Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Diskussion om oxid. Delad tråd.

Allt utvändigt arbete och produktval.
bmwlarsa

Inlägg av bmwlarsa » 01 feb 2012 12:52

Denna tråd började HÄR men spårade ur.
// Tantrum

Oxiderar verkligen en lack? Ytterligare ett inkompetens uttalande.. det sägs att dom gör det ja, men är det verkligen en oxidering? Och det du kallar för oxidering sker på en lack UTAN klarlack.. Och fågelskit, är det surt nedfall?? =)

Om bilen blir mer lättvättad så hur kan då flugorna sitta kvar?`=) / frätt igenom?

Eller ska omformulera mig, vad skyddar det emot och vad skyddar det inte emot?
Och denna bilägare verkar ju ha fått ett bättre resultat om han hade vaxat var tredje månad själv istället.. en gång per månad är ett dåligt vax utan polymerer..
Senast redigerad av 4 bmwlarsa, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast

Re: ½år efter Ditec behandling

Inlägg av bigguns » 01 feb 2012 13:12

bmwlarsa skrev:Oxiderar verkligen en lack? Ytterligare ett inkompetens uttalande.. det sägs att dom gör det ja, men är det verkligen en oxidering? Och det du kallar för oxidering sker på en lack UTAN klarlack.. Och fågelskit, är det surt nedfall?? =)

Om bilen blir mer lättvättad så hur kan då flugorna sitta kvar?`=) / frätt igenom?

Eller ska omformulera mig, vad skyddar det emot och vad skyddar det inte emot?
Och denna bilägare verkar ju ha fått ett bättre resultat om han hade vaxat var tredje månad själv istället.. en gång per månad är ett dåligt vax utan polymerer..
Fågelbajs innehåller någon slags syra ,ja. Ibland kan det bli ärr i lacken som knappt går att polera bort.
Därför ska man skynda sig att ta bort dem.

mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 01 feb 2012 13:15

Jill skrev:
bmwlarsa skrev:Men frågan är vad kunden då fått för fördelar med den DITEC behandlingen? Vad är det han har köpt? Vad ÄR lackskyddet till för?? =)
en lackförsegling lägger du för att skydda mot uv-ljus, oxidering, surt nedfall,och göra bilen mer lättvättad. du lägger det även för att slippa vaxs bilen varje månad.
Håller med Jill, ja.

MEN "tvättrepor" är oundvikliga. Om du inte bara spoltvättar då förstås. ALL mekanisk nötning repar i längden. Min åsikt, den står jag för.
mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

bmwlarsa

Inlägg av bmwlarsa » 01 feb 2012 13:24

Håller med dig om att all mekanisk "nötning" lämnar spår i mindre eller större omfattning beroende på teknik och produkter..

Men är det NÅN som sett en bil med klarlack som skinit ur?? Som blivit "oxiderad"? Och den skyddar ju inte mot surt nedfall..

Lackskydden påstås göra det som klarlacken gör helt själv.. finns INGET lackskydd som kan mäta sig med klarlack! Det står jag för.. =)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 01 feb 2012 13:50

Men är det NÅN som sett en bil med klarlack som skinit ur?? Som blivit "oxiderad"? Och den skyddar ju inte mot surt nedfall..
Kan du förklara "skinit ur" ?

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

bmwlarsa

Inlägg av bmwlarsa » 01 feb 2012 14:18

Det som jag tolkar att man menar med oxiderat.. =) Försöker bara få inblick i vad ett lackskyd dgör och inte gör och då lyftes ordet oxidering upp? Kan en lack oxidera, är det inte en urskinen lack man menar då typ röd volvo 850? =)

bmwlarsa

Inlägg av bmwlarsa » 01 feb 2012 15:13

Ingen som kan svara påd et? Statementet är alltså att det är bra men ingen vet varför? =)

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 01 feb 2012 15:14

Vad är oxiderad lack?

Från det att en kaross lämnar lackeringen börjar den process som kallas oxidering. Det är inget märkligt - luftens syre reagerar med färgens ytskikt och bildar en oxiderad "skrovlig" yta. En annan benämning på detta är att lacken kritar. I början går nedbrytningen långsamt. Efter ett par, tre år har åldrandet hunnit så långt att man börjar se skillnad mellan bilar som underhållits och andra som misskötts.

Och kommer en text saxat från: Stacken bilvård!.

Fråga : Vad är oxidering av lacken?
http://www.stackenbilvard.se/torget/carcare/faq.html#6

Svar : Oxidering är när lacken mattas och tappar glansen. Denna process är ofrånkomlig och påverkas av luft, nederbörd, solljus, smuts och hur man vårdar sin bil. Tvättar man sin bil med jämna mellanrum och inte låter smutsen få bita fast så fördröjer man oxidationsprocessen. Beroende på hur man ytbehandlar sin bil så kan man även få varierande resultat.
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

bmwlarsa

Inlägg av bmwlarsa » 01 feb 2012 15:31

Allt som skrivs är inte sant.. =)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 01 feb 2012 15:32

Fast i detta fallet relaterades det till urskinen klarlack, vilket är ett uttryck jag helt enkelt inte förstår... Menar man då en matt lack eller en oxiderad lack (vilken i och för sig som regel blir matt) ?

