Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Tillvägagångssätt med Meguiars (polering, vax)
-
Gotlandsvolvon
- Ny Medlem
Tillvägagångssätt med Meguiars (polering, vax)
Har införskaffat mig Meguiars Ultimate Cumpound och deras NXT Tech Wax 2.0 samt en dubbeltrissad polermaskin från Biltema och ett par gula hättor från Sonax.
Undrar nu om er som kört med just dessa produkter från Meguiars hur ni har gått tillväga?
Hur länge kan man vänta efter poleringen innan man kan lägga på vaxet?
Och har inte förstått mig på vaxet, verkar som en del påstår att det kan sitta på över ett helt dygn innan man torkar av det?
Man kan ju göra det sk. "finger-testet" att dra på vaxet, men om man kan torka av det efter säg 20 minuter, vad är då skillnaden mellan det och låta det sitta t.ex ett dygn?
Vilket då blir följdfrågan, ska man vaxa HELA bilen?
Tackar för alla svar !!
Undrar nu om er som kört med just dessa produkter från Meguiars hur ni har gått tillväga?
Hur länge kan man vänta efter poleringen innan man kan lägga på vaxet?
Och har inte förstått mig på vaxet, verkar som en del påstår att det kan sitta på över ett helt dygn innan man torkar av det?
Man kan ju göra det sk. "finger-testet" att dra på vaxet, men om man kan torka av det efter säg 20 minuter, vad är då skillnaden mellan det och låta det sitta t.ex ett dygn?
Vilket då blir följdfrågan, ska man vaxa HELA bilen?
Tackar för alla svar !!
Senast redigerad av 4 Gotlandsvolvon, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Re: Tillvägagångssätt med Meguiars (polering, vax)
Angående vaxet så räcker helt klart "finger testet"...att låta det sitta ett dygn gör ingen som helst skillnad med detta vax.
Japp, vaxa hela bilen och avvakta ett tag 15-20 minuter...typ.
Så har åtminstone jag gjort varje gång med detta vax, och det har fungerat bra.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Gotlandsvolvon
- Ny Medlem
Det var min tanke också, finns ingen spec. beskrivning heller på flaskan..Manor skrev:Angående vaxet så räcker helt klart "finger testet"...att låta det sitta ett dygn gör ingen som helst skillnad med detta vax.
Tänkte på en annan sak, har köpt gula polerhättor från sonax, fungerar dom bra till meguiars ultimate compound (polermedel)?
Och duger biltemas egna skumgummihättor för att lägga på vaxet med?
- Jiiins
- Entusiast

Ja dom duger till att lägga waxet, men se upp så inte dom släpper ifrån maskinen.
Har läst om sådana fadäser, limmet är tydligen inte det bästa i dom. Inte kul o råka köra med kardborren i lacken. Mina använder jag till att glansadäcken med passar väldigt bra till detta
Och angående väntetid innan avtorkning av wax, så är det väl så att så fort finger testet är ok, så är det bara att torka bort överflödet. Men en del o även jag då
......Tror väl att det är bättre att vänta längre ändå o även över natt ibland 
Har läst om sådana fadäser, limmet är tydligen inte det bästa i dom. Inte kul o råka köra med kardborren i lacken. Mina använder jag till att glansadäcken med passar väldigt bra till detta
Och angående väntetid innan avtorkning av wax, så är det väl så att så fort finger testet är ok, så är det bara att torka bort överflödet. Men en del o även jag då
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
Gotlandsvolvon
- Ny Medlem
Går överflödet av waxet bort lika lätt då som efter finger-testet som efter en natt? Kan det vara någon liten skillnad på det?Jiiins skrev:Ja dom duger till att lägga waxet, men se upp så inte dom släpper ifrån maskinen.
Har läst om sådana fadäser, limmet är tydligen inte det bästa i dom. Inte kul o råka köra med kardborren i lacken. Mina använder jag till att glansadäcken med passar väldigt bra till detta![]()
Okej !! För hårda trissor då, dom gula från sonax för att lägga wax med?
Och angående väntetid innan avtorkning av wax, så är det väl så att så fort finger testet är ok, så är det bara att torka bort överflödet. Men en del o även jag då......Tror väl att det är bättre att vänta längre ändå o även över natt ibland
Mitt svar (fundering) på varför man väntar över en natt med att torka av waxet borde ju vara att antingen blir skyddet bättre Eller lättare att torka av?
Tack för svaren
- SAABninefive
- Trogen Medlem

Vart nyfiken nu igen....vad är fingertestet? 
Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
- Jiiins
- Entusiast

Gotlandsvolvon skrev:Går överflödet av waxet bort lika lätt då som efter finger-testet som efter en natt? Kan det vara någon liten skillnad på det?Jiiins skrev:Ja dom duger till att lägga waxet, men se upp så inte dom släpper ifrån maskinen.
Har läst om sådana fadäser, limmet är tydligen inte det bästa i dom. Inte kul o råka köra med kardborren i lacken. Mina använder jag till att glansadäcken med passar väldigt bra till detta![]()
Okej !! För hårda trissor då, dom gula från sonax för att lägga wax med?
Och angående väntetid innan avtorkning av wax, så är det väl så att så fort finger testet är ok, så är det bara att torka bort överflödet. Men en del o även jag då......Tror väl att det är bättre att vänta längre ändå o även över natt ibland
Mitt svar (fundering) på varför man väntar över en natt med att torka av waxet borde ju vara att antingen blir skyddet bättre Eller lättare att torka av?
Tack för svaren
Ja, det är ju det som är frågan......Blir det bättre??
Angående avtorkningen så kan det bli.......Svårare på vissa sorter.......Samma för det mesta. Lättare har man väl oxå stöt på. Jag själv gör det mest i " TRON " att det ska vara bra......just för hållbarheten........
Och nu till det så kallade Swipetest = fingertest............. http://www.meguiarsonline.com/forums/sh ... hp?t=39350
" En sjuk polernörd "