Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Asfalt och salt!!!
-
Elnino
- Medlem
Asfalt och salt!!!
Använder i dagsläget Lahegas Catol Biol X som jag trodde va en av dom bättre på marknaden men trots att produkten verkar typ 10 minuter så lossnar inte asfaltsfläckarna. Tilläggas skall att bilarna jag tvättat är behandlade med antingen Ditec eller PPS men det känns som lackskyddet inte gör nån nytta så att säga.
Finns det effektivare produkter än Catol Biol X, och hur står sig Biol X i konkuransen?
MvH
Finns det effektivare produkter än Catol Biol X, och hur står sig Biol X i konkuransen?
MvH
Senast redigerad av 4 Elnino, redigerad totalt 14 gång.
- Sebba75
- Trogen Medlem

- Kontakt:
Re: Asfalt och salt!!!
Asflat MAC 124 PrickBort elle Sanesolv Extra 
Senast redigerad av 4 Sebba75, redigerad totalt 14 gång.
- _norrland_
- Medlem
- Kontakt:
Herobiol Extra är min favorit iallfall =)
Sen Kombideltas kallavfettning är riktigt vass också =)
Sen Kombideltas kallavfettning är riktigt vass också =)
Senast redigerad av 4 _norrland_, redigerad totalt 14 gång.
-
Elnino
- Medlem
Kan det verkligen skilja så mycket på olika kallavfettningar?
Hur funkar det med ren lacknafta i jämförelse med kallavfettning och påverkar det lackskyddet?
Hur funkar det med ren lacknafta i jämförelse med kallavfettning och påverkar det lackskyddet?
- _norrland_
- Medlem
- Kontakt:
Har provat en mängd olika kallavfettningar och kan säga att det skiljer rätt mycket mellan dom olika. Sen är det mycket smak och tyckte, tex blue & green wet som snackats om här på forumet provade en 25l av den och vart inte ens det minsta imponerad samtidigt som en del verkar tycka om den.Elnino skrev:Kan det verkligen skilja så mycket på olika kallavfettningar?
- SAABninefive
- Trogen Medlem

Gå på med en bit karosslera eller elastofoam så är dom resterande prickarna väck bums 
Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
- Funk
- Moderator

Smartabs Tar Remow eller Herobiol Extra fungerar som regel alldeles utmärkt.
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Elnino
- Medlem
Karosslera är väl inte speciellt smart då det brukar bli en del repor efter man använt det.
Har däremot inte provat klossen/svampen ännu. Nån som vet om den gör färre repor än leran!?
Ingen som har en åsikt om produkterna Herbiol extra och Catrol biol X!
Dom borde väl vara snarlika, eller!?
Har däremot inte provat klossen/svampen ännu. Nån som vet om den gör färre repor än leran!?
- _norrland_
- Medlem
- Kontakt:
Har arbetat en hel del med Catol biol tidigare, Herobiol extra har en stor fördel och det är att den är att den även biter rätt bra på våta ytor det gör inte t.ex Catol .
Nu var det iofs några år sedan jag använde Catol sist, det är en bra avfettning helt klart men Herobiolen är vassare, prova en 1l eller 5l och se vad du tycker.
Det är ju inga jättepengar om du inte blir nöjd, men skulle bli förvånad om du blir missnöjd.
Nu var det iofs några år sedan jag använde Catol sist, det är en bra avfettning helt klart men Herobiolen är vassare, prova en 1l eller 5l och se vad du tycker.
Det är ju inga jättepengar om du inte blir nöjd, men skulle bli förvånad om du blir missnöjd.
- SAABninefive
- Trogen Medlem

Sorry tänkte då på vårpoleringen, jag brukar inte göra så mycket åt prickarna på vintern.Elnino skrev:Karosslera är väl inte speciellt smart då det brukar bli en del repor efter man använt det.
Elastofoam repar inte nämnvärt, dom smårepor jag fått med den går enkelt att handpolera bort med ett vanligt polishvax.
Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
-
DandanRacing
- Medlem
Mac 124 prickbort finns på macken
Är det någon som testat Prickbort grön?? http://www.macserien.se/upload/pdb/Mac% ... 20Gron.PDF
//Andreas
Är det någon som testat Prickbort grön?? http://www.macserien.se/upload/pdb/Mac% ... 20Gron.PDF
//Andreas
Senast redigerad av 4 DandanRacing, redigerad totalt 14 gång.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....
Me and spelling is like oil and water....
-
bigguns
- Entusiast

Hej!
Har ingen erfarenhet av Biol X men ska vara en "klassiker" enligt Lahegas sida. Borde lösa svarprickarna men du kan inte använda den på blöt bil precis som _norrland_ säger.
Prickar på lacken vintertid om man kör på saltade vägar blir det alltid. Oavsett lackskydd alltså.
Kallavfettning vid varje tvätt använder jag iaf vid dessa förhållanden.
Du ska prova Mac 124 PrickBort om du vill testa något annat, OBS spraya på torr bil.
Den finns på ICA och de flesta mackar.
Lahegas Heribiol extra är också bra men kan vara svår att få tag på om man inte har en Lahegaåterförsäljare i närheten.
Vad beträffande karossvampen så är det polering efter som gäller. Men det räcker med en polish.
Den repar inte om man gör rätt men lämnar en ganska ful och matt yta efter sig.
Men den tar man bort flygrost och andra utstickande föroreningar som samlar sig på lacken.
De svarta prickaran tas bort med kallavfettning.
Mvh
Har ingen erfarenhet av Biol X men ska vara en "klassiker" enligt Lahegas sida. Borde lösa svarprickarna men du kan inte använda den på blöt bil precis som _norrland_ säger.
Prickar på lacken vintertid om man kör på saltade vägar blir det alltid. Oavsett lackskydd alltså.
Kallavfettning vid varje tvätt använder jag iaf vid dessa förhållanden.
Du ska prova Mac 124 PrickBort om du vill testa något annat, OBS spraya på torr bil.
Den finns på ICA och de flesta mackar.
Lahegas Heribiol extra är också bra men kan vara svår att få tag på om man inte har en Lahegaåterförsäljare i närheten.
Vad beträffande karossvampen så är det polering efter som gäller. Men det räcker med en polish.
Den repar inte om man gör rätt men lämnar en ganska ful och matt yta efter sig.
Men den tar man bort flygrost och andra utstickande föroreningar som samlar sig på lacken.
De svarta prickaran tas bort med kallavfettning.
Mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.
-
nyberg
- Entusiast

prick bort har ju alltid funkat bra..
kör själv med autosmart tar remow,, helt suveränt och tar all.
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
http://www.facebook.com/MultimediaImport
- Crille
- Entusiast

Me like =) på tar remow från Smartab..nyberg skrev:prick bort har ju alltid funkat bra..
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.
-
Elnino
- Medlem
Norrland.
Vill bara tacka för tipser om Herobiol.
Beställde en 25:a av Lahega och provade den idag med lysande resultat.
Helt ärligt blev jag väldigt förvånad av hur bra den fungerade så nu undar jag vad jag skall göra med mina 50 liter Catrol biol X
Trevlig helg
MvH
Vill bara tacka för tipser om Herobiol.
Beställde en 25:a av Lahega och provade den idag med lysande resultat.
Helt ärligt blev jag väldigt förvånad av hur bra den fungerade så nu undar jag vad jag skall göra med mina 50 liter Catrol biol X
Trevlig helg
MvH