Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Mötet Med Flex i Tyskland

Sverigest vassaste webshop inom bilvård, tidigare Bollnäs Bilvård!
Över 30 års erfarenhet inom branschen.
wannabeapolisher
Medlem

Re: Mötet Med Flex i Tyskland

Inlägg av wannabeapolisher » 20 sep 2011 18:06

:P Hej igen :P
Kanske att jag :oops: skulle ha svarat tidigare då ovanstående svar kom ganska snabbt :jeps

Men jag har liksom inte kommit mig för riktigt,eftersom jag inte vetat riktigt hur jag ska formulera mig för att det ska låta rätt :? ,men jag ska alla fall försöka förklara mina tidigare tankar :mrgreen:

Om vi då börjar från början :P
Var ju i bilvårdsforumets vagga ett inlägg (länk)om en kille(gubbe)säkert lika gammal som mig :evil: alla fall var han från Amerika och då förespråkade det här med höghastighets polering :brumm som jag då fattade handlade om 1500-2000rpm och naturligtvis då med roterande maskin och då både med lammull och skumtrissor av lite större format 180-200mm :P

Och vad jag kan fatta så var det ett informativt och sakligt inlägg(länk)alltså något man borde anamma som glad wannabe polerare :geek:

Sedan något år senare besökte jag proreconds forum och läste en tråd om en annan kille som då var instruktör för Menzerna och som då tillsammans med ett par killar gick igenom menzernas produkter av medel och trissor,och även det ett informativt och sakligt inlägg :jeps

Men då med instruktioner om att man ska köra precis tvärtemot vad killen från Amerika rekomenderade.
Dvs låga varvtal 800-1000rpm och samt då trissor i storleksordning 135mm :P

Kan ju lugnt påstå att åtminstoende jag :mrgreen: som inte känner mig fullt utvecklad som polerare blir ju väldigt kluven och inte vet riktigt vad jag ska tro om dom rätta kombinationerna med storlekar på trissor lämpligt varvtal på maskinen.

Fast om vi återgår till min fråge ställning innan på den här tråden,så förstår jag ju själv att 600rpm med en 200mm trissa och och Limpans(han skrev det själv ;) )hela tyngd på maskineriet med syfte att plåga skiten ur den :lol: i flera minuter utan att maskinen knappt blev märkbart varm.då inte var något annat än en ren styrke demostration av maskinens förmåga att hålla sig sval under krävande arbete 8-)
Låter ju som sagt som om maskinen tål vad som helst utan att varken bli varm eller då tappa orken.

Sen går det ett tag och maskinen finner några nya ägare som då delar med sig av sina erfarenheter för oss andra intressenter :P och dom skriver att maskinen går som en dröm och då även att dom känner sig mycket nöjda :jeps Men att den åtminstoende i början haft en förmåga att bli väldigt varm :o dvs på gränsen att det går att hålla den i det främre greppet,samt då med som jag uppfattat det med trissor i storleksordning 130-150mm,och då även på normala vartal dvs precis som dom brukar köra.

Så då börjar man ju fundera över Limpans erfarenheter av maskinen vs dom nyblivna ägarnas erfarenheter,då dom skilljer sig från varandra ganska mycket om man då ser till värme fenomenet,och då väljer man ju att tro på dom nyblivna ägarna i och med att dom inte säljer maskinen själva ifråga,och börjar fundera om Limpan "starkt"överdrivit det här med maskinens förmåga att hålla sig sval under arbetets gång :?:

Sedan när Nisse börjar predika(upplysa)oss kunskap törstande polerare om att det ska vara små trissor 125mm och höga varvtal 1500-2000 för att nå bästa resultat 8-) och hålla maskinerna svala och framför allt för att inte (lånat citat)köra skiten ur våra kära maskiner,då dom helt enkelt tar stryk av detta :cry:

Och som jag ser det så visst stämmer detta med att hård körning på låga varavtal lätt knäcker en maskin då jag själv :mrgreen: kört skiten ur ett par st pga detta förfarande :oops:

Men då (som jag uppfattat det hela)som jag läst mig till om tidigare värme problem med den här nya flexen,så börjar man(jag själv)spekulera i om Nisses (poler skola) med rekomenderade små trissor och dom höga varvtalen kan ha ett samband med att den nya Flexen då har dom här problemen angående det här med att den blir väldigt varm(för varm) med normala trissor och då varvtal runt 800-1400rpm dvs enligt mig normala varvtal.

Som sagt lite av mina funderingar runt det här med nya Flexens förmåga att hålla sig sval under krävande eller även då normala förhållanden.

Så inget försök från min sida att ifråga sätta eller misskreditera varken Flexmaskinen Limpan eller Nisse,
angående värme problemet :?: utan bara att försöka få lite klarhet i vad som gäller både maskinens förmåga att hålla sig sval och lämpliga kombinationer av storlekar på trissor och varvtal då det som sagt finns några allternativ att välja på .

