Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

vilket är ert favorit märke inom polish/rubbing

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Re: vilket är ert favorit märke inom polish/rubbing

Inlägg av e_king » 17 apr 2015 17:55

eric.u skrev:Det är värst va folk är lyriska över Scholl.

Man blir ju nyfiken på om skillnaden är så WOW !

Vad är närmast jämförbar med Menzerna PF i Scholls sortiment? Alltså den som tar en del och lämnar klart för lackskydd i 9 fall av 10?

Är det S17, S20, S30?

Med vänlig hälsning, Eric
S30+ eller s20 black. Har inte hunnit testa s20 black än men den ska lämna lika bra yta som s30+ och samtidigt ta lite grövre repor.

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Commander » 17 apr 2015 20:51

eric.u skrev:Det är värst va folk är lyriska över Scholl.

Man blir ju nyfiken på om skillnaden är så WOW !

Vad är närmast jämförbar med Menzerna PF i Scholls sortiment? Alltså den som tar en del och lämnar klart för lackskydd i 9 fall av 10?

Är det S17, S20, S30?

Med vänlig hälsning, Eric
S30 skulle jag påstå. De andra är enstegsmedel och avverkar på olika hårdheter av lacker

pierresjostrom
Ny Medlem

Inlägg av pierresjostrom » 08 maj 2015 11:06

Måste nog säga att Glare är en av dom absoluta favoriterna, lättjobbat och med riktigt bra resultat!

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 08 maj 2015 11:15

pierresjostrom skrev:Måste nog säga att Glare är en av dom absoluta favoriterna, lättjobbat och med riktigt bra resultat!
absolut ingen favorit hos mig men smaken är som baken :cheers

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 08 maj 2015 11:21

Scholls medel med deras nya Spider pads är helt sjukt underbara !

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

pierresjostrom
Ny Medlem

Inlägg av pierresjostrom » 08 maj 2015 11:27

miken skrev:
pierresjostrom skrev:Måste nog säga att Glare är en av dom absoluta favoriterna, lättjobbat och med riktigt bra resultat!
Haha ja så är det ju! Använde nästan uteslutande menzerna innan, men när jag provade glares produkter så blev jag positivt överraskad, dock endast använt glare på mjuka och mellan hårda lacker änsålänge! :roll:

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 08 maj 2015 11:32

pierresjostrom skrev:
miken skrev:
Haha ja så är det ju! Använde nästan uteslutande menzerna innan, men när jag provade glares produkter så blev jag positivt överraskad, dock endast använt glare på mjuka och mellan hårda lacker änsålänge! :roll:
Glare är typ en långtidsfyllande glaze. Därför kan det räcka med lite skonsammare polering för ett bra resultat. [emoji106] [emoji6]

pierresjostrom
Ny Medlem

Inlägg av pierresjostrom » 08 maj 2015 11:57

e_king skrev:
pierresjostrom skrev:
miken skrev:
Glare är typ en långtidsfyllande glaze. Därför kan det räcka med lite skonsammare polering för ett bra resultat. [emoji106] [emoji6]
Där ser man! Det visste jag faktiskt inte! :jeps

Zerion
Medlem

Inlägg av Zerion » 08 maj 2015 16:08

Jag måste hålla med 90% av alla i den här tråden, Har provat Menzerna, Meguiars. Men Scholl tycker jag personligen är bättre.

Tillsammans med Scholl's Spider Pads. Avverkar sjukt bra, ger även en bra glans. Toppen medel, må vara lite dyrare men värt det om du frågar mig.

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av BTG » 08 maj 2015 20:57

Hur är Scholl på en oxiderad solid lack?Ska ju inte behövas grova medel för att ta bort oxid,så lite avverkning som möjligt men ändå ta bort oxiden,vilka skulle man köra med då.

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem

Inlägg av jeensa » 30 maj 2015 18:47

Favorit märke är Meguiars.
M100/M101 för grovrengöring/borttagning av repor, M205 för fininsh innan lackskydd. Så enkelt så snabbt. På ull eller skum alt microfiber.
Då man har jätte tajt med tiden väljer man paint correction systemet, svårt att inse hur otroligt effektivt det är innan man testat!

mvh jensa

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av korvis » 30 maj 2015 22:36

BTG skrev:Hur är Scholl på en oxiderad solid lack?Ska ju inte behövas grova medel för att ta bort oxid,så lite avverkning som möjligt men ändå ta bort oxiden,vilka skulle man köra med då.
Det undrar jag också :nicka

fidder77
Medlem

Inlägg av fidder77 » 30 maj 2015 23:16

jeensa skrev:Favorit märke är Meguiars.
M100/M101 för grovrengöring/borttagning av repor, M205 för fininsh innan lackskydd. Så enkelt så snabbt. På ull eller skum alt microfiber.
Då man har jätte tajt med tiden väljer man paint correction systemet, svårt att inse hur otroligt effektivt det är innan man testat!

mvh jensa
har du testat menzerna? om du har det vad har du för kommentarer om dom båda? vilket tar repor bäst och vilket är mest lättjobbat?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 30 maj 2015 23:28

fidder77 skrev:

mvh jensa
har du testat menzerna? om du har det vad har du för kommentarer om dom båda? vilket tar repor bäst och vilket är mest lättjobbat?
Jag vill minnas att Nisse på BBV gjorde en jämförelse av dessa märken för något år sedan. I hans ögon så vann Menzerna, men jag antar att det som alltid finns olika uppfattningar och smaker.
mvh Manor

