Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Belysning

Poleringssätt och produktval.
MAX

Belysning

Inlägg av MAX » 09 jan 2009 21:36

Hej tänkte vi kanske kunde ha en tråd om detta ämne som nyligen diskuterats i en annan tråd.
Mortil rekommenderade då att man skulle skaffa riktig belysning i samband med poleringar helt rätt är ju även bra i sammanhang med andra arbeten och framför alltför välbefinnandet speciellt då under vintertid med hänvisning till hälsan då det som bekant är ganska mörkt större delen av dygnet.

Är ju även bekant att det man ser i skum belysning inte syns i solljus kan ju tyckas bra men likväl så finns ju defekterna kvar och syns ju igen när det blir mörk och man har lite ljus i närheten som belyser bilen eller objektet .

Så jag startar med min situation i det här ämnet, efter att tagit till mej den här rekomendationen från Mortil ,så har jag börjat med nästa objekt nämligen att förbättre min belysning blir inga större ingrepp då jag har ett hyrt garage i ett hyres hus med från början bara en glödlampa i taket(standard för såna här garage tyvärr.)

Har alla fall satt upp tre lysrörs armaturer med blandade beg rör både gula och lite ljusare längd=1200 x 2 lysrör i taket varav ett sitter ovanför motorhuven och ett på vadera sida av bilen skulle vilja ha upp ett fjärde ovanför bak luckan men då porten (rullport) går ända upp till taket när jag öppnar den så har jag ca 60mm tillgodo så ganska tight men ska alla fall försöka få tag i en passande armatur(tips mottages gärna),

På jobbet i dag så dök det upp två elektriker så jag frågade då dom om dom sålde några vettiga lysrör för mitt ändamål och det gjorde dom(glömde tyvärr att fråga om en lämplig armatur)men tar det på måndag,alla fall så föreslog dom 840rör som en bra lösning för mitt ändamål .

Då frågade jag om dom här rören för inspektion av ytbehandlade produkter den ena sa att dom rören skulle vara bättre men den andra hade tydligen pratat nyligen med någon tredje person som sagt att dom rören var bättre i samband med kamera kontroll för svartvita bilder. inte för att dom var sämre än 840 lysrör kanske bättre än 840 men lite för skarpa för ögat om jag fattade allt rätt mycket med det här.kan ju finnas olika styrkor på dom rören åckså nu kommer inte jag i håg vilka nr som nämdes.

Sedan har jag tänkt komplettera med en flyttbar ljus källa på stativ så då skulle jag vilja ha tips på en lämplig sort stabil och med bra livslängd och inte allt för energikrävande då det som bekant kan vara ganska klent upp- säkrat i sådana här vanliga hyreshus garage Max.

hoppas jag lagt den den här tråden under rätt ämne annars kan någon gärna lägga den på lämpligt ställe.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Belysning

Inlägg av mortil » 09 jan 2009 21:54

865 hette dom rören :)

840 räcker garanterat. hade tänkt såna från början men de fick ja inte skaffa för min elektrikerkompis.

finns en stor fördel och en stor nackdel med 865 rören .

Fördelen är att man ser Precis alla skavanker och skador på och i lacken .

Nackdelen är att man ser precis alla skavanker och skador på och i lacken.

hoppas ni förstår mej rätt :)

men det är ett helt perfekt ljus att ha då man våtslipar tillexempel då man vill få bort ALLA repor. och dom syns verkligen hur tydligt som helst och det är bra då man är ute efter ett resultat som är bra.

själv sparar jag till att skaffa armaturer att sätta ca 40 cm upp från golvet runt hela bilen så man får en belysning även där . eller/och stående i varje hörn av bilen .
men saker kostar ju tyvärr så man får ta en sak i taget.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

MAX

Inlägg av MAX » 09 jan 2009 22:27

Föstår dej helt rätt mortil då är ju frågan har ju inte köpt dom här 840rören än man kanske ska satsa på
865 i stället om man nu vill ha maximal :idea: belysning då jag trots allt har ganska få armaturer. 8-)

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 09 jan 2009 22:32

MAX skrev:Föstår dej helt rätt mortil då är ju frågan har ju inte köpt dom här 840rören än man kanske ska satsa på
865 i stället om man nu vill ha maximal :idea: belysning då jag trots allt har ganska få armaturer. 8-)

jag ska exprimentera med att ha ett 840 rör och ett 865 rör i varje armatur och se vilket som blir bäst resultat .

exakt vad som är bäst för dej kan jag inte svara på alls :( jag har en helt polertokig elektriker till kompis som promt bestämt sa ja skulle ha 865 annars hade jag kört på 840 också . trodde inte de fanns vitar ljus . men nu vill ja inte va utan dom :)
!! MORTIL !!

