Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Råd för bortagning av Teddybjörnstyg

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Användarvisningsbild
J-forever
Ny Medlem

Råd för bortagning av Teddybjörnstyg

Inlägg av J-forever » 01 jun 2015 21:57

Hej! Är ny här på forumet, hörde av en god vän att detta är ett bra forum att få hjälp via.

Jag har köp en Volkswagen transporter t4 för en rimlig summa på grund av att lackeringen hade blivit förstörd. Den har gått som en reklambil för några år sedan, men sedan 6 månader tillbaka i tiden äger jag en bil som tydligen fryser.

Jag undrar lite hur man ska göra med lacken och hur jag ska få bort detta elände till ludd som täcker hela bilen, även plast detaljerna med. Har försökt med Limborttagning utan något resultat.
Före detta ägare till bilen säger att han limmat fast tyget med våtrumslim, som sitter ordentligt.

Värt att notera är att jag har tänk måla om bilen med roller efter att jag fått bort eländet på bilen.

Lite bilder på eländet.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tack i förhand för eran hjälp.
// Christoffer

miken
Entusiast
Entusiast

Re: Råd för bortagning av Teddybjörnstyg

Inlägg av miken » 01 jun 2015 22:13

Haha så sjukt ful bil du har :) jag skulle nog personligen börjat slipa ner bilen kan vara svårt att få bort allt på annat sätt

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

Användarvisningsbild
J-forever
Ny Medlem

Inlägg av J-forever » 01 jun 2015 22:40

Om vi nu skulle säga att jag slipar ner den. Vad för sandpapper och grovlek ska jag använda mig av?

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Micke K » 02 jun 2015 00:20

kolla om du kan få låna en hetvattentvätt nånstans...
MVH Micke K

Bild

AX3L
Medlem

Inlägg av AX3L » 02 jun 2015 09:45

Ångtvätt skulle jag testa annars. Men det lär ta ett tag..

Användarvisningsbild
davve
Medlem

Inlägg av davve » 02 jun 2015 12:31

Och om inte det går, blästra?

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 02 jun 2015 13:40

davve skrev:Och om inte det går, blästra?
Du skojar, väl?
Blästra en hel kaross är sällan bra, plåten slår sig högst troligt. En stor skåpbil gör ju saken ännu värre. Dyrt är det också, och blästersanden letar sig in precis överallt så en helt tom kaross är att föredra. Alltså, ut med inredning, motor, växellåda, kabelstammar, ja ... Och ändå kommer det att krypa fram blästersand ur alla möjliga skrymslen du inte visste fanns, varje gång du kör i en grop.

Jag skulle också prova hetvattentvätt eller ånga i första hand. Slipa igenom tyg och våtrumslim vet jag inte alls hur det går, men då lär man ju gå på med något som inte sätter igen sig så lätt.
Kanske en lamellslipskiva eller roterande stålborste? Förmodligen funkar det inte alls, men har man inte försökt så ...
Vad var det jag sa!

Stefan N
Medlem

Inlägg av Stefan N » 02 jun 2015 14:17

Går det inte med hetvatten och högtryck (våtrumslim är ju inte vattenlösligt så det kan ju bli svårt) så är det nog bara lära sig gilla det utseendet...
:brumm Volvo V60 Polestar Engineered
:brumm Porsche 968

HerrSvensson
Ny Medlem

Inlägg av HerrSvensson » 02 jun 2015 19:23

För att lösa limmet med kemisk hjälp prova http://www.casco.se/index.php?contentID ... uctID=2426 eller aceton. Hur nyttigt det är för en bil får någon annan svara på...
Har vi ingen rekondare på forumet som vill få massor av goodwill. Kan bli mycket trevliga före/efter bilder för marknadsföring... ;)
Peugeot 508 SW 2013, Svart Perla Nera.

Användarvisningsbild
J-forever
Ny Medlem

Inlägg av J-forever » 02 jun 2015 19:47

Ja, det var många ideer, uppskattar alla tips och ideer. Jag har fundering om jag ska slipa ner lacken, och rolla bilen efteråt. Behöver inte vara superbra finish, för ja det är ju endast en skåpbil. Men om jag ska ge ge på mig att slipa, vad för sandpapper ska jag använda mig av?

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Micke K » 02 jun 2015 23:02

Du kommer tröttna efter 10 min om jag får gissa, åk till något lokal åkeri å kolla om dem har en hetvattentvätt som du kan få testköra med. Om du märker att det fungerar så erbjud ett par hundralappar för att få göra färdigt resten.
MVH Micke K

Bild

Wolfram
Medlem

Inlägg av Wolfram » 03 jun 2015 00:25

Vinkelslip med stålborste kommer äta det där snabbt. Men du får en plåtren bil så se till att göra det inomhus i torr lokal.

Användarvisningsbild
J-forever
Ny Medlem

Inlägg av J-forever » 03 jun 2015 16:03

Har fått en del tips av er och vad jag tänker testa först är att använda mig av en värmepistol och se om inte det mjukar upp limmet. Gör inte det drar jag och kolla om det finns ngn med en ångtvätt/varmtvätt. Updaterar er hur det gått.

Tack! Ni är grymma.

Skriv svar