Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tillökning i familjen.

Sverigest vassaste webshop inom bilvård, tidigare Bollnäs Bilvård!
Över 30 års erfarenhet inom branschen.
Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Re: Tillökning i familjen.

Inlägg av limban » 05 mar 2011 18:16

Hasse skrev:Berätta gärna mer om solcellerna, den där eldragningen på sista bilden får du göra om. ;)
Solcellerna älskar jag.. ungefär från april till oktober ger mina solceller värme till huset och allt varmvatten till bad och dusch.. samt tvätt.. :best :best :best :best :best

Bild
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 05 mar 2011 18:24

deciso skrev:
Hasse skrev:Berätta gärna mer om solcellerna, den där eldragningen på sista bilden får du göra om. ;)
Ha ha ja den var inte vacker
Vet att det ser provisoriskt ut :oops:
Men jag är inte klar med isolering av tankarna ännu..
Bild

Så innan sommaren ska allt vara i bra skick.. :jeps :cheers
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 05 mar 2011 18:37

Hasse skrev:Hur stora är tankarna? Intressant detta :nicka
Har 3st 500 liters som är ihopkopplade och den ena värmer solcellerna upp..
Det är inte den mest optimala lösningen men det var så när vi köpte huset.. har byggt till större vedbod oxå.. för att kunna lagra 2års vedförbrukning i.. :nicka
Men det är ju så klart att dom sista vintrarna har käkat upp varenda vedpinne.. :evil:
Till nästa vinter kommer jag att le.. :cheers :cheers :cheers
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 05 mar 2011 18:44

Rätt så intressant vad man kan få ut av sol, vind och vatten...När solen går upp går räkningen ner.... :lol:

Staten subventionerar
Svenska staten ser gärna att det produceras mer solel i landet. Därför beslutades 2009 att alla som vill ansluta ett solcellssystem till elnätet kan söka bidrag som täcker 60 procent av kostnaden.

Vem kan söka?
Alla som vill ansluta ett solcellssystem till elnätet kan söka stödet. Bidragsnivån för privatkunder är 60 procent av investeringskostnaden. För större företag gäller 55 procent. Taket är 2 miljoner kronor per solcellssystem och högst 75 000 kronor plus moms per installerad kilowatt elektrisk toppeffekt. Stödet gäller fram till 31 december 2011.
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 05 mar 2011 19:44

Nisse.. du som är grym att leta rätt på alla fakta.. :jeps
Hur är det med det som Hasse frågar om?.
Och en till sak om man har ett hus som drar 20000kw per år hur stor anläggning måste man ha då om man ska bli självförsörjande? och vad kostar en sådan anläggning efter alla bidrag?..
Nu blev jag nyfiken om man ska uppdatera solcellerna ett par snäpp till.. 8-)
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 12 mar 2011 13:52

Nu laddar solcellerna 76grader.. :jeps
Bara luta sig tillbaka och ta en kall pilsner :cheers

Bild
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 12 mar 2011 18:13

limban skrev:Nisse.. du som är grym att leta rätt på alla fakta.. :jeps
Hur är det med det som Hasse frågar om?.
Och en till sak om man har ett hus som drar 20000kw per år hur stor anläggning måste man ha då om man ska bli självförsörjande? och vad kostar en sådan anläggning efter alla bidrag?..
Nu blev jag nyfiken om man ska uppdatera solcellerna ett par snäpp till.. 8-)
Man slipper väl aldrig den fasta kostnaden som t.ex. fortum vill ha för användandet av nätet....Det bästa alternativet måste vara nybygge med golvvärme och i grunden bergsvärme...Men det kostar ju skjortan och halva armen...alla värmekällor är dyra...det tar lång tid innan man börjar tjäna några pengar på en investering....bara en enkel luftluftpump tar 2-3 år att intjäna...blir det så kalla vintrar som det varit denna, så tjänar man aldrig in den...en investering på 100-150,000kr för att förbättra...det får man mycket elvärme för... :lol:

Sitter man med ett äldre hus så vette katten om det inte är bättre att köpa ett nyare med allt åtgärdat...energifönster..bättre isolerat...värmeväxlare...bärgsvärme......skulle kunna sälja vårt hur för 550,000-600,000kr och låna 200,000kr och köpa ett nyare hus där allt är klart, och dessutom bättre läge...och dubbelgarage... ;)

Här en intressant sida.....
http://www.solarventi.se/
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 12 mar 2011 19:13

Bergvärme har vi borrade två hål kostade vad jag minns ca 200" och sen har vi bytt alla fönster åxå....
Senast redigerad av 1 jujimbo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 25 apr 2011 13:47

