Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tips till en nybörjare

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
danielpersson
Ny Medlem

Tips till en nybörjare

Inlägg av danielpersson » 17 jul 2012 23:35

Hej,

ytterligare en nybörjare som behöver lite hjälp. Jag har alltid varit noga med bilar, men först nu tänkt ge mig in i poleringsvärlden.

Jag har idag en 1 år gammal Volvo vit och en helt ny VW (tvättad 1 gång) som jag skulle vilja polera och lägga ett lackskydd på. Jag har inhandlat nybörjar classe maskinen samt HD grön, bra schampo, dukar, våffelduk, tvätthandske etc men kan inte riktigt bestämma mig kring polermedel och lackskydd så nu vänder jag mig till Er.

Värt att notera är att jag kommer att polera utomhus i molningt väder. Jag hade också tänkt använda lera på bilarna innan polering om ni rekommenderar det?

Volvo, vit som sagt och med mindre tvättrepor.

Funderar här på Menzerna PF och SF. Behövs det båda? Är PF för grov? Temperaturen i landet är ju inte den bästa för tillfället, finns det ett bättre val än Menzerna eftersom den verkar "jobbig" i för kall miljö? Och sist men inte minst vilka rondeller passar bäst till medlen och med tanke på att det inte är mycket repor?

Avslutningsvis tänkte jag använda UPG.

VW är helt ny och solid svart. Den har inga repor vad jag kan se men den är ju inte direkt len i lacken.. Här velar jag vad för typ av polering som behövs eller om det överhuvudtaget behövs någon innan UPG :) Jag vill ju inte slita på lacken mer än nödvändigt och det hade varit roligt om man kunde göra rätt från början och hålla den fin i många år.

Jag har funderat på PPP som verkar väldigt milt. Är Super finishen betydligt hårdare här eller kan man lika bra använda den? Vilka rondeller skulle passa till denna bil/medel?

Det största problemet om ni rekommenderar Ultima produkterna verkar ju vara att dom är slut överallt :)

Många frågor, men skulle vara väldigt tacksam för lite rekommendationer.

Daniel
Senast redigerad av 4 danielpersson, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Re: Tips till en nybörjare

Inlägg av danne5 » 18 jul 2012 11:45

Menzerna är ett bra val, har kört dem utomhus utan problem! Tycker du ska köra PF med orange/gul skum, och SF med någon mjukare historia! Tycker du ska satsa på Dodo Juice Lime Prime om du inte hittar PPP :jeps
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 18 jul 2012 13:01

Hej Daniel och välkommen :).

Jag tycker att du ska använda lera på bägge bilarna. Det tipset fick jag till min då nylevererade bil, och det fanns helt klart smuts/föroreningar som leran tog bort. Leran finns i olika grovlek, och jag tror inte att du behöver något annat än den mildaste. Jag gillar Bilt Hamber som enbart behöver vanligt vatten som "glidmedel", men i övrigt så fungerar alla leror på samma-lika sätt...

Menzerna är ett bra val, och på den nya VW:n så tror jag SF räcker. Alternativet är som du skriver Ultima Paint Prep+ som är milt och lätthanterat samt en bra bas för Ultima Paint Guard+.

Ett annat vettigt alternativ till VW:n är Glare Professional Polish (GPP) som jag tycker är en riktig höjdare. Billigt, drygt, luktar gott, hållbart och ger en väldigt fin glans. Det finns även Glare Micro Finish som är aningen grövre men fortfarande väldigt milt...men på VW:n så tror jag faktiskt att det räcker med GPP. Detta kan även användas till efterbehandling för hand och går lika lätt och snabbt som att lägga på ett vaxlager, t.o.m lättare.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

danielpersson
Ny Medlem

Inlägg av danielpersson » 18 jul 2012 19:13

Tackar för välkommnandet och tipsen!!

Har försökt läsa in mig lite på era rekommendationer och det ser inte alls dumt ut.

Får nog bli och testa Glare produkterna eftersom dom verkar ha lite bättre hållbarhet än vad Ultimas produkter har. Är dom annars likvärdiga i avrinning, avvisande av smuts?

På VW kanske det räcker som du skriver Manor att använda GPP. Är då en blå (mjuk) trissa att föredra, medan på Volvon använda micro finish med gul trissa och efter det GPP med blå?

/Daniel

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 18 jul 2012 19:28

danielpersson skrev:Tackar för välkommnandet och tipsen!!

