Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Handpolering! Vilket medel ska man använda?

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Användarvisningsbild
DSProtection
Ny Medlem
Kontakt:

Handpolering! Vilket medel ska man använda?

Inlägg av DSProtection » 10 sep 2010 15:55

Hejsan!

Har köpt en gammal Toyota Previa-95. Den är väldigt fin i karossen, med endast en liten rostfläck som knappt syns. Men den är ju ändå 15 år gammal, så det finns en hel del smårepor och den är lite matt i lacken. Inga grova repor dock.
Tänkte ge mig på att handpolera den. Har ingen maskin, har inte tänkt att lägga några pengar på en maskin och har ingen att låna av. Så det får bli en handpolering.

Nu till min fråga. Vilket polermedel är lämpligt att använda för poleringen? Och behöver jag ha något medel efteråt som lackskydd eller nåt?

Här är ett par bilder på bilen.

Bild

Bild

Tack på förhand.
MVH/Danne
Senast redigerad av 4 DSProtection, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Re: Handpolering! Vilket medel ska man använda?

Inlägg av jujimbo » 10 sep 2010 16:15

Hej!

Jag tycker du skall testa att köpa sonax flytanderubbing (grov/medum i averkning) sonax flytande polish(fin) och flytande hårdvax alla i den gamla goda röda serien som dom haft länge,dom funbkar bra för att användas för hand har handpolerat både en ford galaxie och en renault trafffic med dessa medel för några år sen med bra resultat.

Räkna bara med att det tar mer tid och du inte får bort riktigt lika mycket repor som med maskin, men resultatet brukar bli riktigt bra med dessa medel då dom är gjorda för att användas främst för handpolering.

Du kommer säkert få mer tips än mitt ;) :lol:

Lycka till med polerjobbet :jeps
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 10 sep 2010 16:25

Håller med jujimbo
Lägg gärna in bilder på bilen när du handpolerat klart till midsommar -11. :D

Eller köp en cyklo kopia för i sammanhanget löjligt liten summa och lägg in bilder på den färdiga bilen i morgon.
Tycker det blir så mycket lättare, roligare och bättre med maskin.

Härlig rymd i dom Toyota bussarna.
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
DSProtection
Ny Medlem
Kontakt:

Inlägg av DSProtection » 10 sep 2010 17:38

Tack för tipsen!

Förhoppningsvis ska det väl vara klart innan midsommar :D

Handpolerade och vaxade en 740 kombi för många år sen på 1 dag med bra resultat.

Antar att cyklo är en polermaskin? Är medveten om att det är bra mycket smidigare med en polermaskin, men som jag skrev så är har jag inte tänkt lägga den minsta krona på en polermaskin för att endast polera min privata bil 1-2 gånger om året eller nåt. Med 7 barn och nystartat företag som fotograf finns det många andra hål att stoppa pengarna i.

Så jag får stå ut med handpolering ;)

MVH/Danne

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 10 sep 2010 18:45

Jag skulle föreslå dig att undvika den flytade rubbingen, om du nu ska köra av lacken för hand.

Har själv i min iver för ett blankt resultat (för många år sedan) provat flytande rubbing på min 854 metallic och det misstaget gör jag aldrig om :evil: .

Det var det absolut jävligaste sk*t jag varit med om, såklart överdoserade jag säkert men fy För hundra gubbar vad jag fick jobba för att få lacken ren efter detta djävulens påfund.

Näe mitt råd till dig köp en billig 2-huvudmaskin+riktiga medel till denna och du är nästan hemma.

Kolla runt här på forumet bland trådarna så får du massor av ovärdeliga tips :jeps .
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 10 sep 2010 19:22

Rubbingen kan bita tag om den ligger på ett tag eller om det är fuktigt i luften då man jobbar med den har haft problem med nästan alla medel jag har vid hög fukt.....
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 10 sep 2010 20:16

Jag skulle nog ändå, trots ditt klargörande om "inte den minsta krona", säga att du kommer aldrig ångra dig om du lägger 369 kr + ca 30 kr för ett par mediumtrissor på denna maskin: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverk ... 2-x-95-mm/

Du får minst 10 gånger bättre resultat på halva tiden med denna jämfört med att gnugga för hand så svetten sprutar. Och jag lovar att du kommer bli glad för det rådet, speciellt om du faktiskt ändå tänker polera bilen en till två gånger per år.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 10 sep 2010 20:21

Kan bara hålla med faktiskt
Jag är en f.d "handgnuggare" som också tyckte att jag fick kanonresultat när jag gnodde så svetten rann...
Sen la jag en 500íng på en maskin... köpte lite trissor och började köra.... jäklar vilken skillnad det blev!!!