Dvs. :P
Killen från Amerikas allternativ höga varv med stora trissor 180-200mm.
Killen från Menzerna allternativ låga varv med små trissor 135mm.
Nisse från Bollnäs allternativ höga varv med ännu mindre trissor 125mm.

Yerfen 8-) från Bollnäs allternativ tycker jag låter som vettigast för mina behov dvs 125-150mm trissa,stod inget om varvtalet, men jag gissar på 800-1800rpm beroende på val av medel,typ av matreal i trissorna,samt var man befinner sig i polerings fasen :P

Mvh Max.
Senast redigerad av 1 wannabeapolisher, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 20 sep 2011 19:03

Max, de flesta moderna polermedel är tillverkade för att spridas ut på låga varv för att därefter ökas till runt 2000 varv några passager och sen ner i varv igen för att släcka hologram.
Detta oavsett storlek på trissa, även om större trissa kan medge aningen lägre hastighet.
Senast redigerad av 1 rkoo, redigerad totalt 14 gånger.

wannabeapolisher
Medlem

Inlägg av wannabeapolisher » 20 sep 2011 19:15

rkoo skrev:Max, de flesta moderna polermedel är tillverkade för att spridas ut på låga varv för att därefter ökas till runt 2000 varv några passager och sen ner i varv igen för att släcka hologram.
Detta oavsett storlek på trissa, även om större trissa kan medge aningen lägre hastighet.
Ja ungefär precis som jag skrev då
wannabeapolisher skrev:men jag gissar på 800-1800rpm beroende på val av medel,typ av matreal i trissorna,samt var man befinner sig i polerings fasen :P
Max,

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 20 sep 2011 19:53

Det finns inga rätta svar på dina funderingar, Max, utan det beror på vad man vill göra. Gäller det att klippa grymma repor så är faktiskt större trissor att rekommendera, då dessa har en högre hastighet på ytterkanterna. Jag har i alla tider kör ut medlet på låga varv 600-900 för att sedan ganska omgående kliva upp till 1500-2000 rpm och sedan, när medlet börjar ge upp - gå ned i varv 600-900.

När Axel, från Menzerna, demonstrerade så körde han på ganska låga varv (~1000 med PF) och lite högre med SF(1500) och resultaten blev en aning bättre än när vi körde mot den vanliga "svenska stilen" Fast cut+ med +2000 rpm.

Om jag skall vara ärlig så är det trevligare att polera på lägre varv då ljudnivån blir betydligt trevligare. Att köra på läge 2 med en Makita och mindre trissor sliter i stort sett ingenting, då Maktian är en väldigt kraftig maskin. Men, om jag hade en mindre maskin t.ex. Flex 3401 eller AEG så måste jag polera hårdare(läs: högre varvtal), eftersom att dessa maskiner - pga. sina mindre starka motorer går varm på låga varv.
Senast redigerad av 1 marcus, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 20 sep 2011 20:29

Max Skrek....

Måste fråga då jag sett nya rekomendationer från Nisse att man ska ligga på 1500-2400rpm och använda sig av stödtallrik 115-125mm för att vi inte ska bränna upp våra kära polermaskiner

2400rpm tror jag nog inte vi skall upp i Max.... :)

Men många ligger och kör långt under 1500rpm och trycker på stenhårt....och då blir det jobbigt för maskinerit...Näää 1500rpm och gärna lite över.... ;) se gärna polermedeltillverkarens rekommendationer på flaskan....

"Revolutions Per Minute" vilket på svenska motsvarar varv per minut förkortas RPM....Det vill säga "antalet rotationer/varv per minut"

T.ex flertalet 3M polermedel rekommenderas 800-1500 RPM....Lahega 1500 RPM....Flexipads 1800 RPM...osv...osv....
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Nisse

Bild

wannabeapolisher
Medlem

Inlägg av wannabeapolisher » 20 sep 2011 21:04

Nisse skrev:Max Skrek....

Måste fråga då jag sett nya rekomendationer från Nisse att man ska ligga på 1500-2400rpm och använda sig av stödtallrik 115-125mm för att vi inte ska bränna upp våra kära polermaskiner

2400rpm tror jag nog inte vi skall upp i Max.... :)

Men många ligger och kör långt under 1500rpm och trycker på stenhårt....och då blir det jobbigt för maskinerit...Näää 1500rpm och gärna lite över.... ;) se gärna polermedeltillverkarens rekommendationer på flaskan....

