Men Mille, nu ifågasätter jag inte din kunskap men "Efter decenium av lack analys, kan Milles Auto Make Up som först i världen konstatera att billack (Oxiderar inte)." saxat från din egen hemsida http://www.millesautomakeup.se/Fragor_och_Svar/!!.. Om du var först i världen med denna upptäckt så skulle alla i hela världen på olika polerforum skriva om dig och din upptäckt, hur kan det komma sig att alla andra i världen säger emot din teori/upptäckt?..Milles Auto Makeup skrev:Vi har lackerat bilar i två decennium, med lackanalys uppföljning med kvalitets höglack, vilket är en av de dyraste inom sportbilranchen och som bilsporttillverkare också använder sig av. Vi har lagt ned en decenniums arbete på den här så kallade "OXIDERING teorin". Vi känner inte till någon billack tillverkare som har utfört såna tester, som bevisar att lack oxiderar. Ordet OXEDERING har fått ett försäljnings argument av rekondfirmor ihop på att det stämmer, och falsk tro att det är verkligen är så. Detta är självklart brist på kunskap helt enkelt.
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Diskussion om oxid. Delad tråd.
- Crille
- Entusiast

Re: ½år efter Ditec behandling
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.
-
Milles Auto Makeup
- Ny Medlem
I och med att vi har återkommande bilar/kunder då vi erbjuder andra tjänster än bara bilvård. Då passar jag på att analysera lacken på bilen vid andra reparationer.Crille skrev:Milles Auto Makeup skrev:Det finns en billack som är mycket hård, nästan som keramik och är svår att repa till och med en skruvmejsel. Den är mycket dyr och svår att hantera och polera upp. Den typen av lack lämpar sig bäst för motorcyckeltankar som utsätts för mycket hårt slitage.
Det finns också en klarlack som är dubbelt så stryktålig än vanlig klarlack... Dom lägger sådan klarlack på timmerlastbilar som går i skogen. Jag har fått fälgarna blåsta med sådan klarlack och dom var betydligt mycke stryktåliga... Och nu kommer det säkert någon och säger att detta inte finns, men det gör det
Min fars bardomskamrat är billackare och har lackat hela sitt liv och gubben är 63år just nu och lackar fortfarande showbilar/lastbilar m.m..
Mille! Har en fråga till dig angående en text på din sida! Vem säger att en lack härdar i 3-5år?.. *Hungrig på erfarenhet i denna fråga*
Därav kan vi följa upp hårdheten på lacken samt att vi göra separata lacktestar. Detta har jag gjort i dicenium, så att min erfarenhet säger 3-5år
Senast redigerad av 4 Milles Auto Makeup, redigerad totalt 14 gång.
- Crille
- Entusiast

Ahaaa 2 månader bara, jag fick höra av fars kompis (Lackeraren som lackat alla mina fars showlastbilar i Nordic Trophy) upp till 6 månader men det har säkert med att göra med vilken tillverkare på färg det är.Jill skrev:DuPont säger 2 månader iaf.Crille skrev:
Mille! Har en fråga till dig angående en text på din sida! Vem säger att en lack härdar i 3-5år?.. *Hungrig på erfarenhet i denna fråga*
- Crille
- Entusiast

