Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fråga om lack, vad tror ni?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem

Fråga om lack, vad tror ni?

Inlägg av mrjohn » 16 nov 2011 12:26

Jag är lite sugen på att köpa mig en riktig gubbmerca och glida i under nästa sommar.
De flersta eller alla W124 mercor har någon form av antydan till rost. Även denna.

På bilen jag är lite sugen på så sitter det bubblor stort som 2st enkronor som tittar fram över kanten från kofångaren på bakskärmen. Jag har markerat med en ring på bilden. Min fråga till er är om ni tror att en lackerare kan åtgärda detta utan att behöva lacka hela skärmen, genom att blåsa ut detta snyggt på en silvermetallic bil? Man sä'ger ju alltid att silvermetallic är svårt att dellacka.

Jag vill inte sabba bakskärmen då den i övrigt är rostfri och har klarat det som många bilar inte klarar vid antennfäste och bakluckans kant.

Bild
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Re: Fråga om lack, vad tror ni?

Inlägg av jujimbo » 16 nov 2011 14:13

Jag skulle tro att man tar en dellackering av skärmen och bryter i vecket på skärmen, annars så är det nog svårt att få det snyggt.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Marxus
Medlem

Inlägg av Marxus » 17 nov 2011 23:33

Visst är det möjligt, blir oftast färgskiftningar i silver dock, inte så snyggt med skarvarna.

Oftast vill dock inte lackerare genomföra en sådan dellackering som du beskriver.

Finns dock vissa firmor som gör det, har för mig det har länkats till någon sådan på forumet förut.
Senast redigerad av 4 Marxus, redigerad totalt 14 gång.
Ta ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Gråben » 17 nov 2011 23:55

Det finns ju firmor som jobbar med spotrepair, testa att höra med en sådan firma kanske. Jag tror att dom använder sig av en speciell blender för att få metallicken att lägga sig. Utan den så är det risk att man får en " halo " i utkanten av bättringen.
Senast redigerad av 4 Gråben, redigerad totalt 14 gång.

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 19 nov 2011 16:19

Det låter sig göras, var bla gjort på min silver merca utan att det syntes.

Just en sådan där cab skulle jag vilja ha, snygg!! :jeps
Senast redigerad av 4 Abyss, redigerad totalt 14 gång.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 19 nov 2011 19:27

Tyvärr väldigt rostkänsliga...äldre kaross som har varit med rätt länge nu....räkna att alla du hittar inom rimligt pris har mer eller mindre rostrosor....har sett en del delrep på silvermet bilar och det blir aldrig bra...

Väldigt känsliga för salt/vinter....kan byta skepnad helt under ett vinterhalvår....från rostfri till nästan genomrostad....Men det man förlorar på rostangrepp tar man igen i andra ändan....MB har i övrigt en enorm kvalité....och just denna modell är förbaskat snygg !! speciellt Coupé och Convertible.... ;)

Hitta någon som kan lacka den privat....som kan sin sak....sedan använder du den bara på sommaren och rostskyddar den väl och vaxar karossen ofta...... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 20 nov 2011 20:27

kolla under kofångaren,, har pillat på en hel del w124 och har det börjat blossa ovanför listerna just så brukar det vara hål under eller väldigt dåliga,,

Skriv svar