Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Uppgradera polermaskinerna!!?
- Manor
- Moderator

Uppgradera polermaskinerna!!?
Hej!
Jag har idag en AEG PE150 roterande polermaskin som jag i ärlighetens namn bara använt två gånger då jag inte tycker att jag behärskar den. Därtill har jag en dubbelhuvudsmaskin (typ Bruksbo kopia) som jag har använt en hel del under ett par år med stor glädje.
Jag är en glad amatör som putsar på egna bilar samt vid några väl valda tillfällen släktingars och grannars bilar...på ren hobbynivå.
Om jag ska uppgradera till något annat så tänkte jag i så fall byta ut "Bruksbo-kopian" då AEG:n är overkill för mina kunskaper och bör räcka för att komma igång med roterande när man nu vågar...
Vad ska man satsa på för maskin som ger ett mervärde i arbetet?
Är det en Cyclo, Flex eller kanske en Top Tool?
Vad är för och nackdelarna med dessa?
Hur mycket klarar de av i form av polering av lacker?
Inget ska ju fungera och ge ett så bra resultat som en roterande, men när man är nybörjare så vågar man ju inte ens göra ett försök så länge som inte bilen är ett "lik" som inte kan bli sämre. Den typen av objekt har jag aldrig arbetat med, vilket gör att "Bruksbo kopian" istället plockas fram.
Jag har idag en AEG PE150 roterande polermaskin som jag i ärlighetens namn bara använt två gånger då jag inte tycker att jag behärskar den. Därtill har jag en dubbelhuvudsmaskin (typ Bruksbo kopia) som jag har använt en hel del under ett par år med stor glädje.
Jag är en glad amatör som putsar på egna bilar samt vid några väl valda tillfällen släktingars och grannars bilar...på ren hobbynivå.
Om jag ska uppgradera till något annat så tänkte jag i så fall byta ut "Bruksbo-kopian" då AEG:n är overkill för mina kunskaper och bör räcka för att komma igång med roterande när man nu vågar...
Vad ska man satsa på för maskin som ger ett mervärde i arbetet?
Är det en Cyclo, Flex eller kanske en Top Tool?
Vad är för och nackdelarna med dessa?
Hur mycket klarar de av i form av polering av lacker?
Inget ska ju fungera och ge ett så bra resultat som en roterande, men när man är nybörjare så vågar man ju inte ens göra ett försök så länge som inte bilen är ett "lik" som inte kan bli sämre. Den typen av objekt har jag aldrig arbetat med, vilket gör att "Bruksbo kopian" istället plockas fram.
Senast redigerad av 5 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Pär_L
- Sponsor

- Kontakt:
Re: Uppgradera polermaskinerna!!?
jag skulle rekommendera dig att våga dig på roterande. öva mycket med den istället, för du har dom maskiner du behöver för ditt behov. men om du däremot ska göra fler bilar per år så kan det vara läge att byta upp sig till top tool eller cyclo.
oftast är man för feg i början med roterande. öva mycket så ska du se på kanonresultat.
om du ändå inte vågar så byt ut båda mot tex flex 3401.
oftast är man för feg i början med roterande. öva mycket så ska du se på kanonresultat.
om du ändå inte vågar så byt ut båda mot tex flex 3401.
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Problemet är att man inte kan öva när man inte vågar chansa...
Till våren ska jag dock polera upp ett "lik" från 1988, och då den inte kan bli sämre än vad den är så blir det AEG:n som ska plockas fram
.
Är den Flex 3401 "ofarlig" för en glad amatör som jag själv? Är det bättre att satsa på denna än en Top Tool om vi skulle låtsas att priset var detsamma?
Är Cyclo:n inget alternativ till ovanstående?
Till våren ska jag dock polera upp ett "lik" från 1988, och då den inte kan bli sämre än vad den är så blir det AEG:n som ska plockas fram
Är den Flex 3401 "ofarlig" för en glad amatör som jag själv? Är det bättre att satsa på denna än en Top Tool om vi skulle låtsas att priset var detsamma?
Är Cyclo:n inget alternativ till ovanstående?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- rkoo
- Trogen Medlem

