Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Problem med hologram!

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Dennis
Medlem

Problem med hologram!

Inlägg av Dennis » 06 maj 2012 22:47

Hej allesammans!

Polerade min mors bil för ett tag sedan med Menzerna produkter som jag köpt hos BBV: http://shop.bollnasbilvard.se/menzerna- ... -1528.aspx

Lacken var i rätt dåligt skick så började med det grövsta medlet och en blå trissa med roterande maskin. Funkade helt okej, gick upp till PF med gul trissa för att sedan avsluta med mussepigg maskin och FF. Allt såg jättefint ut inne i garaget men när jag rullade ut den i solskenet såg den ut som jag vet inte vad! Hologram ÖVERALLT! :cry: Vart så himla besviken så lät bilen vara ett bra tag efter det.

Men nu ikväll gav jag mig på att testa igen en lite snutt på motorhuven. Gula trissor och PF med mussepigg maskin. Och sedan FF också med gula trissor. Och till min fasa var hologrammen fortfarande kvar! :(

Vad är det som jag gör fel egentligen? Fel trissor till fel medel? Fel poleringsteknik? Kan nog fixa fram bilder framöver om det hjälper er att ställa en diagnos :!:
Senast redigerad av 4 Dennis, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Problem med hologram!

Inlägg av Nisse » 06 maj 2012 22:55

Hur länge körde du med Menzerna Final Finish och din dubbelmaskin ?

Körde du ut detta medel riktigt väl ?
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Dennis
Medlem

Inlägg av Dennis » 07 maj 2012 18:04

Nisse skrev:Hur länge körde du med Menzerna Final Finish och din dubbelmaskin ?

Körde du ut detta medel riktigt väl ?
Vet inte riktigt hur länge... Drygt 5 minuter kanske. Körde tills "spåren" efter trissorna försvann. Torkade sedan av med en fuktad microfiberduk.
Jill skrev:Är trissorna nya o helt rena?
Har du tillräckligt med medel på(även i kanterna)?
Dom är relativt nya. Körda en gång tidigare, men tvättade en vända med Hd-grön under vattenkran.

Jag hade 4 st "Ärtor" i en fyrkant på trissan, en liten bit ifrån ytterkanten.

adde
Medlem

Problem med hologram!

Inlägg av adde » 07 maj 2012 18:36

Vart bor du?
Senast redigerad av 4 adde, redigerad totalt 14 gång.
Mvh
Adde

Användarvisningsbild
Sebba75
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Kontakt:

Inlägg av Sebba75 » 07 maj 2012 19:01

Dennis prova först PF med gula pads med roterande maskin ,kör ut allt medel på pads senare ta FF och dubbelmaskin
Senast redigerad av 4 Sebba75, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Dennis
Medlem

Inlägg av Dennis » 07 maj 2012 20:17

adde skrev:Vart bor du?
Norrort
Sebba75 skrev:Dennis prova först PF med gula pads med roterande maskin ,kör ut allt medel på pads senare ta FF och dubbelmaskin
Okej..! Ska jag bara smeta ut det med lätt tryck eller arbeta in det ordentligt?
Jill skrev:
Dennis skrev:Dom är relativt nya. Körda en gång tidigare, men tvättade en vända med Hd-grön under vattenkran.

Jag hade 4 st "Ärtor" i en fyrkant på trissan, en liten bit ifrån ytterkanten.
Är det PF du körde med innan också?

4 ärtor låter aningen lite i mina öron...
Vad menar du med den frågan? :)

Okej, jag som inte har någon direkt erfarenhet av sådant här har snappat upp tips här och där... Har sett flertalet som doserat polermedlet med små ärtor runt om :) Hur mycket medel bör jag använda då?
Senast redigerad av 5 Dennis, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Sebba75
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Kontakt:

Inlägg av Sebba75 » 07 maj 2012 20:35

Dennis skrev:
Sebba75 skrev:Dennis prova först PF med gula pads med roterande maskin ,kör ut allt medel på pads senare ta FF och dubbelmaskin
Okej..! Ska jag bara smeta ut det med lätt tryck eller arbeta in det ordentligt?
Jobba mellantryck tycker Jag, har Du för mycket värme kommer hologram igen
Körde själv BMW E39
Bild
Lamull först med FG500 senare PF2500 med gula, sist DA med SF 4000
Bild
Bild
Bilen fel omlackad så blev det vid start ;)
Bild
Senast redigerad av 4 Sebba75, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Dennis
Medlem