Okej Mille, en fråga till, hur analyserar du lacken på för sätt?. Ge gärna mera info om hur du arbetar och vilka metoder du använder i analyser m.m för då kan vi som är hungriga på mera kunskap i just lack få lite mera insiktMilles Auto Makeup skrev:I och med att vi har återkommande bilar/kunder då vi erbjuder andra tjänster än bara bilvård. Då passar jag på att analysera lacken på bilen vid andra reparationer.Crille skrev:Milles Auto Makeup skrev:Det finns en billack som är mycket hård, nästan som keramik och är svår att repa till och med en skruvmejsel. Den är mycket dyr och svår att hantera och polera upp. Den typen av lack lämpar sig bäst för motorcyckeltankar som utsätts för mycket hårt slitage.
Det finns också en klarlack som är dubbelt så stryktålig än vanlig klarlack... Dom lägger sådan klarlack på timmerlastbilar som går i skogen. Jag har fått fälgarna blåsta med sådan klarlack och dom var betydligt mycke stryktåliga... Och nu kommer det säkert någon och säger att detta inte finns, men det gör det
Min fars bardomskamrat är billackare och har lackat hela sitt liv och gubben är 63år just nu och lackar fortfarande showbilar/lastbilar m.m..
Därav kan vi följa upp hårdheten på lacken samt att vi göra separata lacktestar. Detta har jag gjort i dicenium, så att min erfarenhet säger 3-5år
-
Milles Auto Makeup
- Ny Medlem
Jag hade en artikel i Automobil redan år 2005, där jag bla berättade att lacken inte oxiderar. Jag har inte haft tid att marknadsföra min version av detta. Samt att min hemsida kom till så sent som april 2010Crille skrev:Men Mille, nu ifågasätter jag inte din kunskap men "Efter decenium av lack analys, kan Milles Auto Make Up som först i världen konstatera att billack (Oxiderar inte)." saxat från din egen hemsida http://www.millesautomakeup.se/Fragor_och_Svar/!!.. Om du var först i världen med denna upptäckt så skulle alla i hela världen på olika polerforum skriva om dig och din upptäckt, hur kan det komma sig att alla andra i världen säger emot din teori/upptäckt?..Milles Auto Makeup skrev:Vi har lackerat bilar i två decennium, med lackanalys uppföljning med kvalitets höglack, vilket är en av de dyraste inom sportbilranchen och som bilsporttillverkare också använder sig av. Vi har lagt ned en decenniums arbete på den här så kallade "OXIDERING teorin". Vi känner inte till någon billack tillverkare som har utfört såna tester, som bevisar att lack oxiderar. Ordet OXEDERING har fått ett försäljnings argument av rekondfirmor ihop på att det stämmer, och falsk tro att det är verkligen är så. Detta är självklart brist på kunskap helt enkelt.
- Crille
- Entusiast

Ahaaa synd då att det nr inte finns tillgängligt nå meraMilles Auto Makeup skrev:Jag hade en artikel i Automobil redan år 2005, där jag bla berättade att lacken inte oxiderar. Jag har inte haft tid att marknadsföra min version av detta. Samt att min hemsida kom till så sent som april 2010Crille skrev:Men Mille, nu ifågasätter jag inte din kunskap men "Efter decenium av lack analys, kan Milles Auto Make Up som först i världen konstatera att billack (Oxiderar inte)." saxat från din egen hemsida http://www.millesautomakeup.se/Fragor_och_Svar/!!.. Om du var först i världen med denna upptäckt så skulle alla i hela världen på olika polerforum skriva om dig och din upptäckt, hur kan det komma sig att alla andra i världen säger emot din teori/upptäckt?..Milles Auto Makeup skrev:Vi har lackerat bilar i två decennium, med lackanalys uppföljning med kvalitets höglack, vilket är en av de dyraste inom sportbilranchen och som bilsporttillverkare också använder sig av. Vi har lagt ned en decenniums arbete på den här så kallade "OXIDERING teorin". Vi känner inte till någon billack tillverkare som har utfört såna tester, som bevisar att lack oxiderar. Ordet OXEDERING har fått ett försäljnings argument av rekondfirmor ihop på att det stämmer, och falsk tro att det är verkligen är så. Detta är självklart brist på kunskap helt enkelt.
Men det svarar inte riktigt på frågan varför ingen annan i världen inte delar denna upptäckt med dig.
-
Milles Auto Makeup
- Ny Medlem
Jag ska scanna in den och publicera den på min hemsida inom kort. Jag skickar dig ett PM när detta är gjort eller så skriver jag här. Börjar bli sent nuCrille skrev:Ahaaa synd då att det nr inte finns tillgängligt nå meraMilles Auto Makeup skrev:Jag hade en artikel i Automobil redan år 2005, där jag bla berättade att lacken inte oxiderar. Jag har inte haft tid att marknadsföra min version av detta. Samt att min hemsida kom till så sent som april 2010Crille skrev: Men Mille, nu ifågasätter jag inte din kunskap men "Efter decenium av lack analys, kan Milles Auto Make Up som först i världen konstatera att billack (Oxiderar inte)." saxat från din egen hemsida http://www.millesautomakeup.se/Fragor_och_Svar/!!.. Om du var först i världen med denna upptäckt så skulle alla i hela världen på olika polerforum skriva om dig och din upptäckt, hur kan det komma sig att alla andra i världen säger emot din teori/upptäckt?..hade varit intressant att läsa
![]()
Men det svarar inte riktigt på frågan varför ingen annan i världen inte delar denna upptäckt med dig.
- Crille
- Entusiast

