Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Svåra kalkfläckar på lacken - vad är bästa medlet?
-
pake
- Medlem
Svåra kalkfläckar på lacken - vad är bästa medlet?
Har fått kalkfläckar på lacken efter att bilen stått utanför ett stålverk 3 dygn (lacken är förseglad). Det regnade dessutom vilket tydligen gjorde saken värre. Har hört att syratvätt ska fungera för att få bort kalkfläckar, brukar använda Rail Tixo från Lahega för att göra ren lacken innan polering, kan det vara ett bra medel eller har någon ett bättre tips, har hört att Sanego har ett bra medel mot kalk men vet inte vad det heter?
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.
-
marcus
- Entusiast

Re: Svåra kalkfläckar på lacken - vad är bästa medlet?
Zansolv plus heter medlet från Sanego. Annars kan man använda vinäger.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

I stort sett alla sura medel löser kalk, prova med ett milt medel först, t.ex Biltemas fälgrengörare kan räcka.
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- bustorp
- Trogen Medlem

Men man lyckas inte alltid, så var beredd på att du kan börja svära..........
Ibland går det knappt att polera ens, det kan ha bränt illa......
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Funk
- Moderator

Du har helt rätt, kalkfläckar kan vara eländiga... har man egen brunn med kalkrikt vatten med lite andra salter och mineraler så kan man få problem.bustorp skrev:Men man lyckas inte alltid, så var beredd på att du kan börja svära..........
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
pake
- Medlem
Tack för svaren.
Hittade Strovels Acid plus hos Bollnäs bilvård, det verkar vara en liknande produkt som Sanegos, har beställt och ska prova den.
Provade lite clay på motorhuven och kalkfläckarna gick inte med det, men en mild polish och ocillerande maskin tog bort dem. Så i värsta fall är det väl bara att polera bilen en sväng.
Hittade Strovels Acid plus hos Bollnäs bilvård, det verkar vara en liknande produkt som Sanegos, har beställt och ska prova den.
Provade lite clay på motorhuven och kalkfläckarna gick inte med det, men en mild polish och ocillerande maskin tog bort dem. Så i värsta fall är det väl bara att polera bilen en sväng.
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Ja testa med Strovels acid plus...har inte dessa kalkbeläggningar satt sig för hårt så får du bort dom...annars är det som sagt polish och ocillerande maskin som gäller...pake skrev:Tack för svaren.
Försök att undvika att få detta på glaset och om du har rails i aluminium...
Har för mig att blandningsförhållande ligger 5-20% i vatten... dosera svag lösning att börja med...kolla instruktion på förpackningen och följ den noga !!
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
MAX
Kanske enklast att helt enkelt köra av lacken med just ossilerande maskin och den milda polishen nu när det visar sig fungera,
kan ju tänka mej att man alla fall får blänka till den efter en syra tvätt (mina tankar)då det låter som ett skarpt rengörings-medel och tar med sig en del av befintliga skyddet samt då även gör det lite matt.
Men som sagt bara en tanke
max.
kan ju tänka mej att man alla fall får blänka till den efter en syra tvätt (mina tankar)då det låter som ett skarpt rengörings-medel och tar med sig en del av befintliga skyddet samt då även gör det lite matt.
Men som sagt bara en tanke
max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
-
Sasjjj
- Medlem
Bumpar en gammal tråd istället för att starta en ny.
Jag råkade utför något jag tror att jag inte har sett förut. Förutsättningar:
*Lack (handlar om en motorhuv) i väldigt bra skick, mycket nära nyskick, som har en färsk lackförsegling av mycket god kvalitet. Den lades för 2 veckor sedan. (1k)
*Under dessa två veckor har den enligt bilens ägare utsatts för en hel del regn som har "pärlats" på huven och sedan självtorkat, delvis i solsken. Har inte stått under något träd etc.
*Efter en tvätt så säger han att det finns massor av fläckar på huven som inte gick bort i tvätt. Han hade använt HD grön cirka 1:40 och ett kvalitetsschampoo. INNAN han torkar med våffelduk ser han dessa fläckar. = Fläckarna fanns säkerligen före tvätt.
När jag fick se dem tycker jag de ser ut som klassiska kalkfläckar, men de måste ha kommit av regnvattnet. Nåväl, vi provar att få bort dem, provar lite HD-grön ytterligare. Nej. Provar lite Isopropanol. Nope. Enda sättet att få bort dem var att ta ett varv med PF2500.
Vad hade han råkat ut för? Regndropparna som Gud glömde? Vad är bäst att använda före tvätt / i samband med tvätt för att ta bort dessa gamla, sedan tidigare, självtorkade regndropparna? Skulle en produkt som exempelvis Meguiars Quick Detailer ha hjälpt?
Jag råkade utför något jag tror att jag inte har sett förut. Förutsättningar:
*Lack (handlar om en motorhuv) i väldigt bra skick, mycket nära nyskick, som har en färsk lackförsegling av mycket god kvalitet. Den lades för 2 veckor sedan. (1k)
*Under dessa två veckor har den enligt bilens ägare utsatts för en hel del regn som har "pärlats" på huven och sedan självtorkat, delvis i solsken. Har inte stått under något träd etc.
*Efter en tvätt så säger han att det finns massor av fläckar på huven som inte gick bort i tvätt. Han hade använt HD grön cirka 1:40 och ett kvalitetsschampoo. INNAN han torkar med våffelduk ser han dessa fläckar. = Fläckarna fanns säkerligen före tvätt.
När jag fick se dem tycker jag de ser ut som klassiska kalkfläckar, men de måste ha kommit av regnvattnet. Nåväl, vi provar att få bort dem, provar lite HD-grön ytterligare. Nej. Provar lite Isopropanol. Nope. Enda sättet att få bort dem var att ta ett varv med PF2500.
Vad hade han råkat ut för? Regndropparna som Gud glömde? Vad är bäst att använda före tvätt / i samband med tvätt för att ta bort dessa gamla, sedan tidigare, självtorkade regndropparna? Skulle en produkt som exempelvis Meguiars Quick Detailer ha hjälpt?
Senast redigerad av 4 Sasjjj, redigerad totalt 14 gång.
-
Bosse78
- Medlem
Ingen dålig bump! nästan 4år!
Vet inte vad som hänt, men vad jag vet är att det finns inget kalk i regnvatten!
Vet inte vad som hänt, men vad jag vet är att det finns inget kalk i regnvatten!
Senast redigerad av 4 Bosse78, redigerad totalt 14 gång.
-
Sasjjj
- Medlem
Äh, jag tänkte att det vore synd att starta en ny tråd när man med dagens miljötänk kan återvinna en gammal.Bosse78 skrev:Ingen dålig bump! nästan 4år!![]()
Nä, jag har heller inte sett sådant regn förut, men han är helt säker på att det enda som kan ha landat på huven är regn och allmänt damm. Bilen har INTE stått under något träd o.s.v. Nattetid har den enligt honom enbart stått i garage.
-
Bosse78
- Medlem
Byggarbetsplats i närheten som dammar på bilen sen regnar det, blöts upp och fastnar?
Senast redigerad av 4 Bosse78, redigerad totalt 14 gång.
-
Sasjjj
- Medlem
Jag funderar i liknande banor, men man är ju inget proffs. Skulle vara kul att höra om proffsen har någon åsikt om detta.Bosse78 skrev:Byggarbetsplats i närheten som dammar på bilen sen regnar det, blöts upp och fastnar?
- Manor
- Moderator

