Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polera med roterande maskin

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Re: Polera med roterande maskin

Inlägg av Tantrum » 25 feb 2009 22:22

Stupid-Flanders skrev:
Tantrum skrev:
Stupid-Flanders skrev:Så om man kör på lite lugnt och inte står stilla och tokvarvarar länge på samma ställe samt är extra vaksam vid lister, skarvar och kanter ska det gå bra, Har jag förstått rätt?
Jepp. Ta det bara lite lugnt i början. Se till att inte nöta inåt över karosskarvar också. Trissan snurrar medurs, vilket innebär att du kan vinkla maskinen lite uppåt i bakkant så att trissan snurrar utåt, från kanten, och inte mot kanten.
Läste igenom det här lite nogrannare den här gången (var nog lite trött sist jag läste). Jag förstår inte riktigt hur du menar med att vinkla maskinen uppåt i bakkant så trissan snurrar utåt. Menar du att man ska lyfta så inte trissan "fastnar" i skarven?
Precis så. Man höjer maskinen, och därmed trissan, så att bara delen som roterar från kanten ligger an. Lacken tenderar att vara väldigt tunn på vikningar och veck i plåten.
När du kör normalt bör alltid trissan ligga plant mot lacken dock :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 26 feb 2009 09:17

Då är jag med. Återigen stort tack för all hjälp.

Thomas: Tack för länkarna :D
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 27 maj 2010 22:17

Lyfter denna tråd lite med frågan hur ni gör vid vecken på motorhuven, vissa har mjukare och vissa bilar har ju "vassare" veck
Kör man bara över dom normalt eller ?
Samma sak med skärmkanterna?
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 27 maj 2010 22:54

Passa de vassare vecken, för färgen är tunn och trissan kommer in ganska elakt på skarpa vecka vilket ökar chansen för att man skall bränna igenom.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 28 maj 2010 17:00

Okej att jag skall passa mig förstår jag men hur bär man sig åt för att polera dom, känns som att hur jag än vinklar maskinen så nöter det illa på olika ställen,

Sen hur polerrar man med Lammull egentligen? är det samma hastigheter som med skum fast utan tryck, eller ska man trycka för att få resultat?

Jag vill inte köra sista steg med en roterande utan vill använda Top Tool men frågan är om det räcker att köra den med sprängda orange och Final finish efter att man kört lammull och powergloss S100

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 28 maj 2010 17:43

Ante_Bmw skrev: Sen hur polerrar man med Lammull egentligen? är det samma hastigheter som med skum fast utan tryck, eller ska man trycka för att få resultat?

Jag vill inte köra sista steg med en roterande utan vill använda Top Tool men frågan är om det räcker att köra den med sprängda orange och Final finish efter att man kört lammull och powergloss S100
Lammull avverkar, som regel, mer än skum så oftast behöver man inte kliva på med högre hastigheter och tryck, men det beror som sagt på vad man polerar. Jag trycker alltid lite i början så att polermedlet skall kunna skära igenom ordentlig, för att sedan lätta både vad gäller tryck och hastighet.

Att gå direkt från lammull till Final finish är, enligt mig, inte alltid en optimal lösning. Allt beror på hur lacken reagerar på det första steget, för ibland kan man få fina rosor och hologram, och ibland är det en relativt fräsch yta man efterlämnar. Jag brukar köra ett mellansteg med roterande för att få bästa resultat, och sedan köra slutfinish.

Ett annat alternativ är att du kliver upp ett eller ett par snäpp på polermedlet vid det andra steget. T.ex super finish eller power finish med sprängda trissor.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 28 maj 2010 21:23

marcus skrev:
Ante_Bmw skrev: Sen hur polerrar man med Lammull egentligen? är det samma hastigheter som med skum fast utan tryck, eller ska man trycka för att få resultat?

Lammull avverkar, som regel, mer än skum så oftast behöver man inte kliva på med högre hastigheter och tryck, men det beror som sagt på vad man polerar. Jag trycker alltid lite i början så att polermedlet skall kunna skära igenom ordentlig, för att sedan lätta både vad gäller tryck och hastighet.

Att gå direkt från lammull till Final finish är, enligt mig, inte alltid en optimal lösning. Allt beror på hur lacken reagerar på det första steget, för ibland kan man få fina rosor och hologram, och ibland är det en relativt fräsch yta man efterlämnar. Jag brukar köra ett mellansteg med roterande för att få bästa resultat, och sedan köra slutfinish.

Ett annat alternativ är att du kliver upp ett eller ett par snäpp på polermedlet vid det andra steget. T.ex super finish eller power finish med sprängda trissor.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.. helt korrekt :jeps
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 28 maj 2010 23:40

Men att då köra lammull och sen TopTool och powerfinish skulle vara att rekomendera, helt enkelt skippa det där lilla extra som Final finish kan göra?

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 29 maj 2010 08:47

Ante_Bmw skrev:Men att då köra lammull och sen TopTool och powerfinish skulle vara att rekomendera, helt enkelt skippa det där lilla extra som Final finish kan göra?
Jag kan inte säga att du ska göra så, för det är ju - till syvende och sist - upp till dig själv. Ibland kan man gå från lammull till slutpolering med bra resultat, men då gäller det att lacken inte är mottaglig för rosor samt att användaren håller tungan rätt i munnen. Jobbar man t.ex. S100 på rätt sätt, så kan man avsluta utan hologram.

Menzerna har ett par olika kombinationer och S100 följt av PF är en av dem, och den fungerar bra. Men en trestegspolering t.ex. S100, PF med en polishtrissa följt av FF ger naturligtvis ett bättre slutresultat än bara S100 och PF.

Jag kör för det mesta endast med två medel, då folk inte skulle märka någon skillnad om man la ner två timmar extra.

Skriv svar