Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Går Menzerna Powerfinish att använda som enstegsprodukt?

Allt utvändigt arbete och produktval.
danne5
Entusiast
Entusiast

Går Menzerna Powerfinish att använda som enstegsprodukt?

Inlägg av danne5 » 17 feb 2012 13:29

Hej!
Har en lite fråga... Går PF att använda som enda steg vid polering? Utan någon finare polish efter
Eller blir det hologram :roll:
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Re: Går Menzerna Powerfinish att använda som enstegsprodukt?

Inlägg av marcus » 17 feb 2012 14:16

Din fråga är svår, för att inte säga omöjligt, att svara på, då det finns flera olika variablar som måste vägas in, t.ex.

1. Hur erfaren är personen(dvs. du) bakom spakarna?
2. Vilken maskin används; är det en roterande eller oscillerande maskin?
3. Vilken typ av pads används?
4. Vilken lack jobbar du på?

Jag använder i stort sett endast PF(SF om det är fina repor) på de bilar som jag polerar, i vissa fall är det punktinsatser med Fast gloss och ibland - i vissa särskilda fall - använder jag SF eller FF efter PF.

Använder man PF på rätt sätt, med rätta maskiner och rätta pads så får du garanterat en högblank lack utan hologram. Det bör väl nämnas att om man får t.ex. en väldigt känslig lack så är SF eller FF att föredra om man vill göra en enstegspolering, om man inte kör PF med en lite mjukare pad och oscillerande maskin.

Så svaret på din fråga är: ja, jag kan polera med PF utan att få hologram. Det är dock endast du som kan svaret på din fråga om du kan göra det.

Du kan alltid ringa till den som du köpte produkten av för att få rätt råd om du inte är nöjd med svaret du fick av mig. Fast jag kan gärna svara på följdfrågor om Menzerna, då jag anser mig ha väldigt stora kunskaper om deras polermedel och då jag är utbildad och har fortlöpande kontakt med Menzerna.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 17 feb 2012 15:31

Tack för utförligt svar... jag har en roterande, och brukar köra gula/oranga pads får classe, biltema osv
Man får testa sig fram då :roll:
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 17 feb 2012 19:02

Ja just det..har du tekniken så funkar det...

Men det går utmärkt att köra Menzerna Power Finish först med roterande, och sedan avsluta med samma medel fast då oscillerande maskin....Det funkar utmärkt att köra detta medel med bara oscillerande maskin t.ex. en Flex 3401 och få ett fint slutresultat.....

Men man kan stöta på en lack som behöver effektivare medel/maskiner...En väldigt repig Volvo, VW, Audi med väldigt hård lack...skall man ha den riktigt fin så får man börja med en grovrubbing och lammull....Menzerna Fast Gloss S500 är t.ex utmärkt att jobba med...

Men jag tycker att man ALLTID skall avsluta med en oscillerande maskin... ;)
MVH Nisse

Bild

Skriv svar