http://shop.bollnasbilvard.se/kempalagg ... 561-1.aspx

Den blir hållbarare....den slang som sitter på äldre modellen lever ett hårt liv.....man har helt enkelt byggt bort denna....Ja vi får ta och demontera och kolla om det går att bygga om den äldre när vi har lösa delar i handen....Den nya modellen är mer lättdriven...4,5-8---den äldre 5,5-8...mellan tummen och pekfingret....kommer ändra detta f.ro.m. måndag för exakt rätt spec...för det skiljer lite på dom...tonimakaroni skrev:När lägger ni upp reservdelarna till denna så man har möjlighet att uppgradera den äldre versionen![]()
Om det nu är värt, vad gör dessa uppgraderingar för nytta i praktiken?

För dom som jobbar med den ofta så spar man mycket medel.....Dontus skrev:Har testat den gamla modellen lite snabbt och den var verkligen häftig. Riktigt bra o ha grej. Lite dom foam Lance![]()
Du kan ju titta på sebba75's jobb med vanlig målarpensel o interiör medel.
Hade jag pengarna samt en kompressor skulle den här redan stå i garaget dock...

Lånade en när jag körde en bil, provade på vattenfläcker från badbyxor. Putsväck!Nisse skrev:För dom som jobbar med den ofta så spar man mycket medel.....Dontus skrev:Har testat den gamla modellen lite snabbt och den var verkligen häftig. Riktigt bra o ha grej. Lite dom foam Lance![]()
Men brukar inte han köra med klädseltvätt, förvisso hjälper inte den i springor osv där denna är toppenDontus skrev:Har testat den gamla modellen lite snabbt och den var verkligen häftig. Riktigt bra o ha grej. Lite dom foam Lance![]()

Visst kör han klädseltvätt. Men på alla andra ställen i interiören är det APC och pensel. Tornadorn funkar på klädsel, instrumentpanel, exteriört där det är svårt att komma åt, osv.... Riktig multimaskin.tonimakaroni skrev:
Men brukar inte han köra med klädseltvätt, förvisso hjälper inte den i springor osv där denna är toppen

Vi använder den naturligtvis och kör Concept HD fabric.....Och många som jobbar proffesionellt blir mer och mer intresserad av den....Just att den funkar så bra....och den sparar väldigt mycket medel....den tjänar man in snabbt om man kör ofta.....Snackade senast i fredags med en rekondfirma som skröt av den väldigt....en av fördelarna är att man kan rengöra alla luftintag mycket bättre....bara trycka tratten emot...hålla inne några sekunder...det blir soprent !!Dontus skrev:Visst kör han klädseltvätt. Men på alla andra ställen i interiören är det APC och pensel. Tornadorn funkar på klädsel, instrumentpanel, exteriört där det är svårt att komma åt, osv.... Riktig multimaskin.tonimakaroni skrev:
Men brukar inte han köra med klädseltvätt, förvisso hjälper inte den i springor osv där denna är toppen
Det intressanta är ju om den är tidsbesparande?
Använder ni på BBV tornadorn interiört?
/ P

Vi gör det.....under åren så har det bara inträffat en gång att det blivit problem...Och det var en display som började krångla...blåste rent och den fick torka...och saken var löst...beemer skrev:Hur är det med elektriska grejer och knappar... kör ni runt dom med?

tonimakaroni skrev:Tackar för svaret Crille, vad är det som inte går förresten, tänkte om du fick något svar varför det inte skulle gå

Ringa och fråga har jag också gjort många gånger, och man har sagt "Nej det går inte" och sedan har man rivit och byggt om ändå....Crille skrev:Så alla bara vet så går det inte att bygga om den gamla Tornadoren och lägga i den nya kullagrade metallröret, detta har jag kollat med tillverkaren sedan månader tillbaka, jag hade samma fundering på att bygga om min gamla till den nya tappningen.
Så nu behöver inte BBV testa att bygga om sin gamla...

Nisse skrev:Ringa och fråga har jag också gjort många gånger, och man har sagt "Nej det går inte" och sedan har man rivit och byggt om ändå....Crille skrev:Så alla bara vet så går det inte att bygga om den gamla Tornadoren och lägga i den nya kullagrade metallröret, detta har jag kollat med tillverkaren sedan månader tillbaka, jag hade samma fundering på att bygga om min gamla till den nya tappningen.
Litar inte på någon....Speciellt Crille *retas*![]()
![]()
kommer att kolla upp det där..nödvändigtvis kanske inte behöver byta ut tratten....
![]()
Vi får se.....

Håller med...Enligt Smartab och andra som säljer denna så skall den vara "mer lättdriven" kan inte vara så stor skillnad 90 - 245 L/min som uppges...har kollat under dagen hos en massa återförsäljare, och alla har dessa uppgifter...Fenix skrev:Nisse, du skriver denna är mer lättdriven än den gamla men ser man på specen på de olika så kräver ju denna 245 l luft medans denna gamla kräver 90l enligt er sida och då kan ju inte denna anses som mer lättdriven.
Ingen expert på detta men Jag är av uppfattningen att de flesta billiga kompressorer klarar tryck upp till 8 bar medans det faller på att de inte klarar leverera den luftmängd som krävs.

Nisse skrev:Ringa och fråga har jag också gjort många gånger, och man har sagt "Nej det går inte" och sedan har man rivit och byggt om ändå....Crille skrev:Så alla bara vet så går det inte att bygga om den gamla Tornadoren och lägga i den nya kullagrade metallröret, detta har jag kollat med tillverkaren sedan månader tillbaka, jag hade samma fundering på att bygga om min gamla till den nya tappningen.
Litar inte på någon....Speciellt Crille *retas*![]()
![]()
kommer att kolla upp det där..nödvändigtvis kanske inte behöver byta ut tratten....
![]()
Vi får se.....