Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Diskutera bilvårdsprodukter här
-
millaaa
- Medlem
sitter i funderingarna på att testa ett annat polermedel då jag inte riktigt kommer överens med menzerna dom gånger jag har testat, de liksom "korvar" sig även om jag clayar innan och står i garage och jobbar.
har läst mkt om både 3M och Meguiars Mirror Glaze och är lite sugen på att testa någon utav dom..
om de blir 3M jag överväger att prova vilka tre färger på korkarna bör man köpa hem då?
(och vilken ordning ska dom köras?)
eller har ni något annat bra medel att rekommendera? (är mest sugen på att testa nån utav dom som jag nämt)

Senast redigerad av 6
millaaa, redigerad totalt 14 gång.
-
Manor
- Moderator

Jag har arbetat med två produkter från Glare! nästan hela dagen idag.
Personligen så gillade jag att jobba med dessa medel, och resultatet såg bra ut (men lite för mörkt för att kunna inspektera till 100%). Hållbarheten ska vara bra enligt andra på forumet, och prismässigt så ligger de riktigt rimligt till. Waxdog är den av sponsorerna på forumet som säljer Glare!. Det kanske kan vara ett spännande alternativ till de lite mer vanliga märkena?
Senast redigerad av 6
Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
limban
- Forumägare

-
Kontakt:
testa båda och säg vad du trycker..

Senast redigerad av 6
limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

-
jujimbo
- Entusiast

Millaaa, nu måste vi gå till botten med ditt problem

händer det varje gång du polerar att det korvar sig?
Hur varmt har du i garaget?
Fuktigt?
vilken maskin använder du och vilken hastighet?
Så skall vi allt lösa detta

Senast redigerad av 6
jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
-
Nisse
- Sponsor

-
Kontakt:
Vad har du för rondell när du kör Menzerna ?
Testa annat....
Ja i så fall 3M....följande steg....
3M 50417 Fastcut rubbing plus (grön) alt 3M 09374 Fast Cut Rubbing (vit)
>
3M 50077 Trizact Compound (lila)
>
3M 09375 Fin rubbing (svart)
Men du har fler finrubbingar att välja på....t.ex.
3M 80349 Extrafin Rubbing (gul)
3M 50383 Ultrafin polish (blå)
Om du avslutar en t.ex. svart lack 3M 09376 Polervätska (ljusblå)
Senast redigerad av 6
Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

-
deciso
- Trogen Medlem

Dom gånger det "korvar" sig med menzerna tar jag fram 3M och problemet är borta.
Tror (nästan vet

) att det har med luftfuktigheten att göra när menzerna inte funkar.
Senast redigerad av 6
deciso, redigerad totalt 14 gång.
-
millaaa
- Medlem
jujimbo skrev:Millaaa, nu måste vi gå till botten med ditt problem

händer det varje gång du polerar att det korvar sig?
Hur varmt har du i garaget?
Fuktigt?
vilken maskin använder du och vilken hastighet?
Så skall vi allt lösa detta

har inte polerat så många gånger än men dom gånger jag testat så har de korvat sig, dock gick de lite bättre sist när jag stod i garaget

skulle gissa på att de kanske är lite för fuktigt där inne då de ligger mellan 20-25c och kanske inte världens bästa luft.
maskinen jag använder är biltemas mussepigg (ska köpa ny i julklapp kanske

)
Senast redigerad av 6
-
millaaa
- Medlem
Jill skrev:För 3M så rekommenderar jag Grön kork(roterande) -> Gul kork(roterande o sen oscilerande) -> Mö.blå kork(oscilerande).
Tvätta alltid bilen efter grön kork.
Håll dig undan från svart & vit, dom brukar skapa mer problem än de löser

går de att köra med grön kork med oscilerande, då jag bara har tillgång till sån maskin

Senast redigerad av 6
-
millaaa
- Medlem
deciso skrev:Dom gånger det "korvar" sig med menzerna tar jag fram 3M och problemet är borta.
Tror (nästan vet

då har vi haft samma problem, 3M är alltså inte lika känslig för fuktighet? vilka färger på korkarna använder du?

Senast redigerad av 6
-
jujimbo
- Entusiast

20-25 grader då är det inte temperaturen som ställer till det för dig, kan vara att det är fuktigt i luften, testa nästa gång att köra polermaskinen på en lägre hastighet än den du kört på tidigare och se om det hjälper.
Senast redigerad av 6
jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
-
millaaa
- Medlem
jujimbo skrev:20-25 grader då är det inte temperaturen som ställer till det för dig, kan vara att det är fuktigt i luften, testa nästa gång att köra polermaskinen på en lägre hastighet än den du kört på tidigare och se om det hjälper.
glömde ju skriva att jag kör på 4-4½ kanske är för snabbt då alltså? och som sagt så är de ganska fuktigt i garaget, luften står väldigt still där inne

Senast redigerad av 6
-
deciso
- Trogen Medlem

millaaa skrev:deciso skrev:Dom gånger det "korvar" sig med menzerna tar jag fram 3M och problemet är borta.
Tror (nästan vet

då har vi haft samma problem, 3M är alltså inte lika känslig för fuktighet? vilka färger på korkarna använder du?

