Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Användning av roterande maskin?
-
speedy
- Medlem
Användning av roterande maskin?
Har läst ganska mycket här och på andra ställen om "debatten" mellan roterande och oscillerande (DA) maskiner. Man inser ju ganska snabbt att många förespråkar DA maskiner och det finns ju mycket fog för det kan tyckas med hänvisning till minskade risker för genombränning och därigenom ökade krav på teknik osv. Som nybörjare börjar man då fundera lite över varför de roterande ens finns kvar och vem/vilka använder dessa.
Finns det relevans för dem fortfarande eller är det en gammal kvarleva och snart är utkonkurrerad av moderna effektiva DA maskiner. När man kikar på videos likt denna börjar man dock fundera över om rädslan för roterande är överdriven eller vad det handlar om, ser ju inte jättesvårt ut på bild att hantera en roterande jämfört med en DA.
https://www.youtube.com/watch?v=CI78DjvsLwA
Hur resonerar ni, bör man som hobbyputsare som kanske även fixar sina vänners och kollegors bilar för mindre ersättning ha även en roterande eller klarar man sig finfint med DA och istället lägga pengarna på annat (eller tex en riktigt bra DA)?
Finns det relevans för dem fortfarande eller är det en gammal kvarleva och snart är utkonkurrerad av moderna effektiva DA maskiner. När man kikar på videos likt denna börjar man dock fundera över om rädslan för roterande är överdriven eller vad det handlar om, ser ju inte jättesvårt ut på bild att hantera en roterande jämfört med en DA.
Hur resonerar ni, bör man som hobbyputsare som kanske även fixar sina vänners och kollegors bilar för mindre ersättning ha även en roterande eller klarar man sig finfint med DA och istället lägga pengarna på annat (eller tex en riktigt bra DA)?
- progge
- Moderator

Re: Användning av roterande maskin?
DA Vs Roterande, är som att jämföra morötter med äpplen.speedy skrev:Har läst ganska mycket här och på andra ställen om "debatten" mellan roterande och oscillerande (DA) maskiner. Man inser ju ganska snabbt att många förespråkar DA maskiner och det finns ju mycket fog för det kan tyckas med hänvisning till minskade risker för genombränning och därigenom ökade krav på teknik osv. Som nybörjare börjar man då fundera lite över varför de roterande ens finns kvar och vem/vilka använder dessa.
Man måste ha kört en roterande för att förstå.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
-
deciso
- Trogen Medlem

Jag har både roterande och oscillerande. Använder bara den oscillerande till vax/lackskydd och som sista steget vid polering för att slippa ev. hologram.
Mycket bekvämare med roterande tycker jag. Slipper vibrationer och tex vid dörrhandtag kan man polera precis intill. När man vinklar maskinen stannar rotatationen på den oscillerande medans den roterande bara snurrar på
Dom oscillerande ställer stora krav på trissan också
Mycket bekvämare med roterande tycker jag. Slipper vibrationer och tex vid dörrhandtag kan man polera precis intill. När man vinklar maskinen stannar rotatationen på den oscillerande medans den roterande bara snurrar på
Dom oscillerande ställer stora krav på trissan också
- Funk
- Moderator

Jag kör tvingat oscillerande vilket tycker jag ger det bästa av två världar, förutom mer vibrationer..
/Thomas
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
speedy
- Medlem
Intressant med input!
Dum fråga kanske men Funk: vad är tvingat oscillerande? är det typ Flex 3401?
- korvis
- Trogen Medlem