Lite OT:
Jag upplever ett problem med lackskydd och vaxer som ger en pärlande yta. Vår Ford Ka tycker jag har ständigt "intorkade vattendroppar" på sig, då den inte står under tak. Förr om åren körde jag alltid med Glare som inte pärlar utan endast ska ge avrinning...och då noterade jag inte samma problem som nu. Fördelen nu är dock att Opti Coat 2.0 (som jag alltså använder i år) fortfarande fungerar utan minskad pärlning/avrinning...och att det inte behövs mer än en tvätt och torkning för att få bilen fin igen. Det är alltså inte kalkfläckar i mitt fall...utan endast torkade vattendroppar blandat med mer eller mindre smuts/damm.
Jag upplever ett problem med lackskydd och vaxer som ger en pärlande yta. Vår Ford Ka tycker jag har ständigt "intorkade vattendroppar" på sig, då den inte står under tak. Förr om åren körde jag alltid med Glare som inte pärlar utan endast ska ge avrinning...och då noterade jag inte samma problem som nu. Fördelen nu är dock att Opti Coat 2.0 (som jag alltså använder i år) fortfarande fungerar utan minskad pärlning/avrinning...och att det inte behövs mer än en tvätt och torkning för att få bilen fin igen. Det är alltså inte kalkfläckar i mitt fall...utan endast torkade vattendroppar blandat med mer eller mindre smuts/damm.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Sasjjj
- Medlem
Kanske finns det en parallell till det problem jag beskriver. Det lackskydd som ligger på den aktuella bilen är ett skydd som jag tycker har en halvhyfsad avrinning, men en grym pärleffekt. (Sonüs SFX4) Kan problemet vara att regnvattnet pärlar sig men blir kvar för länge på huven och hinner blanda sig med damm/smuts och torkar in riktigt rejält?Manor skrev:Lite OT:
-
Sasjjj
- Medlem
*Megabump*
Jag sparkar lite på denna tråd för att se om det finns fler tankar kring detta.
Jag har nu också sett på min egen bil att det bildas horribla fläckar FÖRE tvätt som absolut inte går bort i tvätt. Går ej heller bort med detailer eller liknande. Enda sättet är polering. Då räcker det iofs med extremt snälla tag.
Bilen fick ett lager Menzerna Power Lock varpå det regnade på bilen i två dagar, och regnvatten blandades med lite allmänt damm och lite pollen. Så stod den cirka en vecka innan den tvättades. Är det så enkelt att denna förorening är så horribel att man ska behöva slita fram polermaskinen efter varje tvätt?
Jag sparkar lite på denna tråd för att se om det finns fler tankar kring detta.
Jag har nu också sett på min egen bil att det bildas horribla fläckar FÖRE tvätt som absolut inte går bort i tvätt. Går ej heller bort med detailer eller liknande. Enda sättet är polering. Då räcker det iofs med extremt snälla tag.
Bilen fick ett lager Menzerna Power Lock varpå det regnade på bilen i två dagar, och regnvatten blandades med lite allmänt damm och lite pollen. Så stod den cirka en vecka innan den tvättades. Är det så enkelt att denna förorening är så horribel att man ska behöva slita fram polermaskinen efter varje tvätt?