Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fireglaze , Hur bra är det?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Fireglaze , Hur bra är det?

Inlägg av rkoo » 22 feb 2009 16:21

Bustorp har testat Fireglaze flera gånger varav en gång väldigt noga på en gammal oxiderad röd lack som polerades noga och sen delades in i sektioner med olika medel. På den lacken gav Fireglaze ett mattare resultat än samtliga övriga medel och även mattare än den ytan som inte fick något lackskydd.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 22 feb 2009 18:51

Just det, så var det!
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

dannec5
Medlem

Inlägg av dannec5 » 22 feb 2009 19:21

Alltså kan man kanske säga att Fire Glaze inte lirar så bra med Solida utan klarlack då..?

Däremot så kanske det fungerar väl på bilar med klarlack, ska testas men just nu har jag en lite tveksam inställning till medlet :/

jaja, det visar sig :)

// Danne
Senast redigerad av 4 dannec5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 22 feb 2009 19:43

dannec5: För de pengarna det kostar så tror jag du kommer tycka det är prisvärt. Väldigt många är ju faktiskt nöjda med Fireglaze. Jag tror nog det t ex har betydligt bättre hållbarhet än de flesta butiksvaxer har.

dannec5
Medlem

Inlägg av dannec5 » 22 feb 2009 19:57

rkoo:
Okej låter bra det då! :) Tänkte prova att polera upp huven sen slänga på Fire Glaze på halva sen köra Lahega på andra halvan och se hur det ter sig efter ett tag ;)

// Danne

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 22 feb 2009 20:46

Vad för Lahega-medel tänker du lägga på ena halvan?
Alltid kul med uppföljning jämförelsetester så skriv gärna här i forumet hur du uppfattar de eventuella skillnaderna!

dannec5
Medlem

Inlägg av dannec5 » 22 feb 2009 21:55

Jag kör med Lahega Bananawax nr 33 , det är det medel jag är mest nöjd med hittils i vax sammanhang.

Så vi får se vad det slutar ;) Ska försöka ta lite kort sen också på de olika ytorna , Bananawax resp Fire glazen när jag kört en stund med bilen..

// Danne

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem

Inlägg av Tomas88 » 23 feb 2009 21:04

Någon som testat på en silvermetallic bil då?
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

hofvander
Ny Medlem

Inlägg av hofvander » 23 feb 2009 21:14

Tycker Fireglaze är ett mycket bra medel, kan inte hålla med dom som säger att det har negativa egenskaper.
Jag började reconda med proffsgrejor för tre år sedan, och har hållit mig till Fireglaze som lackförsegling.

För att kolla hållbarheten la jag det på min egen bil mitsubishi galant 00 plommonlila metallic.
Under ett års tid tvättade jag bilen i snitt 6-7 gånger i månaden då använde jag kallavfettning (alfasol extra) vid 2-3 tillfällen resten av gångerna blev det alkaliskt medel ( alfanol terra eller concept delta force nano) och sedan spola av med högtryck, svampade någon gång med strövels vaxshampo ( är försiktig med svampen den ger tvättrepor hur försiktig man än är).

Jag kan utan att ta i säga att efter ett år med ovannämnda tvätt av min bil finns samma blanka yta kvar som när jag la på det. jag gjorde samma behandling på min sons 850 solid mörkblå 1995, ser inga problem att använda Fireglaze på solid lack har alltid funkat klockrent.

Även dom kunder jag har haft under åren har inte märkt någon avmattning inom ett år.
Senast redigerad av 4 hofvander, redigerad totalt 14 gång.
Gotland forever

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 23 feb 2009 21:21

hofvander skrev:Tycker Fireglaze är ett mycket bra medel, kan inte hålla med dom som säger att det har negativa egenskaper.
Jag började reconda med proffsgrejor för tre år sedan, och har hållit mig till Fireglaze som lackförsegling.

För att kolla hållbarheten la jag det på min egen bil mitsubishi galant 00 plommonlila metallic.
Under ett års tid tvättade jag bilen i snitt 6-7 gånger i månaden då använde jag kallavfettning (alfasol extra) vid 2-3 tillfällen resten av gångerna blev det alkaliskt medel ( alfanol terra eller concept delta force nano) och sedan spola av med högtryck, svampade någon gång med strövels vaxshampo ( är försiktig med svampen den ger tvättrepor hur försiktig man än är).

Jag kan utan att ta i säga att efter ett år med ovannämnda tvätt av min bil finns samma blanka yta kvar som när jag la på det. jag gjorde samma behandling på min sons 850 solid mörkblå 1995, ser inga problem att använda Fireglaze på solid lack har alltid funkat klockrent.

Även dom kunder jag har haft under åren har inte märkt någon avmattning inom ett år.
Upplever du att bilen/bilarna fortfarande är lättvättade?
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 23 feb 2009 22:51

hofvander skrev:Tycker Fireglaze är ett mycket bra medel, kan inte hålla med dom som säger att det har negativa egenskaper.

