Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Väldigt enkla tips!

Poleringssätt och produktval.
Trasselsudden
Ny Medlem

Väldigt enkla tips!

Inlägg av Trasselsudden » 19 jun 2015 23:30

Inleder mitt första inlägg med att ge lite enkla tips till er som kastat er in i leken, och givetvis siktar på att bli proffs i framtiden. Jag har polerat sedan -06 och jobbar som polerare även idag, så ett par fordon har jag väl hunnit med, men är lååångt ifrån lika kunnig som proffsen på forumet. Men så här ser jag rent krasst på saken gällande produktval för er nybörjare.

Maskiner: Dyr eller billig? En "duktig" polerare gör jobbet med det han får i händerna och det håller troligtvis de flesta begåvade polerare med om, tiden och tillvägagångssätt däremot kommer kräva erfarenhet för att effektivisera. Jag skolades på en roterande Hitatchi, och idag äger jag ett flertal maskiner från FLEX som jag aldrig går ifrån, mest för att jag inte har råd att leka med "billigare" maskiner. Sista meningen kan jag skriva en bok om, så det tar vi sen..

Kemikalier: Kom igen, att följa ett system är givet, men allt handlar ju om din ambition och krav på resultat. Är du ny är det bara välja vilken etikett som ser coolast ut på hyllan och sätta igång, du märker ganska snart vilken karaktär just du trivs med och om ditt resultat inte blev som du tänkt. Övning ger färdighet, men inte minst erfarenhet. Välj en linje och kör, men ta inte pappas ögonsten som förstaobjekt. Erfarenheten är viktigare än resultatet innan du förstår processen.

Metod: Handen på hjärtat så är man relativt obegåvad om man 2015 och med tillgång till youtube, samt har ett intresse för polering lyckas sabba nåt så pass att det är bortom räddning. Lite känsla för polering, en plan och tålamod, så bör bilen iaf bli blank. 37 bilar senare blir resultatet bättre och din syn på det du gjorde första gången har förmodligen ändrats,

Det jag vill säga är att alldeles för många "nybörjare" fokuserar på helt fel saker. Låna/köp en maskin, ta en enstegsraket och se om polarens bil blir blank. Det blir så mycket roligare så. Sen kan du sikta på processer och andra nörderier som proffs ägnar sig åt, men alla började vi någonstans. Frågor på det? ;)

areg
Medlem

Re: Väldigt enkla tips!

Inlägg av areg » 20 jun 2015 01:30

Bra inlägg. De flesta produkter på marknaden är tillräckligt bra för att få ett sjysst resultat . Alldeles för mycket fokus på "rätt" märke.
Kör Volvo XC60 B5 Inscription 2020

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 20 jun 2015 08:32

:jeps

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av korvis » 20 jun 2015 10:04

Väl talat, Trasselsudden! :nicka

Trasselsudden
Ny Medlem

Inlägg av Trasselsudden » 20 jun 2015 11:11

Tack, har läst igenom "halva forumet" och såg den röda tråden ganska snabbt som nybörjare hakar upp sig på, tänkte att jag var tvungen att säga mitt. Jag hoppas kunna både ge och få bra tips här i framtiden. Men det finns redan massor av duktiga medlemmar här som vet exakt vad de pysslar med bakom garageportarna.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 20 jun 2015 15:52

Bra skrivet. [emoji106] En annan sak som många blir besvikna på är att de inte får samma repfri resultat son på alla bilder på Facebook m.m. Ingen säger ju att det ligger x antal timmar bakom. Inte bara en dags jobb. En tanke som slog mig och därför la jag till det när jag la upp min senaste bil. :)

Trasselsudden
Ny Medlem

Inlägg av Trasselsudden » 20 jun 2015 18:06

Som sagt, försök sikta på erfarenhet, och ha inte så höga krav i början. Bli bekväm med verktygen och alla tillbehör. Det jag märkt mest är att ovana personer blir "skrämda" bara av att maskinen jobbar, och försöker därför veva på som galningar i samma tempo som maskinen, lägg till nån cool rörelse med höften också så har du min erfarenhet av en typisk nybörjare in action. Ta det lugnt och metodiskt, låt maskinen göra sitt jobb och bygg upp en bekväm relation med dina verktyg. Resten löser sig med tiden..

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 20 jun 2015 18:26

e_king skrev:Bra skrivet. [emoji106] En annan sak som många blir besvikna på är att de inte får samma repfri resultat son på alla bilder på Facebook m.m. Ingen säger ju att det ligger x antal timmar bakom. Inte bara en dags jobb. En tanke som slog mig och därför la jag till det när jag la upp min senaste bil. :)
Och helst ska det bli repfritt med nån vaxpolish tillsammans med dom vita trissorna som följer med när man köper sin oscillerande på biltema

Trasselsudden
Ny Medlem

Inlägg av Trasselsudden » 20 jun 2015 18:43

deciso skrev:
e_king skrev:Bra skrivet. [emoji106] En annan sak som många blir besvikna på är att de inte får samma repfri resultat son på alla bilder på Facebook m.m. Ingen säger ju att det ligger x antal timmar bakom. Inte bara en dags jobb. En tanke som slog mig och därför la jag till det när jag la upp min senaste bil. :)
Och helst ska det bli repfritt med nån vaxpolish tillsammans med dom vita trissorna som följer med när man köper sin oscillerande på biltema

It's a winning combo :best

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av tobbegubben » 20 jun 2015 19:48

Mycket bra tråd Trasselsudden. :)
Jag själv har alltid tyckt om att ha nyare bilar och rena sådana.
När jag började med polering eller vad man nu skall kalla det så köpte man en påse polertrassel och sonax polish och hårdvax.
Sedan gick man över hela bilen med polish och trassel förhand. Lade sedan på hårdvaxet också förhand och tyckte att det blev hur bra som helst. :)

