Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Re: Vilken roterande ska jag ha?
- Marxus
- Medlem
Du råkar inte mena AEG PE 150? 
Senast redigerad av 4 Marxus, redigerad totalt 14 gång.
Ta ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.
- Marxus
- Medlem
Frågan är väl om Festoolen är värd drygt 2500 kr mer än AEG. En AEG PE 150 går det ju hitta för ~2000 kr, Festoolen hamnar väl över 4500 kr ? Med moms givetvis.
Senast redigerad av 4 Marxus, redigerad totalt 14 gång.
Ta ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.
-
JowMbla
- Medlem
Bra grejer brukar nästan alltid vara värt dom extra pengarna om man har råd med det:) Det är lättare att glömma 5000:- om man är helt nöjd än 2500:- om man är missnöjd med apparaten.
Senast redigerad av 4 JowMbla, redigerad totalt 14 gång.
- tonimakaroni
- Medlem
- Kontakt:
Kan bara bidra med åsikter om Flex 3403 och jag är hittils nöjd med det lilla jag testat, blir efter sommaren jag kan lämna en riktig redogörelse men ska förmodligen köra en bil nästa vecka med den så kan komma med en kort sammanfattning då.
Bästa fördelen med den jag märkt nu mot min gamla är att det är ca 1kg lättare vilket gör den väldigt smidigt, och är grymt mycket tystare, iförsig var den jag hade innan ingen direkt dyr maskin heller men klart mycket bättre, inte lika mycket vibrationer från den heller för den delen. Men tror du kommer bli nöjd oavsett vad du väljer för maskin, i bästa fall kanske du har några i närheten på forumet som har en av varje du har sneglat på så kan du få en bättre uppfattning innan köp.
Bästa fördelen med den jag märkt nu mot min gamla är att det är ca 1kg lättare vilket gör den väldigt smidigt, och är grymt mycket tystare, iförsig var den jag hade innan ingen direkt dyr maskin heller men klart mycket bättre, inte lika mycket vibrationer från den heller för den delen. Men tror du kommer bli nöjd oavsett vad du väljer för maskin, i bästa fall kanske du har några i närheten på forumet som har en av varje du har sneglat på så kan du få en bättre uppfattning innan köp.
Senast redigerad av 4 tonimakaroni, redigerad totalt 14 gång.
/ Toni Larsson
http://www.garaget.org/tonimakaroni
http://www.garaget.org/tonimakaroni
-
Torlejf
Jag gillar min 3403 och den har inte svikigt mig än.
Varken i brist på styrka eller smidighet.
Dock så skulle jag ju gärna ha Festoolen liggandes på hyllan här hemma.
Mvh. David.
Mvh. David.
Senast redigerad av 4 Torlejf, redigerad totalt 14 gång.
-
JowMbla
- Medlem
Alltså har du ju svaret där, köp den som känns bäst och tänk inte på pengarna i detta fallet. Det är inte många jobb som du jobbar "gratis" innan du jobbat in mellanskillnaden, sedan är det inte fel att ha lite kostnader också om man har intäkter för annars kommer skattmasen och tar pengarna direkt.....
Senast redigerad av 4 JowMbla, redigerad totalt 14 gång.
-
Torlejf
Njae... jag skulle ju inte göra mig av med min Flex, utan skulle ha två.Jill skrev:Du garderade dig där med andra ordTorlejf skrev:Jag gillar min 3403 och den har inte svikigt mig än.
Mvh. David.
Jag gillar Festools slipmaskiner så därför skulle jag per automatik gilla deras polermaskin också.
Oavsett vilken du köper lär du bli nöjd. Är ju ingen skräpmaskin nån av dom.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Flex 3403 kör vi professionellt med hela dagarna...ja den löser ut i motorelektronikskyddet om den överbelastas, men då är det i alla fall om det händer dags att vila lite Jill...Flex 3403 är lite som en Volvo B18motor....den bara går och går...varför tror du Top tool i Katrineholm valde Flex motor till sitt bygge ?
Vi har sålt ett 50 tal 3403or under ganska kort tid...och ingen har klagat på "svag maskin" vi kör den själva med lammull...dessa maskiner går 6-8 tim varje dag..mån-fre...månad efter månad...år efter år...
AEG 150 visst en väldigt bra maskin...men jag tycken den hör hemma hos någon privat som polerar några bilar i månaden...
Festool SHINEX RAP 150 4500-5000kr mycket fin maskin naturligtvis, som tyvärr är lite svår för oss som säljer bara polermaskiner att köpa in....du måste vara järnhandlare och köpa in massor av andra handhållna elverktyg för att få köpa in den till pris...just därför säljs den bara av dessa företag....
Är det värt att lägga 1500-2000kr mer....ja det får du avgöra själv Jill....
Festool SHINEX RAP 150 skall du jämföra med Flex L 1501 VR
Dubbel nedväxling för extremt låga varvtal och högt vridmoment....den kan du köra ner till 275/min...Idealisk för acryllacker, Corian, och vattenlösliga lacker.
Med en prislappa på nästan 8000kr....så mycket kostar dessa maskiner om du vill ha högsta kvalité....