Låter toppen 
-
Gråben
- Trogen Medlem

Har med intresse följt denna diskussion ett tag.
Kan bara säga hur vi har det här i våran måleriprocess, vi polerar detaljer ca 1 timme efter att dom har blivit lackerade. Då har detalejerna varit i värme ( ca 70-80 grader) i ca 45 minuter, för att sedan svalna.
Att det ska ta 3-5 år för lacken att härda, det förstår jag verkligen inte. vad är det för tillverkare av den färgen? Då man blandar färgen ( färg, härdare och förtunning ) så startar man en härdningsprocess i och med man har slagit i härdare. Har själv gjort garage bättringar och kunnat våtslipa och polera en sådan bättring utan problem efter att det har fått härda i 24 timmar.
Sen det du säger Mille, om att bilar utan klarlack inte oxiderar det är något jag inte heller förstår mig på. En lack utan klarlack bryts ner av solljus, och pigmenten fäller därför ifrån sig oxiden och tappar lystern.
För att sedan återfå lystern i lacken så måste man polera bort ytskicktet som har oxiderat, för att sedan göra en lackbehandling för att skydda pigmenten igen, men detta beror på hur långt oxideringen har gått. Detta sker då genom mekanisk nötning. Förstår inte heller hur färgen ska lösas upp enbart genom polering, då den har genomgått en härdningsprocess. Det krävs starkare saker än polermedel.
Vad gäller klarlack ber jag om att få återkomma.
Kan bara säga hur vi har det här i våran måleriprocess, vi polerar detaljer ca 1 timme efter att dom har blivit lackerade. Då har detalejerna varit i värme ( ca 70-80 grader) i ca 45 minuter, för att sedan svalna.
Att det ska ta 3-5 år för lacken att härda, det förstår jag verkligen inte. vad är det för tillverkare av den färgen? Då man blandar färgen ( färg, härdare och förtunning ) så startar man en härdningsprocess i och med man har slagit i härdare. Har själv gjort garage bättringar och kunnat våtslipa och polera en sådan bättring utan problem efter att det har fått härda i 24 timmar.
Sen det du säger Mille, om att bilar utan klarlack inte oxiderar det är något jag inte heller förstår mig på. En lack utan klarlack bryts ner av solljus, och pigmenten fäller därför ifrån sig oxiden och tappar lystern.
För att sedan återfå lystern i lacken så måste man polera bort ytskicktet som har oxiderat, för att sedan göra en lackbehandling för att skydda pigmenten igen, men detta beror på hur långt oxideringen har gått. Detta sker då genom mekanisk nötning. Förstår inte heller hur färgen ska lösas upp enbart genom polering, då den har genomgått en härdningsprocess. Det krävs starkare saker än polermedel.
Vad gäller klarlack ber jag om att få återkomma.
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.
-
Gråben
- Trogen Medlem

Var och frågade lite om klarlack, och som jag förstår det så kan inte klarlack oxidera för att den inte inehåller pigment. Men den kan tappa lystern av yttre omständigheter, mekanisknötning, industriavfall osv. Klarlackens uppgift år bara att ge glans ( såvida man inte vill ha en mattfinish för då för man använda klarlack som ger en matt slutfinish) och skydda basen ( metallick eller solid bas).
- SAABninefive
- Trogen Medlem

Ursäkta mina vänner, jag vill inte vara en moralkärring men den stackars killen som frågade om sin ditec behandling och sina insekter kanske har fått 4-5 synpunkter på det och tråden är nu uppe i 4!! sidor med total offtopic! Snälla dra igång en egen tråd om era klarlacks teorier för det är nog inte intressant för oss vanliga (inte mej iaf) utan mer för er proffs som jobbar med det.
Menar inte att vara elak men trådar har blivit låsta för mindre
/NioFem
Menar inte att vara elak men trådar har blivit låsta för mindre
/NioFem
Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
- Tantrum
- Administratör