Jag skulle nog rösta för TopTool om du inte tar steget till roterande (vilket jag också absolut rekommenderar, så länge du kör med förnuft kommer det gå bra). Har inte själv gjort något ordentligt test (bara någon minut) av flex3401 men av vad jag har läst mig till om den så verkar den inte enklare att hantera än en roterande enligt många.
En TopTool är mycket kraftfullare än en billig dubbeltrissa som du kört hittills och du kan redan tekniken och känner direkt igen dig.
Du kommer inte ta lika mycket repor lika snabbt som med roterande men du kan ta i stort sett lika mycket som med en roterande om än lite långsammare.
Men, roterande är värt det och AEG 150'n är lätt att hantera.
Cyklon är som mitt emellan din billiga och en TopTool med nackdelen att den inte har justerbar hastighet.
En TopTool är mycket kraftfullare än en billig dubbeltrissa som du kört hittills och du kan redan tekniken och känner direkt igen dig.
Du kommer inte ta lika mycket repor lika snabbt som med roterande men du kan ta i stort sett lika mycket som med en roterande om än lite långsammare.
Men, roterande är värt det och AEG 150'n är lätt att hantera.
Cyklon är som mitt emellan din billiga och en TopTool med nackdelen att den inte har justerbar hastighet.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
- Pär_L
- Sponsor

- Kontakt:
det bästa är om du börjar med att testa. kör en liten yta i taget låt maskinen jobba, kör långsamt utan att stanna, du kan köra så väldigt länge utan att det händer något, det är på kanter och om du lägger mycket tryck som man ska vara aktsam.
skaffa gärna en panel från skroten att öva på.
3401 är i mina ögon nästintill barnsäker
samtidigt som man kan plocka mycket repor.
den ersätter dina två maskiner då den klarar alla moment.
brukar använda denna maskin på plast när jag vill bränna på rejält utan att behöva oroa sig.
både cyclon och top toolen har högre kvalité samt högre varvtal. så båda är bra maskiner.
eftersom att vi använder just top tool så är det denna maskin jag kört mest och därför föredrar den.
skaffa gärna en panel från skroten att öva på.
3401 är i mina ögon nästintill barnsäker
samtidigt som man kan plocka mycket repor.
den ersätter dina två maskiner då den klarar alla moment.
brukar använda denna maskin på plast när jag vill bränna på rejält utan att behöva oroa sig.
både cyclon och top toolen har högre kvalité samt högre varvtal. så båda är bra maskiner.
eftersom att vi använder just top tool så är det denna maskin jag kört mest och därför föredrar den.
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
-
hebbe
- Medlem
ja va åxå rädd för roterande i början, men tar man bara det lugnt med dom så är det inga problem, det som yerfen skriver ska man tänka på, och använd gärna en mjuk trissa så behöver du inte vara orolig för att du ska avverka för mycket.
Senast redigerad av 4 hebbe, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
3401 är den bästa maskinen som jag testat eftersom den är som Yerfen säger "barnsäker".
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
-
KristoferS
- Medlem
Bytte ut både min roterande och min Cyclo-kopia mot en 3401. Är hur nöjd som helst. Största överraskningen var hur smidig den är.
Senast redigerad av 4 KristoferS, redigerad totalt 14 gång.
- Kapten Haddock
- Entusiast

Känns som cyclo är det sista ja skulle rekomendera:)
Visst den är lite fräsig med sitt aluskal, och är bättre balanserad än en classe olsson, men den är för det första inte steglös sen 10 ggr dyrare.
Har du pengar tycker jag du ska köpa en roterande, en top tool samt en dubbel clas olsson maskin.
Om inte köper du i omvänd ordning.
Nu är ju de "bästa" maskinerna dyra, men det är faktiskt riktigt stor skillnad på en stor men svag billig maskin och en liten o stark flex eller festo shinex, väl investerade pengar.
Likadant med toptoolen som tyvärr är alldels för stor och tung mot vad den borde men fortfarande en helt fantastisk polermaskin som jag personligen från att vara mkt skeptisk värderar högst idag.
MVH/
Visst den är lite fräsig med sitt aluskal, och är bättre balanserad än en classe olsson, men den är för det första inte steglös sen 10 ggr dyrare.
Har du pengar tycker jag du ska köpa en roterande, en top tool samt en dubbel clas olsson maskin.
Nu är ju de "bästa" maskinerna dyra, men det är faktiskt riktigt stor skillnad på en stor men svag billig maskin och en liten o stark flex eller festo shinex, väl investerade pengar.
Likadant med toptoolen som tyvärr är alldels för stor och tung mot vad den borde men fortfarande en helt fantastisk polermaskin som jag personligen från att vara mkt skeptisk värderar högst idag.
MVH/
Senast redigerad av 6 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