MAX

Inlägg av MAX » 09 jan 2009 22:45

vettigt svar då kör jag 840 på gamla armaturena och testar 865 i den nya när jag fått tag på en passande då svider det inte allt för mycket plånboken om man tycker man man valt fel ;)

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 09 jan 2009 22:47

MAX skrev:vettigt svar då kör jag 840 på gamla armaturena och testar 865 i den nya när jag fått tag på en passande då svider det inte allt för mycket plånboken om man tycker man man valt fel ;)

exakt som jag skulle gjort :) lysrör e ju inte gratis . iaf inte om man har T5 rör (dom nya smala)

armaturer är ju heller inte det billigaste.
!! MORTIL !!

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem

Inlägg av Tomas88 » 09 jan 2009 23:55

Vet inte om det är någon bra idé men vet att det finns xenonarbetbelysning.
Xenonljus är ju ganska likt lysrörsljus och en arbetslampa kan man ju lättare flytta till ett passande ställe där man just arbetar.
Kan ju vara en idé om man inte har lust att sätta upp en massa lysrör.

Någon som testat?
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 09 jan 2009 23:58

Tomas88 skrev:Vet inte om det är någon bra idé men vet att det finns xenonarbetbelysning.
Xenonljus är ju ganska likt lysrörsljus och en arbetslampa kan man ju lättare flytta till ett passande ställe där man just arbetar.
Kan ju vara en idé om man inte har lust att sätta upp en massa lysrör.

Någon som testat?
Lät inte så billigt. Har du ngn länk?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem

Inlägg av Tomas88 » 10 jan 2009 00:09

Jo de kostar ju lite.
Anledningen till att jag kom att tänka på detta var att jag kollade lite på denna sidan där de bland annat har: http://www.billjus.se/site/page/31?PID=60

Denna modellen är väl ingen bra variant att ha som flyttbar arbetsbelysning. De flesta är ju bara avsedda för olika maskiner och är på 12/24v. Vet inte om det finns någon modell med en flyttbar ställning.

:idea: :?: :idea:

MAX

Inlägg av MAX » 10 jan 2009 00:59

Det har ju pratas lite om dom här lågenergi belysningarna på runt 80watt och ca ett par hundra lappar typ jula rusta biltema osv någon som testat max,

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem

Inlägg av Tomas88 » 10 jan 2009 01:06

Nåt i denna stilen kanske?

Bild

Fins på jula för 500 kr, 250 kr för stativ.

MAX

Inlägg av MAX » 10 jan 2009 01:39

Tomas88 skrev:Nåt i denna stilen kanske?

Bild

Fins på jula för 500 kr, 250 kr för stativ.
ja precis ser ju kanonbra ut blir ju lite pengar men ett bra tips tackar ska kolla upp den lite Max. ;)

hofvander
Ny Medlem

Inlägg av hofvander » 10 jan 2009 23:05

För min del har jag lysrör i taket ganska många (12 st) sedan kände jag att det var ett måste att ha en flyttbar belysning, så jag inhandlade 2 stycken arbetsbelysningar 300watt och tillverkade två enkla stativ på jobbet.

Jag använder bägge när jag polerar sidorna och bakpartiet, som jag ser det måste man ha det ljuset för att se vad man gör.
Senast redigerad av 4 hofvander, redigerad totalt 14 gång.
Gotland forever

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 10 jan 2009 23:43

Den där arbetsbelysningen från Jula verkar vara kanon !

