Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Får inte riktigt bort alla microrepor
-
gnodan
- Medlem
Får inte riktigt bort alla microrepor
Halloj en fråga bara till dem som vet och kan lära mig. Har en enkel oscillerande maskin från reservdelsgurun på 710 watt. Och polerar lite på flickvännens bil men blir inte helt nöjd för får inte bort tvättrepor eller Micro repor helt och hållet. Får jättebra glans annars. Kör med medium hård trissa orange som följde med plus pf2500. Så nu till min fråga är de så att jag trycker för hårt med maskinen? Och isf hur skall man hålla trycket på grov medium eller finish polering. Eller kan de vara så att jag tvättar bilen med vaxshampo som gör att de inte blir bra?
Sen en fråga till jag claya bilen också och tyckte de vart jätte fin och len i lacken men dock så ser man ju i solljus precis vart man dragit clay baren. De är inget snyggt.
Bilen en Golf 3 med klarlack
Sen en fråga till jag claya bilen också och tyckte de vart jätte fin och len i lacken men dock så ser man ju i solljus precis vart man dragit clay baren. De är inget snyggt.
- ostkroken
- Entusiast

Re: Får inte riktigt bort alla microrepor
Tjena!gnodan skrev:Halloj en fråga bara till dem som vet och kan lära mig. Har en enkel oscillerande maskin från reservdelsgurun på 710 watt. Och polerar lite på flickvännens bil men blir inte helt nöjd för får inte bort tvättrepor eller Micro repor helt och hållet. Får jättebra glans annars. Kör med medium hård trissa orange som följde med plus pf2500. Så nu till min fråga är de så att jag trycker för hårt med maskinen? Och isf hur skall man hålla trycket på grov medium eller finish polering. Eller kan de vara så att jag tvättar bilen med vaxshampo som gör att de inte blir bra?
Jag har själv 2st VAG bilar och dom är hårda, riktigt hårda i lacken.
Jag går på med mikrofiber trissa tillsammans med FG400 eller annat grovt medel med min RG S3000.
När jag kör med nya maskinen (Rupeskopia 21mm kast) så räcker det med medium trissa, men fortfarande grovt medel.
Angående tryck, låt maskinen göra jobbet. Alltså inte mycket tryck alls.
-
deciso
- Trogen Medlem

Som sagt VW är riktigt hårda. Gjorde en Golf -12 på långfredagen. Fick ta lamull och fastgloss400. Roterande maskin
Angående leran, nä det ser inte snyggt ut efteråt men den ska ju poleras och den rena släta ytan man får efter lera el liknande
produkt vill jag inte vara utan
Angående leran, nä det ser inte snyggt ut efteråt men den ska ju poleras och den rena släta ytan man får efter lera el liknande
produkt vill jag inte vara utan
- Manor
- Moderator

Precis som deciso svarade...leran kan ge en hel del mindre skador. Om jag kör med lera så polerar jag alltid bilen efteråt...det krävs inte mycket för att städa efter leran.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
gnodan
- Medlem
Okej tack för alla svar får testa med mikrofiber och fg400 . Jag testade bara med mikrofiber och på 2500. Sen tänkte jag en mjuk eller supermjuk trissa och lägga på chemical guy's black light ☺ nån som använt sig av den?
-
gnodan
- Medlem
ostkroken skrev:Tjena!gnodan skrev:Halloj en fråga bara till dem som vet och kan lära mig. Har en enkel oscillerande maskin från reservdelsgurun på 710 watt. Och polerar lite på flickvännens bil men blir inte helt nöjd för får inte bort tvättrepor eller Micro repor helt och hållet. Får jättebra glans annars. Kör med medium hård trissa orange som följde med plus pf2500. Så nu till min fråga är de så att jag trycker för hårt med maskinen? Och isf hur skall man hålla trycket på grov medium eller finish polering. Eller kan de vara så att jag tvättar bilen med vaxshampo som gör att de inte blir bra?
Jag har själv 2st VAG bilar och dom är hårda, riktigt hårda i lacken.
Jag går på med mikrofiber trissa tillsammans med FG400 eller annat grovt medel med min RG S3000.
När jag kör med nya maskinen (Rupeskopia 21mm kast) så räcker det med medium trissa, men fortfarande grovt medel.
Angående tryck, låt maskinen göra jobbet. Alltså inte mycket tryck alls.
Den där rupes kopian vad heter den? Och 21 mm kast de är väl den största?
-
deciso
- Trogen Medlem

Jag har en Rupes kopia 21mm som du kan få köpa. Använd till ett par bilar bara. Gillar den inte. Kör roterande
-
Pierrel
- Medlem
Clas ohlson säljer sin egen rupeskopia (inte exakt kopia men nära på) med 21mm kast, 5 års garanti för 599 kr just nu. Dock är den svår att få tag på då den är slut i lager för det mesta. Vet ingen som riktigt hårdkört den ännu, men finns en tråd om den på forumet samt på detailingworld.comgnodan skrev:
Den där rupes kopian vad heter den? Och 21 mm kast de är väl den största?
-
gnodan
- Medlem
Okej jag får kika runt lite ☺ tack för erbjudandet också desico men ska köra med min nya ett tag nu innan de blir en till ☺ men en sak till hur länge står ni och nöter på samma ställe när ni polerar? Och var köper ni era trissor jag tycker de är ett sånt litet utbud på de flesta sidor till 125mm trissor.
Glad påsk ☺
Glad påsk ☺
-
deciso
- Trogen Medlem

Du ska ha större trissa än stödplatta. Så titta på 135-150 mm trissor