Inlägg av Dennis » 07 maj 2012 20:40

Jill skrev:
Dennis skrev:
Okej, jag som inte har någon direkt erfarenhet av sådant här har snappat upp tips här och där... Har sett flertalet som doserat polermedlet med små ärtor runt om :) Hur mycket medel bör jag använda då?
Du skrev att du använt trissan innan och har tvättat den... Körde du med samma medel då, PF (Power Finish) ? :)

Jag skulle satsa på 6-10 ärtor(på en 160mm trissa) beroende på vilken lack jag arbetar med. Vissa mjuka lacker "äter" medel...
Jaha! Ärligt talat minns jag inte. Men jag har försökt att hålla isär trissorna så gott det går. Man ser ju en viss nyansskillnad på produkterna. PF är ju mera vit och FF brun/blå :P

Okej, lacken jag hållit på med är en svart solid, Volvo V70. Vad jag läst lite ska Volvos lacker vara rätt hårda? Hur många "ärtor" bör jag använda till mussepiggmaskinen då? :)

Mycket snyggt resultat Sebba!! :jeps

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 07 maj 2012 21:19

Gör som Sebban säger!!..
Jag tror du körde ganska hårt med första steget och det ligger hollogram på djupet..
Så då är enda chansen att köra riktigt ordentligt med pf och gula med roterande..
Kör en yta som 2st A4 sidor på huven..tills du blir riktigt nöjd..sen pf dubbelmaskinen gula trissor..och då ska det bli bra och efter det kan du svepa över med ff eller sf..
Lovar att detta löser problemet.. :jeps
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Dennis
Medlem

Inlägg av Dennis » 07 maj 2012 21:30

limban skrev:
Gör som Sebban säger!!..
Jag tror du körde ganska hårt med första steget och det ligger hollogram på djupet..
Så då är enda chansen att köra riktigt ordentligt med pf och gula med roterande..
Kör en yta som 2st A4 sidor på huven..tills du blir riktigt nöjd..sen pf dubbelmaskinen gula trissor..och då ska det bli bra och efter det kan du svepa över med ff eller sf..
Lovar att detta löser problemet.. :jeps
Okej jag förstår! Får pröva igen till helgen då :jeps

Hur länge ska jag köra med medlet då? Tills det finns en viss flammighet kvar eller tills allt medel nästan är helt borta?

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 07 maj 2012 21:31

En solidsvart volvo är ju inte det lättaste att lära sig på......

Men grejen är att köra länge med medlen. Jag använder mer än 4 ärtor på en panel. Lägg
en sträng på 8 cm på 160 trissa, kör ut på låga varv och öka sedan. Det är väder beroende,
åtminstånde i mitt lilla villagarage, men när det går bra och medlet flyter ut och liksom smälter
så går det köra nästan hur länge som helst och ganska fort också då det inte bildas så mycket värme.
Avsluta på låga varv

Du kanske ska strunta i fast gloss innan du har full koll på läget. Det är iof. ett underbart medel
som biter bra och samtidigt lämnar en ok yta om man kör lääääänge.
Men risken för hologram blir ju mindre med PF som också tar bra med rätt trissa.

Kämpa på och lycka till
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Dennis
Medlem

Inlägg av Dennis » 07 maj 2012 22:08

deciso skrev:En solidsvart volvo är ju inte det lättaste att lära sig på......

Men grejen är att köra länge med medlen. Jag använder mer än 4 ärtor på en panel. Lägg
en sträng på 8 cm på 160 trissa, kör ut på låga varv och öka sedan. Det är väder beroende,
åtminstånde i mitt lilla villagarage, men när det går bra och medlet flyter ut och liksom smälter
så går det köra nästan hur länge som helst och ganska fort också då det inte bildas så mycket värme.
Avsluta på låga varv

Du kanske ska strunta i fast gloss innan du har full koll på läget. Det är iof. ett underbart medel
som biter bra och samtidigt lämnar en ok yta om man kör lääääänge.
Men risken för hologram blir ju mindre med PF som också tar bra med rätt trissa.

Kämpa på och lycka till
Mamma är den som är snäll och lånar ut sin bil till mitt lärande ;) Bilarna jag har är antingen vit eller gul och där är det ju mycket svårare att se om man "tabbat" sig. Jo du har nog rätt, krävs nog mer erfarenhet till grövre medel. Får pröva mig fram igen till helgen och se om jag blivit något klokare :nicka
Jill skrev:Tror att Sebba75 har lösningen :jeps
Med tanke på hans resultat som visas emellanåt tror jag nog att jag kan lita på honom :best

Tusen tack för alla svar! :cheers

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 15 maj 2012 08:29

Ursäkta att jag kidnappar tråden, men även jag har nu noterat vissa hologram.