Rättspeedy skrev:Intressant med input!
- Funk
- Moderator

Det är korrekt, jag kör själv just med en Flex, men det finns flera fabrikat och modeller.speedy skrev:Intressant med input!
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Jag kör själv väldigt mycket oscillerande
men om det kommer en repig bil med hård lack så kör jag roterande först och följer upp med oscillerande med fint medel för att städa upp.
Fördelen med roterande är att den inte slår i något ställe utan man har en kontrollerad rotation
men om det kommer en repig bil med hård lack så kör jag roterande först och följer upp med oscillerande med fint medel för att städa upp.
Fördelen med roterande är att den inte slår i något ställe utan man har en kontrollerad rotation
The passions is what drives the art. Detailing for life
-
speedy
- Medlem
Låter lite som att en roterande kan vara bra om man utvecklar och börjar göra mer bilar men att det samtidigt inte är prioritera 1 innan man fått lite häng på oscillerande.
Men även då kan en av typen 3401 vara en bra medelväg.
Såg en film om detta på Youtube och de hävdade att en oscillerande inte kunde rå på kraftigt oxiderade/blekta lacker utan få krävdes roterande.
Stämmer det?
Såg en film om detta på Youtube och de hävdade att en oscillerande inte kunde rå på kraftigt oxiderade/blekta lacker utan få krävdes roterande.
Stämmer det?
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
speedy skrev:Låter lite som att en roterande kan vara bra om man utvecklar och börjar göra mer bilar men att det samtidigt inte är prioritera 1 innan man fått lite häng på oscillerande.
Stämmer det?
Du kan få samma resultat med oscillerande som roterande men det hänger på tiden
som exempel här. Vi säger att vi använder samma medel och samma trissa på båda maskinerna
roterande avverkar 1mm i minuten medans oscillerande gör samma på 3min
så detta var rent exempel. Sedan kan man mixa för att få mer bit i oscillerande maskiner som grövre trissor och medel
ihop med oscillerande.
Fördelen med roterande är utbudet av fästplattor
till flex 3401 finns det 2 st storlekar som jag känner till.
Men om jag måste välja något idag så skulle det nog bli 3401 just pga att den inte stannar.
Det finns en slipmaskin från bosch som man kan växla mellan oscillerande och roterande med en knapp
men den vibrera rätt kraftigt har jag förr mig och inget jag skulle rekommendera.
-
Pierriewargen
- Trogen Medlem

Jag har 4 olika fästplattor till min 3401. 
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Där ser manPierriewargen skrev:Jag har 4 olika fästplattor till min 3401.
man kan inte ha koll på allt.
- korvis
- Trogen Medlem

Vart har du hittat dom?Pierriewargen skrev:Jag har 4 olika fästplattor till min 3401.
Jag har bara 2 till min, och trodde inte det fanns fler än 140 och 115mm?
-
pean92
- Medlem
Finns en på 100 mm, tror bara den finns på polishedbliss i Europa. Annars är de USA som gäller 
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
-
AudiS6
- Medlem
Jag kör bara roterande, oscillerande för vax. Går så mycket snabbare med rätt teknik på roterande och jag har aldrig kört igenom med den, det har jag däremot med oscillerande :p
Är det en riktig jävlig lack så blir det ull och ett grovt medel sedan kör jag medelhård skum med PF2500 för att ta bort hologram.
Tycker dessutom att man får mer glans med roterande, varför vet jag ej.
Är det en riktig jävlig lack så blir det ull och ett grovt medel sedan kör jag medelhård skum med PF2500 för att ta bort hologram.
-
speedy
- Medlem
Det här man ofta hör om "rätt" teknik vad innebär det egentlige ocj bad är rättAudiS6 skrev:Jag kör bara roterande, oscillerande för vax. Går så mycket snabbare med rätt teknik på roterande och jag har aldrig kört igenom med den, det har jag däremot med oscillerande :p
-
Pierriewargen
- Trogen Medlem

Det fanns förut ett kit att köpa från lake country, backing plate system. Det innehåller en basplatta som man sedan kan fästa en 100 mm och en 160 mm-fästplatta i.korvis skrev:Vart har du hittat dom?Pierriewargen skrev:Jag har 4 olika fästplattor till min 3401.
Så då har man 100 mm, 115 mm, 140 mm och 160 mm.
Tror inte kitet finns kvar längre men det finns vissa som säljer basplatta + 100 mm.
Här t.ex:
http://www.polishedbliss.co.uk/acatalog ... erLKXC0000
- progge
- Moderator

speedy skrev:Det här man ofta hör om "rätt" teknik vad innebär det egentlige ocj bad är rättAudiS6 skrev:Jag kör bara roterande, oscillerande för vax. Går så mycket snabbare med rätt teknik på roterande och jag har aldrig kört igenom med den, det har jag däremot med oscillerande :p
Rätt vet jag inte, men ett par tips.
Att inte tippa upp trissan i onödan, ligga plant.
Tänka på rotationsriktning vid kanter.
Vara observant på veck i plåten, kan var tunt med färg där.
köra utan tryck på lägt varv vid avslut.
Mvh Progge
- korvis
- Trogen Medlem

