Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

polermedel

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Re: polermedel

Inlägg av WaxDog » 14 sep 2011 21:31

Nej jag bara frågade 3M eftersom jag har lite kontakt med dom.
Men eftersom jag inte säljer grön kork själv så har jag inte orkat jaga tag på AM.
Det fick 3M göra :mrgreen:

Men om du kollar på det andra forumet så verkar en viss tråd borta nu
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Inlägg av WaxDog » 14 sep 2011 21:35

Nää, nu får du läsa igen. 3M har inte snackat med Prorecond... :mrgreen:
Jag citerade vad 3M skrev så du får läsa det som ett svar från 3M
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 14 sep 2011 21:41

Om du läser igen har 3M kontaktat AM som i sin tur kollat protokollet från inspektionen och kontaktat Prorecond då det som skrivits där är felaktigt enligt AM.
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 14 sep 2011 21:52

Dina källor var inte så pålitliga Jill. Undrar om Mortils påstående om förbud i vissa stater stämmer :roll: . Eller är det bara ett rykte också?

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 14 sep 2011 22:01

Eller någon som feltolkat något som sagts och sedan slagit på stora trumman med felaktiga uppgifter?

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 14 sep 2011 22:23

3M har bättre koll på sina produkter än vad Ni tror....Skattemyndighten har inget med Kemikalieinspetionen att göra...Däremot är just miljö och hälsa uppe på bordet just nu....och kemikalieinspektionen har skärpt vissa förhållningsregler...Utfärdat striktare regler när det gäller informationstexter på kemikalier osv...och med stor sannolikhet kommer göra bättre och tätare kontroller hos näringsidkare som driver försäljning av dessa produkter t.ex. bilvårdsprodukter....Men det är väl som alltid...Man kan likna denna organisation med livsmedelsverket och hälsomyndigheter....dom har för lite resurser för att uppehålla en bra kontroll....och det är ett mycket stort mörkertal...Ändå tycker nog Krogar och livsmedelsbutiker att dom bedriver en häxjakt på dom.... :lol:

Sedan tycker jag det är märkligt att just arbetsmiljöverket sköter just detta ärende i Umeå....Som arbetar mer med arbetstagares rättigheter till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden....Och uppmanar till aktivt arbetsmiljöarbete på arbetsplatsen....Gör dom verkligen inspektioner vid företag när det gäller produkter?? Trodde detta var kemikalieinspektionens jobb....Finns väl inte några anställda hos Prorecond....möjligen hans fru/sambo.... ;)

Ja..ja....nog om detta.....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 15 sep 2011 09:25

Rednales skrev:Dina källor var inte så pålitliga Jill. Undrar om Mortils påstående om förbud i vissa stater stämmer :roll: . Eller är det bara ett rykte också?
Att många polermedel är förbjuda i Usa är ingen hemlighet. Kalifornien har världens strängaste lagar vad gäller VOC(volatile organic compund), dvs lättflyktiga organiska föreningar - lösningsmedel. Flertalet polermedel klarar inte gränserna, dvs de innehåller för mycket med lösningsmedel, och får således inte säljas i t.ex. Kalifornien.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Re: polermedel

Inlägg av Manor » 15 sep 2011 19:17

Jill skrev:
marcus skrev:
Rednales skrev:Dina källor var inte så pålitliga Jill. Undrar om Mortils påstående om förbud i vissa stater stämmer :roll: . Eller är det bara ett rykte också?
Att många polermedel är förbjuda i Usa är ingen hemlighet. Kalifornien har världens strängaste lagar vad gäller VOC(volatile organic compund), dvs lättflyktiga organiska föreningar - lösningsmedel. Flertalet polermedel klarar inte gränserna, dvs de innehåller för mycket med lösningsmedel, och får således inte säljas i t.ex. Kalifornien.
Plus att 3M framkallar näsblod hos många, är inte någon nyhet tyvärr.
Hur nyttigt låter det på en skala?
Och det skulle vara tillåtet att använda?

