Kolla på detta så länge.....Observera att killen bara "vilar" handen på maskinenbigguns skrev:En instruktionsvideo hade varit 1000 ggr bättre än några oskarpa bilder.
Tar bara 5 min att göra och en kvart att lägga på youtube.
mvh
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Är ni nöjda med er Flex 3401 VRG?
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Re: Är ni nöjda med er Flex 3401 VRG?
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
- Cullis
- Medlem
När jag såg den filmen kändes det som att jag jobbar för lite på varje panel, för shit va mycket fram o tebax. Finns det någon film på resultatet?
Rent maskinmässigt ser 3401:an väldigt lättarbetad ut.
Rent maskinmässigt ser 3401:an väldigt lättarbetad ut.
Senast redigerad av 1 Cullis, redigerad totalt 14 gånger.
-
deciso
- Trogen Medlem

Jag har ingen och har såklart inte röstatadde skrev:Jag förutsätter att de som röstar faktiskt har en egen maskin??
Senast redigerad av 1 deciso, redigerad totalt 14 gånger.
- Siggy-Stardust
- Medlem
Jag är supernöjd med min och har haft den i tre år tror jag. Gjort många jobb med bra resultat. Jag köpte den för att jag var osäker på att hantera en roterande maskin och jag har aldrig råkat ut för problem med denna, annat än på själva maskinen då... som ni ser på bilden kan det bli såhär om man kör maskinen varm. På trissan jag använde fanns inget hål i mitten, kanske skulle jag haft en sån trissa istället!?

Annars mycket bra maskin.

Senast redigerad av 1 Siggy-Stardust, redigerad totalt 14 gånger.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Kar kört många timmar med dessa maskiner....med olika rondeller...har aldrig varit med om detta...Men jag tror värmen blir instängd, och det blir ett tryck som äter sig in under limmningen från centrum....Kan vara en fördel att använda Flex originalrondeller med öppet centrumhål....

- Crille
- Entusiast

Ett tips skruva av stödplattan och kolla om det finns fett i huset, har du det så skicka in maskinen på garanti, min brände stödplattan som din och min var defekt redan när den lämnade produktionen.Siggy-Stardust skrev:Jag är supernöjd med min och har haft den i tre år tror jag. Gjort många jobb med bra resultat. Jag köpte den för att jag var osäker på att hantera en roterande maskin och jag har aldrig råkat ut för problem med denna, annat än på själva maskinen då... som ni ser på bilden kan det bli såhär om man kör maskinen varm. På trissan jag använde fanns inget hål i mitten, kanske skulle jag haft en sån trissa istället!?
Fick hela min maskin renoverad och alla lager bytta m.m..
Senast redigerad av 1 Crille, redigerad totalt 14 gånger.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.
- maximuspro
- Medlem
Ska det inte vara fett i huset om det är rätt?
Senast redigerad av 1 maximuspro, redigerad totalt 14 gånger.
- Crille
- Entusiast

I huset ska det inte finnas något fett alls eftersom det är dubbelkapslade lager som håller i axeln.maximuspro skrev:Ska det inte vara fett i huset om det är rätt?
Mitt hus var full med fett och det var pga att lagret gett vika och läckte ut fettet, dvs ett tillverkningsfel på lagret enligt verkstaden som renoverade maskinen till nyskick.
Nu går min maskin toppen och jag är riktigt nöjd
- maximuspro
- Medlem
Tack för ett snabbt svar! 
Senast redigerad av 1 maximuspro, redigerad totalt 14 gånger.
- Crille
- Entusiast

Var så lite såmaximuspro skrev:Tack för ett snabbt svar!
-
wannabeapolisher
- Medlem
Jag har denna gudsförgätna maskin i min ägo och ärligt talat så fungerar maskinen precis som den ska,och aldrig egentligen haft några "problem" maskinellt sett
Men vad jag stör mig på är ju dess vibrationer som skulle få en arbetsmiljöansvarig att ropa stopp
dvs ca 4,8ms som betyder att under ett åtta timmars arbetspass så har man efter cirka 2,5timmars maskinanvändande passerat gränsvärdet på 2,5ms för en daglig dos av vibrationer
Samt då att man uppnår samma resultat med denna maskin som med en roterande maskin "bara att det lite längre tid" gör ju inte situationen bättre ,utan snarare tvärtom
Dvs kan man halvera vibrations värdet som i fallet med 3401.ans 4,8ms så kan man fyrdubbla maskinanvändare tiden utan att passera gränsvärdet på 2,5ms för vibrationer under ett 8 timmars arbetspass.
Ok ska man lägga lackskydd som kräver att man polerar in det så hinner man ju det på 2,5timmar men att polera upp en riktig risig lack(ok det går)men som sagt har man inga problem med vibrations åkommor (vita fingrar osv)just nu o trivs med sin 3401.a så lovar jag att dom problemen kommer med tiden,fast när man minst anar
så min röst är släng maskinen på tippen
Fast det kan ju nämnas att det finns sämre maskiner angående just det här med vibbrations värderna och ett exempel är ju dom billigaste tex biltemas cycklokopia som jag tror ligger på 12ms smaka på den om ni törs
Fast som sagt så går det ju även att piska liv i en sliten lack även med denna maskin och även piska livet ur dess användare
Mvh Max.
Men vad jag stör mig på är ju dess vibrationer som skulle få en arbetsmiljöansvarig att ropa stopp
dvs ca 4,8ms som betyder att under ett åtta timmars arbetspass så har man efter cirka 2,5timmars maskinanvändande passerat gränsvärdet på 2,5ms för en daglig dos av vibrationer
Samt då att man uppnår samma resultat med denna maskin som med en roterande maskin "bara att det lite längre tid" gör ju inte situationen bättre ,utan snarare tvärtom
Dvs kan man halvera vibrations värdet som i fallet med 3401.ans 4,8ms så kan man fyrdubbla maskinanvändare tiden utan att passera gränsvärdet på 2,5ms för vibrationer under ett 8 timmars arbetspass.
Ok ska man lägga lackskydd som kräver att man polerar in det så hinner man ju det på 2,5timmar men att polera upp en riktig risig lack(ok det går)men som sagt har man inga problem med vibrations åkommor (vita fingrar osv)just nu o trivs med sin 3401.a så lovar jag att dom problemen kommer med tiden,fast när man minst anar
så min röst är släng maskinen på tippen
Fast det kan ju nämnas att det finns sämre maskiner angående just det här med vibbrations värderna och ett exempel är ju dom billigaste tex biltemas cycklokopia som jag tror ligger på 12ms smaka på den om ni törs
Fast som sagt så går det ju även att piska liv i en sliten lack även med denna maskin och även piska livet ur dess användare
Mvh Max.
Senast redigerad av 1 wannabeapolisher, redigerad totalt 14 gånger.
- Funk
- Moderator

Har du dämpad stödplatta och vibrationsdämpande handtag så blir den en (liten) aning bättre.
Hur står sig en original Cyclo eller ProTool jämfört med Flexen mätmässigt ?
/Thomas
Hur står sig en original Cyclo eller ProTool jämfört med Flexen mätmässigt ?
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
kimpon
- Medlem
En sådan maskin vill jag ha. Jaja får nog bli i framtiden eller så.
Är det verkligen en kille på filmen kolla naglarna.
Är det verkligen en kille på filmen kolla naglarna.
Senast redigerad av 1 kimpon, redigerad totalt 14 gånger.
Den som har mest när han dör vinner.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Radialkastet på 8mm (som är extremt mycket) för denna typ av maskin påverkar naturligtvis gången....Envisas man med att trycka på för mycket, och hålla väldigt hårt om maskinen så får man mer känning av just vibrationer....Dom 8mm i radialkast gör ju att denna maskin är väldigt effektiv....skulle man sänka till 4mm så skulle det bli en väldigt stor skillnad....men då mycket sämre effekt...Då är vi nere i samma radialkast som vanliga oscillerande maskiner för träbearbetning....
En dubbeloscillerande maskin har mindre problem med vibrationer...men dom finns där...1 slungvikt...2 slungvikter tar ut varandra....och mindre vibrationer...
En dubbeloscillerande maskin har mindre problem med vibrationer...men dom finns där...1 slungvikt...2 slungvikter tar ut varandra....och mindre vibrationer...
- Siggy-Stardust
- Medlem
Tack så mycket för tipset, jag skall kolla upp detta.Crille skrev:Ett tips skruva av stödplattan och kolla om det finns fett i huset, har du det så skicka in maskinen på garanti, min brände stödplattan som din och min var defekt redan när den lämnade produktionen.Siggy-Stardust skrev:Jag är supernöjd med min och har haft den i tre år tror jag. Gjort många jobb med bra resultat. Jag köpte den för att jag var osäker på att hantera en roterande maskin och jag har aldrig råkat ut för problem med denna, annat än på själva maskinen då... som ni ser på bilden kan det bli såhär om man kör maskinen varm. På trissan jag använde fanns inget hål i mitten, kanske skulle jag haft en sån trissa istället!?
Fick hela min maskin renoverad och alla lager bytta m.m..