Tack för detta förtydligandePierriewargen skrev:Det fanns förut ett kit att köpa från lake country, backing plate system. Det innehåller en basplatta som man sedan kan fästa en 100 mm och en 160 mm-fästplatta i.korvis skrev:Vart har du hittat dom?Pierriewargen skrev:Jag har 4 olika fästplattor till min 3401.
Så då har man 100 mm, 115 mm, 140 mm och 160 mm.
Tror inte kitet finns kvar längre men det finns vissa som säljer basplatta + 100 mm.
Här t.ex:
http://www.polishedbliss.co.uk/acatalog ... erLKXC0000
- Manor
- Moderator

Jag har ett antal olika polermaskiner och är av följande åsikt.
Roterande är "vassare" men är betydligt mycket jobbigare att hantera än en oscillerande. Detsamma gäller dock Flex 3401 som också är "bångstyrig" i mina ögon.
För ytor som tak, huv etc. så är min TopTool otroligt smidig att jobba med. Den är dock aningen för tung på sidorna, tycker jag.
Oftast så använder jag numera en Schollmaskin (Rupes kopia) med 15mm slag, och det har blivit en favorit som är lätthanterlig och ger ett bra resultat.
Tidigare körde jag med en RG-3000 som i jämförelse med Scholl och TopTool är tämligen trist och tar längre tid (fungerar gör det ju dock).
Den roterande använder jag numera enbart till "problemlacker" och med en liten smidig backplate i trånga och knepiga utrymmen.
Jag upplever inte att det blir blankare med den roterande, bara att den är "vassare" och därmed jobbar snabbare...men sett till att den är jobbigare och ofta kräver "städning" så tycker jag att Schollmaskinen vinner för de få bilar som jag polerar på ett år. Om man däremot polerar bilar varje dag så är det en annan femma...då kan nog en roterande spara både tid och kropp då man slipper en hel del vibrationer.
Om jag skulle börja om och köpa på mig maskiner så skulle jag satsa på en Rupes (15/21) och komplettera med en mindre Rupes för trånga utrymmen. Först och främst en Rupes (15/21) då jag tror att detta är den optimala maskinen för mig som "hobbyblänkare". Kanske även en hyfsad roterande för de få gånger som det behövs för mitt vidkommande.
Roterande är "vassare" men är betydligt mycket jobbigare att hantera än en oscillerande. Detsamma gäller dock Flex 3401 som också är "bångstyrig" i mina ögon.
För ytor som tak, huv etc. så är min TopTool otroligt smidig att jobba med. Den är dock aningen för tung på sidorna, tycker jag.
Oftast så använder jag numera en Schollmaskin (Rupes kopia) med 15mm slag, och det har blivit en favorit som är lätthanterlig och ger ett bra resultat.
Tidigare körde jag med en RG-3000 som i jämförelse med Scholl och TopTool är tämligen trist och tar längre tid (fungerar gör det ju dock).
Den roterande använder jag numera enbart till "problemlacker" och med en liten smidig backplate i trånga och knepiga utrymmen.
Jag upplever inte att det blir blankare med den roterande, bara att den är "vassare" och därmed jobbar snabbare...men sett till att den är jobbigare och ofta kräver "städning" så tycker jag att Schollmaskinen vinner för de få bilar som jag polerar på ett år. Om man däremot polerar bilar varje dag så är det en annan femma...då kan nog en roterande spara både tid och kropp då man slipper en hel del vibrationer.
Om jag skulle börja om och köpa på mig maskiner så skulle jag satsa på en Rupes (15/21) och komplettera med en mindre Rupes för trånga utrymmen. Först och främst en Rupes (15/21) då jag tror att detta är den optimala maskinen för mig som "hobbyblänkare". Kanske även en hyfsad roterande för de få gånger som det behövs för mitt vidkommande.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.