Sent from my X10i using Tapatalk
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 15 sep 2011 22:30

För att rätta till "debatten" så är de flesta polermedel inte alls nyttiga för hälsan; Lahega 11 är väl inte direkt något jag skulle dricka till kaffet.

Alifatiska och cykliska kolväten, silica, aluminiumoxid och formaldehyd mfl är inte direkt något man vill andas in.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 15 sep 2011 22:40

Formaldehyd är inte nyttigt,kan ge cancer.... jag slutade ett jobb för vi jobbade mkt med det, och ville inte utsätta mig för den faran.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 17 sep 2011 12:29

Det vore kul om någon expert inom området, t.ex. Lahega kunde kommentera hur man gör polermedel och berätta lite om de olika beståndsdelarna?

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 17 sep 2011 12:48

Jag tror detta har mycket med mottaglighet att göra, just detta med cancer....Jag borde vara död....eftersom jag under 15års tid borrat i däck för kompletteringsdubbning...alla dessa däck hade HA oljor som är cancerframkallande....När jag snöt mig när jag kom hem om kvällarna så var det helt svart i hushållspapperet....Men än lever jag.... ;)

HA oljor används som mjukgörare i bildäck för att ge däcken bra våtgrepp....

HA-oljor är cancerframkallande och miljöfarliga eftersom de innehåller stora mängder polyaromatiska kolväten (PAH). Studier har visat att dessa ämnen kan ge allvarliga effekter på yrkesarbetare som har andats in PAH i sin arbetsmiljö har drabbats av cancer...

Har en tidigare arbetskollega som insjuknat i MS, och han misstänker starkt solution och övriga medel som användes vid däckreparationer....Har för mig att han var 30 år när han fick beskedet...han är idag sjukpensionär och går på bromsmediciner.... :(

Inte bra att jobba som däckmontör eller rekondare för länge.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

bmwlarsa

Inlägg av bmwlarsa » 29 nov 2011 02:33

Tänk vad rykten och mun till mun kan ställa till med. Och då menar jag inte första hjälpen.. :) Men ena stunden blir man mer eller mindre livrädd för grön kork och sen är den inte verifierat så farlig. Som sagt lätt att en osanning blir en vedertagen sanning fast det saknar grund. Trist tycker jag!
Senast redigerad av 4 bmwlarsa, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 29 nov 2011 09:37

Vänta nu lite Jill, har du ytterligare information som inte finns i tråden ?
För såvitt jag läst mig till här så var det precis tvärtom.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Göran

Inlägg av Göran » 29 nov 2011 10:16

Jag ber Ingrid Båvenstrand att skriva här, ska kontakta henne under dagen.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 29 nov 2011 10:52

Dags att tänka till innan munnen öppnas...

bmwlarsa

Inlägg av bmwlarsa » 29 nov 2011 11:24

Svårt att hitta vägledning på internet då man aldrig vet hur mycket kunskap det ligger bakom ett uttalande. Finns alldeles för många som anser sig veta och sen bara sprider det vidare som att de vore sanning. Och vips så har okunskap och osanning blivit sanning och kunskap! Säger som DiLeva, vem kan man tro på?? :)
Senast redigerad av 4 bmwlarsa, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 30 nov 2011 14:22

Så kontaktar jag 3M, och så är inlägget borta. =(

Snacka om att jag skämdes!

Göran

Inlägg av Göran » 30 nov 2011 14:47

Som svar på din fråga: De riskfraser som diskuterats i web-forum (R34: Frätande, respektive R45: Kan ge cancer) gäller inte för denna produkt.

Kontakta gärna mig eller min kollega här på miljöavdelningen om du har fler frågor som gäller våra produkters klassificering och märkning."

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 30 nov 2011 15:28

"Gäller inte" kan betyda allt från att de inte alls är tillämpliga eftersom produkterna inte har dessa egenskaper eller att ämnena som klassas så är i för liten mängd förekommande för att de skall behöva nämnas.
Tills något annat publicerats så är väl 3M inte vare sig bättre eller sämre än andra polermedel med motsvarande riskbedömningar, för inga av dem är direkt hälsofrämjande. För mig är passande skyddsutrustning en självklarhet med alla medel.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar