Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Rimlig kostnad för utvändig rekond (ej firma)
-
Eric Sigurdsson
- Ny Medlem
Rimlig kostnad för utvändig rekond (ej firma)
Tjenixen,
Jag har länge pysslat en del med rekond (främst utvändig) som ett litet extraknäck åt vänner och bekanta. Jag har dock alltid haft svårt att uppskatta vad en rimlig kostnad bör vara för en normalsliten & normalstor bil.
De senaste jobben har jag krävt 1500 kr och då har följande ingått:
* Ordentlig avfettning, tvätt och allt som hör därtill
* Maskinpolering av utvändig lack, innanför dörrar och rutor
* Lackskydd (lite olika produkter, powerlock, fireglaze m.fl.)
* Uppfräschning av gummilister och andra plast- och gummidetaljer
Normalt sett har det inte varit någon våtslipning eller lagning av några större skador. Jag har heller inte gjort någonting åt stenskott.
Vad bör en rimlig kostnad vara för detta, om jag gör det hemma och åt en halvbekant?
Tack på förhand!
Jag har länge pysslat en del med rekond (främst utvändig) som ett litet extraknäck åt vänner och bekanta. Jag har dock alltid haft svårt att uppskatta vad en rimlig kostnad bör vara för en normalsliten & normalstor bil.
De senaste jobben har jag krävt 1500 kr och då har följande ingått:
* Ordentlig avfettning, tvätt och allt som hör därtill
* Maskinpolering av utvändig lack, innanför dörrar och rutor
* Lackskydd (lite olika produkter, powerlock, fireglaze m.fl.)
* Uppfräschning av gummilister och andra plast- och gummidetaljer
Normalt sett har det inte varit någon våtslipning eller lagning av några större skador. Jag har heller inte gjort någonting åt stenskott.
Vad bör en rimlig kostnad vara för detta, om jag gör det hemma och åt en halvbekant?
Tack på förhand!
Senast redigerad av 4 Eric Sigurdsson, redigerad totalt 14 gång.
-
nyberg
- Entusiast

Re: Rimlig kostnad för utvändig rekond (ej firma)
jag har firma och tar från 1500:-, 10år gamal bil vanlig mettallic ca2k beroende på skick,
svart bil ca 3k, beroende på skick,, så är ju lite ge och ta,,,
så skulle säga halva det kanske, men är ju upp till dig vad du tycker det är värt, samt hur bra jobb du gör.
är dom nöjda betala det kör på-
svart bil ca 3k, beroende på skick,, så är ju lite ge och ta,,,
så skulle säga halva det kanske, men är ju upp till dig vad du tycker det är värt, samt hur bra jobb du gör.
är dom nöjda betala det kör på-
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
http://www.facebook.com/MultimediaImport
-
Ante_Bmw
- Trogen Medlem

Maskinpolering skriver du men vad kör du med för maskin?
Även det väger in i prissättningen tycker jag,
Kör man 1 varv med tex powerfinish och lammull sedan ett varv med Powerfinish och skum så borde jobbet bli bättre än ett maskinpoleringssteg med cycklo och powerfinish
även priset högre då...
Hatar att se på alla bilvårdares hemsidor " Maskinpolering & lackskydd "
Detta kan vara ett bra jobb eller ett mindre bra, kanske dom bara kör ett varv med cycklo och vaxpolish eller finpolish & lackskydd
Även det väger in i prissättningen tycker jag,
Kör man 1 varv med tex powerfinish och lammull sedan ett varv med Powerfinish och skum så borde jobbet bli bättre än ett maskinpoleringssteg med cycklo och powerfinish
även priset högre då...
Hatar att se på alla bilvårdares hemsidor " Maskinpolering & lackskydd "
Detta kan vara ett bra jobb eller ett mindre bra, kanske dom bara kör ett varv med cycklo och vaxpolish eller finpolish & lackskydd
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.
-
Eric Sigurdsson
- Ny Medlem
Jag kör en roterande flex och padsen beror helt på lacken. Vad jag använder till lackskyddet beror på vad det är för lackskydd.
Hur många varv jag kör och vad jag använder för medel beror helt på vad det är för lack såklart.
Förutsätt att jag gör ett bra jobb och ge förslag därefter.
Hur många varv jag kör och vad jag använder för medel beror helt på vad det är för lack såklart.
Förutsätt att jag gör ett bra jobb och ge förslag därefter.
Senast redigerad av 4 Eric Sigurdsson, redigerad totalt 14 gång.
- jujimbo
- Entusiast

1000-1500 tycker jag låter helt ok,beror ju på hur många steg i polering du behöver köra och vilket skydd du lägger.
Du skulle kanske lägga till puts av rutor inne och ute och dra över den inne med damsugare och bara torka av panelerna lätt så får man ett bättre helhets intryck av bilen när den är klar
tar ju inte så lång stund att göra det ta inne i bilen ca 30-1h beroende på bil.
Du skulle kanske lägga till puts av rutor inne och ute och dra över den inne med damsugare och bara torka av panelerna lätt så får man ett bättre helhets intryck av bilen när den är klar
tar ju inte så lång stund att göra det ta inne i bilen ca 30-1h beroende på bil.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
-
saarr
- Medlem
1500 kr. med inrerecond 1800kr.
Senast redigerad av 4 saarr, redigerad totalt 14 gång.
-
MeaCulpa
- Ny Medlem
tre enkla steg tycker jag att du ska sätta priset i.
1 hur roligt tycker jag att det är att polera/tvätta bilar? Dvs hur mycket vill du ha i timmen för att göra det.
2 Multiplicera timpriset med antalet timmar
3 avgör hur mycket du vill ge till staten och slå på typ ett par hundra för maskinslitage och kem.
1 hur roligt tycker jag att det är att polera/tvätta bilar? Dvs hur mycket vill du ha i timmen för att göra det.
2 Multiplicera timpriset med antalet timmar
3 avgör hur mycket du vill ge till staten och slå på typ ett par hundra för maskinslitage och kem.
Senast redigerad av 4 MeaCulpa, redigerad totalt 14 gång.
-
jaxpo
- Medlem
Priset tycker jag inte är avgörande, jag pratar för mig, men ser det mer som en hobby och om man får några hundralappar för "materialkostnad" så är väll det motiverat... Klart att det även varierar, alla fordon är inte roliga att göra oavsett hobbynivå
Sedan håller jag med Jujimbo, för ett gott helhetsintryck så imån av tid tar jag o går över interiören lite lätt så det värsta försvinner i allafall. Har man påtalat att man ska lägga ner lite mer jobb på interiören så det är klart att man gör ett arbete därefter
Tack o hej
//Johan
Sedan håller jag med Jujimbo, för ett gott helhetsintryck så imån av tid tar jag o går över interiören lite lätt så det värsta försvinner i allafall. Har man påtalat att man ska lägga ner lite mer jobb på interiören så det är klart att man gör ett arbete därefter
Tack o hej
//Johan