Om frågan är om en oxiderad klarlack finns eller syns så är svaret ja, men det handlar om betydligt mindre tydliga tecken än den klassiskt kritande röda solidlacken. Eftersom det inte finns pigment i klarlacken ter sig oxideringen inte alls lika kraftig som i en pigmenterad färg/lack. Lite matthet och ofta en gultoning, vilken i.o.f.s inte enbart beror på oxidering utan även UV påverkan.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

bmwlarsa

Inlägg av bmwlarsa » 01 feb 2012 15:38

Ni vet inte vad ni pratar om helt enkelt.. en klarlack KAN INTE oxidera.. Kul att det finns på pränt den dan ni inser att ni har fel.. =) Men för den som vill lära sig nåt så oxiderar inte en klarlack och lackskydd är nåt som säljs på helt fel argument för att klå bilägaren på pengar.. =)

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 01 feb 2012 15:43

Även klarlack oxiderar tyvärr.

Oxidering blir det på nästan allt som utsätts för, värme,solsken,föroreningar,kyla å sist men inte minst regn.

När man polerar så försvinner oxideringen, MEN en oxidering börjar igen direkt efter du polerat den, när du förseglar ytan med tex, vax eller lackskydd så kan dom ovanstående elementen inte komma åt och påskynda oxidering, men givetvis så kommer den iallafall inom sin tid.

bmwlarsa, varför tror du inte på folk när dom ger dig förklaringar?, folk sitter inte här och ljuger
eftersom alla som sitter här har ett genuint intresse i bilvård m.m.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 01 feb 2012 15:46

bmwlarsa skrev:Ni vet inte vad ni pratar om helt enkelt.. en klarlack KAN INTE oxidera.. Kul att det finns på pränt den dan ni inser att ni har fel.. =) Men för den som vill lära sig nåt så oxiderar inte en klarlack och lackskydd är nåt som säljs på helt fel argument för att klå bilägaren på pengar.. =)

Då tycker jag du ska visa upp dokumenten som det står att klarlack inte oxiderar!!..
Får se nu om du har en tillförlitlig källa, bara upp till bevis nu...

Väntar med spänning på detta!!...

bmwlarsa

Inlägg av bmwlarsa » 01 feb 2012 16:00

Dokument?? Vad har du visat upp för dokument? =)

När du visat upp för mig ett dokument som visar att en klarlack oxiderar så ska jag visa upp ett som säger att det inte oxiderar..

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 01 feb 2012 16:11

bmwlarsa skrev:Dokument?? Vad har du visat upp för dokument? =)

När du visat upp för mig ett dokument som visar att en klarlack oxiderar så ska jag visa upp ett som säger att det inte oxiderar..

Du har tydligen inte mycke att komma med, vi är inte i lekskolan nu (Visa din nya leksaksbil, så visar jag min)! Du säger att klarlack inte oxiderar, visa då fakta på detta påstående, klarar du inte av det så säg inget som du inte kan backa upp när det kommer till krita!!...

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 01 feb 2012 16:43

Jill skrev:
Crille skrev:
bmwlarsa skrev:Dokument?? Vad har du visat upp för dokument? =)

Du har tydligen inte mycke att komma med, vi är inte i lekskolan nu (Visa din nya leksaksbil, så visar jag min)! Du säger att klarlack inte oxiderar, visa då fakta på detta påstående, klarar du inte av det så säg inget som du inte kan backa upp när det kommer till krita!!...
Ingen ide att ödsla tid på Larry.. han driver samma diskussion på garaget.org ...

Okej då vet jag Jill :jeps :jeps

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 01 feb 2012 16:54

bmwlarsa skrev:Ni vet inte vad ni pratar om helt enkelt.. en klarlack KAN INTE oxidera.. Kul att det finns på pränt den dan ni inser att ni har fel.. =) Men för den som vill lära sig nåt så oxiderar inte en klarlack och lackskydd är nåt som säljs på helt fel argument för att klå bilägaren på pengar.. =)
Vilken oerhört trist attityd du har bmwlarsa :(.
Jag tycker att man ska försöka att visa viss respekt även på ett forum.
Den här stilen fungerar inte, man blir bara irriterad på dig.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Göran

Inlägg av Göran » 01 feb 2012 19:20

Den som gapar högst har inte alltid rätt.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 01 feb 2012 19:23

Göran skrev:Den som gapar högst har inte alltid rätt.
Där slog du huvudet på spik Göran :cheers

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av SAABninefive » 01 feb 2012 19:42

Jill skrev:Finns inget lackskydd i världen som är resistent mot fågelskit och insekter ...
Det är ju bland annat fågelskit dom har gjort reklam för att man ska skydda sin bil mot...

För övrigt så är DITEC skit enligt min personliga uppfattning, min förra bil var ditec behandlad och jag har faktiskt aldrig upplevt insekter som inte gått bort och fått märken som inte går att tvätta bort förrän jag fick bilen ditec behandlad, bilen fick också mycket fortare "tvättrepor" än jag nånsin upplevt tidigare, bilen var full med tvättrepor redan efter några månader. Som sagt det här är min personliga uppfattning. Min nuvarande bil har nu varit egenbehandlad med Ultima PGP sen i juni-juli och jag har fortfarande knappt några tvättrepor alls, i somras räckte det i princip med att spola bort insekterna med högtryck och bilen klarade av 4 dagar med 2 fågelskitar på huven utan att lämna ett märke efter en vanlig tvätt.
Som min personliga erfarenhet och åsikt, kanske fuskjobb från ditec vad vet jag men inte en gång till iaf :D
Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13

Skriv svar