Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ny maskin och medel

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Rogga
Medlem

Ny maskin och medel

Inlägg av Rogga » 30 maj 2011 21:57

Hej.

Nu närmar det sig köp av ny polermaskin. Sista frågorna innan beställning.

Det lutar starkt åt en FLEX PE 14-2 150 polermaskin

Jag väljer att satsa på denna maskin trots att jag polerar så få bilar per år (cirkus 7-10 per år). Jag tror jag har mer glädje åt denna maskin än Aeg 150. Rätta mig om jag har fel…
Är den svår att lära sig/hantera?

De bilar jag ofta polerar är i hyfsat skick. Behöver oftast inte gå på med grovrubbing.

Kan jag med denna maskin lägga alla stegen eller rek ni att jag går över med min biltema dubbelhuvud med ex. super finish för att ta bort efter flexen innan lackskydd?
Lägger ni lackskyddet med Flexen (PE 14-2 150)med?

Eftersom jag är nybörjare på roterande, vad ska jag tänka på?

Är inte 150 mm Rondellfästplatta lite stort för mig att hantera som inte är van?

Storlek på skumrondeller och val av skumrondeller för de olika stegen, vad ska jag välja?

Många frågor….

Tack på förhand.
Senast redigerad av 4 Rogga, redigerad totalt 14 gång.

VW passat variant 4 motion DSG 177 - R-line

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Re: Ny maskin och medel

Inlägg av jujimbo » 30 maj 2011 22:48

Hej :D

Det som jag läst om flex PE 14-2án verkar vara bra så den kommer du säker bli nöjd med, AEG PE 150 har jag och det är en helt ok maskin men den är i en lägre prisklass än flexen så flex är vad jag tror ett bättre köp om man har råd :jeps

Jag tycker att man lär sig rätt fort att köra roterande om man tar det metodiskt och lugnt.
Om du har en dubbelossilerade så tycker jag att du skall köra sista steget på polering med den så du städar rent lacken från polerrosor och får ett toppresultat.

Lägga skyddet med roterande hmmm, nog bättre att göra det med bilteman eller för hand.

Fästplattan tycker jag att du skall titta mer på en som är i storlek 115-125 mm det är mer lämpligt.
140-160mm trissor är det jag använder på min roterande och jag har 125mm platta på den.

Du behöver några hårda trissor, medium trissor oftast gula dom funkar till allt tycker jag, sen kan nån rejält mjuk vara bra åxå ifall att du vill köra fint polering.

Ulltrissor tar bättre om du vet att du kommer polera nån bil med hård eller repig lack.

Hoppas du fått svar på dina frågor eller har dessa svar väckt mer frågor. ;)

Ha det gött
Magnus
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 30 maj 2011 23:07

Ja Flex PE 14-2 150 är ju en riktigt proffsmaskin och är otroligt lätt att köra..
så du ska nog kunna köra den lätt :jeps

Gå alltid över på en dubbelhuvad maskin eller flex 3401 och gör den sista finishen..

Du ska aldrig lägga lackskydd med roterande maskin..

Lycka till.. :jeps
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 30 maj 2011 23:26

En fördel kan ju vara att låta bli, dom grova medlen o trissor i början tills man blivit lite varm i kläderna.....Mer förlåtande ;)
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Rogga
Medlem

Inlägg av Rogga » 31 maj 2011 08:49

Härligt!
Tack för snabba svar.

Då lägger jag en beställning på FLEX PE 14-2. :D
Olika hårda trissor.
fästplatta i storlek 115-125 mm
menzerna produkter.