Förstår att med 7 barn och nystartad firma så finns inte jättemarginaler...men se det som en investering istället...

Så ta en funderare på om du verkligen vill gnugga en så pass stor bil för hand..även om du bara gör det 1-2 gånger om året...
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
xion92
Moderator
Moderator

Inlägg av xion92 » 10 sep 2010 21:01

Ta med dig barnen ut och gör handpoleringen till en familjegrej. Då kanske poleringen tar en halv - en dag.
Sonaxgrejjerna är billiga och mest lätttillgängliga. Men om du ska köpa något dyrare medel tycker jag du istället ska köpa en polermaskin då ex. en bättre lackförsegling kostar 150-500kr+frakt
Senast redigerad av 4 xion92, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
DSProtection
Ny Medlem
Kontakt:

Inlägg av DSProtection » 10 sep 2010 21:13

Återigen tack för alla svar.

Som jag sagt tidigare så är en polermaskin inget som ligger högt på min lista. Trots att jag är medveten om att resultatet blir bättre och det är mindre jobbigt.

Som jag skrev tidigare, nystartad firma med investeringar att göra på ca 150-200000 inom den närmsta tiden. Då ligger tyvärr inte prioriteringen på någon polermaskin. Inte ens biltemas för några hundra.

Så det får bli handpolering. Ska testa Sonax medel. Och jag har som sagt fått okej resultat för länge sedan med handpolering, så det ska nog gå denna gången också ;)

MVH/Danne

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 10 sep 2010 21:34

Bor du i närheten av Göteborg så kan du få låna maskin och trissor av mig gratis...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
DSProtection
Ny Medlem
Kontakt:

Inlägg av DSProtection » 12 sep 2010 01:55

Funk skrev:Bor du i närheten av Göteborg så kan du få låna maskin och trissor av mig gratis...

/Thomas
Tackar för erbjudandet. Väldigt snällt må jag säga. Tyvärr bor jag utanför Stockholm.

Men som sagt, Tack ändå för erbjudandet.

Ha det gott.

MVH/Danne

pake
Medlem

Inlägg av pake » 13 sep 2010 17:41

För enkel handpolering funkar det nog bäst med Ultima Paint Prep Plus och sen några lager Ultima Paint Guard Plus. Tar inga repor men höjer glansen rejält. :jeps

Problemet är att bra medel inte är gratis, ett Ultima kit med ovanstående produkter kostar ändå 600 kr, men då räcker det till många bilar. :|

Eller också svänger du förbi Norberg nån helg så fixar vi bilen ;)
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.

pake
Medlem

Inlägg av pake » 13 okt 2010 20:36

bilvardsbolaget.com skrev:Reklam utanför sponsordelarna är förbjuden enligt forumets regler.

viewtopic.php?f=34&t=355
Vet inte om detta var riktat mot mitt tidigare inlägg eller det inlägg som rekommenderade Sonax eller Biltemas polermaskin.

Kan bara svara för mig och meddela att jag inte är associerad med Ultima utan köper dessa produkter till fullpris av BBV, bland flera andra märken och produkter jag också använder.

Det är väldigt svårt att ge tips på medel man tycker är bra om namnen på dessa inte får anges.
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 13 okt 2010 20:52

Det går såklart bra att namnge produkter. Om man däremot har sitt firmanamn som användarnamn blir det reklam både direkt och indirekt :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Göran

Inlägg av Göran » 13 okt 2010 21:44

Givetvis får du prata hur mycket du vill om dina favoritprodukter!
Det hela blev ett missförstånd, och bilvårdsbolagets inlägg är raderade.
.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Jimmy Larsson
Medlem

Inlägg av Jimmy Larsson » 16 okt 2010 23:04

Nu vet jag att du skrivit fler gånger redan att du inte vill köpa en billig maskin för att du skall starta företag....
Vore det då inte det allra smartaste att skaffa en billig maskin? Poleringen tar ju en bråkdel av tiden mot att gnugga för hand...men andra ord, du får mer tid över till det nystartade företaget. :D

Skriv svar