Grön och gul. Tänk på att grön fyller repor. Tvätta/sprita efteråt för att se resultatet.
Jag har provat Wolf som jag tycker var bra det lilla jag testat. Dom är ju dessutom i halvliters flaskor
som passar bättre än enliters, som om man bara polerar sin egen bil nästan har livet ut. Finns ju iof. test flaskor på 250ml.
Senast redigerad av 6
-
millaaa
- Medlem
Jill skrev:millaaa skrev:Jill skrev:För 3M så rekommenderar jag Grön kork(roterande) -> Gul kork(roterande o sen oscilerande) -> Mö.blå kork(oscilerande).
Tvätta alltid bilen efter grön kork.
Håll dig undan från svart & vit, dom brukar skapa mer problem än de löser

går de att köra med grön kork med oscilerande, då jag bara har tillgång till sån maskin

Allt går... Men det tar mycket mer tid och kräver en större insats från dig och maskinen

jag är ju inne på att skaffa en ny maskin också, vad skulle du rekommendera då? dock vill jag köra med oscilerande då jag är för osäker för roterande

Senast redigerad av 6
-
millaaa
- Medlem
deciso skrev:millaaa skrev:deciso skrev:Dom gånger det "korvar" sig med menzerna tar jag fram 3M och problemet är borta.
Tror (nästan vet

Grön och gul. Tänk på att grön fyller repor. Tvätta/sprita efteråt för att se resultatet.
Jag har provat Wolf som jag tycker var bra det lilla jag testat. Dom är ju dessutom i halvliters flaskor
som passar bättre än enliters, som om man bara polerar sin egen bil nästan har livet ut. Finns ju iof. test flaskor på 250ml.
de är därför man ska tvätta efteråt alltså

just ja wolf har ju polermedel, gillar deras andra produkter väldigt mkt

vilka polermedel av wolf har du testat?

Senast redigerad av 6
-
deciso
- Trogen Medlem

Tycker du ska tuffa till dig och skaffa en roterande. Finns ju massor av tips på forumet hur man gör. Läs och börja försiktigt.
Har testat WP-3N WP-4N o WP-6H. Läs i Gunthers sponsordel.
Senast redigerad av 6
-
Manor
- Moderator

Det är milsvid skillnad att köra en roterande då man nästan helt slipper vibrationer och ryck.
I mitt fall så är min roterande en AEG PE150 som väl får räknas som en hyfsad maskin. Min "musse-pigg" är dock en billig Clas Ohlson variant. jag misstänker att en TopTool troligtvis känns bättre än den.
Jag har kört med den roterande på några bilar och tycker att jag har fått till det riktigt bra. Jag har inte använt så hårda trissor eller grovt medel så på så sätt har jag väl fegat lite...
Senast redigerad av 6
Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Jimmy Larsson
- Medlem
"Våga ta steget!"
Jag började med en billig roterande ifrån Jula som duger allens utmärkt, då är det inte så mycket pengar heller ifall det nu inte skulle vara nått för dig....men det tror jag det kommer vara!
Kör dock nu med en AEG PE150, och det är skillnad helt klart, men Jula maskinen är en kanon första maskin.
-
Marxus
- Medlem
När Menzerna "korvat" sig för mig har jag knäppt på en byggfläkt i garaget som fått stå en stund så har det fungerat bra. Luftfuktigheten spelar stor roll med Menzerna tycker jag.
Senast redigerad av 6
Marxus, redigerad totalt 14 gång.
Ta ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.
-
Jiiins
- Entusiast

Hej!
Jag personligen upplever att det är just fukten som är den största fienden......När det krånglar.
Men även hur kallt man har i garaget. Sist jag skulle till o lägga ett lackskydd i somras......Ja då började det att spöregna ute o jag hade redan lagt steg 1. Och man kände riktigt hur fuktigt det blev i luften. Men då kom jag på att vi precis hade köpt en avfuktare som ska torka tvätten i källaren. Funkade kanon, så det ska jag testa nästa gång det krånglar med polermedel.....Borde if bli bättre. Denna har vi köpt den avfuktar och blåser ut värme samtidigt som blir ifrån kompressorn.
http://www.woods.se/avfuktare/ds40s/
Senast redigerad av 6
Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
millaaa
- Medlem
Marxus skrev:När Menzerna "korvat" sig för mig har jag knäppt på en byggfläkt i garaget som fått stå en stund så har det fungerat bra. Luftfuktigheten spelar stor roll med Menzerna tycker jag.
känns bra på ett sätt att de inte bara är för mig de har korvat sig

men nog verkar de väldigt känsligt på fukt, de är väl lite därför jag hade velat testa nånting annat också
Manor skrev:Det är milsvid skillnad att köra en roterande då man nästan helt slipper vibrationer och ryck.
I mitt fall så är min roterande en AEG PE150 som väl får räknas som en hyfsad maskin. Min "musse-pigg" är dock en billig Clas Ohlson variant. jag misstänker att en TopTool troligtvis känns bättre än den.
Jag har kört med den roterande på några bilar och tycker att jag har fått till det riktigt bra. Jag har inte använt så hårda trissor eller grovt medel så på så sätt har jag väl fegat lite...
härligt med lite pepp, men jag vet inte om jag vågar mig på en roterande än när jag inte har så stor vana, känns som man kanske skulle kört en 5-10 bilar först? började du köra med roterande?
Senast redigerad av 6