Nu har man utvecklat sitt användande även om jag fortfarande bara är en nybörjare. Satt och spenderade tiotal timmar på detta forum innan jag inhandlade mitt riktiga polerkit med lite mer kända polermedel och maskin.
Idag gör jag det mest för att det är roligt till släktingar och kompisar. Blir runt 10 bilar per år och hade det inte varit för att jag har ett annat jobb och familj o ta hänsyn till så hade man kunnat ta många fler.
Finns så mycket roligt som man vill testa hela tiden som maskiner och polermedel. Men man kan ju inte testa allt det nya som kommer hela tiden för då blir det dyrt i längden.
Som en nybörjare tror jag att det är mer tekniken som behöver utvecklas än att lägga massa tusingar på nya maskiner o medel. :)

Trasselsudden
Ny Medlem

Inlägg av Trasselsudden » 20 jun 2015 20:08

tobbegubben skrev:Mycket bra tråd Trasselsudden. :)
När jag började med polering eller vad man nu skall kalla det så köpte man en påse polertrassel och sonax polish och hårdvax.
Sedan gick man över hela bilen med polish och trassel förhand. Lade sedan på hårdvaxet också förhand och tyckte att det blev hur bra som helst. :)

Nu har man utvecklat sitt användande även om jag fortfarande bara är en nybörjare. Satt och spenderade tiotal timmar på detta forum innan jag inhandlade mitt riktiga polerkit med lite mer kända polermedel och maskin.
Idag gör jag det mest för att det är roligt till släktingar och kompisar. Blir runt 10 bilar per år och hade det inte varit för att jag har ett annat jobb och familj o ta hänsyn till så hade man kunnat ta många fler.
Finns så mycket roligt som man vill testa hela tiden som maskiner och polermedel. Men man kan ju inte testa allt det nya som kommer hela tiden för då blir det dyrt i längden.
Som en nybörjare tror jag att det är mer tekniken som behöver utvecklas än att lägga massa tusingar på nya maskiner o medel. :)
Ja vem har inte börjat där? Mitt första försök ungefär samtidigt när Gandalf var ung var polarens röda (läs rosa) SAAB 900 turbo. Sonax och trassel för hand! Givetvis inköpt på macken. Minns än i dag hur "fin" den blev, men det höll inte så länge, men nöjda var vi! :lol:

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 20 jun 2015 21:34

tobbegubben skrev:Mycket bra tråd Trasselsudden. :)

Stämmer bra det sista. Tekniken och lära sig hur medlen funkar. [emoji106]

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 21 jun 2015 11:52

Då jag inte polerar så många bilar per år så har jag ändå snöat in lite på maskiner och medel.
Det är kul och spännande att testa lite nya saker emellanåt :).
Någonstans går ju penninggränsen, men i min polertakt så kommer maskinerna säkert hålla livet ut ändå :D.
mvh Manor

Trasselsudden
Ny Medlem

Inlägg av Trasselsudden » 21 jun 2015 17:18

Manor skrev:Då jag inte polerar så många bilar per år så har jag ändå snöat in lite på maskiner och medel.
Det är kul och spännande att testa lite nya saker emellanåt :).
Någonstans går ju penninggränsen, men i min polertakt så kommer maskinerna säkert hålla livet ut ändå :D.
Kul med maskiner, behöver bara tre st basmaskiner enligt mig, kanske inte enligt andra, men mig.. 14-2, 3401 och en Festool RO125, det räcker en bit på vägen.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 21 jun 2015 17:49

Flex 14-2 Check
Flex 3401 Check

Plus ett par mindre. Sen ska dom bara användas :roll:

Ted.H
Ny Medlem

Inlägg av Ted.H » 22 jun 2015 15:30

Är du nybörjare, köp massa grejer o testa?

Väldigt enkla tips må jag säga =)
Produktnörd ======> Rupes.

Aeroabuser
Ny Medlem

Inlägg av Aeroabuser » 22 jun 2015 17:13

Är en glad amatör, men vad har man rotexen till ? ( förutom att det naturligvis är en Festool :jeps ) den har ju bara 3,6 mm oscillation. och till 3401 finns ju 115mm platta.

Trasselsudden
Ny Medlem

Inlägg av Trasselsudden » 22 jun 2015 17:15

Aeroabuser skrev:Är en glad amatör, men vad har man rotexen till ? ( förutom att det naturligvis är en Festool :jeps ) den har ju bara 3,6 mm oscillation. och till 3401 finns ju 115mm platta.
Riktig glans startar med en plan yta ;) och jag uppmanar därmed absolut ingen som inte vet hur det går till att våtslipa ned sin nya bil som oftast aldrig är plan med våtslip, it's a little bit tricky. Men min BMW levererades original med kass lack och fick därför fixas till något. Och jag personligen älskar grym finish, inte bra eller ok..

Aeroabuser
Ny Medlem

Inlägg av Aeroabuser » 22 jun 2015 22:30

Ahhh tänkte inte på våtslipningen :jeps

Trasselsudden
Ny Medlem

Inlägg av Trasselsudden » 23 jun 2015 00:01

Ted.H skrev:Är du nybörjare, köp massa grejer o testa?

Väldigt enkla tips må jag säga =)
Proffs som du har redan kommit över tröskeln av oro inför produktval, du vet redan vad som passar dig eftersom du byggt upp erfarenhet och gjort dina misstag. Visst kan man lära sig av andras till stor del genom teori, men sen kommer det som betyder något, praktik. Du tror på Rupes, jag tror att jag gör samma jobb med en skrothög.. Timmar bakom spakarna och låta sig själv utvecklas är viktigt. Håller du inte med? :?

Skriv svar