Tråd delad.
// T
// T
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
Gråben
- Trogen Medlem

Jag pratade med leverantören av färgen till jobbet, i byggnaden härbrevid. Kan höra lite med färglabb med vad dom har för åsikter om klarlacken med.
- Crille
- Entusiast

Går det att ändra trådtexten till något med oxider så dom inte förknippas med varandra? Tantrum du har magiska fingrar så det löser du väl på 20sekunderTantrum skrev:Tråd delad.
// T
- SAABninefive
- Trogen Medlem

Klockrent!

Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
- Tantrum
- Administratör

Kirrat.Crille skrev:Går det att ändra trådtexten till något med oxider så dom inte förknippas med varandra? Tantrum du har magiska fingrar så det löser du väl på 20sekunderTantrum skrev:Tråd delad.
// T
Jag bytte faktiskt namn på tråden till "Diskussion om oxid. Delad tråd" från början. Men det bet inte av nån anledning. Dessutom blev det tre trådar av den ursprungliga, där två av dem hade samma namn... Nu verkar det lira iaf.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Rester från insekter som fått sitta ikvar allt för länge ger lite problem just vid lackskydd, Man måste helt enkelt polera bort detta väldigt noga vid huvnos, backspegelkåpor mm....innan man lägger skydd...Men man får lägga mycket energi på detta...Ibland kan det se ut som man fått bort detta...men kollar man från sidan så kan man se vissa fragment....Så då fortsätter man polera....
Fågelspillning....Ja det händer väldigt ofta att lacker blir skadade av just detta, och inget lackskydd hjälper mot detta tyvärr....Själv tycker jag dom nya lackerna verkar vara lite känsligare (vattenbaserade) trots att det ligger en klarlack utanpå som ej är vattenbaserad....Jodå det finns även vattenbaserade klarlacker...men dom räcker inte upp till dagens krav riktigt....Toyota har tagit fram en lack som skall klara fågelspillning....Så det finns på marknaden Jill....
Oxid i lacker...är som någon skrev en process som startar direkt när man backade ut den nya t,ex, Volvo 850 i röd solidlack från bilhallen....Men det tar många år innan man märker dom riktiga problemen...kolla bara på äldre män som äger dessa vagnar....en volvo röd solid kan se nästan ny ut i lacken....den andra som inte sköts är nästan vit....just här ser man skillnaden på dom som vårdar och inte vårdar...och vilken effekt ett skydd har som lägges 2-3 ggr/år....Fordon med 2K klarlack har nästan obefintlig oxidering....däremot den metaliclack som bla. Ford hade på 70talet var nästan som en akryllack....Och är känsligare för väder och vind..Uv strålning osv...
Dom lacker som har störst problem med oxid....Röd....Blå...Grön....Kolla på äldre volvo 240....även dom två senare lacknyanserna är utsatta men mindre naturligvis än just röda....
Kan också påpeka att det finns delade meningar om just lacker beroende på om du snackar med en billackerare eller en bilrekondare....
När det gäller huvudfrågan i denna tråd " Ditecbehandlad bil med flugfragment i front".....ja då skulle jag testa att blöta en badhanduk med svag HD grön lösning som får ligga i 24t....Om det nu tillkommit efter behandligen...fanns det innan behandligen så detta ligger under teflonytan....polera om....köp ett annat PTFE skydd och lägg om med detta....
Tantrum » Du kan fördela mitt inlägg om du vill....Oxid vs Ditec
Fågelspillning....Ja det händer väldigt ofta att lacker blir skadade av just detta, och inget lackskydd hjälper mot detta tyvärr....Själv tycker jag dom nya lackerna verkar vara lite känsligare (vattenbaserade) trots att det ligger en klarlack utanpå som ej är vattenbaserad....Jodå det finns även vattenbaserade klarlacker...men dom räcker inte upp till dagens krav riktigt....Toyota har tagit fram en lack som skall klara fågelspillning....Så det finns på marknaden Jill....
Oxid i lacker...är som någon skrev en process som startar direkt när man backade ut den nya t,ex, Volvo 850 i röd solidlack från bilhallen....Men det tar många år innan man märker dom riktiga problemen...kolla bara på äldre män som äger dessa vagnar....en volvo röd solid kan se nästan ny ut i lacken....den andra som inte sköts är nästan vit....just här ser man skillnaden på dom som vårdar och inte vårdar...och vilken effekt ett skydd har som lägges 2-3 ggr/år....Fordon med 2K klarlack har nästan obefintlig oxidering....däremot den metaliclack som bla. Ford hade på 70talet var nästan som en akryllack....Och är känsligare för väder och vind..Uv strålning osv...
Dom lacker som har störst problem med oxid....Röd....Blå...Grön....Kolla på äldre volvo 240....även dom två senare lacknyanserna är utsatta men mindre naturligvis än just röda....
Kan också påpeka att det finns delade meningar om just lacker beroende på om du snackar med en billackerare eller en bilrekondare....
När det gäller huvudfrågan i denna tråd " Ditecbehandlad bil med flugfragment i front".....ja då skulle jag testa att blöta en badhanduk med svag HD grön lösning som får ligga i 24t....Om det nu tillkommit efter behandligen...fanns det innan behandligen så detta ligger under teflonytan....polera om....köp ett annat PTFE skydd och lägg om med detta....
Tantrum » Du kan fördela mitt inlägg om du vill....Oxid vs Ditec
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
Gråben
- Trogen Medlem