Har försökt läsa in mig lite på era rekommendationer och det ser inte alls dumt ut.

Får nog bli och testa Glare produkterna eftersom dom verkar ha lite bättre hållbarhet än vad Ultimas produkter har. Är dom annars likvärdiga i avrinning, avvisande av smuts?
Avrinning och pärling är inte riktigt Glare:s starkaste gren, men visst blir ytan hal.
Jag har inga som helst problem med smuts, fågelskit eller insekter.
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=9&t=5344

Hållbarheten är inget bekymmer med Glare, det ska inte vara något problem de närmaste 12 månaderna åtminstone. Jag kör dock själv noggrannare varje vår och höst (inför vintern), men på sommaren kan jag inte hålla mig från att lägga på ett ytterligare lager då och då ;).

danielpersson skrev: På VW kanske det räcker som du skriver Manor att använda GPP. Är då en blå (mjuk) trissa att föredra, medan på Volvon använda micro finish med gul trissa och efter det GPP med blå?
Ja, det låter väldigt vettigt. Jag körde själv med gul trissa och Micro Finish med roterande, och då ska ändå lacken vara hårdare på en Volvo än min Subaru. Grundtipset är att börja mjukt och fint och se hur resultatet blir. Vill man få lite mer "bett" så går man upp i grovlek på trissan först...och först i nästa steg ett "grövre" polermedel.

Lycka till, och sen vill vi se bildbevis på den Glare:ade bilen :).
mvh Manor

Daniel N
Medlem

Inlägg av Daniel N » 18 jul 2012 23:42

Ett annat tips på polermedel som är väldigt lättanvända är lahega 13 och 18. Menzerna kan som du nämnde vara lite kinkigt vid skiftande luftfuktighet och temperatur.

Vad det gäller lackskydd så beror det på vad du söker för egenskaper. Glare ger bra blänka men avrinningen är betydligt sämre än exempelvis Power Lock ,Zirconite,Lahega 34 och Artic Seal för att nämna några. Jag har helt ärligt lite svårt att förstå vad som är så fantastiskt med Glare. Det finns en uppsjö av enpetare som är betydligt enklare/snabbare att applicera och ger en minst lika bra yta med betydligt bättre avrinning. Power Lock ger exempelvis en galet hal yta med bra blänka. Sen finns det ju även 2-komp skydd om man vill ha lite bättre hållbarhet, Zirconite är exempelvis bra. PPS är strået vassare men det kan du ju inte köpa som privatperson.

Utöver detta så finns det ju ett gäng waxer med trevliga egenskaper.

Menar absolut inte att Glare är dåligt, men vill du ha bra avrinning så är det inte rätt val.
Senast redigerad av 4 Daniel N, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Tips till en nybörjare

Inlägg av Manor » 19 jul 2012 00:08

Nu är ju inte allt avrinning ;).
Jag har inte testat alla de enpetare som du nämner, och inte tvåpetarna heller, men jag tycker att pris, enkelhet, hållbarhet och resultat är väldigt positivt med Glare. Det är ju också milt polerande som kan vara perfekt för den nya bilen.

PowerLock låter spännande, men det är svårt att få möjlighet att testa allt...och Glare är så förbaskat trevligt, tycker jag :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 19 jul 2012 00:17

Kan bara inflika att jag har aldrigt kännt något halare än Power Lock...känns som is.. ;)
fast hållbarheten är ju inte den bästa max 6mån..
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Daniel N
Medlem

Inlägg av Daniel N » 19 jul 2012 00:21

Självklart är inte avrinning allt :) menar bara att det finns många bra produkter. Det blir väldigt lätt fokus på några få produkter när någon testat och är duktig på att tala om hur fantastiskt bra det är. Och då får man ju ställa sig frågan: fantastiskt bra jämfört med vad? Självklart kan man inte testa allt, då hade man ju varit ruinerad vid det här laget :)

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Tips till en nybörjare

Inlägg av Manor » 19 jul 2012 09:04

Daniel N skrev:Självklart är inte avrinning allt :) menar bara att det finns många bra produkter. Det blir väldigt lätt fokus på några få produkter när någon testat och är duktig på att tala om hur fantastiskt bra det är. Och då får man ju ställa sig frågan: fantastiskt bra jämfört med vad? Självklart kan man inte testa allt, då hade man ju varit ruinerad vid det här laget :)
Jag håller med om att det finns en massa bra produkter, men det är ju helt klart svårt att testa dem alla...speciellt som jag bara har två egna bilar :).

