Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Suzuki Swift
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5635
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Suzuki Swift
Här kommer en uppdatering.
Vindrutemedlet CarPro FlyBy Forte har fungerat väldigt bra på Outlandern men sämre på Suzukin. Kanske är det lutningen på vindrutan som gör skillnad, eller det faktum att Suzukin står mer oskyddad för väder och vind utanför carporten.
CarPro CQuartz UK levererar fantastiskt. Bägge behandlade bilarna har en rejält bra avrinning och ser i princip opåverkade ut. Jag har knappt efterbehandlat med något och avrinningen är fantastisk efter en riktig tvätt.
Chemical Guys BareBone gav ett snyggt utseende ett tag men mattades av tämligen omgående. Lite tveksam till denna produkt för svenskt vidkommande.
Både Outlandern och Suzukin har fått en del stenskott under vintern. Det är ju tyvärr inte sand som används på vägarna längre utan vasst stenkross . Outlanderns lack är nog den känsligaste jag har haft...stenskotten slår ut flisor av lacken ner till grundfärgern och ibland till plåten. Jag har nu 4 stenskott på huven och 4 stycken på sidorna att ta hand om. Suzukin har i stort klarat sig bättre, men det värsta stenskotten sitter precis på framkanten av motorhuven och är stort som en halv lillfingernagel...ner till plåten. Jag tar lagt i ett tjockt lager vax som skydd då jag tänkte försöka mig på att fixa detta så bra jag bara kan i vår. Osynligt blir det ju aldrig...men hyfsat hoppas jag kunna få till det.
Jag längtar till våren när man på nytt kan hålla på och vårda bilarna hemmavid. Tvätthallen på jobbet fungerar ju, men blir ganska trist...man pysslar ju inte på en hel dag där inte...
Vindrutemedlet CarPro FlyBy Forte har fungerat väldigt bra på Outlandern men sämre på Suzukin. Kanske är det lutningen på vindrutan som gör skillnad, eller det faktum att Suzukin står mer oskyddad för väder och vind utanför carporten.
CarPro CQuartz UK levererar fantastiskt. Bägge behandlade bilarna har en rejält bra avrinning och ser i princip opåverkade ut. Jag har knappt efterbehandlat med något och avrinningen är fantastisk efter en riktig tvätt.
Chemical Guys BareBone gav ett snyggt utseende ett tag men mattades av tämligen omgående. Lite tveksam till denna produkt för svenskt vidkommande.
Både Outlandern och Suzukin har fått en del stenskott under vintern. Det är ju tyvärr inte sand som används på vägarna längre utan vasst stenkross . Outlanderns lack är nog den känsligaste jag har haft...stenskotten slår ut flisor av lacken ner till grundfärgern och ibland till plåten. Jag har nu 4 stenskott på huven och 4 stycken på sidorna att ta hand om. Suzukin har i stort klarat sig bättre, men det värsta stenskotten sitter precis på framkanten av motorhuven och är stort som en halv lillfingernagel...ner till plåten. Jag tar lagt i ett tjockt lager vax som skydd då jag tänkte försöka mig på att fixa detta så bra jag bara kan i vår. Osynligt blir det ju aldrig...men hyfsat hoppas jag kunna få till det.
Jag längtar till våren när man på nytt kan hålla på och vårda bilarna hemmavid. Tvätthallen på jobbet fungerar ju, men blir ganska trist...man pysslar ju inte på en hel dag där inte...
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Perra83
- Entusiast
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
- Ort: Lindesberg
Re: Suzuki Swift
Stenskotten kan du väl lägga igen efter en tvätt.
Ta med en hårtork så stenskotten är torra ordentligt och peta i lite färg.
Ta med en hårtork så stenskotten är torra ordentligt och peta i lite färg.
- Lemerok
- Entusiast
- Inlägg: 2135
- Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
- Ort: Uppsala
Re: Suzuki Swift
FlyBy Forte fungerade inte alls på Forden, misstänker att jag gjorde något fel.
Fungerade okej i en månad, sen var all effekt borta.
Får se hur länge ECO Shield fungerar dugligt, nästa gång det ska läggas nytt får det nog bli Aquapel..
Fungerade okej i en månad, sen var all effekt borta.
Får se hur länge ECO Shield fungerar dugligt, nästa gång det ska läggas nytt får det nog bli Aquapel..
