Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tips på köp

Diskutera bilvårdsprodukter här
Blister40
Ny Medlem

Tips på köp

Inlägg av Blister40 » 26 dec 2011 21:54

Hej

Ny på forumet. Behöver lite råd från er putsrävar. Jag har köpt nybeggad bil, en grafitblå Golf ca 7 månader gammal. Jag får bilen troligtvis på Onsdag eller Torsdag.

Denna gång tänkte jag göra rätt från början och ta hand om lacken så bra som jag kan. Bilfirman skulle rekonda bilen innan leverans. Det innebär väl troligtvis tvättning, dammsugning och torkning typ. Min tanke var att jag skulle köra direkt till en gds hall och ge bilen nån form av lackskydd för hand.

Jag har en ide' om att köra 1. Avfettning och spolning med högtryck. 2. Tvätt med bilshampo. 3. Autoglym superresin polish. 4. Autoglym extra gloss protection.

Alternativt. Köra steg 1 och 2. 3. Ultima paint prep. 4. Ultima paint guard.

Vad tror ni? Har ingen erfarenhet av ovan produkter. Tidigare har jag mest använt Sonax, Turtle etc..

Om lacken känns fin kanske man kan skippa avfettning och gå direkt på shampo och därefter lackskydd.

Vidare tänkte jag impregnera bilstolarna (tygklädsel) med någonting. Hittar ingen annan produkt än LOK 19 Pro Fabric Protection från BBV webshop. Någon som kört det?

Ok nog med frågor. Tack på förhand.
Senast redigerad av 6 Blister40, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Re: Tips på köp

Inlägg av danne5 » 27 dec 2011 09:14

Båda kombinationerna är bra... Är väl bäst att testa sig fram... tycker nog att du ska avfetta... speciellt innan lackskydd...

Lycka till med den nya bilen :best
Senast redigerad av 6 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 27 dec 2011 10:13

Ett bekymmer med GDS-hallarna är att det är så fuktigt där.

Ultima Paint Guard bör få härda en timme innan du åker iväg, men är ypperligt lätt att lägga på.
Det finns en del alternativ av vax som kan läggas på en våt/fuktig bil också, som kanske skulle kunna vara ett alternativ nu vintertid...och så gör du ett rejälare jobb till våren.
Senast redigerad av 6 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 27 dec 2011 13:27

Manor har en bra poäng i vad han säger, kanske ett sprayvax nu under vintern och sen en ordentlig puts till våren... Autoglym har väl ett sprayvax, med rätt så bra hållbarhet, det var väl nån här på forumet som testade det alldeles nyss... aqua vax tror jag det heter
:jeps
Senast redigerad av 6 danne5, redigerad totalt 14 gång.

R.A
Medlem

Re: Re: Tips på köp

Inlägg av R.A » 27 dec 2011 14:00

danne5 skrev:Manor har en bra poäng i vad han säger, kanske ett sprayvax nu under vintern och sen en ordentlig puts till våren... Autoglym har väl ett sprayvax, med rätt så bra hållbarhet, det var väl nån här på forumet som testade det alldeles nyss... aqua vax tror jag det heter
:jeps
Yep på taxin :-). La faktiskt det för tio min sen igen, trots att jag la Radiant wax för några dagar sen. Har man inget att göra på jobbet så skapar man något att göra :-).....

AutoGlym Aqua wax är jag riktigt nöjd med. Även Radiant, kör det och EGP på privatbilen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Senast redigerad av 6 R.A, redigerad totalt 14 gång.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 27 dec 2011 14:09

Har du några maskiner ?

Sen så är det svårt nu på vintern om man inte har någon bra lokal att vara i som är varm
och torr. Att använda sprayvax som danne5 o Manor föreslagit låter bra tycker jag.

Läs på forumet så är du redo för en våruppfrächning när värmen kommer. Har du tur kanske
det är någon som ordnar en träff inom rimligt avstånd, där du säker kan lära dig en massa.
Senast redigerad av 6 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Blister40
Ny Medlem

Inlägg av Blister40 » 27 dec 2011 21:58

Tack för svar!

Ja Ultima var tillfälligt slut på webshopen så jag beställde ett kit från Autoglym. Jag har inga maskiner ännu. Det finns en mindre gds hall som man brukar få vara själv i som jag tänkte hyra. Större hallar brukar vara rejält fuktiga i luften. Då blir det alltså att köra avfettning (strovels hd grön). Autoglym shampo. Super resin polish och som avslutning extra gloss protection. Bra tips med Aqua wax det kanske man kunde köra som underhållskydd nu under vintern.

Jag ska köra för hand med Autoglyms polishdukar. Som jag fattat det kan polishen appliceras och bortpoleras ganska snabbt medans extra gloss ska ligga på och härda ca 30 minuter innan det poleras in. Under tiden tänkte jag ta en sväng på inredningen med Autoglyms vinyl and rubber care.
Nästa projekt blir att impregnera tygklädseln med lok 19.

Som sagt när man har ny bil blir man inspirerad att ta hand om den från första början inte minst när man ser bilder på andras bilar, imponerande. Förr har jag fått nåt ryck och gjort en ordentlig rekond med sonax extreme produkter. Problemet är att man har inte underhållit bilen tillräckligt ofta så att smutsen fått fäste igen. :D

Skriv svar