...jo, jag har ju en hygglig roterande maskin i AEG PE150...det är mer att jag måste lära mig använda den. Dubbelhuvudsmaskin av kopietyp har jag också, och används mycket. Då är alltså ditt förslag en komplettering med en Top Tool, trots att den är betydligt dyrare än Flex 3401?Wax skrev:Känns som cyclo är det sista ja skulle rekomendera:)
Nu är ju de "bästa" maskinerna dyra, men det är faktiskt riktigt stor skillnad på en stor men svag bilig maskin och en liten o stark flex eller festo shinex, väl investerade pengar.
Likadant med toptoolen som tyvärr är alldels för stor och tung mot vad den borde men fortfaraande en elt fantastisk polermaskin som jag personligen från att vara mkt skeptisk värderar högst idag.
MVH/
Jag måste ju erkänna att priset givetvis är en parameter, och Top Toolen är väl nästan dubbelt så dyr som Flex 3401:an. Är inte de konkurrenter? Är det stor skillnad med dubbla- mot enkla huvuden på en ocilerande maskin?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- rkoo
- Trogen Medlem

Eftersom du inte ska köpa maskiner för skojs skull och inte har obegränsat med pengar så tycker jag verkligen du ska köra med de maskiner du har.
Du har ju en AEG roterande för bra avverkning (och allt annat när du behärskar den) och dubbeltrissa för polish och lackskydd. Fler maskiner behöver du inte förrän du börjar göra bilar på löpande band, då kan du behöva både kraftfullare roterande och oscillerande för att spara tid.
Du skrev att du till våren ska lattja med en 88'a, kör med AEG'n på den och testa dig fram med några olika medel och trissor och nöj dig med dubbeltrissan på din nya bil så länge. Eftersom du nog inte har mer repor än du faktiskt får bort med dubbeltrissan så duger den utmärkt tills du lärt dig den roterande.
Istället för fler maskiner kan du ju lägga en liten del av de pengarna på att köpa fler trissor och medel istället till de maskiner du har.
Du har ju en AEG roterande för bra avverkning (och allt annat när du behärskar den) och dubbeltrissa för polish och lackskydd. Fler maskiner behöver du inte förrän du börjar göra bilar på löpande band, då kan du behöva både kraftfullare roterande och oscillerande för att spara tid.
Du skrev att du till våren ska lattja med en 88'a, kör med AEG'n på den och testa dig fram med några olika medel och trissor och nöj dig med dubbeltrissan på din nya bil så länge. Eftersom du nog inte har mer repor än du faktiskt får bort med dubbeltrissan så duger den utmärkt tills du lärt dig den roterande.
Istället för fler maskiner kan du ju lägga en liten del av de pengarna på att köpa fler trissor och medel istället till de maskiner du har.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
- Kapten Haddock
- Entusiast