"Revolutions Per Minute" vilket på svenska motsvarar varv per minut förkortas RPM....Det vill säga "antalet rotationer/varv per minut"

T.ex flertalet 3M polermedel rekommenderas 800-1500 RPM....Lahega 1500 RPM....Flexipads 1800 RPM...osv...osv....
Ok nu skrek :!: jag väl inte utan jag skrev 2400rpm ,men det hördes ju alla fall upp till Bollnäs :P
Fast det blev ju kanske lite fel åtminstoende i mitt citerade inlägg på det här inlägget:oops: då jag tog dom rpm,en från minnet :roll:

Men att jag prutade lite på rpm,en och skrev 2000rpm i mitt sista inlägg för att det skulle låta trovärdigt ;)
Hördes det förresten inte upp till Bollnäs inte om mina andra funderingar om den nya flexen :roll:

Edit: tur jag skriver så långsamt att jag såg vad jill hann klämma in så då minns jag ju inte helt galet :mrgreen:
Mvh Max

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 20 sep 2011 21:13

Jag skulle nog säga att finpolering med t ex Lahega 18 eller Menzerna Final Finish nog går bra att köra med mjuk ca 130mm trissa i upp till 2400 varv även om jag brukar hejda mig kring 2000.
Senast redigerad av 1 rkoo, redigerad totalt 14 gånger.

wannabeapolisher
Medlem

Inlägg av wannabeapolisher » 20 sep 2011 21:35

marcus skrev:Det finns inga rätta svar på dina funderingar, Max, utan det beror på vad man vill göra. Gäller det att klippa grymma repor så är faktiskt större trissor att rekommendera, då dessa har en högre hastighet på ytterkanterna. Jag har i alla tider kör ut medlet på låga varv 600-900 för att sedan ganska omgående kliva upp till 1500-2000 rpm och sedan, när medlet börjar ge upp - gå ned i varv 600-900.

När Axel, från Menzerna, demonstrerade så körde han på ganska låga varv (~1000 med PF) och lite högre med SF(1500) och resultaten blev en aning bättre än när vi körde mot den vanliga "svenska stilen" Fast cut+ med +2000 rpm.

Om jag skall vara ärlig så är det trevligare att polera på lägre varv då ljudnivån blir betydligt trevligare. Att köra på läge 2 med en Makita och mindre trissor sliter i stort sett ingenting, då Maktian är en väldigt kraftig maskin. Men, om jag hade en mindre maskin t.ex. Flex 3401 eller AEG så måste jag polera hårdare(läs: högre varvtal), eftersom att dessa maskiner - pga. sina mindre starka motorer går varm på låga varv.
Jag tycker att du formulerat det här helt rätt Marcus :jeps
Vet ju när jag själv började bli biten av den här hobbyn för 4-5år sedan då lusläste man ju allt man kom över i poler lektyr :P

Och då fick man ju som sagt för sig att det skulle brännas på för fulla muggar med grova medel och höga varvtal för att plocka repor man läste ju även att det gick att smälta ihop repor :? bara det blev tillräckligt varmt :shock: ok alla fall inget jag :mrgreen: lyckades speciellt bra med,

Och sedan läste man ju då att skulle det bli blankast på gatan så skulle man ligga på jättelåga varvtal och polera timme ut och timme in osv osv.Men inte heller det lyckades jag med speciellt bra :P

Men sen efter ett tag precis som du beskriver att det är tyst o skönt att polera på låga varv,så blev det liksom den stilen jag började med,först o främst då för att inte störa mina grannar(hyreshus garage)samt då så liksom passade det mig som nybörjare(är det fortfarande)och jag tyckte det fungerade lika bra både till att plocka repor och få en hyffsad glans 8-)

Sen när jag då nu sista året blivit lite varmare i kläderna och då lufsat på i gamla fotspår så har liksom inte dom 1000rpm i alla polerstegen, räckt riktigt till för att tillfreds ställa mina behov och då speciellt med finare polish medel(då jag tyckt att dom många gånger gått trögare att bryta ner samt då gått mycket tyngre att polera med :?

Så jag slog till med en ny maskin med ställbara varvtal,och har nu testat det här rekomenderade körsättet
med att sprida på lägre varvtal för att sedan då klättra upp i dom högre varvtalen och då när som du skriver medlet gjort sitt bara klättra ner i varvtalen och liksom smeka av ytan en sista gång.
Känns jäkligt bra 8-) om jag ska vara ärlig, tom så jag tror menzernorna ska få sig en ny match framöver :brumm

Max.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 22 sep 2011 05:07

Jill skrev:

Fast ... Nisse, du skrev det själv ju ... :mrgreen:

Ja men så ingen startar direkt upp till 2400 RPM.... :D

Det där har med mycket faktorer och omständigheter att göra.... :)

Problemet är att många ligger på väldigt låga varv och trycker på enormt.....Då blir vilken maskin som helst varm för att inge säga HET !!......kolla på flaskorna på rekommenderat varvtal....

Lätta på trycket....höj varvtalet....använd för jobbet rätt medel.....

Detta gäller plåtytor med lack....plastytor med lack där är det mycket lägre varv som gäller naturligtvis... ;)
MVH Nisse

Bild

Skriv svar