Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur skall ett bra bilvårdsföretag vara ?

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Hur skall ett bra bilvårdsföretag vara ?

Inlägg av Nisse » 19 okt 2011 18:56

Nu tänker jag på just rekonditionering av fordon...

Vore mycket intressat att höra era åsikter gällande detta!

Och då tänker jag inte enbart på yrkesskicklighet.... ;)

Vilka egenskaper och kvaliteter värdesätter Ni högst ?

Ordet är fritt.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

omas
Medlem

Re: Hur skall ett bra bilvårdsföretag vara ?

Inlägg av omas » 19 okt 2011 19:07

att nogrannt beskriva hur man skall sköta sin bil efter en rekonditionering så att lacken håller sitt nyskick tex avfettning,högtryckstvätt,produkter mm plus naturligtvis att jobbet utförs nogrannt,jag skulle tex aldrig lämna min bil till någon som jag inte fått goda omdömen av kompisar och bekanta ett gott rykte är A och O :nicka
Senast redigerad av 4 omas, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Sebba75
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Kontakt:

Inlägg av Sebba75 » 19 okt 2011 19:13

Finns det enklare frågor Nisse :lol: ?
Senast redigerad av 4 Sebba75, redigerad totalt 14 gång.

Bossni
Medlem

Inlägg av Bossni » 19 okt 2011 19:26

En sak jag tycker är viktigt. Tänk på att folk värderar sina bilar olika mycket.

Jag låter inte vem som helst köra min nya bil. När jag till exempel lämnar in den till er eller vilken annan firma som helst så vill man inte ha gasglada testförare vid ratten.

Ni skal vara rädda om andras grejer även om det är en bil för 5000kr så ska man inte behöva sketna ner sätena när man jobbar med den. Arbetskläder har inget att göra i en bil, överdrag finns att köpa.

Ibland kan man slå ett samtal till ägaren och fråga hur han vill ha det. Man kanske låter en repa vara kvar istället för att nöta ner lacken till plåten, viktigt med kommunikation :)

Gör bra jobb så kommer folk tillbaka.
Senast redigerad av 4 Bossni, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 19 okt 2011 20:00

Jag vill bli mottagen proffsigt och seriöst.

Ett exempel på seriös hantering som jag har är Rostskydds Metoder i Vinsta som jag lämnade in min nya Subaru Outback till för en komplett rostskyddsbehandling. De följer med ut till bilen, skriver av mätarställningen, och därefter så får jag ett kvitto (med mätarställningen angiven) på att bilen är emottagen och när bilen kan hämtas samt hur de kan nås. De antecknade även mina uppgifter om de skulle behöva få tag på mig av någon anledning.

När jag sedan hämtade bilen så gick de igenom vad som var gjort.
Jag fick en "rostskyddbok" med stämpel, samt information både muntligt och skriftligt hur bilen skulle hanteras medan rostskyddsmedlet härdade. Vidare så fick man med ett speciellt rengöringsmedel för att få bort det överskott av rostskyddsmedel som kunde tränga ut ur dörrar mm.

Hela hanteringen kändes proffsigt och rejält skött, och jag kände att de tog ansvar över min bil.
Jag var inte ett dugg grubblande, och med den information jag fick (muntligt och skriftligt) var på lagom nivå för att man inte behövde hänga upp sig på något.

En annan sak som var bra med dem var att de svarade på mail. Jag kontaktade 5 olika rostskyddsfirmor innan jag bestämde mig...och endast dessa svarade på mail. De var dyrast, men hade väldigt bra rekommendationer och helt klart seriösast. Det fällde avgörandet för mig...
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 19 okt 2011 20:07

För vår del....

Jodå kunden får naturligtvis skötselråd efter t.ex. en lackbehandling....

Ansvar för fordonet....givetvis är man rädd om andras bilar, detta är en hederssak !!

Ja absolut kundkontakt....Vi skriver ner telefonnummer i samband med inbokning...händer ofta att vi har kontakt med kunden under jobbets gång.... ;)

Vi går alltid ut tillsammans med kunden när dom lämnar in fordon för behandlingar för en kontroll....Vi måste få en bedömning på status på fordonet för en kostnadsbedömning....t.ex. om det är en invändig rekond så vill vi gärna veta om kunden har hund...kan bli ett tillägg på priset...
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 19 okt 2011 21:25

Nisse skrev:För vår del....

Jodå kunden får naturligtvis skötselråd efter t.ex. en lackbehandling....

Ansvar för fordonet....givetvis är man rädd om andras bilar, detta är en hederssak !!

Ja absolut kundkontakt....Vi skriver ner telefonnummer i samband med inbokning...händer ofta att vi har kontakt med kunden under jobbets gång.... ;)

Vi går alltid ut tillsammans med kunden när dom lämnar in fordon för behandlingar för en kontroll....Vi måste få en bedömning på status på fordonet för en kostnadsbedömning....t.ex. om det är en invändig rekond så vill vi gärna veta om kunden har hund...kan bli ett tillägg på priset...
Det låter ju väldigt bra :).
Kanske komplettera med att anteckna mätarställningen...en sådan liten grej gjorde ett extra gott intryck på mig, fast att det är självklart att det inte är någon som ska ut och nöjesåka med ens bil.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Volvo-igen
Medlem

Inlägg av Volvo-igen » 20 okt 2011 13:15

Nöjesåknng händer tyvärr.
För några år sedan lämnade jag in en 6 månader gammal V70 på 1500 mila service, den var nytvättad för att göra jobbet lite trevligare för teknikern.
Dagen efter när jag hämtade den hade den med lerstänk ändå upp på sidorutorna och den hade rullat 7,5 mil under natten. (Jag hade själv noterad mätarställningen).
Så att notera mätarställningen vid inlämmning är en sak som uppskattas!
Senast redigerad av 4 Volvo-igen, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 20 okt 2011 20:40

oj :? vad sa firman när du påpekade detta :?:
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
MVH Pär Lindbäck

Bild

Volvo-igen
Medlem

Inlägg av Volvo-igen » 21 okt 2011 14:26

Säljare som sålde bilen till mig 6 månader tidigare såg lite dum ut och sen fick jag en liten rekond som tröst. Helt OK kompensation tycker jag.
Senast redigerad av 4 Volvo-igen, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 21 okt 2011 16:34

Nöjesåkning:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4039966.ab

BTT.

kör endast ut och in bilen ur garaget/tvätthallen sen står den inne när kunden hämtar bilen.
sen har man ju lite knepigare kunder som VILL att man ska testa deras bilar (oftast bilfolk som man känner igen från träffar o sånt) dessa brukade jag låna ut GT4 an som lånebil till.. uppskattades väldigt :)
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Skriv svar