Du kan ju hålla ögonen öppna efter begagnade toptool maskiner, dyker ju upp då och då.
Allt är ju en kostnadsfråga igentligen, top toolen är ju på tok för dyr, men om du säljer dina tjänster betalar den sig snabbt.
Den stora fördelen med Top Toolen mot oscillerande enkelpaddare är ju dess slaglängd.
MVH/
Allt är ju en kostnadsfråga igentligen, top toolen är ju på tok för dyr, men om du säljer dina tjänster betalar den sig snabbt.
Den stora fördelen med Top Toolen mot oscillerande enkelpaddare är ju dess slaglängd.
MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Bra förslag, men det är ju alltid kul med grejer
.
Men precis som du säger, förutom den egna bilen så blir det väl bara 3-4 bilar till på ett år...och det är väl inte tillräckligt motiverande för att köpa en Top Tool för närmare 7000:-. Däremot så är det kanske en livstidsinvestering och är den mycket bättre än det jag har så kanske man tycker att det är roligare också.
Det är helt ok att hålla på med den egna bilen, men "gratisjobb" åt grannar och släkt gör man ju mest för att vara snäll. Självklart så hjälper de mig om det är något annat, så man kan ju kalla det för arbetsbyte...
Men precis som du säger, förutom den egna bilen så blir det väl bara 3-4 bilar till på ett år...och det är väl inte tillräckligt motiverande för att köpa en Top Tool för närmare 7000:-. Däremot så är det kanske en livstidsinvestering och är den mycket bättre än det jag har så kanske man tycker att det är roligare också.
Det är helt ok att hålla på med den egna bilen, men "gratisjobb" åt grannar och släkt gör man ju mest för att vara snäll. Självklart så hjälper de mig om det är något annat, så man kan ju kalla det för arbetsbyte...
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Manor
- Moderator

Säg att man hittar en något begagnad Top Tool för 4000:-. Är den då ett bättre köp än en ny Flex 3401 för mig och mitt behov? Det är ju samma pengar vi pratar om då.Wax skrev:Du kan ju hålla ögonen öppna efter begagnade toptool maskiner, dyker ju upp då och då.
MVH/
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Kapten Haddock
- Entusiast