Jag noterade hologram på bakluckan på sonens vinröda Ford Ka. Det är faktiskt första gången jag noterat hologram, kanske mer tur är skicklighet...eller så beror det på att de flesta bilar jag kört har varit silverfärgade och de verkar ju generellt vara mindre känsliga för allt.

I mitt fall så slarvade jag nog lite med bakluckan och körde inte ut medlet helt.
Jag har inte noterat några hologram någon annanstans, men de kanske bara syns i ett visst solljus?

Jag använde bara min roterande AEG vid denna polering. Kanske var jag lite övermodig när det känns att ha gått så bra...men visst ska det väl kunna fungera utan att avsluta med "mussepigg"-maskinen?

Tips tas tacksamt emot :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 15 maj 2012 17:22

Ptja mina erfarenheter om hologram är ju att dom ofta uppträder när jag kört roterande (kör oftast roterande med lamull), men att dessa försvinner när jag kör andra vändan med pissemugg maskinen.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 15 maj 2012 20:35

Jill skrev:Vilket medel o vilka trissor?
AEG PE-150 (roterande).
Nordic Pad medelhård (gul 150mm).

Glare! Spider, därefter Glare! Professional Polish.
Ytterligare en omgång med Glare! Professional Polish, denna gång för hand.

Jag kanske var överoptimistisk, men har inte noterat hologram någon annanstans på Forden.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 15 maj 2012 20:35

jojje skrev:Ptja mina erfarenheter om hologram är ju att dom ofta uppträder när jag kört roterande (kör oftast roterande med lamull), men att dessa försvinner när jag kör andra vändan med pissemugg maskinen.
Jag har aldrig använt lammullstrissa, då hade jag kört efter med mussepiggen helt klart :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 15 maj 2012 20:42

Manor skrev:
jojje skrev:Ptja mina erfarenheter om hologram är ju att dom ofta uppträder när jag kört roterande (kör oftast roterande med lamull), men att dessa försvinner när jag kör andra vändan med pissemugg maskinen.
Jag har aldrig använt lammullstrissa, då hade jag kört efter med mussepiggen helt klart :).
Jo precis.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Problem med hologram!

Inlägg av Manor » 15 maj 2012 23:13

Jill skrev:
Manor skrev:
AEG PE-150 (roterande).
Nordic Pad medelhård (gul 150mm).

Glare! Spider, därefter Glare! Professional Polish.
Ytterligare en omgång med Glare! Professional Polish, denna gång för hand.

Jag kanske var överoptimistisk, men har inte noterat hologram någon annanstans på Forden.
Om du hade Gul nordic pad som sista steg, så skulle jag rekommendera att lägga till ett steg med mjuka trissor. :jeps
Tack Jill, jag kör ett eller två varv med den blåa mjukare trissan och ser om hologrammen försvinner. Det verkar vara svårt att se hologram, måste solen ligga på från ett visst håll för att dessa ska noteras?
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 26 maj 2012 16:20

Jill skrev:
Manor skrev:
Om du hade Gul nordic pad som sista steg, så skulle jag rekommendera att lägga till ett steg med mjuka trissor. :jeps
Tack Jill, jag kör ett eller två varv med den blåa mjukare trissan och ser om hologrammen försvinner. Det verkar vara svårt att se hologram, måste solen ligga på från ett visst håll för att dessa ska noteras?

Det gick ypperligt.
Jag körde med AEG:n, blå trissa och ett varv med Glare! Micro Finish samt därefter Glare! Professional Polish. Därefter ytterligare ett lager av Glare! Professional Polish för hand.

Det blev väldigt bra, och ingen tillstymmelse till hologram längre. Toppenförslag Jill :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 26 maj 2012 16:37

Jill skrev:
Manor skrev:

Det gick ypperligt.
Jag körde med AEG:n, blå trissa och ett varv med Glare! Micro Finish samt därefter Glare! Professional Polish. Därefter ytterligare ett lager av Glare! Professional Polish för hand.

Det blev väldigt bra, och ingen tillstymmelse till hologram längre. Toppenförslag Jill :).
Kul att höra!! Alltid en fröjd för ögat med hologram-fria lacker! :jeps
Ja, jag måste erkänna att jag nog var lite för kvick med bakluckan och inte körde ut medlet tillräckligt...och att jag sen även körde med gul trissa gjorde inte saken mycket bättre :).
mvh Manor

Skriv svar