin eller Mussemaskin? Vilken storlek på trissor är det största man kan köra när det gäller skumtrissor.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 17 nov 2012 13:44

Har du en rejäl kompressor finns det rätt stabbiga maskiner.
Typ den. http://verktygsboden.se/slip-kapmaskine ... erslip-gds
Har ingen koll på slaglängd och kvalitet på den där, men en sån modell skulle kunna funka.

MVH/
Cogo skrev:Om man skulle skaffa en lite oscillerande maskin till kompressorn istället då, hur är avverkningen på den jämfört med DA maskin eller Mussemaskin? Vilken storlek på trissor är det största man kan köra när det gäller skumtrissor.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 17 nov 2012 14:14

Kapten Haddock skrev:Har du en rejäl kompressor finns det rätt stabbiga maskiner.
Har ingen koll på slaglängd och kvalitet på den där, men en sån modell skulle kunna funka.

MVH/
Cogo skrev:Om man skulle skaffa en lite oscillerande maskin till kompressorn istället då, hur är avverkningen på den jämfört med DA maskin eller Mussemaskin? Vilken storlek på trissor är det största man kan köra när det gäller skumtrissor.
Tänkte kanske mer på era (pingens och bbvs minimaskiner) när det gällde mina frågor.

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 17 nov 2012 14:18

Mja alltså det är nog ingen god idé att polera större objekt med dessa, klart att det går men inte optimalt på något vis:)

Men alltså med rätt teknik så funkar ju classemaskinen riktigt bra på de allra flesta lacker.

MVH/
Cogo skrev:
Kapten Haddock skrev:Har du en rejäl kompressor finns det rätt stabbiga maskiner.

MVH/
Tänkte kanske mer på era (pingens och bbvs minimaskiner) när det gällde mina frågor.

Mvh Magnus

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 17 nov 2012 14:37

men hur stora trissor klarar eran oscillerande av samt vilken avverkning har den. kanske man kan köra classemaskinen på de stora ytorna sedan köra resten med er lilla oscillerande.

Om man ska polera en Volvo V70 -09, och jag har menzerna PF hemma samt skumtrissor, ska jag komplettera med Menzerna FG eller med optipads?

Mvh Magnus

Skriv svar