Re: Diskussion om oxid. Delad tråd.
Det är DuPont som vi använder som täcklack. Det var där jag frågade om Klarlacken med så jag antar att det är lite lönt igentligen att fråga labb igentligen.
-
Gråben
- Trogen Medlem

Mille , på Milles Auto Makeup...
Jag måste få fråga dig, efter som jag tydligen enligt din hemsida hör till den skara som har " okunskåp " Eller menar du " okunskap"?som du säger på din hemsida, kan du inte med dina revolutionerande uptäckt dela med dig av din kunskap. För jag är väldigt nyfiken på den. Eller är det så att du vill utge dig för att vara mer revolutionerande, bättre utbildad än andra bilvårdare på detta forum och runtom i detta avlånga land fast du inte är det?
Sen skriver du,( jag lånar texten från din sida) " Vår lack konservering har tillverkats med bilfärgexperter sedan 1974 och har använts av svenska biltillverkare som gick på export, då allt nedfall från industrin brändes fast på lacken och enda räddningen var vår beprövade lack konservering.Tyvär tog behandlingen för lång tid att utföra och man behövde rutinerad personal.
Jag skulle säga att det krävs mera rutinerad personal nu, för att folk har blivit mera medvetna om bilvård. Dels genom flera olika forum och sedan för att det är sådan konkurrans mellan alla olika lackbehandlingar som finns på marknaden.
Eller vad säger du Mille?
Jag måste få fråga dig, efter som jag tydligen enligt din hemsida hör till den skara som har " okunskåp " Eller menar du " okunskap"?som du säger på din hemsida, kan du inte med dina revolutionerande uptäckt dela med dig av din kunskap. För jag är väldigt nyfiken på den. Eller är det så att du vill utge dig för att vara mer revolutionerande, bättre utbildad än andra bilvårdare på detta forum och runtom i detta avlånga land fast du inte är det?
Sen skriver du,( jag lånar texten från din sida) " Vår lack konservering har tillverkats med bilfärgexperter sedan 1974 och har använts av svenska biltillverkare som gick på export, då allt nedfall från industrin brändes fast på lacken och enda räddningen var vår beprövade lack konservering.Tyvär tog behandlingen för lång tid att utföra och man behövde rutinerad personal.
Jag skulle säga att det krävs mera rutinerad personal nu, för att folk har blivit mera medvetna om bilvård. Dels genom flera olika forum och sedan för att det är sådan konkurrans mellan alla olika lackbehandlingar som finns på marknaden.
Eller vad säger du Mille?
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Denna tråd är ju riktigt rolig att läsa..(undra vem som vinner).. 
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.