Vi har sålt ett 50 tal 3403or under ganska kort tid...och ingen har klagat på "svag maskin" vi kör den själva med lammull...dessa maskiner går 6-8 tim varje dag..mån-fre...månad efter månad...år efter år...
AEG 150 visst en väldigt bra maskin...men jag tycken den hör hemma hos någon privat som polerar några bilar i månaden...
Festool SHINEX RAP 150 4500-5000kr mycket fin maskin naturligtvis, som tyvärr är lite svår för oss som säljer bara polermaskiner att köpa in....du måste vara järnhandlare och köpa in massor av andra handhållna elverktyg för att få köpa in den till pris...just därför säljs den bara av dessa företag....
Är det värt att lägga 1500-2000kr mer....ja det får du avgöra själv Jill....
Festool SHINEX RAP 150 skall du jämföra med Flex L 1501 VR
Dubbel nedväxling för extremt låga varvtal och högt vridmoment....den kan du köra ner till 275/min...Idealisk för acryllacker, Corian, och vattenlösliga lacker.
Med en prislappa på nästan 8000kr....så mycket kostar dessa maskiner om du vill ha högsta kvalité....

Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- Pär_L
- Sponsor

- Kontakt:
efter som du redan har flex 602 så behöver du ju ingen värsting maskin.
aeg skulle jag inte rekommendera om du ska använda dagligen.
3403 går sällan bet på vanliga poleringar men om man däremot vill bränna på lite så tar man ju så klar 602 om man nu har den
annars så kan man lika gärna ta en 5 mins rast 
3403 går sällan bet på vanliga poleringar men om man däremot vill bränna på lite så tar man ju så klar 602 om man nu har den
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
- Funkytear
- Medlem
En underdog i sammanhanget är Metabo

PE 12-175 är en maskin som jag trivs med och fick den i min tur rekommenderad av en rekondare i trakten. Jag tycker den är balanserad och mycket lätt att jobba med. Nu har inte jag så mycket att jämföra med men jag är mycket nöjd över min investering.
PE 12-175 är en maskin som jag trivs med och fick den i min tur rekommenderad av en rekondare i trakten. Jag tycker den är balanserad och mycket lätt att jobba med. Nu har inte jag så mycket att jämföra med men jag är mycket nöjd över min investering.
Senast redigerad av 4 Funkytear, redigerad totalt 14 gång.
Opel? Det blir bara bättre så.
http://www.garaget.org/funkytear
http://www.garaget.org/funkytear
-
marcus
- Entusiast

Jag hade - fastän jag aldrig har provat den - valt Festool. Flexen går väldigt varm och du kan inte köra på låga varvtal. AEG:n är en riktigt bra maskin, men som yrkesverksam så finns det bättre maskiner.Jill skrev:Hmm .. du har en poäng!!yerfen skrev:efter som du redan har flex 602 så behöver du ju ingen värsting maskin.
3403 går sällan bet på vanliga poleringar men om man däremot vill bränna på lite så tar man ju så klar 602 om man nu har denannars så kan man lika gärna ta en 5 mins rast
Får väl bli en 3403:a ... för att jag gillar handtaget och min 3401:a så bra
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
marcus
- Entusiast

Metabon är en bra maskin, men varvtalsregleringen sitter verkligen knäppt till och där ligger AEG och Flex före.
Jag har haft Flex 3401, AEG och nu kör jag Makita. Den sistnämnda är överlägsen vad gäller kraft och kvalité, men är då å andra sidan mkt tyngre - detta är dock inget problem då jag polerar väldigt lite.
Försök att testa Festoolen och skapa dig en egen uppfattning.
Jag har haft Flex 3401, AEG och nu kör jag Makita. Den sistnämnda är överlägsen vad gäller kraft och kvalité, men är då å andra sidan mkt tyngre - detta är dock inget problem då jag polerar väldigt lite.
Försök att testa Festoolen och skapa dig en egen uppfattning.
-
marcus
- Entusiast

På Festoolen?Jill skrev:Det känns som att det blir en Festool. Pratade men säljare som sa att det hör till vanligheten att överhettnings skydet går på dom...
-
marcus
- Entusiast

Ja, det stämmer bra det. Det är dock en trevlig maskin, men en aning klen.Jill skrev:Sorry att jag skrev otydligt .. på Flexen var det naturligtvis.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Robert Regan Auto Detailing Santa Barbara visar vart skåpet skall så när det gäller lackpolering....Och lägg märke till var han kör för maskineri....
Flex L 3403 VRG in action....
http://www.youtube.com/watch?v=ptg-IP5rkyM
Flex XC 3401 VRG....
http://www.youtube.com/watch?v=FxBtuNOqjZ8&NR=1
Flex L 3403 VRG in action....
http://www.youtube.com/watch?v=ptg-IP5rkyM
Flex XC 3401 VRG....
http://www.youtube.com/watch?v=FxBtuNOqjZ8&NR=1
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- Pär_L
- Sponsor

- Kontakt:
så väldigt klen vettesjutton om den är med dagens medel behöver man ju inte jobba lika mycket med tryck på maskinen. men om du har behov av att komme ner i lägre varvtal så är det nog bättre med en annan maskin.det är ganska svår att få allt i en maskin till bra peng 
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
-
Gixxer Uffe
- Medlem
Någon som har testat Meguiars maskin?Den verkar ju bra och till ett bra pris.Är sugen på en sådan.
Uffe
Uffe
Senast redigerad av 4 Gixxer Uffe, redigerad totalt 14 gång.
- mrjohn
- Medlem
Vad är det för polerhätta han kör med i första filmen som lixom täcker kanterna också. Ser ju riktigt trevlig ut?
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.
-
Gixxer Uffe
- Medlem
Dom har den på meguiars webshop.meguiars.se.
Senast redigerad av 4 Gixxer Uffe, redigerad totalt 14 gång.
-
Torlejf
Meguiars är ju en oscillerande, ser ju likadan ut som Kestral DAS-6 och dom där.
Inget man plockar djupa repor med direkt.
Mvh. David.
Inget man plockar djupa repor med direkt.
Mvh. David.