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5635
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Suzuki Swift
Visst, men jag skulle vilja få till det i det närmaste osynligt...det kanske inte går men väl värt ett försök .Perra83 skrev:Stenskotten kan du väl lägga igen efter en tvätt.
Ta med en hårtork så stenskotten är torra ordentligt och peta i lite färg.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5635
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Suzuki Swift
Inget har hittills fungerat speciellt bra på Suzukin. Det kanske inte är medlen i sig som är problemet utan lutningen på rutan eller något annat.Lemerok skrev:FlyBy Forte fungerade inte alls på Forden, misstänker att jag gjorde något fel.
Fungerade okej i en månad, sen var all effekt borta.
Får se hur länge ECO Shield fungerar dugligt, nästa gång det ska läggas nytt får det nog bli Aquapel..
Baserat på priset för alla medel som jag har testat så är det nog inget som slår Aquapel, men FlyBy Forte verkar fungera väldigt bra på Outlandern så jag är i stort nöjd ändå.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- skalle
- Medlem
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 15 jun 2015 23:52
Re: Suzuki Swift
Jag brukar måla i Stenskotten med lackstift (endast basen)
Sen droppar jag i 2-komp bil klarlack härdar med ir-lampa sen våtslipar jag och polerar ! Brukar bli nära onsynligt:)
/skalle
Sen droppar jag i 2-komp bil klarlack härdar med ir-lampa sen våtslipar jag och polerar ! Brukar bli nära onsynligt:)
/skalle
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5635
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Suzuki Swift
Jag ska göra ett försök att få till det .skalle skrev:Jag brukar måla i Stenskotten med lackstift (endast basen)
Sen droppar jag i 2-komp bil klarlack härdar med ir-lampa sen våtslipar jag och polerar ! Brukar bli nära onsynligt:)
/skalle
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- e_king
- Entusiast
- Inlägg: 1824
- Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
- Ort: Storvreta
Re: Suzuki Swift
Jag har samma problem med glasbehandling på min Hyundai. Inget sitter kvar. Misstänker att det är nåt med glaset. Jag har polerat och spritat innan jag lagt behandlingarna men rutan vill inte behålla nåt. Bilen står inne i garaget när den inte används.Manor skrev:Inget har hittills fungerat speciellt bra på Suzukin. Det kanske inte är medlen i sig som är problemet utan lutningen på rutan eller något annat.Lemerok skrev:FlyBy Forte fungerade inte alls på Forden, misstänker att jag gjorde något fel.
Fungerade okej i en månad, sen var all effekt borta.
Får se hur länge ECO Shield fungerar dugligt, nästa gång det ska läggas nytt får det nog bli Aquapel..
Baserat på priset för alla medel som jag har testat så är det nog inget som slår Aquapel, men FlyBy Forte verkar fungera väldigt bra på Outlandern så jag är i stort nöjd ändå.
/Fredrik
Skickat från min D6603 via Tapatalk
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5635
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Suzuki Swift
Imorgon är det dags att pyssla om Suzukin igen. Skicket är riktigt bra, men det finns stenskott och hittills så har jag inte lyckats få till lagningarna så perfekta som jag skulle önska . Glasbehandlingen med CarPro FlyBy Forte gav upp fort på Suzukin men fungerar fortfarande riktigt bra på Mitsubishin...det kanske trots allt är beroende på att den står ute jämt?
Suzukin kommer att "poleras" med det icke avverkande CarPro Essence Plus och därefter blir det nog endast toppat med ett lager CarPro Reload.
Klädseltvätten ska användas för första gången i den (Suzukin är nu dryga 2,5 år gammal), och det blir troligtvis även en motortvätt med vatten denna gång (eller så räcker det med ångtvätten...vi får se). Jag räknar med att det tar 1-2 dagar att göra den tipp topp efter vintern .
Den är riktigt ok i lacken. Några stenskott och ett dörruppslag (som bör kunna poleras bort helt) är väl det enda jag noterat på minussidan.
Bränsleförbrukningen ligger på stadiga 0,52 l/mil (som bäst 0,50 och sämst 0,53 l/mil). En riktigt skön andrabil som rekommenderas. Inget strul eller fel alls, och motorn på 94 hk räcker gott för att hänga med även på motorvägarna. Det enda negativa jag kan komma på är väl vägljudet...främst när man kör med vinterdäck, men i övrigt är det bara "tummen upp".
Suzukin kommer att "poleras" med det icke avverkande CarPro Essence Plus och därefter blir det nog endast toppat med ett lager CarPro Reload.
Klädseltvätten ska användas för första gången i den (Suzukin är nu dryga 2,5 år gammal), och det blir troligtvis även en motortvätt med vatten denna gång (eller så räcker det med ångtvätten...vi får se). Jag räknar med att det tar 1-2 dagar att göra den tipp topp efter vintern .
Den är riktigt ok i lacken. Några stenskott och ett dörruppslag (som bör kunna poleras bort helt) är väl det enda jag noterat på minussidan.
Bränsleförbrukningen ligger på stadiga 0,52 l/mil (som bäst 0,50 och sämst 0,53 l/mil). En riktigt skön andrabil som rekommenderas. Inget strul eller fel alls, och motorn på 94 hk räcker gott för att hänga med även på motorvägarna. Det enda negativa jag kan komma på är väl vägljudet...främst när man kör med vinterdäck, men i övrigt är det bara "tummen upp".
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5635
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Suzuki Swift
Ja, då har man än en gång knåpat med Suzukin. Jag kom igång sent i torsdags, och körde vidare idag lite då och då.
Förutom vissa stenskott så var lacken riktigt bra. I botten har jag CQuartz UK som fungerat förträffligt. Detta toppades förra året med Master Sealant, och något medel liknande Orchards Perfection då och då. Det var inte ens mycket tvättrepor på den, så det verkar som om lacken håller ett gott skick om man är lite försiktig vid tvättarna.
Tanken denna gång var att köra med CarPro Essence Plus, som är en helt ny bekantskap för mig. Det är egentligen inget polermedel då det inte är avverkande, utan tanken är att det ska kunna "renovera" en tidigare lackskyddad yta (exempelvis CQuartz). Jag körde dock ut det med Scholl maskinen med en CarPro GlossPad (som rekommenderas till detta medel)...och jag låtsades att det var ett milt polish och körde ut det 4-5 varv. De tunnare tvättreporna som fanns på vissa ställen såg ut att försvinna genom att de fylldes i (filler), det var plätt-lätt att torka av (som det smidigaste lackskydd) och lacken blev rejält blank. Nu var Suzukin blank redan innan, och några 50/50 bilder hade nog inte visat på någon skillnad...men när man var klar så blänkte hela bilen med ett helt annat lyster.
CarPro Essence Plus är kanske att se som ett fuskmedel, men varför avverka klarlack i onödan var min tanke. Om detta ger en blank snygg yta så kanske man kan polera bilen mer noggrant vartannat år istället...och håller medlet bra så kanske man kan vänta längre än så.
Det var åtminstone väldigt lätt att lägga på och torka bort och hållbarheten får nu testas i praktiken .
Här kommer några bilder från dagen. Rutorna är inte putsade på bilderna och däcken ska behandlas igen med CarPro PERL:
Därefter behandlades vindrutan igen med CarPro FlyBy Forte, enligt konstens alla regler. Förra tillfället höll det inte länge, men på Mitsubishin håller det än.
Däcken och grillen behandlades med CarPro PERL.
Hela bilen dammsögs, klädseltvätten + Pingens inredningsmedel (mild blandning) fick ta hand om sätena, all plast mm. invändigt torkades med CarPro Inside och behandlades med Ultima Interior Guard Plus. När sätena var torra fick de två lager med CarPro Fabric Coat för att motstå smuts och väta bättre.
Motorutrymmet tvättades för hand med CarPro Ech2O, och behandlades därefter med CarPro PERL (1:3 blandning).
Imorgon avslutas arbetet med ett lager CarPro Reload. Tanken är att eventuellt testa ett (för mig) nytt lackskydd som jag både läst en del om...och tittat på Youtube...men mer om det senare i så fall .
Förutom vissa stenskott så var lacken riktigt bra. I botten har jag CQuartz UK som fungerat förträffligt. Detta toppades förra året med Master Sealant, och något medel liknande Orchards Perfection då och då. Det var inte ens mycket tvättrepor på den, så det verkar som om lacken håller ett gott skick om man är lite försiktig vid tvättarna.
Tanken denna gång var att köra med CarPro Essence Plus, som är en helt ny bekantskap för mig. Det är egentligen inget polermedel då det inte är avverkande, utan tanken är att det ska kunna "renovera" en tidigare lackskyddad yta (exempelvis CQuartz). Jag körde dock ut det med Scholl maskinen med en CarPro GlossPad (som rekommenderas till detta medel)...och jag låtsades att det var ett milt polish och körde ut det 4-5 varv. De tunnare tvättreporna som fanns på vissa ställen såg ut att försvinna genom att de fylldes i (filler), det var plätt-lätt att torka av (som det smidigaste lackskydd) och lacken blev rejält blank. Nu var Suzukin blank redan innan, och några 50/50 bilder hade nog inte visat på någon skillnad...men när man var klar så blänkte hela bilen med ett helt annat lyster.
CarPro Essence Plus är kanske att se som ett fuskmedel, men varför avverka klarlack i onödan var min tanke. Om detta ger en blank snygg yta så kanske man kan polera bilen mer noggrant vartannat år istället...och håller medlet bra så kanske man kan vänta längre än så.
Det var åtminstone väldigt lätt att lägga på och torka bort och hållbarheten får nu testas i praktiken .
Här kommer några bilder från dagen. Rutorna är inte putsade på bilderna och däcken ska behandlas igen med CarPro PERL:
Därefter behandlades vindrutan igen med CarPro FlyBy Forte, enligt konstens alla regler. Förra tillfället höll det inte länge, men på Mitsubishin håller det än.
Däcken och grillen behandlades med CarPro PERL.
Hela bilen dammsögs, klädseltvätten + Pingens inredningsmedel (mild blandning) fick ta hand om sätena, all plast mm. invändigt torkades med CarPro Inside och behandlades med Ultima Interior Guard Plus. När sätena var torra fick de två lager med CarPro Fabric Coat för att motstå smuts och väta bättre.
Motorutrymmet tvättades för hand med CarPro Ech2O, och behandlades därefter med CarPro PERL (1:3 blandning).
Imorgon avslutas arbetet med ett lager CarPro Reload. Tanken är att eventuellt testa ett (för mig) nytt lackskydd som jag både läst en del om...och tittat på Youtube...men mer om det senare i så fall .
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
- Medlem
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
- Ort: Umeå
Re: Suzuki Swift
Riktigt snygg blänka! har själv införskaffat ultima interior guard så ska se hur det fungerar i sommar
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
- korvis
- Trogen Medlem
- Inlägg: 908
- Blev medlem: 01 jun 2014 15:47
Re: Suzuki Swift
Härlig spegelblank yta och läcker färg också
Bra jobbat!
Bra jobbat!
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5635
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Suzuki Swift
Ultimas medel för invändig rengöring och skydd är fortfarande en favorit .pean92 skrev:Riktigt snygg blänka! har själv införskaffat ultima interior guard så ska se hur det fungerar i sommar
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5635
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Suzuki Swift
Tackar .korvis skrev:Härlig spegelblank yta och läcker färg också
Bra jobbat!
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
- Medlem
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
- Ort: Umeå
Re: Suzuki Swift
Okej kanske får testa det i framtiden också, när nu min flaska med bbv interior cleaner tar slut...den lär räcka ett tagManor skrev:Ultimas medel för invändig rengöring och skydd är fortfarande en favorit .pean92 skrev:Riktigt snygg blänka! har själv införskaffat ultima interior guard så ska se hur det fungerar i sommar
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Hur länge har du haft CQUK förresten? Tänkte nog köpa det nästa gång jag köper lackskydd till bilen
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
- korvis
- Trogen Medlem
- Inlägg: 908
- Blev medlem: 01 jun 2014 15:47
Re: Suzuki Swift
Även jag har haft funderingar på att testa CQUK.
(vilket får bli nästa vår isf, då jag redan lagt Powerlock på min)
Upplevde du CQUK som enkelt att lägga, Manor?
(vilket får bli nästa vår isf, då jag redan lagt Powerlock på min)
Upplevde du CQUK som enkelt att lägga, Manor?
-
- Medlem
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
- Ort: Västerås
Re: Suzuki Swift
Snyggt jobbat! Gillar färgen skarpt.
