Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Produktval silvermetallic V70.

Poleringssätt och produktval.
roadss
Ny Medlem

Produktval silvermetallic V70.

Inlägg av roadss » 26 jul 2011 23:13

Hej!

Är ny här, och inom bilvård också egentligen, och har ett par frågor som jag skulle bli mycket tacksam för svar på ifrån en proffs!

Jag har skaffat en silvermetallic Volvo V70 av 2002 års modell som jag skulle vilja polera och fräscha upp lite. Det är egentligen inget fel på lacken utan den är fin överallt men har såklart lite tvättrepor och jag skulle vilja få lite mer djup och glans i färgen.

Därför hade jag tänkt polera bilen med en biltema musse pig. Jag har polerat en bil med den innan, då var det en silvermetallic Saab 9-5 av äldre snitt, jag använde en blå trissa och Menzerna Fast Gloss. Det blev så bra med bara det den gången att jag struntade i att använda de mjukare trissorna och menzerna final finish jag också hade skaffat. Den bilen skulle dock bara piffas upp inför försäljning, denna gång planerar jag att behålla bilen och vill därför ha ett så bra resultat som man kan få med en musse, därför vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Man vill ju inte avverka mer än nödvändigt men samtidigt måste det ju bli bra!

Vad skulle ni använda för produkter till en musse pig på en sådan här bil? Funkar de menzerna produkter jag redan har så vore det ju kalas, men det gör absolut ingenting om jag måste köpa nya. Vilka trissor skulle funka och hur många av varje typ rekommenderas att man använder per bil?

Clay har jag förstått att man iprincip alltid bör använda vare sig man känner knottror i lacken eller inte (jag gör det inte på V70:in). Stämmer detta?

Lackskyddet jag tänkt använda är Menzerna Power Lock Polymer Sealant, blir det bra tror ni? Ett annat jag fått rekommenderat är Ultima Paint Guard Plus, det kanske är bättre?

Vad ska man rengöra lacken med efter polering, innan lackskydd? Isopropanol eller HD grön?

Jättegärna om grejorna finns hos BBV, hade tänkt handla där då jag gjorde det sist och det gick kanon.

Sillmjölkar vad text det blev! Ber om ursäkt för det och hoppas att någon orkar läsa :)
Senast redigerad av 4 roadss, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Produktval silvermetallic V70.

Inlägg av Funk » 27 jul 2011 06:33

Du kommer att upptäcka att Volvon ärbetydligt hårdare i lacken än SAAB:en..... Men rent generellt så funkar Menzernas grejor mycket bra på de flesta lacker, skall du plocka repor med en mussepiggmaskin på Volvon behöver du hårda trissor eller propads. Med den maskinen kommer du inte att avverka speciellt mycket, den är säker i överkant eftersom Volvon är så hård.
Clay har jag förstått att man iprincip alltid bör använda vare sig man känner knottror i lacken eller inte (jag gör det inte på V70:in). Stämmer detta?
Jag clayar alltid innan polering, känn på lacken med handen i en plastpåse så får du känna hur mycket det verkligen sitter..
Vad ska man rengöra lacken med efter polering, innan lackskydd? Isopropanol eller HD grön?
Båda fungerar lika bra, men jag föredrar isopropanol.
Lackskyddet jag tänkt använda är Menzerna Power Lock Polymer Sealant, blir det bra tror ni? Ett annat jag fått rekommenderat är Ultima Paint Guard Plus, det kanske är bättre?
Det är väl mest en smaksak, fördelen med Ultima är att det är superlätt att lägga och bättra på.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

roadss
Ny Medlem

Re: Produktval silvermetallic V70.

Inlägg av roadss » 27 jul 2011 11:33

Tack för svar! Jag hade läst innan att nyare Volvo har hårda lacker, var dock inte säker på om en 02:a räknades som "nyare" men då vet jag det nu, bra!

Då funkar väl kanske inte final finish eftersom det är för fint, men fast gloss kanske är lite för grovt? Tror jag beställer en flaska power finish och börjar med det tillsammans med svarta HD trissor och sedan om det behövs kan jag ju köra en gång till med final finish (eller beställa super finish) och orange HD trissa.

Räcker det med två uppsättningar trissor av varje sort?

Skriv svar