har använt menzerna produkter och biltemas mussepigg maskin till allt
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
lacken "korvar" av sig?
-
millaaa
- Medlem
lacken "korvar" av sig?
jag har en lite dum fråga kanske, när man polerar och lacken släpper som små "korvar" (tex. när man har klappat en hund så blir man skitig om händerna och gnuggar man händerna då så blir de som små "korvar" av smuts som släpper) har jag kört med alldeles för lite medel eller berodde detta på att ingen har gjort nånting med bilen på minst 10 år
så lacken va i väldigt dåligt skick?
Senast redigerad av 4 millaaa, redigerad totalt 14 gång.
http://www.garaget.org/millaaa
Ort Mora (Dalarna)
Ort Mora (Dalarna)
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Re: lacken "korvar" av sig?
lacken släpper som små "korvar"millaaa skrev:jag har en lite dum fråga kanske, när man polerar och lacken släpper som små "korvar" (tex. när man har klappat en hund så blir man skitig om händerna och gnuggar man händerna då så blir de som små "korvar" av smuts som släpper) har jag kört med alldeles för lite medel eller berodde detta på att ingen har gjort nånting med bilen på minst 10 årså lacken va i väldigt dåligt skick?
Jag tror väl knappast att det är lacken som släpper....jag tror att det fortfarande sitter föroreningar i lacken som måste bort innan du polerar....rengör lacken noga med ett alkaliskt medel....och hjälp till med en svamp för bättre effekt....
Petrokemisk avfettning...sedan alkaliskt (t.ex. HD grön)...sedan clay (lera) om det behövs...
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- xion92
- Moderator

Jag har nog varit med om det, då har trissorna varit igenkleggade. Har du provat andra trissor?
Senast redigerad av 4 xion92, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Det kan det oxå vara om det Nisse säger inte funkar..xion92 skrev:Jag har nog varit med om det, då har trissorna varit igenkleggade. Har du provat andra trissor?
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
-
millaaa
- Medlem
Nisse skrev:lacken släpper som små "korvar"millaaa skrev:jag har en lite dum fråga kanske, när man polerar och lacken släpper som små "korvar" (tex. när man har klappat en hund så blir man skitig om händerna och gnuggar man händerna då så blir de som små "korvar" av smuts som släpper) har jag kört med alldeles för lite medel eller berodde detta på att ingen har gjort nånting med bilen på minst 10 årså lacken va i väldigt dåligt skick?
Jag tror väl knappast att det är lacken som släpper....jag tror att det fortfarande sitter föroreningar i lacken som måste bort innan du polerar....rengör lacken noga med ett alkaliskt medel....och hjälp till med en svamp för bättre effekt....
Petrokemisk avfettning...sedan alkaliskt (t.ex. HD grön)...sedan clay (lera) om det behövs...
innan jag polerade så körde jag HD grön sen schamponering, dock lät jag HD grön ligga max 2 min.. kanske skulle legat längre + clay
trissorna va de nog inte för dom va helt nyaxion92 skrev:Jag har nog varit med om det, då har trissorna varit igenkleggade. Har du provat andra trissor?
Ort Mora (Dalarna)
Ort Mora (Dalarna)
- Crille
- Entusiast

millaaa skrev:Nisse skrev:lacken släpper som små "korvar"millaaa skrev:jag har en lite dum fråga kanske, när man polerar och lacken släpper som små "korvar" (tex. när man har klappat en hund så blir man skitig om händerna och gnuggar man händerna då så blir de som små "korvar" av smuts som släpper) har jag kört med alldeles för lite medel eller berodde detta på att ingen har gjort nånting med bilen på minst 10 årså lacken va i väldigt dåligt skick?
innan jag polerade så körde jag HD grön sen schamponering, dock lät jag HD grön ligga max 2 min.. kanske skulle legat längre + clay![]()
![]()
trissorna va de nog inte för dom va helt nyaxion92 skrev:Jag har nog varit med om det, då har trissorna varit igenkleggade. Har du provat andra trissor?![]()
Låt HD Grön verka längre innan du blåser av det med högtryckstvätten, så länge det inte torkar in i karossen så är det grönt, och börjar det torka spruta på mera..
Börja sen att spruta av hd grön nerifrån (Sparklådan) och gå uppåt så du inte spolar bort medlet...
När hela karossen är avspolad gå över karossen med svamp + schampo sedan skölj bilen igen..
Sist men inte minst claya karossen.
Lycka till
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.
-
millaaa
- Medlem
då ska jag testa med de nästa gång ist, blandar ni HD grön 1:20 när de är till polering?
blir att plocka ihop en order, så hoppas på lite paket i veckan
hur är de att stå ute att polera tex. i en carport när de regnar ute, spelar de någon roll om luften är fuktig?
blir att plocka ihop en order, så hoppas på lite paket i veckan
hur är de att stå ute att polera tex. i en carport när de regnar ute, spelar de någon roll om luften är fuktig?
Ort Mora (Dalarna)
Ort Mora (Dalarna)
- Crille
- Entusiast

