Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ny på roterande

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
pasha_
Ny Medlem

Ny på roterande

Inlägg av pasha_ » 24 nov 2011 15:55

Hallå i stugan!

Har inte varit aktiv på forumet men läst många trådar som varit till stor hjälp, tack för det :) !

Jag har fått upp intresset för maskinpolering senaste året, köpte då en musse-pigg på rusta sedan kompletterade jag med diverse medel och rondeller. Har polerat några bilar sedan dess, vilket resultat man får bara man har lite tålamod! Har hittils bara kört med Menzernas produkter och är nöjd.

Nu är det dags att ge bilen lite kärlek nu inför vintern, svart solid BMW -06 ganska fin i lacken.
Tänkte ge mig in i den roterande-världen nu då jag förstått att det är effektivare både när det gäller tid och resultat. Eftersom jag polerar på en hobby/nybörjarnivå vill jag inte lägga pengar på en dyr maskin, jag har kollat in Jula resp. Biltemas 1200W modeller, som det ser ut nu lutar det mot Julas maskin då jag förstått att den väger lite mindre. Har även beställt fästplattor 75mm och 125mm då det verkar lämpligare.

Sen var det allt det här om att man kan bränna / skada lacken om man inte är van vid roterande osv. Har studerat lite videos och det verkar vara samma princip som med dubbel-hättade maskinen. Har ändå lite funderingar som ni kanske kan svara på...

Plast vs plåt, som jag förstått ska jag maskera kanten mot plast när jag kör på plåten för att undvika risken för skador? Några ytterligare synpunkter på detta?

Varvtalet bör ligga på 1500-1800rpm då jag kör polering och 600-800rpm när jag arbetar in medlet? Hur funkar det med dessa billiga maskiner? Vad ska jag tänka på när jag kör på bilens plastdelar, varvtal?

Beställde även
http://shop.bollnasbilvard.se/150x25mm- ... c-654.aspx
http://shop.bollnasbilvard.se/150x25mm- ... c-654.aspx

Sedan tidigare har jag optipad som jag tänkte köra med på grövre repor. Har tillgång till följande medel:
Menzerna Power Finish
Menzerna Super Finish
Menzerna Power Lock Polymer Sealant

Några tips på vilken kombination jag kan köra, medel/trissor/maskin?
Senast redigerad av 4 pasha_, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Re: Ny på roterande

Inlägg av danne5 » 24 nov 2011 16:33

Pf åtföljt av ff är väl den mest beprövade kombon här på forumet, så att det får väl rekommenderas :nicka
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 26 nov 2011 10:17

Nackdelar med billiga roterande maskiner....

Har ej konstant varvtal: Varven kan gå lite upp och ner under poleringen, detta kan kännas väldigt irriterande....

Inget motorskydd: Blir den för varm så brinner lindningarna sönder, och det är bara att slänga maskinen.

Allmänt: Dessa billiga maskiner varierar kraftigt i kvalité, avsaknad av fett i växelhus, bustningar istället för riktiga kullager, på tok för stora stödplattor, dåliga kablage, mm..

Ja visst är det stor prisskillnad för att komma upp i riktigt bra kvalité.....Men det blir roligare att göra jobbet, och man har en maskin för lång tid framåt....En AEG till rätt pris är det bästa valet....Där finns all elektronik som behövs.....

Roterande: Kör du lackad plåt så måste du skapa väldigt mycket nötning eller väldigt hög värme för att få skador. Ta det lungt så kommer det gå utmärkt.....

Musse-pigg maskinen kan du köra dina plastdetaljer med.....

Maskera in all olackad plast och även angränsande lackad plast, så känner du dig säkrare...

Den kombination i medel du har kommer funka fint.... ;)

Lycka till...... :jeps
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 26 nov 2011 13:39

bästa tipset för dom som vill lära sig köra roterande är väl ändå att försöka komma över en gammal dörr eller motorhuv och leka lite på. testa att bränna igenom lacken tex. se hur stor avverkning man kan få osv osv. . detta anser iaf jag är väldigt lärorikt för nybörjare.

val av roterande så skulle ja hellre lägga pengar på en dyrare då man inte får nån rolig upplevelse med dom billga anser jag. man måste hela tiden justera varvet allt efter tryck och dom blir ofta väldigt varma.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Gråben » 26 nov 2011 13:50

Kan bara hålla med Nisse om billiga roterande maskiner, Lägg pengarna på en riktig kvalitetsmaskin i stället. Denna har jag själv http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=576 . Denna maskin kommer att hålla läääänge för hobby polerande, visst det är mycket pengar men den är bra!.

Då du polerar plast måste du vara försiktigt så att det inte blir för varmt, plast avleder inte värme på samma vis som plåt. Blir plasten för varm så kommer färgen att släppa. Dra ner varven, polera över ytan och känn med handen hur varm ytan på plasten är.

Hoppas att du blev lite hjälpt.
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 26 nov 2011 16:32

mortil skrev:bästa tipset för dom som vill lära sig köra roterande är väl ändå att försöka komma över en gammal dörr eller motorhuv och leka lite på. testa att bränna igenom lacken tex. se hur stor avverkning man kan få osv osv. . detta anser iaf jag är väldigt lärorikt för nybörjare.
Ja ett väldigt bra sätt att lära sig vart gränserna går.... :)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

pasha_
Ny Medlem

Inlägg av pasha_ » 27 nov 2011 03:30

Tack för tipsen, kan säga att det har gått bra! Det blev maskinen från Jula då Biltema inte hade några kvar på lager.

Angående roterande tycker jag att man inte alls borde vara rädd för att använda dom, även fast man inte provat tidigare. Det går snabbt att förstå tekniken, och med mindre fästplatta underlättar det hanteringen av maskinen. Ni har rätt att maskinen blir varm och att det hände några enstaka gånger att varvtalet var ojämnt men det var inget som var direkt störande. Dock låter de en del, vet inte hur det är med dyrare maskiner men det vibrationer rätt mycket, vilket känns i armarna, så ha det i åtanke!

Testade först med 125mm med 150mm rondell, tyckte då att maskinen levde sin egen värld, vet inte ifall det var för att rondellen var helt ny och inte tillräckligt med medel inarbetat, gav det inte så mycket mer försök, satte på 75mm med 100mm rondell och fortsatte så och det gick prima! Fick bort mycket repor, nästan alla som inte var för djupa, med roterande + optipad! Det hjälper helt klart att känna efter med handen där man kör lite extra för att inte riskera bränna igenom lacken.

Tyvärr tog jag inga bilder före eller under tiden, men här kommer några snabba bilder på resultatet.

Bild
Bild

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 27 nov 2011 09:39

Såg ju jätteblankt ut, jag har också köpt 125mm fästplatta till min biltemaroterande, men har inga trissor, så har inte kunnat testa :jeps :lol:
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 27 nov 2011 18:25

:nicka Helt :best Jobbat ;)
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

pasha_
Ny Medlem

Inlägg av pasha_ » 27 nov 2011 21:37

Tackar och bugar, jag är hel nöjd! Nästan så man inte vill ta ut den ur garaget när den glänser så fint =)

bmwlarsa

Inlägg av bmwlarsa » 29 nov 2011 02:16

Snyggt! :)

Skriv svar