Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Vilken är er favorittrissa ?
-
bigguns
- Entusiast

Vilken är er favorittrissa ?
För avverkning med medel typ N:o13 . Menzerna S500 , Meg 105 t.ex.
Roterande maskin.
Mvh
Z
Roterande maskin.
Mvh
Z
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Re: Vilken är er favorittrissa ?
150 mm Flex lammullshätta/GUL (TÄT) 125X25bigguns skrev:För avverkning med medel typ N:o13 . Menzerna S500 , Meg 105 t.ex.
Roterande maskin.
Mvh
Z
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

Tack för svar.
Är Flex lammullen bättre än optipaden då?
Bättre på vilket sätt isåfall?
mvh
mvh
-
marcus
- Entusiast

Flexen håller bättre. Jag tycker också att den vita med uppvikt kant, påminner om flex, som Jarre säljer är riktigt bra på hårda och stökiga lacker. Min favorit är dock den låga 140 mm lammullstrissan.bigguns skrev:Tack för svar.
mvh
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

Tack för svar "marcus"
Över 100 läsningar nu men men bara Nisse och marcus som har en favvotrissa för avverkning
Är frågan uttjatad sedan tidigare kanske eller så är det roligare o disskutera laminatgolv?
Svaren jag får in kommer att ligga grund för nästa inköp jag gör, så någon av sponsorerna kanske gynnas.
mvh
z
Över 100 läsningar nu men men bara Nisse och marcus som har en favvotrissa för avverkning
Är frågan uttjatad sedan tidigare kanske eller så är det roligare o disskutera laminatgolv?
Svaren jag får in kommer att ligga grund för nästa inköp jag gör, så någon av sponsorerna kanske gynnas.
mvh
z
- jojje
- Entusiast

Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.
-
jaxpo
- Medlem
Jag lär mig fortfarande.. följer tråden och snappar säkert upp nått
(För övrigt trägolv, äkta gran ska det va
)
//Johan
//Johan
Senast redigerad av 4 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Berätta gärna vad du har för polermaskin/diameter på tallrik osv....och vilka polermedel du använder...bigguns skrev:Tack för svar "marcus"
Över 100 läsningar nu men men bara Nisse och marcus som har en favvotrissa för avverkning![]()
Är frågan uttjatad sedan tidigare kanske eller så är det roligare o disskutera laminatgolv?![]()
mvh
z
-
bigguns
- Entusiast

Hej nisse!
Som nämts ovan roterande 900w maskin. Fästplattan storlek varierar efter behov , har flera. Har kört med n:o 13, s100 o lite s500.
Kommer att fortsätta men s500 och 13 då s100 smörjde för dåligt
mvh
Som nämts ovan roterande 900w maskin. Fästplattan storlek varierar efter behov , har flera. Har kört med n:o 13, s100 o lite s500.
Kommer att fortsätta men s500 och 13 då s100 smörjde för dåligt
mvh
- rkoo
- Trogen Medlem

Denna gillar jag, avverkar riktigt bra med Menzerna Intensive Polish och Lahega 13 utan att rosa allt för mycket:
http://shop.bollnasbilvard.se/150-mm-fl ... c-487.aspx
Och förmodligen ännu mer med s500 men det har jag inte testat.
http://shop.bollnasbilvard.se/150-mm-fl ... c-487.aspx
Och förmodligen ännu mer med s500 men det har jag inte testat.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Lägg inga jättepengar på rondeller....Standard 125X30 Polerrondell HD räcker väldigt långt....
SVART HD (high definition)
Hård rondell med hög densitet för polering &rubbing. Extra aggressiv
ORANGE HD (high definition)
Medelhård rondell för polering
Behöver du lammull så satsa på 150 mm Flex Kardborre-lammullshätta som håller väldigt bra...och faktiskt inget dyrare än "no name" i detta fall.....just denna lammullshätta ser lika fin ut efter 15 bilar....medans en 140mm tunn ser ut som en cd skiva....
Komplettera med en 115 alt 125mm M14 Soft Density Velcro (extramjuk stödplatta) så blir det roligare att polera...
Börja med Menzerna Power finish och övergå till Menzerna fast gloss S500 endast vid behov...eller om du gillar Lahega motsvarande...avsluta med oscillerande maskin och gul tät med lämplig fin rubbing (den du tycker är bäst)...
SVART HD (high definition)
Hård rondell med hög densitet för polering &rubbing. Extra aggressiv
ORANGE HD (high definition)
Medelhård rondell för polering
Behöver du lammull så satsa på 150 mm Flex Kardborre-lammullshätta som håller väldigt bra...och faktiskt inget dyrare än "no name" i detta fall.....just denna lammullshätta ser lika fin ut efter 15 bilar....medans en 140mm tunn ser ut som en cd skiva....
Komplettera med en 115 alt 125mm M14 Soft Density Velcro (extramjuk stödplatta) så blir det roligare att polera...
Börja med Menzerna Power finish och övergå till Menzerna fast gloss S500 endast vid behov...eller om du gillar Lahega motsvarande...avsluta med oscillerande maskin och gul tät med lämplig fin rubbing (den du tycker är bäst)...
Senast redigerad av 5 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

Tack för svar Nisse
mvh
mvh
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Oj jag han inte skriva klartbigguns skrev:Tack för svar Nisse![]()
mvh
Läs mitt sista inlägg igen..
- vesslan1
- Medlem
Är Flex lammullen bättre än optipaden då. Nej inte enligt mig jag tycker optipaden eller no name är samma trissa är bättre.Men det är min smak kört min aeg 150 i 4 år nu. och jag tycker det är en underskattad maskin fungerar klockrent bryter när den blir varm vänta 5min och sen har den samma vrid igen. jag kör med Menzerna Power finish och grövre med 3M Fastcut rubbing plus.
Men olika stilar för alla vem tapetserar lika ingen.
mvh vesslan
mvh vesslan
Senast redigerad av 4 vesslan1, redigerad totalt 14 gång.
Lyssna inte på andra bilda dig en egen uppfattning.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Beror lite på vad man menar med "Bättre" Flex lammull håller betydligt bättre på en roterande maskin....Optipad rondellen blir lätt tillplattad om man kör hårt och råkar överdoserar....och Flex lammull kan man köra i maskin för rengöring...det kan man inte med Optipad genom att den innehåller akryl och dämpning i skum/limmning....Men Optipaden har lite bättre avverkning....men själva grundtanken är att Optipaden skall gå med oscillerande maskin och sparsamt med medel som håller den clean...vesslan1 skrev:Är Flex lammullen bättre än optipaden då. Nej inte enligt mig jag tycker optipaden eller no name är samma trissa är bättre.Men det är min smak kört min aeg 150 i 4 år nu. och jag tycker det är en underskattad maskin fungerar klockrent bryter när den blir varm vänta 5min och sen har den samma vrid igen. jag kör med Menzerna Power finish och grövre med 3M Fastcut rubbing plus.
mvh vesslan