Det är ju en smaksak, som sagt så tycker jag toptoolen är bäst.
Har en oscillerande Festo som aldrig används bortsett från slipjobb inför lack.
Har även nya Flexen, Shinex, cyclo osv som inte heller går ofta.
Toptool och classe maskinen går heta för mig.
Men alla har ju sina metoder.
MVH/
Har en oscillerande Festo som aldrig används bortsett från slipjobb inför lack.
Har även nya Flexen, Shinex, cyclo osv som inte heller går ofta.
Toptool och classe maskinen går heta för mig.
Men alla har ju sina metoder.
MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
-
putte
- Ny Medlem
Hej! är färsk på forumet.. so here it goes
Polerar en del på fritiden både min egen och andras bilar, men är inget proffs ska sägas, en glad amatör hehe. Har BARA kört roterande maskin innan..tills en flex 3401 vrg damp ner hemma. Vilka resultat man får med kombo`n roterande och flexen. Kan inte säga annat än
helnöjd!!
Polerar en del på fritiden både min egen och andras bilar, men är inget proffs ska sägas, en glad amatör hehe. Har BARA kört roterande maskin innan..tills en flex 3401 vrg damp ner hemma. Vilka resultat man får med kombo`n roterande och flexen. Kan inte säga annat än
Senast redigerad av 4 putte, redigerad totalt 14 gång.
-
pake
- Medlem
Flex 3401vrg alla dagar i veckan är min rekommendation till dig, efter din beskrivning av vad du kommer använda maskinen till
.
Är själv en glad amatör, som flera andra som svarat i tråden, och använde tidigare en roterande Bruksbo (som jag fortfarande har kvar men som används allt mer sällan) och en Autorange dubbeltrissemaskin (Cycklo kopia) som jag gett bort till grannen, efter att ha köpt en Flex 3401 vrg från BBV för ca ett år sedan.
Allt polerande är enklare och går snabbare med Flexen, skaffa Optipad trissa till den så kan du få ganska bra avverkning också.
Hjälpte igår en kompis med strålkastarna på en äldre Hyundai. Linserna var så matta att verkstan inte kunde mäta ljusbilden och ville därför byta dem åt honom (för 1700 st) innan besiktningen.
Börjage med roterande, lila trissa och Lahega nr 13 men tyckte det blev oroväckande varmt utan att det blev speciellt mycket resultat. Bytte då till Flexen med Optipad trissa och Wurth grov slippasta och körde linserna klara på ca 10 min/st, behandlade slutligen med Glare.
Strålkastarna såg ut som nya och kompisen var mycket nöjd, allt tack vare Flex 3401 vrg
Är själv en glad amatör, som flera andra som svarat i tråden, och använde tidigare en roterande Bruksbo (som jag fortfarande har kvar men som används allt mer sällan) och en Autorange dubbeltrissemaskin (Cycklo kopia) som jag gett bort till grannen, efter att ha köpt en Flex 3401 vrg från BBV för ca ett år sedan.
Allt polerande är enklare och går snabbare med Flexen, skaffa Optipad trissa till den så kan du få ganska bra avverkning också.
Hjälpte igår en kompis med strålkastarna på en äldre Hyundai. Linserna var så matta att verkstan inte kunde mäta ljusbilden och ville därför byta dem åt honom (för 1700 st) innan besiktningen.
Börjage med roterande, lila trissa och Lahega nr 13 men tyckte det blev oroväckande varmt utan att det blev speciellt mycket resultat. Bytte då till Flexen med Optipad trissa och Wurth grov slippasta och körde linserna klara på ca 10 min/st, behandlade slutligen med Glare.
Strålkastarna såg ut som nya och kompisen var mycket nöjd, allt tack vare Flex 3401 vrg
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Jag har nu använt min AEG PE150 på två olika bilar.
En äldre röd Volvo 440GL med mycket oxid. Dubbeltrissan gjorde nästan ingen nytta, så jag chansade och tog fram AEG:n. Det blev faktiskt en väldig skillnad trots att de medel jag använde inte var så "kraftigt". Det var dock betydligt jobbigare att hålla på med AEG:n, tycker jag.
En Audi A4 med ett betydligt bättre utgångsläge än Volvon ovan. Här blev det till att börja med AEG:n direkt med Lahega Finecut 17. Jag hade gärna gått på med ett mer avverkande medel, men hittade inget hemma (Lahega 13 var som bortblåst). Även på Audin var känslan att den roterande är mycket jobbigare att hålla på med än dubbeltrissan, men resultatet av poleringen ses snabbare. Med de medel som jag har kört så har jag inte noterat några hologram eller rosor...kanske har jag haft tur eller så krävs det grövre grejer för det. Jag avslutar dock alltid med dubbeltrissan för säkerhetsskull.
AEG:n känns åtminstone att duga för mitt behov, och blir det en ny maskin så får det bli en ersättare till dubbeltrissan
.
En äldre röd Volvo 440GL med mycket oxid. Dubbeltrissan gjorde nästan ingen nytta, så jag chansade och tog fram AEG:n. Det blev faktiskt en väldig skillnad trots att de medel jag använde inte var så "kraftigt". Det var dock betydligt jobbigare att hålla på med AEG:n, tycker jag.
En Audi A4 med ett betydligt bättre utgångsläge än Volvon ovan. Här blev det till att börja med AEG:n direkt med Lahega Finecut 17. Jag hade gärna gått på med ett mer avverkande medel, men hittade inget hemma (Lahega 13 var som bortblåst). Även på Audin var känslan att den roterande är mycket jobbigare att hålla på med än dubbeltrissan, men resultatet av poleringen ses snabbare. Med de medel som jag har kört så har jag inte noterat några hologram eller rosor...kanske har jag haft tur eller så krävs det grövre grejer för det. Jag avslutar dock alltid med dubbeltrissan för säkerhetsskull.
AEG:n känns åtminstone att duga för mitt behov, och blir det en ny maskin så får det bli en ersättare till dubbeltrissan
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Robin-t
- Moderator

- Kontakt:
Flex 3401

Senast redigerad av 4 Robin-t, redigerad totalt 14 gång.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Wax skrev:Du kan ju hålla ögonen öppna efter begagnade toptool maskiner, dyker ju upp då och då.
MVH/
Alla polermaskiner är egentligen för billiga.. tänk att du kör massa timma varje bil.. och en maskin håller i åratal.. blir inte många kronor / bil.. men tycker man det är för dyrt kan man ju alltid köra utan maskin.. hahaha..
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.