Vedens energiinnehåll

Uppgifter om värmevärden är svåra att jämföra. Dels skiljer värmevärdet kraftigt mellan olika delar av trädet, dels blir eldningsresultatet olika beroende på fukthalten. Värmevärdet i tall, gran och björk är nästan likadant när det gäller veden. Däremot blir värmevärdet i björknäver betydligt högre. De tunga trädslagen som bok, ek och björk har höga värmevärden och är därför populära bland vedeldare.
Generellt innehåller ett tungt vedträ mer energi än ett lätt, förutsatt att tyngden inte beror på vatten. Om du eldar med fuktig ved går det åt så mycket energi att torka veden att du får en dålig förbränning och därmed dålig värme.

I tabellen nedan visas värmevärde i kWh/m3f för kluven ved med 20% fukthalt, enligt en studie av Jan-Erik Liss vid Högskolan.

Trädslag Värmevärde
Ek 3600
Rönn 3100
Alm 3050
Lönn 3010
Björk 2820
Tall 2360
Gran* 2320
Asp* 2190
Al 2060

*Värdet varierar beroende på om veden är kådrik, har hög eller låg densitet. För alla trädslag gäller även att värdet sjunker om träet är murket.

Energiinnehåll

Energiinnehållet i 30 m3 björkved motsvarar
37 m3 al eller tall
38 m3 gran
39 m3 asp

Man kan också titta på hur många kWh (kilwatt-timmar) man får ut av 1 m3 ved av olika träslag.

•Björk: 2660 kWh/m3
•Tall: 2341 kWh/m3
•Gran: 2022 kWh/m3

Jämförelsetal
1 m3 eldningsolja EO1 motsvarar 7 m3 blandved
1 m3 briketter motsvaras av 2,5 - 3 m3 torr blandved
1 m3 eldningsolja motsvarar 3,17 m3 pellets
1 m3 eldningsolja EO1 = 3,17 m3 pellets = 2,05 ton pellets
1 ton briketter motsvaras av 4 - 5 m3 torr blandved
1 ton pellets motsvaras av 4 - 5 m3 torr blandved

När vedhandlaren pratar om 1 m3 ved som 1 travad meter ved, avses den yttre volymen på en vedtrave inklusive luften mellan vedträna.

När vedhandlaren pratar om 1 m3 brasved som 1 stjälpt meter avses den yttre volymen på veden då den tippas i en kärra, inklusive luften mellan vedträna.
MVH Nisse

Bild

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 25 apr 2011 17:22

Har sett denna tabell förut, klart intressant att se hur mycket jag slipper slita när jag har bergvärme jämfört med ved :lol:
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 27 apr 2011 14:59

Tänkte delge mina tankar angående uppvärmning och isolering av ett hus. I mitt fall är det en villa från 70-talet med 265 kvadratmeter uppvärmd yta bestående av ett plan, källare samt ett varmgarage ihopbyggt med kåken. Snittar cirka 4,5 kubik olja per år beräknad på 6 år, har ju varit två redigt kalla vintrar som inte direkt gjort saken bättre.

Angående värmekälla så får det bli bergvärme. Luftluft samt luftvatten går bort pga att de två lösningarna kommer ge alldeles för mycket tillskottsvärme i form av elpatron eller i luftluft-fallet olja. Sjövärme blir för dyrt, måste ju först skapa en sjö vilket nog inte är gratis. :mrgreen:
Vedeldning går också bort, för mycket jobb samt att jag har ett handikapp och har ingen lust att vara beroende av andra för att kirra ved. Pellets var jag inne på ett tag men det har jag också slagit ur hågen, skulle innebära en årsförbrukning av cirka 9,225 ton pellets (1 m3 eldningsolja = 3,17 m3 pellets = 2,05 ton pellets). Mycket pellets att bära upp och nedför en trappa samt att det inte verkar finnas så mycket att välja på när det gäller lite större behov.

Var inne på jordvärme faktiskt men det skulle innebära att jag måste krångla med servitut för att få lägga slang på annans mark och det vill jag undvika, krävs 600 kvadratmeter för att köra jordvärme hos mig. Så för min del är det mao bergvärme som gäller vilket faktiskt har en ganska bra återbetalningstid tack vare att vi idag kör med olja. Det som jag tror är en riktigt bra lösning om man har vattenburet och bor söderöver är luftvattenpump, verkar vara en effektiv lösning i rätt klimat till relativt vettiga pengar.
Bergvärme kommer landa på i runda slängar 200000:- medans jordvärme hade blivit runt 50k billigare.