Ingen höjdare att ha en med halogen lampa på 2000W i närheten när man polerar...man blir rätt varm ända av själva jobbet... :D
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 10 jan 2009 23:48

Nisse skrev:Den där arbetsbelysningen från Jula verkar vara kanon !

Ingen höjdare att ha en med halogen lampa på 2000W i närheten när man polerar...man blir rätt varm ända av själva jobbet... :D
räcker ju med 500 w så blir man svettig som få .

lågenergi är helt underbar uppfinning :) jag brukar kidnappa mina lågenergi arbetslampor jag har på jobbet då jag ska polera lite mer :)
!! MORTIL !!

MAX

Inlägg av MAX » 11 jan 2009 11:42

mortil skrev:
MAX skrev:Föstår dej helt rätt mortil då är ju frågan har ju inte köpt dom här 840rören än man kanske ska satsa på

jag ska exprimentera med att ha ett 840 rör och ett 865 rör i varje armatur och se vilket som blir bäst resultat .

exakt vad som är bäst för dej kan jag inte svara på alls :( jag har en helt polertokig elektriker till kompis som promt bestämt sa ja skulle ha 865 annars hade jag kört på 840 också . trodde inte de fanns vitar ljus . men nu vill ja inte va utan dom :)
Satt just och grubbla lite på mina lysrör så jag läste den här sidan en gång till kunde ju ha missat något naturligvis även i mitt eget inlägg som jag startade tråden med nämde ju att jag har blandade beg lysrör i mina armaturer vita och lite beigeaktiga har ingen koll på vad dom heter men som sagt var så ser jag ju alla defekter i lacken trots skum belysning åtminstonende på dom liggande ytorna sämre då på sidorna.

nu säger jag inte att det är bättre med blandat ljus det kan ju vara dom här vita rören som gör att jag ser defekterna nu ska jag ju ersätta alla dom få rören jag har med 840rör i vilket fall som helst för att få lite ytterligare ljus samt skaffa ett hjälp ljus till att belysa sidorna med,

poängen jag vill komma fram till är att många gånger så har man lösningen i sin hand vad man nu håller på med men man blir hemma blind som det heter.kanske lika som i det fallet med min roterande att jag redan har min makita eller flex men inte kan reglera varven.men kan kompensera det med olika tryck och hastighet med rörelse av maskinen beroende på var man är i för polerings fas.

som sagt inte alltid att det inte blir bättre för att man skaffar andra grejor specielt när man är i utvecklings fasen då det är så mycket att ta till sej speciellt beträffande poleringar allt från tvätt till lackskydd finns precis hur mycket som helst att ta till sej lätt att man gör det svårare än det är ,säger inte att det är lätt att polera bilar men lätt att man inte kan ta tills sej det lilla man kan för att man krånglar till det för sej själv alla fall så har jag gjort det.Men som sagt skaffa en bra belysning så har man kommit långt.Max

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jonkegtx » 26 mar 2012 15:25

Fick just hem en sån här:

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=BRK-TUFF

Åker runt så mycket just nu så en ultraportabel ljusskälla behövs. Har ingen aning om hur bra den är än. Provar lite imorgonkväll och återkommer. :shock:
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 27 mar 2012 08:26

Dagens trådlyft :best
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 27 mar 2012 08:46

jonkegtx skrev:Fick just hem en sån här:

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=BRK-TUFF

Åker runt så mycket just nu så en ultraportabel ljusskälla behövs. Har ingen aning om hur bra den är än. Provar lite imorgonkväll och återkommer. :shock:
På denna lampa måste du skriva en liten text om hur bra den funkar, gärna både ris och ros..

Har själv funderat på att införskaffa en..
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

DandanRacing
Medlem

Inlägg av DandanRacing » 27 mar 2012 09:00

En sån här kopia på 3m sun gun har jag funderat på att bygga ->http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=205820
Men har inte kommit mig för att beställa lampa hittills...

Annars är väll 3M lampan något av det bästa man kan köpa -> http://multimedia.3m.com/mws/mediawebse ... 6E666666--

Inte för att jag behöver någon av dem :lol:

//Andreas
Senast redigerad av 4 DandanRacing, redigerad totalt 14 gång.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....

Skriv svar