% beror på hur skitig bilen är, men 1:20 är helt okej enligt mitt tycke.millaaa skrev:då ska jag testa med de nästa gång ist, blandar ni HD grön 1:20 när de är till polering?
blir att plocka ihop en order, så hoppas på lite paket i veckan![]()
![]()
Vissa polermedel är jobbiga att få att funka vid fuktigt väder, men du kan ju alltid prova dig fram
-
millaaa
- Medlem
ska försöka röja upp lite plats i garaget ist
vad skulle du rekommendera för clay? 
Ort Mora (Dalarna)
Ort Mora (Dalarna)
- Crille
- Entusiast

- Tantrum
- Administratör

Det är garanterat medlet som korvar sig. Menzerna gör gärna det under vissa förutsättningar.
Här är en bild på en polermedelskorv av Menzerna Intensive Polish i mitt kaffe:

Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Tantrum skrev:Det är garanterat medlet som korvar sig. Menzerna gör gärna det under vissa förutsättningar.
haha.. det var en liten rackare som hamnade där..
-
millaaa
- Medlem
Tantrum skrev:Det är garanterat medlet som korvar sig. Menzerna gör gärna det under vissa förutsättningar.
hahaha ja den va inte stor den inte, men de är iaf såna där jag lyckades åstadkomma.. så du tror alltså att de är medlet som gör de och inte smuts i lacken?
Ort Mora (Dalarna)
Ort Mora (Dalarna)
-
nyberg
- Entusiast

kaffe ??? ser ju ut som blaskigt te 
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
http://www.facebook.com/MultimediaImport
-
millaaa
- Medlem
nu är lera beställt och lite annat smått och gott och korvar de sig ändå så skyller jag på medlet

Ort Mora (Dalarna)
Ort Mora (Dalarna)
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Tala om vad du tycker om microfiberdukarna.. tack för orden..millaaa skrev:nu är lera beställt och lite annat smått och gott och korvar de sig ändå så skyller jag på medlet![]()
-
millaaa
- Medlem
återkommer med svar på de senare

Ort Mora (Dalarna)
Ort Mora (Dalarna)
- carina
- Moderator

- Kontakt:
milaa det är med största sannorlikhet medlet som bråkar med dej i kombination med det fuktiga vädret.
Även det snällaste,sammarbetsvilliga medlet kan förvandlas till play-do-lera när fukten kommer smygandes.
Kan du få in bilen i garage så är det bra eller så kör du en dag när det inte regnar ute.
Sen givetvis spelar ju underarbetet en jättestor roll med!!!
Så... gör-om-gör-rätt
Även det snällaste,sammarbetsvilliga medlet kan förvandlas till play-do-lera när fukten kommer smygandes.
Kan du få in bilen i garage så är det bra eller så kör du en dag när det inte regnar ute.
Så... gör-om-gör-rätt
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
-
millaaa
- Medlem
carina skrev:milaa det är med största sannorlikhet medlet som bråkar med dej i kombination med det fuktiga vädret.
Så... gör-om-gör-rätt
hahaha jo de märkte jag allt, de bästa va att jag hade en ganska vettig förklaring på varför medlet ska göra så
men de blir att göra om göra rätt nästa gång och då har jag fixat mig ett litet och trångt garage + bygglampa
Ort Mora (Dalarna)
Ort Mora (Dalarna)