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 31 maj 2015 00:24

Minns också det testet. Enligt Nisse är meguiars inte i närheten som bra som menzerna. Sen att han använder menzerna dagligen kan ju spela
in i hur resultatet blev ;-)

Och testa på en bil säger inte allt

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem

Inlägg av jeensa » 31 maj 2015 16:50

fidder77 skrev:

mvh jensa
Det är ett tag sedan jag körde Menzerna, har tyvärr glömt vad deras alla siffror står för så jag vågar inte säga vilken som avverkar mest :oops: men nån fg bör väl funka??
Finns ju många Menzerna användare här som säkert har koll!

mvh jensa

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem

Inlägg av jeensa » 31 maj 2015 19:40

Manor skrev:
fidder77 skrev:

mvh jensa
Jag vill minnas att Nisse på BBV gjorde en jämförelse av dessa märken för något år sedan. I hans ögon så vann Menzerna, men jag antar att det som alltid finns olika uppfattningar och smaker.

Hittade tråden(tror jag) där Nisse gjorde en tre stegs polering Megs mot Menzerna. Förstår helt att dom föredrog Menzerna då testet gjordes med M95 och M105. Är väldigt gamla trista medel och ska inte alls jämföras med det som finns idag(M100/M101) MEN visst är det lite så att man ofta lyckas bättre med de medel man har mer vana att använda...

mvh jens

Ted.H
Ny Medlem

Inlägg av Ted.H » 02 jun 2015 07:56

Logan skrev:Har som många här vart förtjust i menzerna
men har på sista blivit lite ovän med det där feta ibland vill det sig inte man spritar och torkar men får ändå inte bort det
Så gick testa lite av rupes egna då jag köpte en sådan maskin.

Just då tyckte jag det var helt underbart, tills jag läste en tråd här på forumet där en skrev att det var värsta smörjan

Så i mina ögon står det idag mellan

Menzerna
Rupes
Scholl

Gillar då det är lätt att hålla koll på vilken som är grövst och mildast
utan massa konstiga namn eller betäckningar
bar som ex här på scholl S20 vs S2

Men ska inte dra ut på detta utan skriv gärna ert favo märke och anledning till varför
och vi håller oss till enbart polering och inget vax eller liknande
"Så gick testa lite av rupes egna då jag köpte en sådan maskin.

Just då tyckte jag det var helt underbart, tills jag läste en tråd här på forumet där en skrev att det var värsta smörjan"

Denna mening tycker jag är lite lustig, Du tyckte Rupes egna var underbart tills någon skrev att det var skit... Har den personen använt produkterna på rätt sätt med en maskin avsett för dessa måntro? Detta är lite typiskt ett forum när någon har dåliga erfarenheter så är det bara "skit" Jag tror att alla tillverkares medel fungerar jäkligt bra om de testas vid rätt förutsättningar och på en lämplig klarlack. Självklart har tillverkarna koll på konkurrensen och man släpper nog inte ett nytt polermedel om det inte matchar detta. När vi har olika maskiner, olika klarlacker pads och framför allt hantering av maskinen så bör man testa på ett gäng olika bilar för att bilda sig en uppfattning, samt laborera med hur mycket värme som krävs för produkterna att prestera. Nedanstående skrev jag i en annan tråd som exempel.

"Om du har en oscillerande maskin så finns det bättre produkter än 3M nuvarande produkter. 3M fungerar fin fint om du har en roterande maskin där du jobbar upp en arbetstemperatur på ytan på runt 60-80 grader. När jag kör Rupes BigFoot som är
en aggressiv oscillerande maskin så kommer jag upp i MAX 60 grader på ytan. Kör du en biltema eller clas ohlsson kommer du knappast upp i mer än 45 grader.

Polermedel är en kemisk substans som ska skikta/reagera vid viss arbete/temperatur för att brytas ner från slip till polish.

Detta har mycket att göra med att vissa testar något medel och tycker det är skräp, andra tycker det är kanon. Man måste köpa avpassade produkter till din maskintyp. Sen skiljer det ju väldigt mycket från klarlack till klarlack så ibland krävs det hela spectrat av medel och pads för att få ett riktigt bra resultat."
Produktnörd ======> Rupes.

crjs
Medlem

Inlägg av crjs » 10 jun 2015 13:14

Har i många år kört Menzerna i huvudsak. Har provat en stor mängd av de förekommande märkena på marknaden(står kartongvis med polermedel hemma hos en och samlar damm)...

Har dock nästan helt övergått till att köra Sonax PF och Cutmax. I mitt tycke så är dessa två medel klara vinnare på alla faktorer... Klipper väldigt bra, jobbar snabbt, samt är extremt lätt torkade. Lämnar en väldigt blank yta(Även Cutmax)

Vad det än är sonax har gjort med sina produkter så har de seglat upp ifrån att vara skräp till absoluta top.. ;)

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 10 jun 2015 17:05

Säger inte att jag har rätt men jag misstänker att Sonax pf fyller repor och "porer" i lacken. Testa att bara stryk ut det o sen torka av. Ser hur bra ut som helst. Har några gånger haft problem med att torka av lackskyddet när jag polerat med Sonax pf innan

Skriv svar