-
- Medlem
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
- Ort: Västerås
Re: Suzuki Swift
Lite av en favorit hos mig med!pean92 skrev:Okej kanske får testa det i framtiden också, när nu min flaska med bbv interior cleaner tar slut...den lär räcka ett tagManor skrev:Ultimas medel för invändig rengöring och skydd är fortfarande en favorit .pean92 skrev:Riktigt snygg blänka! har själv införskaffat ultima interior guard så ska se hur det fungerar i sommar
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
- Manor
- Moderator
- Inlägg: 5635
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Suzuki Swift
Jag har lagt CQuartz på två bilar, och på just Suzukin (den första jag gjorde) så tyckte jag att det var jobbigt.korvis skrev:Även jag har haft funderingar på att testa CQUK.
(vilket får bli nästa vår isf, då jag redan lagt Powerlock på min)
Upplevde du CQUK som enkelt att lägga, Manor?
Problemet var att jag lät det härda aningen för länge, och bil nummer två gick betydligt lättare.
Tidigare erfarenhet av just "keramiskt lackskydd" var Opti-Coat 2 som jag upplevde som lättare att lägga.
Med facit på hand och med vetskapen att CQuartz ska torkas av snabbare, och inte vänta ett stundsom jag gjorde, så skulle rekommenderar jag det starkt. Hållbarheten känns som snäppet bättre, och det känns väldigt bra att veta att man har ett bra skydd i botten. Det är nu 2 år sedan jag lade det på mina bilar, och det har helt klart skött sitt jobb perfekt.
Efter att ha skummat runt på diverse forum så är uppfattningen att TAC Systems är ungefär samma-lika grejer som CarPro och Gyeons produkter. Kanske inte till 100% men åtminstone väldigt lika, så det kan vara värt att kolla runt efter bästa pris.
Det finns nu en hel del produkter som förbättrar hållbarheten på bättre keramiska skydd. Det är produkter som CarPro Essence Plus, Reload etc. Även schampon av typen CarPro reset gör en hel del för att bibehålla god avrinning och underlätta tvätt.
Jag vet också att det finns en hel del personer som inte gillar denna typen av lackskydd. Man upplever det som om lacken får en "kall glansig" yta gentemot vaxers lite varmare glans. Personligen så ser jag nog ingen skillnad, och tycker att keramiska lackskydd har så många fördelar att jag förordar det ändå.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- progge
- Moderator
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
- Ort: Smålandsstenar.
Re: Suzuki Swift
Bra skrivet ManorManor skrev:Jag har lagt CQuartz på två bilar, och på just Suzukin (den första jag gjorde) så tyckte jag att det var jobbigt.korvis skrev:Även jag har haft funderingar på att testa CQUK.
(vilket får bli nästa vår isf, då jag redan lagt Powerlock på min)
Upplevde du CQUK som enkelt att lägga, Manor?
Problemet var att jag lät det härda aningen för länge, och bil nummer två gick betydligt lättare.
Tidigare erfarenhet av just "keramiskt lackskydd" var Opti-Coat 2 som jag upplevde som lättare att lägga.
Med facit på hand och med vetskapen att CQuartz ska torkas av snabbare, och inte vänta ett stundsom jag gjorde, så skulle rekommenderar jag det starkt. Hållbarheten känns som snäppet bättre, och det känns väldigt bra att veta att man har ett bra skydd i botten. Det är nu 2 år sedan jag lade det på mina bilar, och det har helt klart skött sitt jobb perfekt.
Efter att ha skummat runt på diverse forum så är uppfattningen att TAC Systems är ungefär samma-lika grejer som CarPro och Gyeons produkter. Kanske inte till 100% men åtminstone väldigt lika, så det kan vara värt att kolla runt efter bästa pris.
Det finns nu en hel del produkter som förbättrar hållbarheten på bättre keramiska skydd. Det är produkter som CarPro Essence Plus, Reload etc. Även schampon av typen CarPro reset gör en hel del för att bibehålla god avrinning och underlätta tvätt.
Jag vet också att det finns en hel del personer som inte gillar denna typen av lackskydd. Man upplever det som om lacken får en "kall glansig" yta gentemot vaxers lite varmare glans. Personligen så ser jag nog ingen skillnad, och tycker att keramiska lackskydd har så många fördelar att jag förordar det ändå.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020