Jag är ju inget proffs utan bara en glad amatör som gillar att hålla bilen fin, och jag uppfattade att trådskaparen hamnar i samma kategori. Då känns det bra att tipsa om en produkt man testat ett tag och verkligen gillar. Att priset är relativt lågt är bara det ett extraplus.

Min uppfattning om Glare är att företaget hamnade väldigt snett initialt. Priserna var svinhöga, man utlovade en hållbarhet på 5 år utan efterbehandling, och varje klagomål på exempelvis forum bemöttes med motattacker och i vissa fall stämningar. Nu är ju dock situationen helt annorlunda. Priserna är mycket bra och medlen har funnits ett antal år och har visat sig ha en hygglig hållbarhet.

Det jag gärna tipsar om är Glare Professional Polish och Glare Micro Finish. Behöver man grövre saker för polering så är exempelvis Menzerna PF2500 något som de flesta gillar.

Jag tror inte att jag har testat något bilvårdsmedel som jag varit besviken på, jo Hagmans bilshampo som verkligen sög, men däremot är det många produkter som är för högt prissatta i jämförelse med vad de levererar.
mvh Manor

danielpersson
Ny Medlem

Inlägg av danielpersson » 29 jul 2012 20:31

Efter en turbulent dag är nu första försöket med Glare klart :)

Det blev den svarta vw'n som blev första bil och jag använde Glare liqui clay, micro och professional, och jag gjorde det utomhus vilket jag kommer till senare.
Lite reflektioner och frågor har dykt upp under dagen.

Jag började med avfettning, högtryck och sedan vanlig tvätt och tork. Bilen hade vi det tillfället inga repor :) Efter det blev det Glare leran på flaska, sprutade vatten på lacken och sedan drog leran på en microfiberduk fram och tillbaka, lät torka och torkade sedan av. Efter detta var lacken väldigt len men såg för jäkl.. ut. Repor, hologram etc. Är detta normalt att det blir så mycket repor eller har man gjort något fel? Hur länge drar ni leran fram och tillbaka på samma ställe?

Efter leran blev det professional med blåa nordic pads. Hur länge brukar ni köra på en sektion samt hur mycket medel använder ni? Jag tyckte nämligen att det var svårt att köra in allt i lacken och fick istället torka bort det sista med duk. Normalt brukar man väl säga 3 ärtor per rondell men det är kanske lite väl mycket?

Efter detta såg jag att det fortfarande var kvar lite repor och använde då istället gula pads och micro. Detta tog det mesta men jag tyckte det blev lite hologram efter. Är detta normalt eller vad har man gjort fel här? Kört för lite?

I vilket fall körde jag om med professional och blev då av med hologramen.

Ca 2 timmar efter jag hade gått över bilen för hand med ett sista lager professional kom då det värsta. Regn!! Vad jag förstår skall medlet verka i lacken i 12 timmar utan just regn etc. Är hela behandligen fördärvad nu, eller hur fungerar det? Helt, enkelt var är bäst att göra i detta läge?

En sista fråga, när ni lägger på Glare på rutor, lyktglas etc, gör ni det förhand eller med maskin?

Tacksam för Er hjälp!!

Daniel

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av BTG » 29 jul 2012 23:06

limban skrev:Kan bara inflika att jag har aldrigt kännt något halare än Power Lock...känns som is.. ;)
fast hållbarheten är ju inte den bästa max 6mån..

menar du på fullaste allvar med 6mån?Har läst vid tidigare inlägg att det ska hålla minst 12mån vid normal skötsel,ungefär samma som fireglaze.Hade nämligen tänkt att beställa lite från BBV men nu kanske man ska skita i det eller?
Senast redigerad av 4 BTG, redigerad totalt 14 gång.

Daniel N
Medlem

Inlägg av Daniel N » 29 jul 2012 23:17

Hållbarheten på Power Lock är likvärdig med Fireglaze. Sen hur lång den är beror ju på en mängd faktorer.

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av BTG » 29 jul 2012 23:26

Daniel N skrev:Hållbarheten på Power Lock är likvärdig med Fireglaze. Sen hur lång den är beror ju på en mängd faktorer.
det fattar jag oxå,undrar vilka Limban menar.Fattar ju att det inte är kallavfettning som gäller vid varje tvätt,men mer än 6mån ska det väl ändå hålla?

Skriv svar