Angående fönster och isolering är mina tankar som så att man behöver inte byta allt. Isolering av taket tror jag är en av de billigare och enkla tilläggsisoleringarna man kan göra så det kommer göras i min kåk. Det snackas ju om att runt 18% av värmen försvinner via taket.

Har haft hit ett par fönsterfirmor och fick priser på mellan 150-230 tusen för fönsterbyte, väldigt lång återbetlningstid mao. Det jag kommer att göra är att se till så att det är fullgod isolering runt fönstrena samt kitta om och montera nya tätningslister vilket kommer bli ofantligt mycket billigare än fönsterbyte. Ger inte samma effekt som att byta allt men tror det är en tillräcklig åtgärd att testa först.
Tilläggsisolering av väggar får ske den dagen man får för sig att panela om kåken.
Har en vän som faktiskt testade den där isoleringsfilmen man kan sätta på glasen i fönstren och märkte skillnad av det, ska banne mig testas till vintern.

Som kontrast har jag en kusin nere i Uppland som har en luftluftpump, fungerar riktigt bra och den går ner till runt -20 grader innan den slår av. Har inte mycket tillskottsvärme i form av el element men då har han iofs har en optimal planlösning för just luftluft. :)
Senast redigerad av 1 Bosa, redigerad totalt 14 gånger.

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 27 apr 2011 15:05

För övrigt tror jag starkt på limbans lösning med solceller för att få varmvatten. Solcellspanelerna höll ju ganska låga priser för cirka ett år sedan, köpte ny panel till stugan då där den enda strömmen som finns genereras av solceller. Gick på drygt 20k för en 100 watts panel, ny regulator, ny elcentral/kablage och lite småkrafs i form av utelampa och golvlampa samt 2 x 250 ah batterier där bara batterierna gick på 10k.

För att värma upp varmvatten slipper man ju dessutom batterier och avancerad regulator för att underhållsladda batterierna.

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 29 apr 2011 22:13

Tror du är inne på nått där Bosan.

Jag är supernöjd med min bergvärme. Har nästan samma som dig med hus byggt ibörjan på -70 i mexitegel och ca 240 m2 uppvärmt.

Med oljan så drog huset ca 3,5m3 olja om året och nu ligger jag på 9000 kW/år totalt. Men då är jag singel men har några stora energislukande platt tvs och vattensäng som ständigt är varm...

Fönstren kan man sätta in ett extraglas i och få ner värmeförlusten för en väldigt billig peng jämfört med att byta ut helt... men jag har börjat byta ut alla till PVC...

Sedan så är det samma med taket att jag kommer att lägga mer isolering, har gjort hälften ca... lite lat där... :oops:

Annars så har man med åren blivit mer och mer intresserad av alternativa energikällor... miljövänligt inom vissa gränser.... jag är ju politiskt inkorrekt och kör en stor SUV... :brumm

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 29 apr 2011 22:44

Jag älskar mina solceller.. vill ha mera.. :lol:
Sedan 2veckor tillbaka har jag bara tänt pannan en kväll.. :jeps

Grymt för att bo i Norrland.. :best
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 30 apr 2011 08:34

En 70 tals villa 160m2 som har direktverkande elvärme (t.ex. LVI mjukvärme med elektronisk termostat) årsförbrukning på el 32,000kw.....Åtgärd 250,000kr investering djupborrande och ombyggnad av värmesystem...hur mycket kan man få ner förbrukningen....-20,000kw kanske...man ligger på en 12,000kw årligen....Det tar 15år innan det blir en lönsam investering.....iof höjer man husets värde från 550,000 - 750,000kr skulle jag tro...Är man 50år idag så är jag 65år innan jag tjänar på detta...Många blir inte äldre än 70år....Direktverkade elektrisk värme....kan det bli bättre... :D

Jag tror den bästa investering man kan göra är att byta ut fönster...ett efter ett med högre isoleringsvärde...från Skånskan byggvaror U-värde: 1,1 och göra jobbet själv...Inget rotavdrag och krångel...