Bra referens hofvander !!
Alltid så att man litar mer på någon som verkligen har testat medlet på fler objekt....än att man litar på tillverkarens minst sagt uppblåsta produktfakta....verkar vara ett skapligt medel i alla fall.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 24 feb 2009 07:56

Tomas88 skrev:Någon som testat på en silvermetallic bil då?
Jag har det på både min silvermetallic S60 och två Skodor , en en silver metallic och en solid röd (klarlackad). Jag är hur nöjd som helst både vad det gäller glans och tvättvänlighet, slår ju min förra Ditecbehandlade Volvo på fingrarna vilken dag som helst.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

hofvander
Ny Medlem

Inlägg av hofvander » 24 feb 2009 10:28

Avrinningen när man använder Fireglaze tycker jag är godtagbar, det är ju också mycket beroende av vad man använder för medel när man tvättar bilen, jag använder för det mesta ett alkaliskt medel från Concept som heter Delta Force plus, och detta medel i sig själv har en sagolik avrinning finns inte mycket att torka när bilen har stått 5 min.
det är någon slags nanoeffekt på det medlet.

Den enda "nackdelen" med Fireglaze är att det har en lätt polerande effekt, så jag upplever att man vill aldrig sluta att köra för det blir bara blankare ockh blankare, man skall ta tid på sig när man kör Fireglaze och använda väldigt lite medel på trissan.

Jag kör medlet bara en gång men då riktigt noga, blir en perfekt glans, blir väldigt lite att torka av.
Senast redigerad av 4 hofvander, redigerad totalt 14 gång.
Gotland forever

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 24 feb 2009 10:45

Fireglaze är ett mkt bra och lättarbetet medel (idiotsäkert). Huruvida bustorps test kastar skugga över Fireglze förmåga att hålla oxid borta får stå för honom. Det finns mer än han som har testat Fireglaze på bilar utan klarlack - utan att göra samma iakttagelser, som ovan nämnde bustorp. Med detta i åtanke får vi återigen begrunda att det alltid finns personer, som är av skiljaktig mening.

Själv så har jag aldrig använt Fireglaze på en bil utan klarlack, men kan bara säg att med Fireglaze microfinishing compound och sedan två varv med Fireglaze ger en sjuk blänka på t.ex. en mörk metallic lack.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 24 feb 2009 15:15

Många andra vittnar ju om medlets goda egenskaper, så det kanske väger upp ett negativt utlåtande :)
...like a boss.

dannec5
Medlem

Inlägg av dannec5 » 24 feb 2009 15:38

Nu har man fått hem en flaska Fire Glaze + så nu ska man ner i tvätthallen och testa, fasen vad trevligt det ska bli! :)

Hoppas jag blir nöjd med resultatet, synd bara att man har en silverfägar bil :( :( Hade varit trevligare med en svart nu när man ska testa produkter..

/ Danne

dannec5
Medlem

Inlägg av dannec5 » 25 feb 2009 00:43

Nu är man precis hemkommen från att ha testat lite Fire Glaze + :)

Måste först och främst säga att medlet är ruggigt lättarbetat, bara att polera ner i lacken med dubbeltriss och därefter lägga på lite extra som sedan ska torka i 15 min, efter det är det bara att torka av med mf duk, medlet glider av hur lätt som helst och efterlämnar en tokblank yta!

Nu ska jag se vad som händer efter lite salt och slisk och nån tvätt, är det lika fint efter det så är det mycket troligt att man ställer undan Lahega flaskan ;)

Dock hade jag svårt att se nån skillnad mellan Lahega och Fire Glaze i blankheten, kanske kanske lite blankare på FG delen men kan vara inbillning också! :?

Med tanke på att Lahegan är extremt lättarbetad så är medlen även där väldigt lik varandra, inga konstigheter att lägga på och torka av med nått av medlen! Som det ska vara helt enkelt! :)

Bara att hoppas också att det håller ett tag :) Håller det 1/3 vad amerikanarna säger (3år) så är medlet superbt!

So far so good, eller vad För hundra gubbar brukar man säga ;)

// Danne

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 25 feb 2009 08:29

Mina erfarenheter är att pärlningen avtar lita fortare än andra lackskydd, dock finn det inga vax som sitter lika länge.

3 år sitter det inte utan efterbehandlingar, å' andra sidan är det väl inget som gör det...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 25 feb 2009 08:43

Jag är nöjd om ett enkomponentsskydd håller i 6 månader.
Hade varit lite tråkigt att inte ha något att göra med bilen på ett helt år ju :)
...like a boss.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 25 feb 2009 10:05

dannec5 skrev: Dock hade jag svårt att se nån skillnad mellan Lahega och Fire Glaze i blankheten, kanske kanske lite blankare på FG delen men kan vara inbillning också! :?
Man får inte glömma att absolut största delen av blänket beror på underarbetet.
Dvs en yta som är ordentligt polerad blir egentligen inte, eller höst marginellt märkbart, blankare av ett lackskydd. Speciellt inte syntetiska sådana som ju mer eller mindre är osynliga på lacken.
Carnaubavaxer kan ju däremot ändra på blänket lite mer eftersom de lämnar en helt annan slags fetare och djupare hinna kvar.

Däremot om man inte har gjort underarbetet ordentligt (typ handpolerat endast) så kan såklart se en rejält blankare effekt efter att man lagt lackskydd eller vax eftersom de ju då dessutom kan fylla igen lite repor och så.

Finns ett gäng riktigt bra tester och trådar på olika forum om just vad som ger blänket där de konstaterar just detta. Ska kolla om jag hittar den tråd jag tänker på...

EDIT:
Här har ni intressant läsning:
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... t=wax+test
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... hp?t=60576
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... hp?t=60574

Skriv svar