Möjligen om staten kommer med extremt förmånliga subventioner som täcker 90% av kostnaden för oss som bor i hus med direktverkande..... :D

Jodå....Luft-luftpump har jag inköpt...23,000kr.....Men denna vinter blev det nog plus minus noll i besparing eftersom medeltemperaturen låg på -40 denna vinter... :lol:
I ärlighetens namn skall jag tillägga att med luft-luftpumpen så får vi ner årsförbrukningen till 27,000-28,000kw....Men det som drar upp förbrukningen är 3 tonåringar som står i duschen längre än vad det tar för mig att helrekonda en bil....Just här får jag nog se över genom att införa en polettautomat..... :nicka
MVH Nisse

Bild

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 30 apr 2011 20:05

Ja vad gäller bergvärme handlar ju mycket om vad man har för system från början, dra ledningar och köpa element för ett vattenburet system är ju inte direkt gratis.
Men för min del t ex som har en årskostnad i eldningsolja på närmare 60000:- och har således redan ett vattenburet system så blir ju återbetalningstiden kortare. Återbetalningstiden för ett fönsterbyte blir däremot väsenligt längre iom att besparingen som det ger inte alls är lika stor. Men visst hade det varit trevligt med nya fönster och vad tiden lider blir det säkert fönsterbyte men för stunden så får man prioritera var man ska lägga pengarna, om man inte vinner på lotto då förstås. Måste börja spela först bara. :mrgreen:

På tal om luftluft så är det flera i min kusins ort som köpt en sådan och samtidigt kastat ut alla el-element, gissa om de fått köpa nya element för att få värme i sina kåkar. :D

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 30 apr 2011 21:25

Det känns konstigt att byta ut helt 100% fönster pga isoleringsvärde...Men kommer börja framöver med detta....Äldre hus med mycket kallras från fönster behövs en radiator under varje fönster....Ja då tänker dom rätt kortsiktigt om dom tror det kommer räcka med en luftluftpump...Det kan komma fler vintrar som den som varit....60,000kr/år i uppvärmning.....det var häftigt.... :roll: ligger själv på 28,000kr/år
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 01 maj 2011 02:13

Nisse skrev:Det känns konstigt att byta ut helt 100% fönster pga isoleringsvärde...Men kommer börja framöver med detta....Äldre hus med mycket kallras från fönster behövs en radiator under varje fönster....Ja då tänker dom rätt kortsiktigt om dom tror det kommer räcka med en luftluftpump...Det kan komma fler vintrar som den som varit....60,000kr/år i uppvärmning.....det var häftigt.... :roll: ligger själv på 28,000kr/år

Min uppvärmning av ved ligger på ungefär 5000kr / år.. och då ha jag ett gammalt hus som behöver bytas glasrutor på hela huset,, samt att vi eldar upp ved i vår oekonomiska kamin ved för ca:4000kr / år.. men skulle kaminen och glasrutorna bytas blir det ännu bättre siffror.. ;)

// Anders
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 01 maj 2011 10:12

Här lite intressanta nyheter från energiportalen..... http://www.energiportalen.se/nyheter/in ... -51207.asp

Här något som jag funderat på en del..... för att få ner kostnaden gällande varmvattnet.....
Äntligen är den här - VVP-300, varmvattenberedaren med inbyggd värmepump. Utrustad med 10 m solslinga och COP på hela 3,6 och flexibel slanglösning.

http://www.investliving.com/system/sear ... p?id=10632

Bild
MVH Nisse

Bild

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 01 maj 2011 16:49

För min del så är inte ved ett alternativ då jag ligger ute på jobb under veckorna.

Före jag borrade så behövde huset ca 1,5m3 med olja + ca 9000kW i ström till två värmeluftpumpar och hushålls el. Sedan hade jag även ved och pelletsbriketter för några tusen/per år också.

Pellets vågar jag inte ha då jag inte är hemma och jag är lite känslig för brand... el hade jag kunnat ha då jag har vattenburet system i huset som hade kunde ha värmts av en elpanna men nej.

160.000kr kostade det att borra 185m och en 9Kw panna. Hade nog kommit undan billigare med en luft/vatten pump men nu är det bara att njuta och inte behöva tänka på att det är kallt ute :cheers

Jag räknar med att ha sparat in kostnaden på borrningen på ca 5år som det verkar nu. Ved har jag tillgång till men jag värderar min fritid högre än att lägga x-antal timmar dom få helgerna jag är hemma högre. Plus att jag inte helt är bekväm med öppen eld och att jag inte har en möjlighet att elda när jag är 20 mil hemmifrån :lol:

3-glasfönster byter jag ut eftervart och då blir det Elitförnster med aluminium och nu det sista har jag satt in PVC till BETYDLIGT lägre kostnad.

Isolering av tak är billigt och ger ganska snabbt en payback + att klimatet inne blir ännu bättre på vintern.
Men det är alltid spännande med nya ideèr :nicka :jeps

Skriv svar